تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۵
کد مطلب : ۴۱۱۸۳۷
احمد عریان رئیس دانشگاه یاسوج؛

اینجا هر اتفاقی رسانه‌ای می‌شود / ما مبصر کلاس نیستیم/ تجربه 17ماهه‌ام می‌گوید اینجا نخبه کشی می‌شود

۱۱
۳
اینجا هر اتفاقی رسانه‌ای می‌شود / ما مبصر کلاس نیستیم/ تجربه 17ماهه‌ام می‌گوید اینجا نخبه کشی می‌شود
کبنا ؛احمد عریان رئیس دانشگاه یاسوج در گفت‌گو با کبنا گفت: دانشگاه‌ها بی رویه زیاد شده و بر اساس نیاز نبوده. بالای 40 آموزش عالی در همین استان داریم. راه اندازی رشته بسیار سخت شده، رشته‌های هنر هم قطعاً تا 5 سال دیگر در دانشگاه آورده می‌شود.
عریان ابراز کرد: یک کتابخانه جامع داریم که تقریباً 1500 دانشجو همزمان می‌توانند از این کتابخانه استفاده کنند، خوابگاه‌ها هم سالن مطالعه دارند.
رئیس دانشگاه یاسوج تصریح کرد: اینجا به ما به ارث نرسیده، یک مجموعه می‌آید و مدیر دیگری می‌رود، همانطوری که زندگی‌مان را اداره می‌کنیم باید پست مدیریتی‌مان را اداره کنیم.
وی ابراز کرد: در مشاوره حوزه فعالی داریم، آقای نوشادی زندگی‌اش را گذاشته و فعالیت‌های زیادی کرده است، از ایشان تشکر می‌کنم.
کرسی‌های آزادی اندیشی فعالی داشتیم
وی خاطرنشان کرد: با بسیج دانشجویی، سه تشکل رسمی فعال داریم. یک تشکل هم در مهرماه و ابان ماه فعال خواهد شد. 18 کانون فعال خواهیم داشت، 26 انجمن علمی فعال داریم. بالغ بر 3 هزار و 300 نفر دانشجوی خوابگاهی داریم که به نسبت جمعیت دانشگاه این تعداد خیلی زیاد است. این به دلیل این هست که به دانشجویان دختر روستاهای اطراف یاسوج هم خوابگاه تعلق گرفته است.
رئیس دانشگاه یاسوج بیان کرد: امسال کرسی‌های آزادی اندیشی را داشتیم، موردی نبوده که درخواست شود و دوستان مخالفت کنند. در زمینه خوابگاه مشکلات داریم و هیچگاه به وضع ایده آل نمی‌رسیم، هر چند خوابگاه دانشگاه یاسوج نسبت به خیلی جاهای دیگر بهتر است.
تعداد دانشجویان دانشگاه یاسوج
وی در ادامه گفت: 31 رشته کارشناسی، 60 رشته در مقطع ارشد و حدود 30 مقطع دکتری داریم. 6 هزار و 600 دانشجوی داخلی و خارجی داریم. حدود 500 نفر دانشجوی دکتری، حدود 1500 نفر دانشجوی ارشد داریم. دانشجوهای دختر و پسر در دانشگاه تقریباً برابر است.
وی تاکید کرد: منبع درآمدی ما خوب نیست. قراردادهای ما از نظر مالی به 5 برابر رسیده ولی باید به 10 برابر افزایش پیدا کند. از خیرین، معاونین مختلف و ظرفیت‌های مختلف استفاده کردیم. آقای دکتر ارژنگ عضو هیئت علمی اینجا بودند و به اختیار خودشان منتقل شدند، مثلاً من هم الان عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز هستم  اگر بخواهم متقاضی اینجا باشم باید شرایط امروز را داشته باشم.
وی در ادامه گفت: شرایط هیئت علمی بودن این است که کارشناسی زیر 16، کارشناسی ارشد زیر 17 و دکتری زیر 18 نباشد. دانشگاه باید سطح a  باشد، باید در آن رشته تخصصی نیاز به هیئت علمی باشد. برای یک دانشگاه معمولی ممکن است 150 تا 200 میلیون برای عضو هیئت علمی پرداخت شود، ما باید بر اساس منابع مالی دانشگاه عضو بگیریم، از بیرون کسی هزینه‌ای به ما نمی‌دهد.
تاکید وزارت علوم بر رشته‌های درآمدزا است
عریان ابراز کرد: سالی 15 نفر عضو هیئت علمی نمی‌گیریم، بیش از 500 نفر متقاضی می‌شوند. وزارت علوم تاکیدش بر این است که رشته‌هایی که درآمدزا باشند، رشته‌هایی که با جامعه مرتبط باشند، رشته‌هایی که مسائل فرهنگی را حل و فصل کنند، رشته‌های انسانی قراردادهای زیادی دارد. ولی رشته باید بتواند خودش را اداره کند، ما رشته‌هایی را رشد می‌دهیم که بتوانند خود را اداره کنند. هر کسی هم که متقاضی است استاد تمام است. اینجا اساتید سطح اولی داریم.
اینجا هر اتفاقی رسانه‌ای می‌شود
عریان گفت: دانشگاه شیراز ممکن است از 90 نفر متقاضی یک نفر پذیرفته شود هیچ چیزی هم رسانه‌ای نمی‌شود ولی اینجا هر اتفاقی بیفتد موضع گیری می‌شود و رسانه‌ای می‌کنند. نباید مسائل دانشگاهی را سیاسی کنیم، شاید برخی‌ها بخواهند فعالیت سیاسی کنند، ما با نگاه سیاسی افراد کار نداریم. مسائل دانشگاه را به انحراف نکشانیم. این‌ها در شأن خبرنگار نیست.
دکتر قائدی جزو اساتید پراستناد در دنیا است
رئیس دانشگاه یاسوج خاطرنشان کرد: 4 هزار و 50 نفر اساتید پراستناد در دنیا داریم. در دانشگاه یاسوج دو نفر را داریم که جزو نیم درصد پراستناد هستند. به نظر من این یک آسیب هست که یک فردی 50 درصد علم یک دانشگاه را تولید کند، مثلاً بگویند دکتر عریان 50 درصد دانشگاه یاسوج را تولید می‌کند این خیلی بدرد نمی‌خورد. همه باید حداقل تولید علم را داشته باشند، و ما هم یکی از آنها باشیم.
 وی تصریح کرد: دکتر قائدی از شخصیت‌های علمی در سطح دنیا هستند بخصوص از نظر رفرنس دادن به مقالات ایشون، بسیار کم نظیر است در ایران قطعاً جزو 5 نفر پراستناد هستند. جهت اطلاع امسال گرند آقای دکتر قائدی را دوبرابر کردیم. مبلغ خوبی بود که به دلیل شایستگی ایشان و در رنکینگ 4 هزار و 50 نفر در دنیا قرار گرفته بود.
یکی از دلایل توسعه نیافتگی ارتباط نداشتن دانشگاه با جامعه است
وی بیان کرد: ممکن است بخواهید با متخصصین شیمی، با جامعه شناسان، روانشناسان ارتباط داشته باشید. یکی از دلایل توسعه نیافتگی دانشگاه این است که دانشگاه در دل جامعه نیست. افراد زیادی می‌توانند معرفی شوند که جامعه این افراد را بشناسد و از تخصصشان استفاده کنند.
اعتبارات را روی هم بگذاریم مشکلات را حل کنیم
وی تاکید کرد: از مدیران فرهنگی بخواهید، این‌ها بیایند با اساتید دانشگاه در کنار هم قرار بگیرند، مشکلات را جدی حل کنیم. از این روش سنتی‌ای که اعتبارات را مصرف می‌کنیم فاصله بگیریم. بیاییم همه اعتبارات را روی هم بگذاریم بگوییم این یک مشکل یا این سه مشکل را می‌خواهیم حل کنیم. اندک بودجه‌هایی که داریم را بجای اینکه خرج جلسه و کیک و ... کنیم بگذاریم روی هم و مشکلات را حل کنیم.
ماجرای نیروهای شرکتی دانشگاه! / 80 نفر نیروی اضافی در دانشگاه داریم
عریان خاطرنشان کرد: راجع به برگشت افراد رانده شده، ما سه شرکت داریم که با دانشگاه قرارداد می‌بندیم، یکی برای سلف سرویس، یکی برای فضای سبز، یکی هم کل شبکه‌های خدماتی را اداره می‌کنند. قبلاً عده‌ای را با عنوان شرکتی گرفته بودند و در کارهای غیرشرکتی فعالیت می‌کردند که در این زمینه دانشگاه خیلی محکوم شد.
عریان گفت: آن زمان من نبودم، همچنین اینکه وقتی یک سال قرارداد بسته شد، سال بعد آن شرکت مشکلی داشته باشد قرارداد نمی‌بندیم. ما حدود 80 نفر نیروی اضافی داریم، از طرف دیگر برای آزمایشگاه‌های فیزیک و شیمی کسی را نداریم. از طرف دیگر 20 نفر عربی، معارف، الهیات داریم که نمی‌دانم اینها را چطور و به جهت گرفته‌اند.
پارک فرزند دانشگاه است/ همه این جلسات اتاق فکر هستند
وی ابراز کرد: پارک علمی و فناوری زیرنظر دانشگاه نیست، ما راه اندازی‌اش کردیم، فرزند دانشگاه هست ولی سازمان مستقلی است. در کنار همه دانشگاه‌های سطح یاسوج هستیم و خودمان را جدا از بقیه نمی‌دانیم. وضع پارک هم روز به روز بهتر می‌شود. معاون وزیر اخیراً چند پروژه را دیدن کردند و حمایت کرد. بودجه پارک 2 میلیارد و نیم بود، وام کم بهره درنظر گرفتند، برای دانشگاه هم 1 میلیارد درنظر گرفته شد، که از این مبلغ 500 میلیون تومان برای مراکز رشد درنظر گرفته شد و 500 میلیون تومان بلاعوض پرداخت شد.
عریان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دانشگاه اتاق فکری دارد گفت: اتاق فکری در اینجا سراغ ندارم، ولی جلسات برگزار می‌شود و شاید همینها هم اتاق فکر باشند.
سیاست‌ها به فرار مغزها دامن می‌زنند
عریان در ادامه گفت: در مورد اینکه فرار مغزها داشتیم، گاها خودمان و سیاست‌هایمان هم به فرار مغزها کمک می‌کند، مثلاً پارسال مالیات و بیمه اعضای هیئت علمی به شدت بالا رفت، یا اینکه حقوق‌های بالای 5 میلیون تومان افزایشی نداشت، با وجود تورمی که در شهر داریم. به عنوان عضو هیئت علمی مشکلات خودمان را داریم.
چطور به رتبه شانزدهم تولید علم رسیده‌ایم؟/ اینگونه سیاست‌ها و رفتارها لطمه می‌زنند
وی بیان کرد: من به عنوان یک فرد دانشگاهی عرض می‌کنم، خود ما دانشگاه بودیم، زجر کشیدیم و با شب بیداری‌ها به جایی رسیدیم، ولی وقتی حقوق را اعلام می‌کنند که اینقدر است؛ خوب چرا جای دیگری نرویم. من نگران هستم که خیلی‌ها که سرشان به تنشان می‌ارزد با این سیاست‌ها دانشگاه را ترک می‌کنند. چطور هست که این کشور در این 40 سال بالاترین رشد تولید علم را دارد، چرا به مقام شانزدهم دنیا رسیدیم، همین دانشگاهی‌ها بوده‌اند که به این رشد رسیدیم. این گونه رفتارها قطعاً لطمه می زند. اگر می‌خواهند رشد ادامه پیدا کند نباید این برخوردها را با دانشگاهی داشته باشند.
دکتر عریان درباره نماینده نهاد رهبری دانشگاه گفت: ایشون نماینده نهادرهبری کل استان هستند، جلسه‌ای نیست که حضور نداشته باشند، بسیار همراه و همدل با دانشجوها هستند و دانشجوها را به خوبی می‌شناسند. مجموعه خوبی از این نظر  داریم. بسیاری اوقات می‌خواهند به فعالیت‌های دیگرشان لطمه‌ای نخورد، وگرنه حضورشان در این جلسه هم بخصوص در حوزه‌های فرهنگی اطلاعات مفیدی می‌توانست به شما بدهد.
ماجرای رقص دستمال بازی در دانشگاه/ لر نبود، دانشجو نبود!
نیکدل گفت: در مورد اتفاقی که در دانشگاه افتاد، بعد از این اتفاق بیانیه‌ای هم صادر شد و موضع دانشگاه هم مشخص است، این افراد جدا دانشجو نبودند، دانشگاه هم راضی به این جریان نبود.
عریان در ادامه این توضیحات مطرح کرد: دانشگاه مثل یک کشور می‌ماند، یک دانشجو از بیجار، یکی از زابل می‌آید، یکی از سقز می‌آید و همه با فرهنگ‌های متفاوت و با سطوح متفاوت هستند. یکی ثروتمند است، یکی معمولی‌تر هست. 6 هزار دانشجوی متفاوت اینجا با هم زندگی و فعالیت می‌کنند، ما که مبصر کلاس نیستیم. یک فردی یک خطایی کرد رئیس دانشگاه حتماً باید به صلابه کشیده شود، در همان روزها برای جاهای دیگری هم این اتفاقها افتاد، چون جشنواره در سطح وزارت و در سطح ملی بود.
موفقیت دانشگاه دیده نشد!
عریان در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از این افرادی که از قوم لر هم نبود، آمد وسط، همان روزها دانشگاه در رنکینگ‌ها دیده شد، همان موقع دانشگاه جزو ده دانشگاه برتر شده بود، ولی متاسفانه با ایجاد انحراف و بزرگ کردن چنین مسائلی اصلاً کسب رتبه برتر دانشگاه دیده نشد، دستاوردهای خوب دانشگاه دیده نشد، دوستان هم چشمشان را بستند و دنبال یک مسئله انحرافی رفتند، بجای آنکه توانمندی‌های دانشگاه را نشان دهند. دو نفر خانم یک دقیقه و بیست ثانیه صحبت‌هایی کردند و اولین سؤال را درباره مسئله‌ای پرسیدند که تمام شهر و مملکت و نظام رو بهم ریخت. 
وی تصریح کرد: تردید نکنید ممکن است در دانشگاه یک معتاد هم باشد. قطعاً بزه هم هست، ممکن است مفاسد اجتماعی هم باشد. اما فضا فضای خوبی است و از خیلی از دانشگاه‌ها فضای بهتری دارد، ولی مگر می‌شود 6 هزار دانشجو را کنترل کرد. مگر می‌شود همه را راضی نگهداشت. ممکن است کسی با ما مشکلی داشته باشد و بخواهد دهن کجی کند. شما همه ابعاد را باید ببینید.
وی گفت: ما خدمت مقام معظم رهبری بودیم، من رئیس دانشگاه خلیج فارس بودیم، رهبری گفت من هر مدیریتی را می‌پذیرفتم ولی مدیریت دانشگاه کار خیلی سختی است و مدیریت ویژه‌ای دارد.
وی در انتها گفت: خوب است اشکالات دیده شود ولی قدردانی هم تاثیردارد و کمک کننده است. تجربه 17 ماهه من در این استان به من می‌گوید شما نخبه کشی می‌کنید، خبرنگارها را نمی‌گویم، فضا فضای خوبی نیست، شما باید توقع بالایی از ما داشته باشید ولی شاید ما نتوانیم توقعات شما را صددرصد برآورده کنیم. از دغدغه و توجه شما ممنونم.
نام شما

آدرس ايميل شما

دکترا
Iran, Islamic Republic of
شما هم شعار میدین
خودم به شما رجوع کردم و تحویل نگرفتی و ناچار شدم به یکی از دانشگاه های تهران برای خدمت بروم.
شما هم همچون دو مدیر قبلی که طایفه ای و منطقه ای عمل می کردند، فرصت خدمت به استان را از کسانی همچون حقیر گرفتید...
و امثال ما را ناچار به کوچ از این دیار کردید
حسابتان با خدا....
علی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا دکتر عریان ویزگی ممتازشون طایفه ای عمل نکردنه چون اصلا بومی این استان نیست و شخصیتشون طوری نیست که شایستگی رو فدای روابط کنن و براشون مهم نیست که از کدوم طایفه باشید.روزی صد نفر مثل حضرتعالی جهت کارمندی یا هیئت علمی شدن مراجعه میکنن و ایشون فقط مسیر قانونی رو پیشنهاد میدن چون در غیر اینصورت میشن شبیه روسای قبلی...
دکترا
Iran, Islamic Republic of
شما هم شعار میدین
خودم به شما رجوع کردم و تحویل نگرفتی و ناچار شدم به یکی از دانشگاه های تهران برای خدمت بروم.
شما هم همچون دو مدیر قبلی که طایفه ای و منطقه ای عمل می کردند، فرصت خدمت به استان را از کسانی همچون حقیر گرفتید...
و امثال ما را ناچار به کوچ از این دیار کردید
حسابتان با خدا....
Iran, Islamic Republic of
اول خودتو معرفی کن شاید الکی مطلبی نوشته باشین برای تخریب
Iran, Islamic Republic of
خود چیشو معرفی کنه؟ چرا معرفی کنه؟ تشخیص نمیدی چننی حرفی واسه تخریب هست یا حقیقت؟ یعنی اینقدر کار رئیس ت درست هست که یه نفر ناراضی هم صحبت کنه میگی تخریب؟ چقدر حقوق میگیری
رضا
Iran, Islamic Republic of
والا دکتر عریان بیچاره یک سال درگیر پرداخت بدهکارای جا مانده از قبل بوده دیگه پولی نمونده که بخواد بده و اصلا هم این وصله به ایشون نمی چسپه کسی که 30سال پست بهش میدن مطمین باشید دستش پاک بوده ...
Romania
متاسفانه سیستم.
ایشون کوچکترین انتقادی را با بدترین و تندترین شیوه ممکن جواب میدن و فقط افرادی را که از شخص ایشون تعریف بدن دور خودشون نگه میدارن.
دریغ از یک پروژه عمرانی که در زمان ایشون کار بشه.
دریغ از یک عضو هیات علمی درس و درمون که در دوره ایشون جذب بشه.
متاسفانه کارهاشون را با علمی بودن انجام میدن.
کاش معدل خود ایشون ( معدل پایه نه کلینیکال که عموما برای داپزشک ها بالاست) را میدونستیم !!!!
دانشجویان توسعه روستایی
Iran, Islamic Republic of
سلام ریاست محترم دانشگاه خواهشمند است نسبت به برخورد اساتید با دانشجویان در رشته توسعه روستایی دستور فرمایید رسیدگی شود ما هم یک انسانیم با تشکر
Iran, Islamic Republic of
دکتر عریان کلا دانشگاه رو سپرده به دکتر گودرزی ......ایشون رئیس در دانشگاست... باور کنید عریان اصلا.
کاوه
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت جناب اقای عریان چرا نیرویی که بیست و چند سال عمر خود را از ابتدای دانشگاه تاکنون با زحمت و خدمت شبانه روزی به پای این مجموعه صرف نموده باید فدای طایفه گری و سیاسی کاری مدیرانی شود که به قول جنابعالی نیروی اضافه ی با این تعداد باشد و به ناحق کسانی دیگر جایگزین شود و احیانا برخوردی دور از انسانیت با انها بشود پس به کارایی و تخصص نیروهای شرکتی از ابتدای دانشگاه توجه داشته باشید نه به رابطه فامیلی نیروهایی که وابستگی خویشاوندی با مدیران و معاونینتان داشته باشند که در دانشگاه بررسی شوند کم نیستند
a
Iran, Islamic Republic of
به نظر من هم دکتر عریان فقط تعریف از خودش میده. سعی داره با تعریف لز خودش بگه خیلی کارا کرده!! اینکه از لحاق علمی دانشگاه رنکینگ بالا گرفته چه ربطی به عریان داره؟؟؟؟مگه عریان مقاله داده؟؟مقالات اساتید و دانشجویانی که بیخود و بی جهت دارن عمرشون تو دانشگاه تلف میکنن رنگینگ دانشگاه تعیین میکنه....تا زمانی که دنبال تولید مقاله های// هستیم همینیم.من کل عمرم تو دانشگاه یاسوج بوده هیچ علمی توش نیست.... یه سری مقالات بی کاربرد و گاها با داده سازی میدن بیرون بعد میگن بیاید ببینید دانشگاه رتبه چندم شده!!! رتبه چندم چی؟داده سازی؟؟؟مقالات ؟؟بابا ول کن عریان تو دیگه کمتر تبلیغ خودت بکن
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1