تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب : ۴۳۲۹۷۱
یاسر هاشمی:

به اتهامات پاسخ می‌دهیم که در تاریخ بماند

۱
۰
به اتهامات پاسخ می‌دهیم که در تاریخ بماند
کبنا ؛ گذر زمان تغییراتی در نحوه ارتباطات پدید آورده است و مانند گذشته نیست که مواضع و پاسخ به ابهامات تنها از طریق سخنرانی در جمع یا مصاحبه‌ امکان‌پذیر باشد. شبکه‌های اجتماعی امروز معنای واقعی محل تبادل دیدگاه شده و در کمترین زمان به سوالات در حوزه‌های مختلف پاسخ داده می‌شود. کلاب‌هاوس یکی از این شبکه‌های اجتماعی است، که طی مدت کوتاهی که از آغاز فعالیتش می‌گذرد، مخاطبان زیادی را حتی از میان مسئولان به خود جذب کرده است. اتاق‌های گفت‌وگو و بعضا پرسش و پاسخ با مسئولان، سیاسیون و خبرگان هر حوزه سبب شده علاوه بر اطلاع‌رسانی‌، به شایعات و ابهامات هم پاسخ داده شود. همگان می‌دانند شایعات درباره آیت‌ الله هاشمی و خانواده ایشان سال‌هاست که ساخته و منتشر می‌شود و نقطه پایانی ندارد. یاسر هاشمی فرزند آیت‌ا... هاشمی به درخواست مخاطبان زیادی در کلاب‌هاوس حضور یافت تا به سوالات و شایعاتی که مطرح می‌شود پاسخ دهد. پسر کوچک آیت‌ا... هاشمی می‌گوید: «آقای هاشمی‌ تاکید داشت به هر اتهامی که زده می‌شود، حتما جواب دهید تا در تاریخ بماند که ما این کار را کردیم؛ یعنی به اتهامات جواب دادیم. اینطور نیست که سکوت کرده باشیم و خودمان را از بالا نگاه کرده باشیم؛ چرا که اقناع افکارعمومی را وظیفه خودمان می‌دانستیم اما شاید فضای رسانه‌ای به نحوی بود که جواب‌ها به گوش همه نمی‌رسید.»
آقای هاشمی تغییر رویکرد نداشت
در اذهان همگان هست که پیش از صدور حکم مهدی هاشمی بود که آیت‌ الله هاشمی گفته بود: «اگر قاضی به حکم برسد، هیچ حرفی ندارم، چون قانون است و اگرقاضی نرسد ودستور بدهد، طبعا هر کس هم باشد، اعتراض می‌کند.» اکنون یاسر هاشمی می‌گوید: «مهدی با پای خودش بازگشت، به زندان رفت و محاکمه شد. بر‌خلاف ادعاهایی که می‌کنند مثلا می‌گویند مهدی از پروژه کرسنت یا توتال پول گرفته است، حکم مهدی موجود است و یک ریال به حساب مهدی واریز نشده است. ‌این ادعاها هیچ‌گاه ثابت نشد.» ادعای تغییر مواضع آیت‌ الله هاشمی بارها از سوی منتقدان بارها مطرح شده که هیچ‌گاه از سوی نزدیکان آیت‌ الله تایید نشده است. اکنون یاسر هاشمی می‌گوید: «‌تغییر رویکرد را  تقریبا قبول ندارم. اصلاح‌طلبان می‌گویند رویکرد آقای هاشمی از سال 88 تغییر پیدا کرده که چنین نیست. بر خلاف آنچه گفته می‌شود توسعه سیاسی و اقتصادی مقدم و در اولویت است اما آقای هاشمی در کتاب امیرکبیر به توسعه علمی تاکید زیادی دارد و می‌گوید استکبار به دنبال آن است که مردم در تحجر باشند، سواد نداشته باشند و خرافات را پخش می‌کردند که امیرکبیر با این موارد مخالفت می‌کرد  و نمونه بارز آن دارالفنون است. 

یاسر هاشمی ادامه داد: آقای هاشمی در کنار توسعه سیاسی و اقتصادی ارزش زیادی برای توسعه علمی قائل بود، که نتیجه آن آگاهی مردم به شرایط و اتفاقات است. ایشان در اواخر عمر گفته بودند که «حالا که مملکت به اینجار سیده و مردم به اين سطح از آگاهي رسيده‌اند، الحمدلله می‌توانم راحت سر بر بالین مرگ بگذارم» و از میزان آگاهی مردم خوشحال بودند  که قطعا نقش آقای هاشمی در ایجاد آگاهی در مردم در حد سخنرانی نبود؛ بلکه بسترهایی را آماده و راه‌اندازی کردند، مانند دانشگاه آزاد که حدود یک و نیم میلیون دانشجو داشت.
وی ادامه داد: در زمانی که آقای هاشمی، رئیس‌جمهور بود تعداد دانش‌آموزان به حدود  18 میلیون نفر رسید  که این رقم در زمان حال 11 یا 13 میلیون است.  ایشان به پیشرفت در حوزه علمی، آموزشی و تحقیق  تاکید زیادی داشت و البته تاکیدات زیادی هم برای پیشرفت اقتصادی کشور داشتند.
وی با بیان اینکه «آقای هاشمی در حوزه سیاسی‌،  مصلحی بود که یک شیب منطقی برای خودش تعریف کرده بود» گفت: اشکال کار زیاد بودن شیب است، در صورتی که جامعه ایران نیاز به شیب منطقی دارد.
یاسر هاشمی تصریح کرد: آقای هاشمی از ابتدا مصلح و آرمانخواه بود. وقتی آرمانخواهی در کنار واقعیت قرار می‌گیرد، اعتدال رخ می‌دهد. همه می‌خواستیم کشورمان اسلامی شود و کلمه جمهور همان زمان در کنار اسلامی قرار گرفت، زیرا آرمان ما «اسلامی» بود و واقعیت این بود که باید «جمهوری» باشد.
وی گفت:آقای هاشمی خیلی تمایل داشت ایران در جنگ تحمیلی پیروز شود اما واقعیت جنگ، وضعیت اقتصادی  و نظامی را می‌سنجید و متهم می‌شد به اینکه راه شهادت را بسته است. هیچ‌گاه تغییری در آرمانخواهی آقای هاشمی رخ نداد، همیشه بلندپروازانه فکر می‌کرد و آرزوهای بزرگ داشت.
توجه به متن به جای حاشیه

مریم سالاری، همسر یاسر هاشمی است و علاوه بر آن نسبت خانوادگی دیگری هم دارند اما شایعه شده بود که یاسر هاشمی با یکی از دختران خاندان سعودی ازدواج کرده که خودش با دروغ خواندن این ادعا می‌گوید: آنهایی که ادعا می‌کنند، سند بیاروند. پسر کوچک آیت‌ الله هاشمی با انتقاد از پرداختن به حواشی به جای موضوعات مهم می‌گوید: یکی از موفقیت‌های آقای هاشمی این بود که وقت و فکر خود را  بیش از حد صرف حواشی نمی‌کرد و به متن و موضوع اصلی توجه داشت. آقای هاشمی نگاه آرمانی داشت و می‌دانست اگر وقت کشور را صرف وعده‌ها و چالش‌های سیاسی کند، امکان مدیریت وجود نخواهد داشت. یاسر هاشمی در پایان گفت: آقای هاشمی به عنوان یک مسئولیت اجتماعی برای خود تکلیف کرده بود که هر شب به‌رغم خستگی زیاد، یک صفحه مطلب به‌صورت شفاف و ساده بنویسد. کتاب خاطرات و دستنوشته‌های ایشان بهترین مرجع برای پاسخ به همه سوالات است. 
نام شما

آدرس ايميل شما

لت
Iran, Islamic Republic of
یاسرهاشمی
بله پول واریزنشد
شاید هم طلا الماس ملک.
جایگزین شد
آژیر قرمز خودکشی

آژیر قرمز خودکشی

14 ماه می‌شود که کرونا در کشور می‌تازد و مردم مجبور به کاهش مراودات، خانه‌نشینی و انزوا ...
این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

آیا می‌دانستید لوازم خانگی می‌توانند یک زندگی «پنهان» داشته باشند و حتی زمانی که دکمه‌ ...
از خاتمی تا ظریف

از خاتمی تا ظریف

پس از نهی آیت‌الله سید‌حسن خمینی برخی رسانه‌های رقیب با طرح این مساله که پروژه انتخاباتی ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1