تاریخ انتشار
جمعه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۴۲۰۱۷۴
کبنا گزارش می‌دهد

افتتاح «مدرن‌ترین» و «بزرگ‌ترین» مجتمع آلومینیوم ایران با فرمان رئیس جمهور و حضور خداداد غریب‌پور ( + عکس و فیلم )

۲
۰
افتتاح «مدرن‌ترین» و «بزرگ‌ترین» مجتمع آلومینیوم ایران با فرمان رئیس جمهور و حضور خداداد غریب‌پور ( +  عکس و فیلم )
کبنا ؛ امروز مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) با فرمان روحانی رئیس جمهوری و توسط رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت افتتاح شد.
ویژگی‌های متمایز "مجتمع آلومینیوم جنوب" که با فرمان رئیس جمهور افتتاح شد
 به گزارش کبنا، در این برنامه غریب پور رئیس هیأت عامل ایمیدرو، بازارگان مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر و همچنین عبداله نژاد مدیر عامل، ترکان رئیس هیأت مدیره آلومینیوم جنوب و جمعی از نمایندگان مجلس و مسوولان استان فارس حضور داشتند، سالکو دارای ویژگی‌هایی است که آن را متمایز از هر کارخانه آلومینیوم در کشور می‌کند. این مجتمع در منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامِرد- جنوب استان فارس و هم مرز با عسلویه- واقع شده است و بخشی از گاز پایتخت گازی جهان را به برق و سپس به آلومینیوم تبدیل می‌کند. پروژه سالکو تا سال 94 غیرفعال بود که با اقدامات ایمیدرو به ویژه سال‌های اخیر به سرعت مسیر ساخت را طی کرد. مدرن‌ترین مجتمع آلومینیوم جنوب با در اختیار داشتن تکنولوژی 430 کیلوامپر برای ذوب و تولید شمش، پیشرفته‌ترین کارخانه آلومینیوم در ایران است. تاکنون کارخانه‌هایی که در کشور راه اندازی شده‌اند، از تکنولوژی 200 یا 230 کیلوامپر بهره برده‌اند. بزرگ‌ترین سالکو فاز نخست را با ظرفیت تولید 100 هزار تن وارد مدار تولید کرده است. قرار است در دوگام دیگر به ظرفیت 300 هزار تنی دست یابد. کارخانه‌های فعلی آلومینیوم در ایران حداکثر ظرفیت 147 هزار تنی دارند. ارزش احداث این پروژه به 1.2 میلیارد دلار می‌رسد. کامل‌ترین (همراه با اسکله اختصاصی) آلومینیوم جنوب، با در اختیار داشتن کلیه بخش‌های تولیدی همچون آندسازی (به زودی)، واحد ریخته گری، تاسیسات جانبی، تخلیه، انتقال و ذخیره سازی، متمایزتر از سایر کارخانه‌های مشابه ایران است. علاوه بر این وجود اسکله اختصاصی (شماره 5) در بندر پارسیان با هدف تخلیه مواد اولیه و صدور محصول ساخته شده، برتری منحصر به فردی به سالکو بخشیده است. ایمیدرو این اسکله را مختص سالکو قرار داده است. مشارکت 5 بانک یکی از استثناهای این پروژه مشارکت 5 بانک کشور شامل صادرات، ملی، ملت، تجارت و همچنین صنعت و معدن است. بانک صادرات لیدری این کنسرسیوم بانکی را برعهده داشته است. 49 درصد سهام این شرکت متعلق به ایمیدرو و مابقی در اختیار شرکت سرمایه گذاری غدیر است. سیستم مهار آلودگی سیستم مهار آلودگی مجتمع آلومینیوم جنوب نیز یکی از ویژگی‌های برجسته این پروژه بوده است که وزیر صنعت معدن وتجارت در لحظه ارائه گزارش به رئیس جمهوری در آیین افتتاحیه، بدان اشاره کرد. تمام آب مصرفی مجتمع بازچرخانی می‌شود و سیستم تصفیه آلاینده‌های فلئور و گرد و غبار نیز به گونه‌ای است که خروجی آلاینده، یک دهم استانداردهای موجود است. شهرک صنایع آلومینیوم (آلوم شهر) وجود سالکو سبب ساز ساخت شهرکی برای تولید محصولات پایبن دستی آلومینیوم شده است که این طرح در آینده اجرایی می‌شود.
 
ایمیدرو اسکله شماره 5 بندر پارسیان را به آلومینیوم جنوب اختصاص داده است
وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه رئیس هیات عامل ایمیدرو، از اسکله منطقه ویژه اقتصادی پارسیان دیدن کرد.

رضا رحمانی امروز پس از افتتاح مجتمع آلومینیوم جنوب به همراه غریب پور رئیس هیأت عامل ایمیدرو و اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت از اسکله بندر پارسیان بازدید کرد.
 ایمیدرو اسکله شماره 5 بندر پارسیان را با هدف تخلیه و بارگیری مواد اولیه و تولیدات کارخانه آلومینیوم جنوب (سالکو)، به این مجتمع اختصاص داده است. سرمایه گذاری انجام شده در طرح بندر به 170 میلیون دلار می‌رسد.
 بندر پارسیان واقع در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان (متعلق به ایمیدرو) است که به عنوان دروازه اصلی واردات مواد خام و صادرات محصولات تولیدی مناطق ویژه اقتصادی پارسیان و لامرد عمل خواهد کرد.
 این منطقه بزرگترین بندر تخصصی صنعتی، معدنی و تجاری در ایران خواهد بود که نیازهای تخلیه و بارگیری چهار صنعت عمده انرژی بر شامل پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم و سیمان واقع در پارسیان و لامرد را پاسخگو است.
  https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000420/nf00420174-2.jpg
  "عسلویه معدنی" در لامرد ایجاد شده است / همت ایمیدرو و سرمایه گذاری غدیر در راه اندازی آلومینیوم جنوب
وزیر صنعت معدن و تجارت در آیین افتتاح بزرگ‌ترین و مدرنترین کارخانه آلومینیوم در ایران که به صورت ویدیو کنفرانس با حضور رئیس جمهور برگزار شد، تاکید کرد: با احداث کارخانه آلومینیوم جنوب در منطقه صنایع انرژی بر لامِرد، شاهد شکل گیری عسلویه معدنی هستیم.

 رضا رحمانی در این آیین که خداداد غریب پور رئیس هیأت عامل ایمیدرو، داریوش اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت و همچنین رحیمی استاندار فارس حضور داشتند، افزود: ساخت و راه اندازی بزرگ‌ترین مجتمع آلومینیوم ایران، با همت ایمیدرو و سرمایه گذاری غدیر انجام شد.
 وی ادامه داد: آلومینیوم جنوب کامل‌ترین مجتمع آلومینیوم ایران است که تمامی واحدهای جانبی، سیستم مدرن محیط زیست و بندر اختصاصی در پارسیان را در اختیار دارد.
 بخش‌های بالادستی و پایین دستی
 وی در برابر سؤال رئیس جمهور درباره بخش بالادستی و پایین دستی آلومینیوم گفت: انجام اکتشاف در حوزه بوکسیت و همچنین اجرای طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت مربوط به بخش بالادستی است و از دیگر سو برنامه ایجاد شهرک آلومینیوم در لامرد جزو بالادست این مجتمع محسوب می‌شود.
 رحمانی اظهار داشت: با راه اندازی آلومینیوم جنوب، جایگاه جهانی ایران در آلومینیوم از 18 به 14 ارتقا یافت. وی درباره تکنولوژی کارخانه گفت: تکنولوژی این طرح برای نخستین بار در کشور استفاده می‌شود.
 نقش برجام
 به گفته رحمانی، طرح آلومینیوم جنوب از سال ۸۴ آغاز شد و تا سال ۹۳ نیمه راکد و تعطیل بود اما آل سی آن از سال ۹۳ در سایه برجام گشایش یافت و دستور اجرای آن همزمان با سفر رییس جمهور در دی ۹۴ صادر شد.
  
 
راه اندازی آلومینیوم جنوب، سرمشقی برای سایر پروژه‌ها است / پروژه یک میلیارد دلاری سالکو، از ثمرات برجام است

دکتر روحانی گفت: صنایع معدنی پس از تحریم شدید در سال ۹۷ با مشکلاتی مواجه شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت با اقدام بزرگ خود موجب شد واحدهای تولید ما متوقف نشود.
 رئیس جمهوری در آیین افتتاح مدرنترین و بزرگ‌ترین مجتمع آلومینیوم ایران، آلومینیوم جنوب، که به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، با تاکید بر نقش برجام در فعال شدن آل سی طرح و راه اندازی آن، افزود: اقدام بزرگ دیگر اینکه این واحد صنعتی در زمان کوتاه (۴ سال) به تولید رسید که سرمشق بسیار خوبی برای سایر صنایع است. رئیس جمهوری اظهار داشت: در این زمینه، تلاش بخش خصوصی، شرکت غدیر، ایمیدرو، بانک‌ها و کنسرسیوم بانکی مهم بوده است.
 وی تصریح کرد: این کارخانه قرار است تا پایان سال به تولید کامل برسد و در کنار تولید جاجرم، تولید آلومینیوم کشور به ۲ برابر می‌رسد که از افتخارات دولت تدبیر و امید است. از ۱۰۰ درصد افزایش تولید آلومینیوم، ۷۲ درصد مربوط به این واحد است که فاز نخست آن افتتاح می‌شود.
دکتر روحانی گفت: صنایع معدنی پس از تحریم شدید در سال ۹۷ با مشکلاتی مواجه شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت با اقدام بزرگ خود موجب شد واحدهای تولید ما متوقف نشود.
روحانی یادآور شد: توافق برجام برای کشور تحولاتی در صنایع نفت، گاز، صنایع معدنی و دیگر صنایع به وجود آورد که صنایع آلومینیوم جنوب از جمله اینهاست. دکتر روحانی تاکید کرد: برای این پروژه، یک میلیارد دلار هزینه شده که فاز نخست آن افتتاح می‌شود.
 پروژه اتوبان لامرد- پارسیان
 رئیس جمهوری همچنین در انتهای این برنامه از وزیر راه و شهرسازی خواست که اقدام لازم را برای طراحی پروژه اتوبان لامرد- پارسیان انجام دهد. وی از این طرح به عنوان یکی از نیازهای زیرساختی مناطق ویژه لامرد و پارسیان یاد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Rashed
Iran, Islamic Republic of
درود بر مرد بزرگ
رمضانی
Iran, Islamic Republic of
تکلیف غریب پور که مشخصه هر سری با یه باند و جناح خودشو جا میزنه، ولی کبنا تو دیگه چرا کامنتا رو نمیذاری و اینکه خیلی داری واسه غریب پور خودتو به اب و اتیش میزنی جریان چیه، خوبه که خودتو بی طرف میدونی ولی...
بهتره یه رسانه ای باشی که همه ی نظرات رو کامل بذاری نه فقط بخشای مورد پسند خودت و بالادستیاتو
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1