تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۱۴
کد مطلب : ۴۳۴۸۰۷
حسین فیاض‌بخش عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا تشریح کرد

علت تعدد ستاد انتخاباتی رئیسی / رئیسی مستقل آمده نمی‌شود انگِ جریانی و سیاسی به او زد / اصلاح‌طلبان هم می‌توانند برای رئیسی ستاد بزنند / آغوش ستاد سحر بر روی همه باز است

۱۷
۱
علت تعدد ستاد انتخاباتی رئیسی / رئیسی مستقل آمده نمی‌شود انگِ جریانی و سیاسی به او زد / اصلاح‌طلبان هم می‌توانند برای رئیسی ستاد بزنند / آغوش ستاد سحر بر روی همه باز است
کبنا ؛او می‌گوید: «آقای رئیسی گفتند که من مستقل آمده‌ام. یعنی نمی‌شود انگِ جریانی و سیاسی به ایشان زد. آقای رئیسی فرمودند از همه‌ی جریان‌های سیاسی و سلائق انتظار کمک دارم. فرمودند که ستادهای من خانه‌های مردم است. در ستادی که ما در استان داریم، به اندازه‌ی یک آب معدنی کسی به ما اعتباری نداده، کسانی که الأن دارند کار می‌کنند همه خودجوش‌اند.»
حسین فیاض‌بخش عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کهگیلویه و بویراحمد، فعال سیاسی اصولگرا و رئیس ستاد انتخاباتی (سحر) سید ابراهیم رئیسی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که کبنا نیوز با او پیرامون انتخابات 1400 ریاست جمهوری گفت‌وگویی انجام گرفته که در ادامه می‌آید.
 کبنا نیوز: لطفاً نظرتان را درباره‌ی مشارکت در انتخابات بفرمائید؟
ما هنوز به آن زمان از انتخابات که شور و هیجان در جامعه ایجاد کند نرسیده‌ایم. قطعاً ان چیزی که شور و هیجان ایجاد می‌کند مناظره‌ها است. جمع زیادی از آرا که هنوز تصمیم نگرفته‌اند را به حضور در انتخابات ترغیب می‌کند. تا همین امروز که رصد کردم، تا الأن 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد و هر چه جلوتر رویم قطعاً این میزان بیشتر می‌شود.
 کبنا: ما در دوره‌های قبلی دیدیم که مناظره‌ها می‌توانند شور انتخاباتی را افزایش دهند. در این دوره که تقریباً همه‌ی نامزدها از یک جریان هستند، آیا مناظره‌ها همان تأثیرِ دوره‌های قبل را دارند؟
همه‌ی نامزدها از یک جریان نیستند. حداقل دو نامزد، از جریان نیروهای اصولگرا، از جریانِ نیروهای انقلابی نیستند. اگر ما مناظره‌ها را مثل مناظره‌های قبلی در نظر بگیریم یا مثل مناظره‌های آمریکا در نظر بگیریم، و منظور از مناظره این باشد که نامزدها به همدیگر توهین کنند، ما این را مناظره نمی‌دانیم. مناظره یعنی ارائه‌ی برنامه‌های کاندیداها. قطعاً در جامعه‌ی ما که سطح فکر بالا است، مردم برنامه‌ها را می‌بینند. ما حدود پنج میلیون دانشجو و بیش از صدهزار هیئت علمی داریم. بنابراین اگر مناظره را ارئه‌ی برنامه بدانیم، مناظره‌ها بخش زیادی از مردمی که تصمیم به انتخاب نگرفته‌اند را به شرکت در انتخابات ترغیب می‌کند.
 کبنا نیوز: با توجه به این‌که شما مسئول یکی از ستادهای آقای رئیسی در استان هستید، بحث را می‌بریم به سمت برنامه‌های ایشان. با توجه به اهمیت اقتصاد در سال‌های اخیر، آقای رئیسی برای مسائل اقتصادی چه برنامه‌ای دارند؟
برنامه‌های اقتصادیِ آقای رئیسی را باید در مناظره‌های‌شان پیگیری کرد. آن چیزی که ما را امیدوار می‌کند، سوابقِ آقای رئیسی است. در همین مدتی که به عنوان رئیسِ دستگاه قضا انتخاب شده، توانسته بسیاری از کارخانه‌هایی را که غیرفعال شده‌اند، فعال کند. ایشان این یکی دو سال نشان داده که طرح دارد. استحضار دارید که سه سطحِ مدیریت داریم؛ یکی مدیریت عالی، یک مدیریت میانی و یک مدیریت فنی. مدیریت عالی باید یک اشرافی داشته باشد. کار اصلی را کارشناسان انجام می‌دهند. ایشان اعلام کردند که یکی از برنامه‌های‌شان این است که تیم اقتصادیِ متخصصِ منسجمی داشته باشند؛ به طوری که چندگانگی بین وزارت‌خانه‌ها وجود نداشته باشد. بنابراین سوابق ایشان و دیدگاه‌هایش نشان می‌دهد که می‌توان به آینده امیدوار بود.
اگر برجام پذیرفته شود، اگر ارتباطات خارجی برقرار شود، نفت فروخته شود، از جنبه‌های مختلف، شرایط طوری است که اگر یک رئیس‌جمهورِ انقلابیِ باتجربه انتخاب شود، انشاالله در این چهار سال می‌تواند یک تحولی ایجاد کند.
 کبنا نیوز: از ارتباطات خارجی گفتید. ما باید به طور دقیق منظورمان را از ارتباط با دنیا مشخص کنیم. ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین هم، ارتباط خارجی است. منظور آقای رئیسی از ارتباط با دنیا دقیقاً چیست؟
چهار سال پیش در بحث برجام نشستیم با آمریکا مذاکره کردیم. منهای اسرائیل که آن را کشوری غاصب می‌دانیم، ارتباط با تمام کشورهای دنیا در قانون اساسیِ ما آمده و ما خواهان ارتباط هستیم. اگر آمریکا راست بگوید منعی برای ارتباط نیست. در برجام هر چه ما تعهد دادیم عمل کردیم. ولی آمریکا به هیچ یک از تعهداتش عمل نکرد. ارتباط عناصری دارد، ما در جنبه‌های مختلف، منعی برای ارتباط برقرار کردن نداریم.
 کبنا نیوز: ُخب قانون در عمل با قانون بر روی کاغذ متفاوت است، ممکن است خیلی از قوانین وجود داشته باشند ولی عملاً اجرا نشوند؟
منعی برای ارتباط برقرار کردن نیست. اما ارتباط باید یک احترام متقابل باشد. حرمت‌ها حفظ شوند؛ منافعِ ملیِ ما حفظ شوند. اگر صرفاً ارتباط را برای یک بُعد در نظر بگیریم، ما منافعِ اصلی‌مان همان اهدافِ انقلاب است. همان که دویست سیصد هزار جوان برایش دادیم. برای این دادیم که کشور آزاد و مستقلی باشیم و با دنیا هم ارتباط داشته باشیم. اما چرا آمریکا وقتی تعهد می‌دهد، زیر تعهدشان می‌زنند. ما به دنبال این هستیم که در تمام ابعاد با دنیا ارتباط داشته باشیم. اما آن‌ها نمی‌خواهند.
 کبنا نیوز: سؤالی که می‌توان از همه‌ی نامزدها پرسید این است که اگر قرار باشد در یک زمانی بین ایدئولوژی و منافعِ اقتصادیِ جامعه، یکی را انتخاب کنند، رئیسی کدام را انتخاب می‌کند؟
این‌ها را نمی‌شود تفکیک کرد؛ امام می‌فرماید اهداف اصلیِ انقلاب، اهداف پیغمبران بوده است. پیغمبران برای ریشه‌کنیِ ظلم آمده‌اند، برای انسان‌سازی و اجرای عدالت آمده‌اند. اگر ما بگوییم اصل اقتصاد است، یا اصل ایدئولوژی است، خُب بروید کشورهای غربی را ببینید؛ آن‌جا اصل اقتصاد است، بروید ببینید چه وضعی دارند. نظامِ خانواده در آن‌جا چطوری است. انسان، ارتباطش را با خدا قطع کرده است. وقتی که اهداف پیغمبران، اهداف انقلابّ ماست، در اهداف پیغمبر، رفاه هست، رشد اقتصادی هست، عدالت اجتماعی هست، عدالت آموزشی هست، بحث ایدئولوژی هست، اما حرف اول، ما برای انسان‌سازی انقلاب کردیم. اما بین فرهنگ و اقتصاد، بارها مقام معظم رهبری فرمودند اصل فرهنگ است. اقتصاد در نظام دینیِ ما هست؛ حتی ما حدیث داریم که وقتی معاش نباشد، معادی هم وجود ندارد. یا داریم که وقتی فقر از در وارد شود، ایمان از پنجره فرار می‌کند. این‌ها را ما در اسلام داریم. اما می‌خواهم عرض کنم که در هداف انقلابِ ما، یک مملکتِ آزادِ آبادِ مستقل، در رفاه، امن و متناسب با دستورات اسلام هست.
 کبنا نیوز: شما مثالی از کشورهای غربی زدید که در آن‌جا نظام خانواده دچار فروپاشی شده است. خُب ما هم داریم به همین وضعیت دچار می‌شویم؛ بروید آمار طلاق در چند سال اخیر را ببینید. یعنی می‌خواهم بگویم ممکن است که در چند سال آینده برای ما نه اقتصادی بماند و نه خانواده‌ای؟
ما اگر بخواهیم یک تحلیل واقع‌بینانه‌ای داشته باشیم، در 43 سال گذشته، در دنیا سابقه ندارد یک کشور با وجود این‌همه دشمنی بتواند سر پای خود بایستد و الأن هم نسبت به سالی که انقلاب کرده، با وجود دشمنی‌ها قدرتمندتر و تأثیرگذارتر در معادلات بین‌المللی باشد.
 خُب این‌هایی که گفتید سیاستِ خارجی است، ما درباره‌ی اقتصاد حرف می‌زنیم؟
ببینید سیاست خارجیِ ما نشأت‌گرفته از سیاستِ داخلیِ ماست؛ حالا اگر بخواهیم بحث دیپلماسی و میدان را مطرح کنیم، این قدرتِ میدان است که الأن دیپلماسی را برای ما راحت کرده است. یک کشوری 43 سال در جنگ باشد، هشت سال در جنگ تحمیلی، چند سال هم در تحریم باشد، نتواند نفت بفروشد و باز با این شرایط این قدرت را داشته باشد، این بی‌سابقه است.
اگر هم در کشورِ ما الأن نظام خانواده با مشکل روبه‌رو است، تقصیرِ همان کشورهای غربی است. فضای مجازیِ آن‌ها را نگاه کنید؛ برای ما چه هدیه‌ای دارند. همین امروز من مطالعه کردم، کشورهای غربی آن‌قدر باید مغزِ ایرانی‌ها را بمباران کنند که در این انتخابات سعی کنند پای صندوق‌ها نروند. نگذارند این دولت سر کار بیاید. این جمله‌ی آن‌هاست. چون اگر این دولت بیاید سر کار با تمام قدرت، اقتصاد را سر و سامان می‌دهد و مشکل مردم را حل می‌کند. آن‌وقت کشورهای غربی می‌گویند ما دیگر قدرتی نداریم. آن‌ها به دنبال این هستند که مردمِ ما در انتخابات شرکت نکنند. هر چه میزان مشارکت در انتخابات کمتر باشد، این یک مستمسکی برای آن‌هاست که بگویند مردم نسبت به نظام بدبین هستند. اما اگر نظامِ خانواده‌ی ما هم مشکلی دارد به این معنا نیست که خانواده در قبل از انقلاب نسبت به الأن وضعیتِ بهتری داشته است. ما الأن به گفته‌ی مقام معظم رهبری، از پیچ تاریخی عبور کرده‌ایم. من قاطعانه می‌گویم با این شرایطی که در جهان و کشورهای منطقه به وجود می‌آید، این دولت انشاالله مقدمه‌ی تحول است؛ هم تحولِ اقتصادی، هم تحول در بحثِ بیکاریِ جوانان، خانواده، اشتغال، ازدواج، مسکن، مهار تورم و سایر مشکلات.
 کبنا نیوز: شما به درستی گفتید که رئیسی یک تیم اقتصادیِ منسجم خواهد داشت. اما تشکیلِ هر تیم اقتصادی باید بر مبنای یک نظریه‌ی اقتصادی باشد. نظریه‌ی اقتصادیِ رئیسی چیست؟
من وقتی عرض کردم تیم اقتصادیِ متخصص، ما یک نظریاتِ اقتصادی داریم که نشأت‌گرفته از اقتصاددانانِ مطرح دنیاست، معمولاً این وزرا که انتخاب می‌شوند، محصولِ دانشگاه‌ها هستند. آقای رئیسی ممکن است خودش متخصص اقتصاد نباشد، اما تیم اقتصادی، محصول دانشگاه‌های معتبر هستند چه در داخل و چه در خارج.
 کبنا نیوز: تیم، کارگزار است نه نظریه‌پرداز. یعنی تیم، کارگزارِ نظریه‌ای است که مدیر می‌دهد.
من نظرم این نیست. وقتی کسی را انتخاب می‌کنند به او می‌گویند کارنامه و تجربه‌ات نشان داده در این امر متخصص هستی. رئیس جمهور الأن چندین مشاور دارد، رئیس جمهور نمی‌تواند مثلاً در هنر متخصص باشد. در آموزش، سخنرانِ خوبی باشد. مشاورین هستند که کارشناسی می‌کنند و مطالب را در اختیار رئیس جمهور قرار می‌دهند. یعنی کارشناسان به رئیس جمهور مشاوره می‌دهند و رئیس جمهور با توجه به اعتمادی به آن‌ها دارد، برنامه‌ها را اجرایی می‌کند.
 کبنا نیوز: بله. ولی تیمِ اقتصادیِ روحانی، نسبتاً معتقد به یک اقتصادِ آزاد بود؛ مؤسسه‌ی نیاوران را ببینید. خُب حالا سؤال ما این بود که رئیسی می‌خواهد کدام نظریه‌ی اقتصادی را با تیم‌اش اجرا کند. به هر حال از این بحث عبور می‌کنیم. رئیسی در موردِ مبارزه با فساد، به‌ویژه فساد سازمانی و اداری چه برنامه‌ای دارند؟
آقای رئیسی در آن دو سال نشان دادند که شدیداً با فساد مبارزه می‌کنند. اما این فساد از کجاست؟ از مدیران است. مدیران را کی انتخاب می‌کند؟ قوه‌ی مجریه. ما حدیثی از پیغمبر داریم که می‌فرماید: در آینده از فقر امتم نمی‌ترسم، از سوءمدیریت می‌ترسم. فساد ناشی از مدیرانِ ناکارآمد و غیرمتعهد است. اگر آقای رئیسی، رئیس قوه‌ی مجریه شود، کابینه‌ای متعهد و متخصص و جهادی و پاک انتخاب کند، خود به خود فساد کاهش پیدا می‌کند. ریشه‌ی فساد در مدیریت‌ها است. اگر مدیریت‌ها اصلاح شود، ریشه‌ی فساد خشکیده می‌شود.
 کبنا نیوز: در مورد ستادهای رئیسی در استان کهگیلویه و بویراحمد، انگار، مدیریتِ آن‌ها واحد نیست. چرا این‌طوری است؟
آقای رئیسی گفتند که من مستقل آمده‌ام. یعنی نمی‌شود انگِ جریانی و سیاسی به ایشان زد. آقای رئیسی فرمودند از همه‌ی جریان‌های سیاسی و سلائق انتظار کمک دارم. فرمودند که ستادهای من خانه‌های مردم است. در ستادی که ما در استان داریم، به اندازه‌ی یک آب معدنی کسی به ما اعتباری نداده، کسانی که الأن دارند کار می‌کنند همه خودجوش‌اند.
اما تعدد ستادها برمی‌گردد به تعدد سلیقه‌ها؛ تعدد تفاوت‌های فردی؛ تعدد انتظارات، تعدد تفکرات، تعدد جریان‌ها. این جریان‌ها هر کدام خودجوش ستادهایی راه انداخته‌اند. اما آقای نیکزاد که رئیس هماهنگی ستادهای مردمی و اقشار هستند، قرار بر این است که در هر استانی، یک نفر را به عنوان هماهنگ‌کننده‌ی این ستادها را انتخاب کنند که همه در راستای موفقیت گفتمان انقلاب حرکت می‌کنند. اختلافی با هم ندارند، همدیگر را هم تضعیف نکنند. حالا قرار شده که یک نفر به عنوان رابط اصلی و هماهنگ‌کننده انتخاب شود.
 کبنا نیوز: یک نکته این‌که همه‌ی جریان‌ها که گفتید همه از یک سلیقه‌اند تحت عنوان اصول‌گرایی. در نتیجه تعدد سلایقی وجود ندارد؟
قطعاً. منعی نیست که اصلاح‌طلب‌ها بخواهند ستاد بزنند و فعالیت کنند. مسیر، مسیر انقلاب و ارزش‌های انقلاب است. معنیِ دولت انقلابی این نیست که بقیه انقلابی نیستند. بحث این است کسانی که معیارهای انقلابی بودن را قبول دارند. در هر حال منعی برای تشکیلِ ستاد از طرف دیگران نیست.
 این تعدد ستادها که وجود دارد، مردم گمان می‌کنند که یک اختلافی بینِ آن‌ها وجود دارد؛ گاهی هم از تعبیرِ انحصارطلبی استفاده می‌کنند؟
اگرچه ستاد آقای رئیسی را یک گروه اداره می‌کردند، بله حرف شما درست بود. اما وقتی ما تعدد ستاد و سلایق داریم این دیگر نمی‌شود انحصارطلبی. آقای رئیسی همان‌طور که گفتند مستقل آمده‌اند و وابسته به هیچ جریانی نیستند. چون تعدد سلایق الان هست، ما دیگر نمی‌توانیم بگوییم انحصارطلبی هست. اما اگر مردم می‌گویند اختلاف وجود دارد، انشاالله با این تدبیری که هماهنگی به وجود بیاید و یک نفر بشود هماهنگ‌کننده‌ی این ستادها، امید قطعاً در مردم تقویت می‌شود و این شک و تردیدی که مردم دارند برطرف می‌شود.
 کبنا نیوز: خُب در مورد ستاد سحر هم برایمان توضیح دهید که اصلاً این ستاد چرا تشکیل شده است؟
سحر مخففِ ستادِ حامیِ رئیسی است. این ستاد سحر در دور گذشته هم بوده است. الأن تقریباً سحر یک ستاد مستقل است. این ستاد از دو ماه سه ماه پیش، اقایان پیگیر بودند که در استان‌ها نماینده‌هایشان را انتخاب کنند. ستاد در هر استان، یک شورای راهبردیِ یازده نفره دارد که شامل رئیس ستاد، سخنگو، و دبیر هست و هشت کمیته؛ کمیته‌ی جوانان، کمیته‌ی بانوان، کمیته‌ی فرهنگی، کمیته‌ی فضای مجازی، کمیته‌ی تبلیغات، کمیته‌ی اقشار و کمیته‌ی پشتیبانی. یک شورای راهبردی در استان شکل گرفته. بعد در هر شهرستان هم یک ستاد راهبردی شکل گرفته است. ما در حال حاضر که در خدمت شما هستیم، شاید اولین ستادی باشیم که در نُه شهرستان و چندین بخش، 13 ستاد الأن داریم با 13 تا 11 نفر به بالا شورای راهبردی. یعنی چیزی نزدیکِ 150 تا 160 نفر در ستاد سحر مشغول به فعالیت هستند. حالا اگر ده ستاد وجود داشته باشد، یعنی چیزی حدود 1500 نفر. شعار ما این است که آغوش باز است برای همه و راه برای فعالیت و کمکِ همه‌ی سلایق باز است و منعی ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
۵۰ درصد 🤣🤣🤣🤣
ناشناس
دکترسلام
مشخصه ریس جمهور آقای ریسیه
ستاد برای. چیه؟
ککا
Iran, Islamic Republic of
/حامیان تو از هدایت
نوذر
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخ.جمع کن بساطت را.طرف را تو ده راه نمیدن سراغ خونه کدخدا را میگیره
مهقلی
Iran, Islamic Republic of
فیاض جان تو برو همون مشاوره بده برات بهتر میصرفه
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
طرف مشاور خوبی هستی البته تو دانشگاه ....
خدا وکیل به سوال و جواب دقت کنید . چه جواب بی ربطی
Iran, Islamic Republic of
کبنا نیوز: شما مثالی از کشورهای غربی زدید که در آن‌جا نظام خانواده دچار فروپاشی شده است. خُب ما هم داریم به همین وضعیت دچار می‌شویم؛ بروید آمار طلاق در چند سال اخیر را ببینید. یعنی می‌خواهم بگویم ممکن است که در چند سال آینده برای ما نه اقتصادی بماند و نه خانواده‌ای؟
ما اگر بخواهیم یک تحلیل واقع‌بینانه‌ای داشته باشیم، در 43 سال گذشته، در دنیا سابقه ندارد یک کشور با وجود این‌همه دشمنی بتواند سر پای خود بایستد و الأن هم نسبت به سالی که انقلاب کرده، با وجود دشمنی‌ها قدرتمندتر و تأثیرگذارتر در معادلات بین‌المللی باشد.
جواب نمیده جوک جواب داده
Iran, Islamic Republic of
از ارتباطات خارجی گفتید. ما باید به طور دقیق منظورمان را از ارتباط با دنیا مشخص کنیم. ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین هم، ارتباط خارجی است. منظور آقای رئیسی از ارتباط با دنیا دقیقاً چیست؟
چهار سال پیش در بحث برجام نشستیم با آمریکا مذاکره کردیم. منهای اسرائیل که آن را کشوری غاصب می‌دانیم، ارتباط با تمام کشورهای دنیا در قانون اساسیِ ما آمده و ما خواهان ارتباط هستیم. اگر آمریکا راست بگوید منعی برای ارتباط نیست. در برجام هر چه ما تعهد دادیم عمل کردیم. ولی آمریکا به هیچ یک از تعهداتش عمل نکرد. ارتباط عناصری دارد، ما در جنبه‌های مختلف، منعی برای ارتباط برقرار کردن نداریم.
تتلو
Iran, Islamic Republic of
جناب شما همون اتاق مشاوره دانشگاه براتون مفیدتره
عسکر
Iran, Islamic Republic of
آخرش کی مسئول ستاده ؟ اخرش سر ستاد دعواتون ایابو. خداوکیل منه پیش خودتون هم خنده تون میاد به اندازه جدول مندلیف رییس ستناد دارم
Iran, Islamic Republic of
درمورد پرونده تعلیقش هم می پرسیدید
Iran, Islamic Republic of
متاسفم
برای کبنا
دروغ
Iran, Islamic Republic of
ستاد برای چی هست
مگر انتصاب نیست
مگر خودش انتخاب نشده است
مگر رای مردم موثر هست
رییسی باید رییس جمهور ایران شود
نوکری
Iran, Islamic Republic of
دلیلش اینه که همه میدنن خودش برندست
Iran, Islamic Republic of
خدايي چه ميگه؟؟؟؟/
Iran, Islamic Republic of
متظاهر
جاورده
Iran, Islamic Republic of
ایکا نه انگار جناب یه گرفت وگیر داشت قضیه چه بید
آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو گفت: گاهی ...
بدرود اصلاحات؟

بدرود اصلاحات؟

هاشمی‌رفسنجانی ردصلاحیت شد تا شورای نگهبان همه اصلاح‌طلبان را غافلگیر کند؛ اما در عین ...
نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

ممکن است در برهه‌هایی از زمان نزدیکی نظر بدنه نیروهای نظامی و فرماندهان کم و زیاد شده ...
1