تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۲۲
کد مطلب : ۴۲۴۲۲۶
علی ملک حسینی دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گوی اختصاصی با کبنانیوز؛

انتقاد ملک حسینی به نهادهای فرهنگی در خصوص آسیب های اجتماعی / ورود دستگاه قضا به استخدامی‌های فله‌ای و تصرفات اراضی در کهگیلویه و بویراحمد

۶
۰
توصیه مهم دادستان یاسوج به نمایندگان مجلس و رسانه‌ها / محیط شهری ما آرامش بخش نیست / شورای شهر یاسوج درگیر حواشی است تا رفع مشکلات
کبنا ؛ «با ورود آیت الله رئیسی در مسند ریاست دستگاه قضا تحولات بی نظیر و کم سابقه‌ای در دستگاه قضا رقم خورد، که علاوه بر ساماندهی و تحولات در این دستگاه، اعتماد عمومی به سیستم قضائی را به همراه آورد. در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز، یکی از نهادهایی که بی بدیل در همه حوزه‌ها فعالیت کم نظیری داشته و ورود کرده است دستگاه قضایی است.»
 کبنا نیوز در گفت و گویی اختصاصی با سید علی ملک حسینی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مسائل مختلفی گفت و گویی انجام داده است. ملک حسینی ضمن پرداختن به مسائل، ابعاد مختلفی از موضوعات را مورد بحث و بررسی قرار داد و همچنین توجه ویژه‌ای به مسائل فرهنگی دارد. او معتقد است نهادهای فرهنگی کم کاری می‌کنند، و مردم نیز امر به معروف و نهی از منکر در عرصه اجتماعی را فراموش کرده‌اند. ملک حسینی به شیوه شهرسازی و معماری در استان کهگیلویه و بویراحمد ایراد می‌گیرد، نگاه جدیدی به موضوعات مختلف دارد و مطالبه گری عمومی را یکی از کلیدهای مهم کاهش جرم در جامعه می‌داند. او مکتب سلیمانی را مکتب انسان زا می‌داند و می‌گوید: حکومتی که مدنظر انقلاب، نظام و آرمان‌های امام و رهبری است، حکومت مردم بر مردم است، ما و مسئولان اگر جایگاهی را قبول کرده‌ایم، باید خود را خادم مردم بدانیم. برای آنکه با دیدگاه مسئولان قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر آشنا شوید این گفت و گوی جذاب را دنبال کنید.
 
شهادت سردار سلیمانی فصل جدیدی را کشوری اسلامی ایران و جهان رقم زد، چه انتظاری از مسئولان نظام اسلامی می‌رود؟
شهادت سردار سلیمانی در برهه‌ای اتفاق افتاد که تفرقه‌ها در جامعه زیاد و انحراف از مسیرامام وآرمان های انقلاب اسلامی زیاد شده بود. شهادت سردار سلیمانی هدیه‌ای آسمانی بود و در این شرایطی که ایران در عرصه بین الملل دارد. مقام معظم رهبری به زیبایی این موضوع را تعبیر و تفسیر نموده و ابراز داشته که مکتب سلیمانی یک مکتب انسان ساز بوده و راه و رسم سلیمانی یک مکتب است. بزرگ‌ترین تششیع جنازه قرن برای وی رقم خورد و تمامی مردم فارغ از مسائل سیاسی، خطوط  مرز بندی‌های اعتقادی در مرام با شکوهش شرکت کردند.
امروز نیاز به تفکر سردار سلیمانی داریم، تفکری که فراتر از جناح بندی‌های سیاسی و مرزبندی‌ها بود، اما متاسفانه امروز همه چیز مرزبندی و سیاسی و جناحی شده است. برخی مسئولان وقتی به جایگاهی می‌رسند نگاه بالا به پایین و ارباب و رعیتی دارند.
مرز بندی‌های سیاسی همه چیز را محدود کرده و بعضی مسئولان در ادارات و نهادها تنها کار کسانی را رواج می‌دهند که هم سوی جناح و خط آن‌ها باشند اما شهید سلیمانی اینگونه نبود. متولیان نباید نگاه ارباب و رعیتی داشته باشند، این در حالی است که برخی مسئولان رویکردشان اینگونه است. در حالی که حکومتی که مدنظر انقلاب و نظام و آرمان‌های امام و رهبری، حکومت مردم بر مردم است، ما و مسئولان اگر جایگاهی را قبول کرده‌ایم باید خود را خادم مردم بدانیم.  
 
رویکرد دستگاه قضا در دوره تحولی آیت الله رئیسی چه تغییری در دستگاه قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد داشته است؟
در دستگاه قضایی تاکید حضرت آیت الله رئیسی بر تکریم ارباب رجوع است، که در تمام بازرسی‌ها و بخش نامه‌ها مورد تاکید ایشان است. با قاطعیت می گویم امروز در دستگاه قضایی هیچ دری بسته نیست و حتی در بحث ملاقات مردمی در تمام روزها حتی در شرایط کرونایی موظف به پاسخگویی به ارباب رجوع هستیم. مدیرکل دادگستری در روزهای دوشنبه بطور خاص و بقیه روزها مردم به دفتر ایشان مراجعه می‌کنند و درخواستهایشان رسیدگی می‌شود.
*در خصوص حقوق عامه گزارشات مردمی زیادی داریم، بخشی از این گزارشات مربوط به دستگاههای اجرایی است. اگر دستگاه‌ها آنچه وظیفه‌شان است انجام دهند، نیازی به ورود دستگاه قضا نیست. امروز در کوچکترین معضلات، دستگاه قضا مجبور است ورود کند. شاید در موضوعاتی مثل سگ‌های ولگرد در شهر و یا فاضلاب
شهری و مشکل بوی بد فاضلاب، که در شأن و وظیفه دستگاه قضا نیست که به این مسائل ورود کند، ولی وقتی حقوق عامه مورد تعرض قرار می‌گیرد، دستگاه قضا خودش را موظف می‌داند که در جزئی‌ترین موارد ورود کند و آثار این ورود و فعالیت را در کاهش مشکلات مردم می‌بینیم. در کنار کار سخت در محاکم و دادسراها به معضلات اجتماعی نیز ورود کرده‌ایم.
حجم پرونده‌هایی که محاکم ما مورد بررسی قرار می‌دهند بسیار بالا است.
*ورود به مسائل اجتماعی خارج از وقت اداری صورت می‌گیرد. دستگاه قضا برای بحث خدمت و ارتقا امنیت اجتماعی وقت و ساعت نمی‌شناسد، همکاران ما در خصوص طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در ساعاتی از شب در کنار همکاران نیروی انتظامی حضور پیدا می‌کنند. یا در بحث نظارت بر بازار و اماکن در ساعات بعدازظهر به این موارد ورود می‌کنند. اینکه بگوییم همه مشکلات با ورود دستگاه قضا حل می‌شود این چین نیست، هم مردم باید در کنار ما باشند، و هم دولت.

با وجود آسیب‌هایی که در حیطه فعالیت نمایندگان وجود دارد، توصیه شما به نمایندگان مجلس چیست؟
شان نمایندگان و وظایف نمایندگان را قانون تعریف کرده است، بدون تعارف یکی از مشکلات در کشور، این است که تصمیمات نمایندگان در سطح ملی تصمیمات خوبی نبوده و نیست، احساس من این است که تلاش نمایندگان به جای اینکه متمرکز بر رفع موانع و مشکلات و تصویب قوانین مفید و راهگشا باشد، به مسائلی حاشیه‌ای می‌پردازند. دخالت در عزل و نصب مدیران، حتی اگر نیت خالصانه باشد، در واقع برخورد با معلول است، علت‌ها همان قوانین و مصوبه‌های دست و پاگیر است، اگر نمایندگان تمرکز برای تصویب قوانین بروز و جدید و حذف قوانین دست و پاگیر داشته باشند، قطعات مشکلات کمتر خواهد شد. متاسفانه در استان ما این مسئله دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران زیاد دیده می‌شود، از جمله آثارش این است که مدیران مؤثر و مفیدی انتصاب نیافته‌اند. وقتی انتصاب یک مدیری که در سطوح بالای مدیریتی استان صورت بگیرد که صلاحیت و شایستگی لازم را نداشته باشد، قطعاً افرادی هم که این افراد در کشور منصوب می‌کنند مفید نخواهند بود.
وقتی کسی را به عنوان مدیر استانی منصوب می‌کنیم این مدیر باید مدیرانی را در شهرستان‌ها شناسایی و منصوب کند که کارآمد باشند، ولی زمانی که نمایندگان در این زمینه دخالت کنند، قطعاً کارآمدی از مدیران گرفته خواهد شد. مدیری که شجاعت لازم در اتخاذ تصمیم نداشته باشد قطعاً در مدیریتش به مشکل بر می‌خورد، نمایندگان در سخنان خود قول داده بودند که دخالت مستقیمی نداشته باشند.
یکی از وظایف نمایندگان نظارت هست و بطور مثال اگر ببینند مدیری ضعیف است، فرای جناح بندی‌های سیاسی باید تذکر بدهند، اگر تذکر مفید واقع نشد باید تلاش خود را برای اصلاح امور و برداشتن آن فرد بکنند. ولی اینکه فرد نماینده تصور کند افرادی که در ایام انتخابات به او خدمتی کرده‌اند، انتظاری دارند، بخواهد تلاش کند این افراد را به یک انتصاب برساند به دور از آرمان‌های انقلاب است، قطعاً کسی که چنین کاری کند از اهداف واقعی خود به دور است. در استان ما مسائل قومی و قبیله‌ای هم تأثیر دارد، باید سعی شود از ظرفیت افراد به خوبی استفاده و مدیران کارامد در رأس امور قرار بگیرد.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000424/nf00424226-2.jpg

حجم پرونده‌های وارده به دستگاه قضا چه میزانی است و بیشترین پرونده‌ها در چه حوزه‌هایی است؟
حجم پرونده‌های وارده به دستگاه قضایی استان نسبت به میانگین کشوری بالا است، و همین بخشی از توان ما را خواهد گرفت. دستگاه قضا باید هم در حوزه رسیدگی و هم در حوزه پیشگیری فعالیت کند. مسائلی مثل توهین به افراد رتبه اول پرونده‌های استان را به خود اختصاص داده است. در سال جاری سرقت‌های ساده جایگاه قابل توجهی را کسب کرده‌اند. همچنین دعاوی ضرب و جرح افراد از جمله مواردی هست که پرونده‌های زیادی را به خود اختصاص داده است. اگر بخواهیم آسیب شناسی کنیم برخی از این مسئله به دلیل پایین بودن آستانه تحمل همشهریان ما است، کم بودن
آستانه تحمل دلایل زیادی دارد، از جمله به سبک معماری و ساختمان سازی، نوع زندگی ما، ترافیک و کاهش و نبود فضای سبز در ساختمان سازی بر اعصاب و روان مردم اثرگذار است. آموزش، تربیت و فرهنگ سازی، همه عوامل موثری است که می‌توان به آن پرداخت.
سرقت‌های خرد در استان شامل سرقت از خودرو و منازل است. در استان ما چند خودرو برای جلوگیری از دزدی از قفل فرمان استفاده می‌کنند، یکی از موارد پیشگیری از ارتکاب جرم پیشگیری وضعی است، یعنی شرایطی را ایجاد کنیم که امکان ارتکاب جرم پایین بیاید، یکی دیگر از موارد پیش بینی پارکینگ در ساختمان سازی است، وقتی پارکینگ نباشد که ماشین در فضای امنی نگهداری شود، خودروها در کوچه‌های مسکونی و در خیابان‌ها پارک می‌شوند، و بهترین شرایط را ایجاد می‌کند که سرقت از خودرو صورت بگیرد. شهرسازی یکی از معضلات بزرگ جامعه‌ی شهری یاسوج است که پارکینگ برای آنها درنظر گرفته نمی‌شود. مردم از چه کسی انتظار دارند که از خودرویشان مراقبت کند؟ مگر  چقدر نیروی انتظامی داریم؟
در خصوص مساکن مهر، و آپارتمان‌ها در کل کشور معمول هست که این ساختمان‌ها نگهبان دارند. اکثر مساکن مهر ما بالای 100 واحد دارند و بلوک بندی شده‌اند، ولی حتی یک نگهبان جلوی در ورودی ندارند. اکثر سرقت‌های ما در این منازل است، در بلوک‌ها باز است، کفش‌ها جلوی منازل را می‌دزدند و همین آمار دزدی و سرقت را بالا می‌برد. بنابراین خود مردم هم باید در کاهش جرائم پیشقدم باشند.
قریب 80 درصد پرونده‌های مسن با کار شبانه روزی تعیین تکلیف شد، استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص در کشور جایگاه خوب و ارزنده‌ای دارد و در جلسه ویدئوکنفرانس اخیر آیت الله رئیسی تاکیدشان این بود همان تعداد 20 درصد هم تعیین تکلیف شود.
  
دستگاه قضا تا چه میزان به ساخت و سازهای غیرمجاز ورود کرده است؟
متاسفانه حاشیه نشینی در شهر یاسوج افزایش یافته، دستگاه‌های متولی قطعاً سهمی از کاهلی و تخلفات دارند، اما احساسم این هست که باید همه عوامل را بررسی کنیم. دستگاه قضا با همت دادستانی و معاونت پیشگیری از جرم از طریق کمیسیون ماده 100 ورود کرده، حداکثر توان کاری را برای جلوگیری از جرائم ساخت و ساز قرار دادیم. به بتون ریزی‌های بدون مجوز ورود کرده‌ایم و با تأیید شهرداری جلویشان گرفته می‌شود.
خواهشم از رسانه‌ها این است که بجای معلول‌ها سراغ علت‌ها برویم، فرهنگ شهرسازی بین مردم و نخبگان ما نهادینه نشده است، مردم هم همسو با متخلفین و ناآگاهان از شهرسازی هستند. یاسوج بستر خیلی خوبی برای شهرسازی نوین داشت ولی متاسفانه مردم ما از جمله یک کارمند یا یک فرهنگی عزیز، همت و تلاششان بر این است که در معماری و ساختمان سازی، صددرصد ساخت و ساز انجام بدهند، خودمان را در خانه‌های محصور کرده‌ایم و بدون فضای سبز و بدون نور در منازل زندگی می‌کنیم. اینکه فردی تمام وقت خود را در خانه‌ای که نه نور دارد و نه فضای سبزی دارد، بگذارند تاثیرات منفی بر روحیات فرد می‌گذارد، همچنین خدای نکرده بعداً در حوادثی مثل زلزله‌ها و آتش سوزی‌ها و مشکلات دیگر این شهرسازی مشکل ایجاد می‌کند. احساسم این است که خود مردم باید به این مسائل وارد شوند و تغییر ایجاد کنند.
ما شاخصه‌های ملی خوبی در خصوص حضور در مناسبت‌های اجتماعی داریم، از نظر اهدای شهدا و جانبازان، ما سرآمد هستیم، چرا باید جرم توهین در استان کهگیلویه و بویراحمد در رتبه اول قرار بگیرد. یکی از دلایلش این است که محیط شهری ما آرامش بخش نیست، در بازار هم نه منظر زیبایی هست و نه پارکینگ است و با یک شلوغی و پراکندگی و بی نظمی روبرو هستیم.
اراده در جامعه ما و در بین نخبگان ما وجود ندارد و از شهرداری، بنیاد مسکن و شهرسازی ما مطالبه گر نیستند، وقتی مردم برایشان نهادینه نشده که معماری صحیح شهری بر آنها چه تاثیری دارد، غفلت‌هایی در ادارات هم صورت خواهد گرفت، باید فرهنگ سازی شود و رسانه‌ها هم ورود کنند. در حد توان و آن چیزی که مربوط
به ما هست ورود کرده‌ایم.
برخی اعضای شورای شهر و شهرداری و یا مسئولان به وضوح همدیگر را متهم به تخلف می‌کنند، آیا دستگاه قضا به این مسائل ورود کرده است؟
به اعضای شورای شهر و شهرداری این انتقاد را داریم که به جای اینکه به رفع مشکلات مردم بپردازند درگیر حواشی شده‌اند، اما اگر جرمی هم در شهرداری وجود داشته باشد به آن ورود می‌شود. لذا در حال حاضر نیز پرونده‌های مرتبط با حوزه شهرداری را داریم، اما چون در مرحله تحقیقات دادسرا است امکان رسانه‌ای شدن آن فعلاً وجود ندارد. اینکه بگوییم عضو شورا یا از بیرون کسی دیگری را متهم کند، این برای ما حجت نیست، برخی جرائم باید بصورت خصوصی شکایت شوند، و برخی جرائم که جنبه عمومی دارند نیاز به مدارک و اسناد دارند، بسیاری از تهمت‌ها واقعیت ندارند. در دستگاه قضا باید بر اساس مدرک و دلیل و سند کار کنیم، توصیه ما این است که نمایندگان مردم در شورای شهر بجای متهم کردن یکدیگر در این مدت باقی مانده به رفع مشکلات مردم بپردازند، ما به مواردی در شهرداری ورود کرده‌ایم و اگر به نتیجه برسد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

دستگاه قضا در خصوص استخدام‌های فله‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد که تعدادش هم کم نیست چه فعالیتی داشته است؟
دستگاه قضایی قوه مجریه یا مقننه نیست، جایگاه و وظایف و اختیارات مشخصی دارد، اینکه بخواهیم از قبل از اینکه اتفاقی بیفتد به دنبال آن باشد در وظایف و منطق دستگاه قضا نیست. هر چند الان توقعات مردم از دستگاه قضایی بالا رفته است. در خصوص استخدام‌های فله‌ای، در دانشگاه علوم پزشکی همراه با سازمان بازرسی وارد شدیم و علی‌رغم مشکلات زیادی که وجود داشت جلوی کار گرفته شد. یکی از این مشکلات، این بود که کسانی که در دانشگاه علوم پزشکی از ادامه استخدامشان جلوگیری شد، چند سال از این طریق معاش خود را تهیه می‌کردند و امید به آینده داشتند، و این باعث سخت شدن شرایط می‌شد، لذا در هر شرایطی از اجرای قانون کوتاهی نخواهیم کرد، مدیرانی که تخلف کرده بودند برای آنها پرونده تشکیل شد و به دادگاه فرستاده شدند. از مجموعه دولت تقاضا داریم که نظارت  داشته باشند که قانون رعایت شود، اگر جرمی برای دستگاه قضا محرز شود دستگاه قضا هیچ خط قرمزی ندارد. در حال حاضر هم مواردی گزارش داده می‌شود؛ بسیاری از استخدامی‌هایی که انجام شده و یا در مرحله استخدام بوده، با ورود سازمان بازرسی و دستگاه قضا مانع شدیم و کارهای خوبی در این زمینه صورت دادیم.

دستگاه قضا در زمینه زمین خواری و تصرفات اراضی نیز فعالیت خوبی داشته، در این باره توضیح دهید؟
در این زمینه سعی کردیم اداراتی که متولی بیت المال هستند را به حرکت واداریم، منابع طبیعی، محیط زیست، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و ادارات دیگری نیز هستند که در راستای حفظ بیت المال اختیارات قانونی و شبه قضایی دارند. اگر از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، کار به دستگاه قضا نمی‌کشد. منابع طبیعی اختیار دارد فوراً با هماهنگی دستگاه قضا رفع تصرف کند، اداره راه در مورد رعایت حریم راهها و بدون صدور حکم می‌تواند رفع تصرف کند، توان خود را گذاشتیم که این دستگاه‌ها موظف شوند و تحرکاتی کنند، تا بر اثر کاهلی یک دستگاه جرمی اتفاق نیفتد. اگر این ادارات با کار جهادی از تمام ظرفیت خود استفاده کنند شاید 10 درصد این جرائم به دستگاه قضا نکشد.
اما برای مشکلاتی از این قیبل و تصرفات اراضی و زمین خواری، در دادگاه شعبه ویژه‌ای داریم، قاضی بصورت میدانی در معیت کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی به اراضی بازدید دارند که هم سرعت و قاطعیت را بالا می‌برد. در فروردین ماه گذشته، بسیاری از اراضی بدون صدور حکم رفع تصرف شد.
در بستر رودخانه مهریان تصرفاتی داشتیم که رفع شد، در روستای دهنو و رودخانه بشار رفع تصرفاتی صورت گرفت. افرادی که بر اثر غفلت ادارات دست به چنین تخلفاتی زده بودند و آگاهی نداشتند توجیه و آموزش داده شدند و همین افراد داوطلب شده و حتی با هزینه خودشان برخی جاها رفع تصرف کرده‌اند. در
مورد احکام کیفری، یکی از حوزه‌های مهمی است که در آن کارهای خوبی صورت داده‌ایم.
قاضی ویژه ما در بخش منابع طبیعی به بسیاری از مناطق ورود کرده است، و مناطق خیلی زیادی هستند که در اراضی کشاورزی ساخت و سازهای زیادی کرده‌اند، و به آن ورود کرده‌ایم. قانون نمی‌تواند تبعیض آمیز برخورد کند، لذا ادارات و دستگاه‌های اجرایی باید در این  زمینه از سنگ اول جلوی این ساخت و سازهای جدید را بگیرند، اگر بتوانیم همین شرایط فعلی را حفظ کنیم و از الان از ساخت و ساز در اراضی جلوگیری کنیم، باز هم خیلی پیشرفت کرده‌ایم، متاسفانه در خصوص تصرفات، ادارات در خواب هستند.
بیش از 80 درصد اراضی استان کهگیلویه و بویراحمد اراضی ملی است، اراضی دشت کشاورزی زیادی در استان نداریم. وضعیت اقتصادی‌ای که در کشور حاکم است، برخی افرادی که متولی هستند، اشتغالی ایجاد می‌کنند این افراد تصرف در اراضی کرده‌اند، ما روزانه رصد می‌کنیم، در ابتدای سال جدید چندین هکتار رفع تصرف شد، و ساخت و سازهای زیادی قلع و قمع شد، و با سرعت هم پرونده‌ها حل می‌شود، اما متاسفانه گاها تصرفات بصورت دسته جمعی صورت می‌گیرد، اهالی روستا با همکاری یکدیگر اراضی ملی جنگلی و مرتعی را تصرف می‌کنند، در مناطق صعب العبور و دور از چشم جنگل بانان این کار را می‌کنند و تا زمانی که دستگاه قضا متوجه این موضوع شود ممکن است مدتی بگذرد. همین هفته در روستای دهنو، هم قلع و قمع ساخت و سازها و هم قطع درخت و هم رفع تصرف از بستر رودخانه را داریم. کارگروه ویژه‌ای در خصوص رفع تصرفات به ریاست رئیس کل دادگستری داریم، که مناطق را ارزیابی و رتبه بندی کردیم، جاهایی که ارزش اقتصادی بالاتری دارند در اولویت ما هستند و در کل روزانه روی این موضوعات در حال کار هستیم.

دستگاه قضا اخیراً طرح ارتقاء امنیت اجتماعی را اجرا کرده است، در این باره توضیحی بفرمایید؟
متاسفانه شاهد هستیم تعداد زیادی کافه و کافی شاپ، رستوران و باغ رستوران ایجاد شده، بعضاً مجوزات قانونی ندارند، از یک نگاه ممکن است این اماکن ایجاد اشتغال هم کرده باشند ولی متاسفانه آسیب‌های اجتماعی دارند، حتی برخی از این اماکن محل خرید و فروش مواد مخدر یا سرو مشروبات الکلی و پاتوق جوانان شده است. این موضوع در دستور کار قرار گرفت. دستگاه قضا با وجود مشغولیت‌های زیادی که دارد از این موضوع نیز غافل نبود.
در طرح ارتقا امنیت اجتماعی در یکی دو مرحله بالغ بر 25 واحد غیرمجاز پلمپ شدند، بنا به آماری که اتاق اصناف داده است بیش از 180 واحد غیرمجاز وجود دارد. لذا بنا را بر مکان‌هایی گذاشته‌ایم که تخلف دارند، خلوتگاه‌هایی که بستر ایجاد جرائم هستند، و در ایام کرونا نیز فعالیت‌هایی داشتند، استعمال قلیان داشتند. این طرح بصورت مداوم در طول سال ادامه خواهد داشت، گشت و بازرسی‌ها حکایت از آن دارد که عزم ما جدی است. سعی ما بر این است که مکان‌هایی که ایجاد اشتغال کرده‌اند و تخلفی هم ندارند سعی شود روند مجوزهای قانونی را سریع‌تر حل کنند اما موضوع برخورد ما مکان‌هایی است که تخلفاتی دارند و این مکان‌ها بستری برای تخلفات و خلوتگاه‌ها شده است.

نهادهای فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آسیب‌های اجتماعی بسیار کم فعالیت هستند، نظر شما چیست؟
در جلسه‌ای که برخی سازمان‌های مردم نهاد و برخی نهادهای فرهنگی حضور داشتند، مطرح کردیم که از مکان‌های تفریحی و کافی‌شاپ‌ها حمایت شود که برخی فعالیت‌های فرهنگی دارند یا تغذیه و دمنوش‌های سنتی و طب اسلامی را سرو می‌کنند. بسیاری از کافه‌ها مکان‌های آسیب زایی هستند که ما هم از این نظر نسبت به کم کاری نهادهای فرهنگی انتقاد داریم. در این زمینه، نهادینه کردن فرهنگ و نظارت بر این مکان‌ها که باید توسط اتاق اصناف، صنعت معدن، بهداشت و درمان و ... اتفاق بیفتد کم کاری می‌شود. همچنین برخی افراد مذهبی و دغدغه مند از شیوه برگزاری مراسمات عروسی انتقاد می‌کنند، اما هیچ گاه برنامه‌ای برای
سالم سازی مراسمات شادی مردم و مراسم عروسی در استان کهگیلویه و بویراحمد نداشتیم، که باید در این زمینه کار شود.  

نظرتان درباره جرائمی که در فضای عمومی رعب و وحشت می‌کند، چیست؟
در خصوص جرائم خشن و آسیب‌های اجتماعی این حوزه، این‌ها ریشه تربیتی، فرهنگی و آموزشی دارد. نهاد خانواده و دولت و اجتماع دخیل هستند. اینکه ببینیم چند جوان در روز روشن و در انظار مردم اقدامات ناشایستی انجام می‌دهند، متاسفانه از طرف دیگر اظهارنظرات سطحی را در این باره می‌شنویم از این قبیل که «با این افراد برخورد نمی‌شود، این‌ها زندان نمی‌روند و آزاد می‌شوند»، در همین خصوص باید بگویم امروز زندان‌های ما پر از زندانی شده است و باعث شده روی طرح کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها تمرکز کنیم.
برخی از افرادی که در کلیپی که هفته گذشته پخش شد، رفتار خشونت آمیزی داشتند و ایجاد رعب و وحشت خیابانی کرده‌اند، سابقه زندانی طولانی مدت هم داشته‌اند، اگر مجازات زندان برای این افراد کارساز بود، چطور باز هم چنین رفتارهایی از این افراد دیده شد؟ این نشاندهنده این است که اگر زندان و مجازات زندان مجازات اصلاح گری بود باید این افراد به راه راست هدایت می‌شدند و دست از اینکار برمی داشتند و این اتفاق نمی‌افتاد. این نشان می‌دهد که مجازات زندان خیلی درست نیست و باید به سمت اصلاح فرهنگی برویم. باید مراقبت از فرزند در خانواده صورت گیرد. جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما کجا قرار دارد؟ آیا وقتی تخلفی می‌بینیم تذکر می‌دهیم یا از کنارش رد می‌شویم؟ مردم هم مؤثر هستند. آموزش و پرورش چقدر در مدارس ما در زمینه آسیب‌های اجتماعی کار می‌کند؟ چقدر فرهنگی زیستن را به فرزندانمان آموزش داده‌ایم.
شاید این تعبیر درست نباشد ولی در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جایگاه دستگاه قضا جایگاه مرده شور را دارد، آیا باید بگوییم آقای مرده شور چرا اینقدر متوفی زیاد شده؟ در خصوص آسیبی مثل طلاق، چرایی زیاد شدن طلاق از دستگاه قضا مطالبه می‌شود! در حالی که این یک آسیب اجتماعی است و نهادهای فرهنگی باید در این زمینه کار کنند. دور تا دور کشور ما ناامنی است، اما به برکت خون سردار سلیمانی‌ها و مدافعان امنیت، در کشور امنیت داریم. استان ما در جایگاه اول تا سوم امنیت در کشور قرار دارد، ولی پخش این کلیپ در فضای مجازی و تحلیل‌های غیرعلمی چهره نامطلوبی را از استان ما به دیگران نشان می‌دهد. در مورد همین کلیپ پخش شده،  افراد با سلاح‌هایشان دستگیر شدند که در این خصوص از نیروی انتظامی تشکر می‌کنم.

توصیه‌تان به رسانه‌ها چیست؟
رسانه رسالت پیغمبرگونه دارد، زحماتی که دوستان در رسانه می‌کشند و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و مقالات روشنگرانه‌ای را رقم می‌زنند بسیار عالی است، نمی‌خواهم زحمات دوستان در رسانه‌ها را کم نشان دهم، اما متاسفانه در استان ما شاهد هستیم برخی افرادی که خیلی آگاهی ندارند وارد حوزه رسانه می‌شود. بسیاری از رسانه‌های ما به مسائل حاشیه‌ای می‌پردازند. گاهی اوقات رفتار سطحی نگرانه‌ای از رسانه‌ها شاهد هستیم، بجای آنکه به آسیب‌های اجتماعی و روشنگری در این زمینه بپردازند. افرادی که در فضای مجازی و رسانه‌ها اظهارنظر می‌کنند، خودشان را قضاوت کنند ببینند چکاری انجام داده‌اند، برای اینکه شاهد آسیب‌های اجتماعی نباشیم.
در بحث آتش سوزی‌ها، آنچه در استان کهگیلویه و بویراحمد در مقابله با آتش اتفاق افتاد در کشور بی نظیر بود. ولی این موضوع توسط رسانه‌ها دیده نمی‌شود، اینگونه خبر زدن انگیزه را از افراد می‌گیرد. آتش سوزی در استان ما در مناطق صعب العبور اتفاق می افتد و رفتن به این مناطق سخت است. خیلی کم پیش می‌آید که رسانه‌ها با نگاه منتقدانه و با دلایل مشکلات را بیان کنند. رسالت رسانه صداقت و فرهنگ سازی است، اگر همه افرادی که در رسانه‌ها هستند این موارد را رعایت کنند مشکلات جامعه ما کمتر می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

مردم
Iran, Islamic Republic of
مگه امکان داره که نمایندگان درتمام عزل ونصب هادخالت نکنند؟ماازنزدیک می بینیم که چه فشارهای برمدیران کل میزارندکه یک رئیس شهرستان بزارند...برای یک پست کوچک مثل کارشناس مسئول یک اداره کوچک هزاروضعیت میزارندوازنماینده تشکرمیکنند...
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز چرا که نمایندگان قبلی این عزل ونصب ها را انجام می دادند دودی از هیچ کس بلند نمیشد وحالا که باید در مدیران ناکارآمد وبی خاصیت که هیچ خدمتی برای مردم انجام نمی دهند وبرای خودشان ودرجهت سرمایه گذاری شخصی خود تلاش میکنند تغییر ایجاد شود دادوفریاد بلند شده وچندین سال است که این مدیران باترفندهای متفاوت وقوم گرایی صندلی بی خدمتی را سفت گرفته اند پس شما تا الان کجا بودید وبعدش مطمین هستم کسانی که الان از عدالت حرف می زنند خود ذی نفع هستند وحقه ای بیش نیست یا خود مدیرند یا اقوام آنها یا هوادار یا گروه سیاسی
فرهنگی از
Iran, Islamic Republic of
درود بردادستان محترم وجوان وخداترس استان
ازاین که دغدغه مردم رادارید ازشما تشکر میکنیم.
ازحضرتعالی استدعامندیم برخورد قاطع وعبرت آموز
بامدیران وکارکنان متخلف ادارات رادراولویت کارخود قراردهید.ازخداوند میخواهم همواره موفق وموید باشیدو همیشه پشت وپناهتان باشد.انشاالله
United States
آقا لطفا به پرونده های گچساران در اسرع وقت رسیدگی کنید
جمشیدی
Iran, Islamic Republic of
از جناب دادستان محترم و عادل و انقلابی و مقتدر خواهش میکنیم ی فکری بحال زمین خواری هایی که مدتهاست در گچساران بخصوص در قسمت زمینهای تپه آفتابگردان میشود کنند..
United States
جناب دادستان شما که طلاع کامل دارید ک شورای شهر فقط درگیر حواشی و جنگ های داخلی است تا رفع مشکل مردم.، چرا بعنوان مدعی العموم برای دفاع از حقوق مردم وارد عمل نمیشید و برخورد قضایی لازم را انجام نمیدهید؟؟؟
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1