تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۴۶۸۴۰۱
لحظه‌به‌لحظه با «طوفان الاقصی»/ روز شانزدهم؛

حمله جنگنده‌های صهیونیست به نزدیک بیمارستان شهداالاقصی / حمله جنگنده‌های صهیونیست به نزدیک بیمارستان شهداالاقصی (+ فیلم و تصاویر )

۱
کبنا ؛حملات هوایی و توپخانه ای ارتش رژیم صهیونیستی علیه غزه و شهادت چند فلسطینی در حمله نظامیان اشغالگر به کرانه باختری از جدیدترین اخبار تحولات میدانی فلسطین است.
به گزارش گروه بین‌الملل کبنا نیوز، در حالی که حملات هوایی و توپخانه ای ارتش رژیم صهیونیستی علیه مناطق مختلف نوار غزه ادامه دارد نظامیان اشغالگر به مناطق مختلف کرانه باختری از جمله اردوگاه جنین یورش برده و چند فلسطینی را به شهادت رساندند.
حملات هوایی و توپخانه ای رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه
ارتش رژیم صهیونیستی از صبح امروز یکشنبه حملات هوایی خود را علیه مناطق مختلف نوار غزه از سرگرفته است.
حمله جنگنده‌های صهیونیست به نزدیک بیمارستان شهداالاقصی
خبرنگار شبکه المیادین نیز از حملات توپخانه ای وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی علیه مناطق شمالی نوار غزه خبر داد.
همچنین جنگنده‌های ارتش این رژیم مناطق مختلف خانیونس واقع در جنوب نوار غزه را بمباران کردند.
منابع پزشکی در فلسطین اعلام کردند که در جریان بمباران مناطق مختلف نوار غزه توسط جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی طی شب گذشته تاکنون بیش از ۵۰ فلسطینی به شهادت رسیده‌اند.
حمله جنگنده‌های صهیونیست به نزدیک بیمارستان شهداالاقصی
شهادت چند فلسطینی در حمله اشغالگران به کرانه باختری
درگیری‌های مسلحانه ای میان نیروهای مقاومت فلسطین و اشغالگران صهیونیست در جریان یورش این اشغالگران به استان طوباس واقع در شمال شرقی کرانه باختری به وقوع پیوسته است.
منابع محلی تاکید کردند که در جریان تیراندازی اشغالگران صهیونیست به سمت فلسطینی‌ها در منطقه طمون واقع در جنوب طوباس دست کم یک جوان فلسطینی به شهادت رسیده است.
المیادین گزارش داد که درگیری‌های سنگینی میان دو طرف در اردوگاه عسکر شرق نابلس نیز رخ داده است.
وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در جریان یورش نظامیان صهیونیست به نابلس تاکنون چهار جوان فلسطینی به شهادت رسیده‌اند.
بر اساس بیانیه این وزارتخانه، تعداد شهدای کرانه باختری از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون به ۸۹ تن رسیده است.
حمله جنگنده‌های صهیونیست به نزدیک بیمارستان شهداالاقصی
بمباران مناطق اطراف بیمارستان شهداالاقصی / تخریب یک مسجد
جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی در جدیدترین جنایت خود ساعتی قبل مناطق اطراف بیمارستان شهداالاقصی واقع در دیرالبلح در مرکز نوار غزه را بمباران کردند.
نظامیان اشغالگر همچنین به اردوگاه جنین واقع در کرانه باختری حمله کردند. در جریان حملات هوایی اشغالگران علیه این اردوگاه مسجد الانصار هدف قرار گرفته و تخریب شد.
هلال احمر فلسطین اعلام کرد که حملات هوایی رژیم صهیونیستی علیه جنین تاکنون ۲ شهید و چند زخمی برجای گذاشته است.
الجزیره نیز گزارش داد که بعد از این حملات اشغالگران صهیونیست، تجهیزات و نیروهای بیشتری در اطراف و ورودی‌های شهر جنین مستقر شده است.
رژیم صهیونیستی به ساکنان اردوگاه جنین هشدار داده که دست به اقدامی علیه اشغالگران صهیونیست نزنند.
تظاهرات گسترده خانواده اسرای صهیونیست علیه نتانیاهو
          
خانواده اسرای صهیونیست در نوار غزه، با بی کفایت دانستن نتانیاهو خواستار استعفای وی و بازگشت اعضای خانواده خود از غزه شدند.
رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند، دو تظاهرات جداگانه با حضور صدها نفر از اعضای خانواده‌های اسرای صهیونیست در اسارت حماس و گروه‌های مقاومت در غزه در تل‌آویو برگزار شد.
 صدها نفر از اعضای خانواده اسرای فلسطینی موجود در غزه شامگاه شنبه در مقابل وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در تل‌آویو دست به تظاهرات زدند.
این افراد با سر دادن شعارهایی علیه نتانیاهو از او خواستند به شکست خود در مقابل حماس اعتراف کرده و فورا از نخست وزیر کناره گیری کند.
این خانواده‌های معترض همچنین خواهان بازگشت فوری اعضای خانواده خود از غزه شدند.
از سوی دیگر شبکه تلویزیونی کان از برگزاری تظاهرات خانواده اسرای صهیونیست در غزه علیه سیاست‌های نتانیاهو در تقاطع کاپالان در تل‌آویو خبر داد.
به گزارش این رسانه عبری زبان خانواده اسرای صهیونیست در خیابان کاپالان در تل آویو با سر دادن شعارهایی علیه نتانیاهو خواستار آزادی اسرای صهیونیست شدند.
گفتنی است بیش از 30 هفته شنبه‌ها تقاطع کاپالان محل تجمع معترضین به سیاست‌های نتانیاهو و کابینه وی بود.
براساس آخرین آمار اعلام شده توسط سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در حال حاضر به 210 خانواده نظامیان خبر اسارت یکی از اعضای آنها اطلاع رسانی شده است.
انتشار قطعنامه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل
انتشار قطعنامه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل
دولت آمریکا در روزهای اخیر دو قطعنامه کشورهای دیگر برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه را به نفع رژیم صهیونیستی وتو کرد، اکنون پیش‌نویس قطعنامه‌ای ارائه داده که خواستار آتش‌بس در غزه نشده است.
دولت آمریکا پس از اینکه به همراه انگلیس و فرانسه دو قطعنامه برزیل و روسیه برای برقراری آتش‌بس موقت در غزه و تسهیل ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه را وتو کرد؛ هم‌اکنون به اعضای شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه‌ای ارائه داده که بیشتر بر ادامه جنگ و حمایت بیشتر از رژیم صهیونیستی تأکید می‌کند.
یک منبع در شورای امنیت سازمان ملل متحد به خبرنگار اسپوتنیک گفته که این قطعنامه خواستار آتش‌بس در غزه نشده است.
خبرگزاری اسپوتنیک می‌گوید که به نسخه‌ای از پیش‌نویس قطعنامه آمریکا دست یافته که در آن حمله حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی در روز ۷ اکتبر علیه رژیم صهیونیستی را رد و محکوم می‌کند.
پیش نویس قطعنامه آمریکا همچنین بر «حق ذاتی اسرائیل برای دفاع از خود» تأکید می‌کند و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط گروگان‌های «گرفته شده توسط حماس» تأکید می‌کند.
دیروز شنبه وب‌سایت شبکه خبری «سی‌بی‌اس» اعلام کرد نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مردم آمریکا مخالف اقدام دولت این کشور برای ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی هستند. نتایج نظرسنجی مشترک شبکه سی‌بی‌اس و مرکز افکارسنجی «YouGov» نشان می‌دهد که اکثریت پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که آمریکا «باید کمک‌های انسان‌دوستانه به فلسطینی‌های حاضر در نوار غزه ارسال کند.»؛ درحالی‌که بیشتر آنها (۵۲ درصد) گفته‌اند که آمریکا «نباید تسلیحات و تجهیزات نظامی در اختیار اسرائیل قرار دهد.»
همچنین ۵۶ درصد گفتند که با نحوه برخورد بایدن با مناقشه اسرائیل و حماس موافق نیستند. ۴۴ درصد هم اعلام کردند که موافق رویکرد دولت آمریکا در این زمینه هستند.
۲۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقدند که «اقدامات و اظهارات» اخیر بایدن «بیش از حد در دفاع از اسرائیل» بوده و در مقابل ۴۴ درصد گفته‌اند که دولت بایدن «حمایت مناسبی از اسرائیل» داشته و ۳۲ درصد نیز تصور می‌کنند که این حمایت‌ها «کافی» بوده است.
جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا چهارشنبه گذشته و پس از عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و جنایت رژیم در بیمارستان معمدانی غزه، «برای اعلام حمایت واشنگتن از اسرائیل» به تل‌آویو سفر کرد. اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد که در نتیجه بمباران بیمارستان المعمدانی بیش از ۸۰۰ فلسطینی به شهادت رسیدند. منابع رسانه‌ای غیر رسمی اما آمار شهدا را بالای ۱۰۰۰ نفر اعلام کرده‌اند. اما تا کنون آمار دقیق شهدا و زخمی‌ها اعلام نشده است. از طرفی با توجه به تخریب بالای بیمارستان بسیاری از شهدا زیر آوار هستند و تلاش برای خارج کردن آن‌ها از زیر آوار برجای مانده از بمباران رژیم صهیونیستی ادامه دارد.
رژیم صهیونیستی شامگاه سه‌شنبه گذشته در جنایت جنگی آشکار بیمارستان معمدانی در غزه که مملو از مجروحان و خانواده‌های آن‌ها بود را هدف قرار داد. منابع محلی شمار شهدای این تراژدی هولناک را تا ۱۳۰۰ نفر نیز اعلام کرده‌اند، آماری که بیشترین تعداد آن از زنان و کودکان هستند.
رئیس‌جمهور آمریکا در بدو ورود به اراضی اشغالی بدون اشاره به جنایت تازه رژیم صهیونیستی در بیمارستان «معمدانی» خطاب به بنیامین نتانیاهو گفت: من به اسرائیل آمده‌ام تا مردم اینجا و کل جهان بدانند که ما در کنار اسرائیل هستیم.
رژیم صهیونیستی پس از عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» ۱۵ روز است که غیرنظامیان و کودکان و زنان در نوار غزه را بمباران می‌کند، اما رئیس‌جمهور آمریکا با ادعای اینکه «حماس در اسرائیل جنایات مرتکب شد» گفت: ما می‌خواهیم مطمئن شویم که اسرائیل آنچه را که برای پاسخ به حملات حماس نیاز دارد، در اختیار دارد.
در روزهای اخیر رژیم صهیونیستی در واکنش به شکست مفتضحانه نظامی، امنیتی و اطلاعاتی برابر مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی، با استفاده از بمب‌ها و موشک‌های بسیار قوی و پیشرفته، زیرساخت‌های مسکونی و حیاتی نوار غزه را آماج حملات وحشیانه خود قرار داده است.
حماس: رژیم صهیونیستی حاضر به تحویل ۲ اسیر زن دیگر نشد
حماس: رژیم صهیونیستی حاضر به تحویل 2 اسیر زن دیگر نشد
گردان‌های عزالدین قسام اعلام کرد، قصد داشتیم دیشب دو اسیر زن اسرائیلی دیگر را هم آزاد کنیم و با وجود آنکه این کار بنا به وساطت قطر در حال انجام بود، اما رژیم صهیونیستی حاضر به تحویل گرفتن آنها نشد.
ابو عبیده سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام در کانال تلگرامی خود با اشاره به این مسئله تاکید کرد: دیشب به برادران قطری خبر دادیم به دلایل انسان دوستانه فوری، به دنبال آزادی دو صهیونیست اسیر به نام‌های نوریت یتسحاق با شماره هویتی 001145416 و یوخفد لیفشیتز به شمار هویتی 005236955 هستیم اما رژیم اشغالگر حاضر به پذیرش تحویل آنها نشد.
این اعلام یک روز بعد از آزادی دو زن تبعه آمریکا که آن هم با وساطت قطری انجام شده بود، صورت می‌گیرد.
همچنین پیام ابو عبیده در شرایطی اعلام می‌شود که اعضای خانواده اسرای صهیونیست در غزه که تعداد آنها بین 200 تا 250 نفر اسیر زن و مرد تخمین زده می‌شود و در میان آنها افسران عالی‌رتبه و نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به چشم می‌خورند، در مقابل ساختمان وزارت جنگ اسرائیل در تل‌آویو تحصن کرده‌اند.
ابو عبیده پیش از این از کشته شدن 22 اسیر صهیونیست بر اثر حملات وحشیانه صورت گرفته علیه نوار غزه خبر داده بود.

منابع آگاه: کشتن اسرای اسرائیلی هدف اصلی صهیونیست‌ها از عملیات زمینی در غزه است
برخی منابع مطلع می‌گویند که هدف اصلی اسرائیلی‌ها از عملیات زمینی در غزه، کشتن اسرای بازداشت شده توسط مقاومت فلسطین است.
بعضی منابع آگاه در سرزمین‌های اشغالی می‌گویند مقامات اسرائیلی علی‌رغم علم به اینکه ورود زمینی به غزه نمی‌تواند حماس را از بین ببرد، صرفاً برای کشتن اسرای اسرائیلی که در دست آنهاست وارد این میدان می‌شوند و هدف واقعی، ولی محرمانه آنها همین مسئله است.
طبق گزارش‌هایی که در رسانه‌های غربی به نقل از حماس یا خود این رسانه‌ها منتشر شده، مقاومت فلسطین در عملیات اخیر توانسته است بین 200 تا 250 نفر از اسرائیلی‌ها را به اسارت درآورد که در بین آنها مقامات ارشد نظامی اسرائیلی نیز وجود دارند.
مسئله اسرا در بین اشغالگران موضوع بسیار مهمی است و مقامات سیاسی و نظامی اسرائیلی همواره از این جهت تحت فشار ساکنان سرزمین‌های اشغالی هستند.
سال 2006 «گیلعاد شلیط» سرباز اسرائیلی توسط حماس به اسارت گرفته شد. اسرائیلی‌ها حدود 5 سال همه راه‌های ممکن برای آزادسازی او را امتحان کردند که عملیات‌های اطلاعاتی گسترده، بمباران شدید مردم عادی در غزه و همچنین ورود زمینی به این باریکه، بخشی از این اقدامات بود. با این حال این رژیم در آزادسازی شلیط ناکام ماند و نهایتاً مجبور شد در سال 2011 در ازای آزادسازی 1027 زندانی فلسطینی، او را مبادله کند.
امّا این بار مسئله تا حد زیادی برای اسرائیلی‌ها پیچیده‌تر هم هست؛ آنها با حدود 250 اسیر مواجه‌اند که در بین آنها نه فقط سرباز، بلکه برخی مقامات نظامی صهیونیست هم قرار دارند. لذا صهیونیست‌ها بعد از پایان بمباران‌ها، تازه با اتفاقات عجیب و غریب دیگری مواجه خواهند شد.
طی همین دو هفته اخیر نیز تعداد قابل توجهی از خانواده‌های اسرای اسرائیلی، با حضور در مقابل ساختمان‌های اداری یا منزل بعضی مقامات سیاسی‌شان، تأکید کرده‌اند که هرچه زودتر باید موضوع تبادل اسرا آغاز شود.
بر این اساس، منابع آگاه تأکید می‌کنند که وقتی یورش زمینی به غزه و تلاش برای از بین بردن حماس برای اسرائیلی‌ها ورود به یک دالان بسیار تاریک با هزینه‌های بسیار است، تنها ایده‌ای که آنها می‌خواهند از این طریق دنبال کنند، حمله هدفمند به برخی نقاطی است که احساس می‌کنند اسرای اسرائیلی در آن مکان‌ها نگاهداری می‌شوند.
اسرائیلی‌ها از این طریق می‌خواهند از حجم فاجعه سنگین‌تری که در آینده انتظار آنها را می‌کشد بکاهند اما مسئله اینجاست که کشتن این اسرا نیز خود به یک فشار بسیار سنگین عمومی در داخل سرزمین‌های اشغالی منجر خواهد شد.
تماس تلفنی وزیر جنگ آمریکا با همتای صهیونیست و تشکر از او
وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که در تماس تلفنی با وزیر جنگ رژیم اسرائیل درباره پاسخ این رژیم به عملیات طوفان الاقصی رایزنی کرده است.
لوید آستین، وزیر جنگ آمریکا اعلام کرد که در تماس تلفنی با همتای صهیونیست خود، پاسخ اسرائیل به «حمله حماس» را بررسی کرده و از گالانت بابت تسهیل ورود کمک به غزه تشکر کرده است.
دیروز شنبه شهر قاهره، پایتخت مصر میزبان نشست صلح بود و بدون بیانیه پایانی این نشست پایان یافت و همزمان با برگزاری این نشست چند کامیون حامل کمک‌های انسانی از گذرگاه مرزی رفح بین غزه و مصر، وارد این منطقه شد.
وزیر دفاع آمریکا اخیرا بعد از عملیات طوفان الاقصی مقاومت در اراضی اشغالی به تل‌اویو رفت و با وزیر جنگ صهیونیست‌ها دیدار و گفت‌وگو کرد.
تحلیلگران معتقدند اسرائیل با وجود موانع موجود، به دنبال حمله به غزه است اما نگرانی ها از گسترش ابعاد جنگ مانع از شروع حمله زمینی می شود.موضوعی که بازشدن گذرگاه رفح، نشانه های برجسته ای از به تاخیر افتادن حمله زمینی را نوید داد و امریکا و سازمان ملل همزمان از طرفین درگیری خواستند تا اقدام لازم برای بازماندن این گذرگاه برای عبور کاروان های بشردوستانه را انجام دهند.تحلیلگران معتقدند یکی از پیامدهای طولانی شدن جنگ غزه، بازگشت نیروهای امریکایی به خاورمیانه خواهد بود.امریکا بعد از خروج از افغانستان نیروهای خود در عراق و افغانستان را کاهش داده بود اما حالا با ورود اسرائیل به جنگ، حضور نیروهای خارجی از عراق و آب های خلیج فارس و دریای سرخ افزایش قابل توجهی داشته است.
اما مسئله اینجاست که دامنه جنگ تا چه جغرافیایی و برای چه مدت طولانی خواهد شد؟
تشدید درگیری‌ها بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل در مرز دو کشور
نظامیان اسرائیل و حزب‌الله لبنان روز شنبه در چند منطقه در مرز دو کشور دست به تبادل آتش زدندخبرگزاری ملی لبنان گزارش داد که ارتش اسرائیل چند روستای مرزی در خاک لبنان را گلوله‌باران کرد. در مقابل سخنگوی ارتش اسرائیل از آتش گشودن گروهی از مردان مسلح در مرز سخن گفت. وی افزود که پس از آن یک پهپاد اسرائیلی آنها را هدف گرفت.
استقرار ۶ کشتی جنگی چین در غرب آسیا همزمان با تشدید تنش در منطقه
منابع خبری گزارش کردند که ناوهای جنگی چین پس از شرکت در رزمایش مشترک با نیروی دریایی عمان، روز شنبه «مسقط» را به مقصد مکانی نامشخص ترک کرد. بیش از ۶ کشتی جنگی چینی هفته گذشته در خاورمیانه فعالیت داشته‌اند.به دنبال درگیری حماس با رژیم صهیونیستی، آمریکا پیشرفته ترین ناو خود را را به شرق مدیترانه فرستاد. چندین کشور دیگر از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه هواپیماهای نظامی یا غیرنظامی را برای تخلیه اتباع خود عازم منطقه کرده‌اند. بر اساس این گزارش، «ژای جون» نماینده ویژه دولت چین در امور منطقه غرب آسیا در روزهای اخیر گفت که پکن آماده است تا برای کاهش تنش سریع اوضاع در فلسطین اشغالی، با روسیه همکاری کند.
حملات موشکی رژیم صهیونیستی به فرودگاه‌های دمشق و حلب
منابع آگاه و رسانه‌ای از حمله موشکی رژیم صهیونیستی به فرودگاه‌های بین‌المللی حلب و دمشق و مقابله سامانه پدافندی سوریه با این حمله خبر دادند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، صبح امروز به نقل از یک منبع آگاه نظامی نوشت: حدود ساعت ۵:۲۵ بامداد امروز، دشمن اسرائیلی همزمان با شلیک موشک از سمت دریای مدیترانه در غرباللاذقیه و از سمت جولان اشغالی سوریه، فرودگاه‌های بین‌المللی دشمق و حلب را هدف قرار داد که منجر به شهادت یک کارگر غیرنظامی در فرودگاه دمشق و مجروحیت یک کارگر دیگر شد و خسارت مادی به باندهای هر دو فرودگاه وارد آمد که موجب توقف فعالیت‌های آن دو شد.
اجلاس «برای صلح» به میزبانی مصر / پایان اجلاس بدون بیانیه
مصر روز شنبه میزبان ده‌ها رهبر منطقه‌ای و بین‌المللی بود که برای شرکت در اجلاس «برای صلح» به این کشور رفته‌بودند.رهبران قطر، امارات عربی متحده و تشکیلات خودگردان فلسطین در این اجلاس حضور خواهند داشت. رئیس شورای اتحادیه اروپا، نخست‌وزیران ایتالیا، اسپانیا، یونان و کانادا هم از جمله شرکت‌کنندگان در این نشست هستند. وزرای خارجه آلمان، فرانسه، بریتانیا و ژاپن نیز برای شرکت در این اجلاس به مصر سفر کرده‌اند. بررسی راه‌های کاهش تنش در منطقه همزمان با جنگ اسرائیل با گروه حماس و برقراری آتش‌بس محور اصلی گفتگوها در این اجلاس خواهد بود.این اجلاس بدون صدور بیانیه مشترک پایان یافت.
پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در شورای امنیت برای توجیه جنایات صهیونیست‌ها در غزه
منابع دیپلماتیک در سازمان ملل گفتند که نمایندگی آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت توزیع کرده که ضمن محکوم کردن حماس، هیچ آتش‌بسی برای نوار غزه نمی‌خواهد.خبرگزاری «اسپوتنیک» که به متن این پیش‌نویس دست پیدا کرده، نوشت که آمریکا در این قطعنامه حق رژیم موقت صهیونیستی برای حمله به نوار غزه را قانونی دانسته و خواستار آزادی اسرای صهیونیست توسط حماس می‌شود.بر این اساس، نمایندگی آمریکا به عنوان بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی در شورای امنیت، همچنین در این قطعنامه فقط خواستار آسیب نرسیدن به جان غیرنظامیان فلسطینی در حملات به نوار غزه شده است.
بن فرحان: اولویت نخست ما توقف درگیری‌ها در غزه است
«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی، گفته: «قاطعانه زیر پاگذاشتن حقوق بین‌الملل بشردوستانه را از سوی هر طرفی که باشد، مردود می‌دانیم. ما هر گونه حمله به غیرنظامیان را در هر کجا که باشد، محکوم می‌کنیم و خواستار احترام اسرائیل به حقوق بین‌الملل هستیم»فیصل بن فرحان اضافه کرد: «از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم برای توقف حملات اسرائیل به غزه آن‌ها را تحت فشار قرار دهد. قاطعانه تلاش‌ها برای کوچ اجباری فلسطینیان را رد می‌کنیم»او همچنین اظهار داشت: «جامعه بین‌الملل برای توقف محاصره غزه باید به اسرائیل فشار آورد. اولویت اول ما توقف فوری تنش نظامی در غزه است».

تاثیر گسترش جنگ در منطقه بر بازار نفت
محمد شیاع سودانی، نخست‌وزیر عراق هشدار داد که گسترش جنگ به کشورهای دیگر در منطقه خاورمیانه بر بازار نفت تاثیر خواهد گذاشت. سخنان نخست‌وزیر عراق می‌تواند به طور تلویحی اشاره‌ای به حملات شبه‌نظامیان عراقی مورد ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه باشد. نخست‌وزیر عراق که در نشست «برای صلح» در مصر سخن می‌گفت با تخلیه نوار غزه مخالفت کرد.او تاکید کرد که فلسطینی‌ها به جز «سرزمین‌شان» جای دیگری برای رفتن ندارند. محمد شیاع سودانی خواستار برقراری آتش‌بس در ازای مبادله اسرا بین حماس و اسرائیل شد.
ترکیه: حمایت بین‌المللی از اسرائیل منجر به بی‌عدالتی فزاینده علیه فلسطینی‌ها شده است
هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در اجلاس «برای صلح» در مصر گفت که حمایت بین‌المللی از اسرائیل منجر به «بی‌عدالتی فزاینده» علیه فلسطینی‌ها شده است.او گفت که موج ابراز «همبستگی» با اسرائیل باعث شده است تا این کشور تصور کند که «چک سفید» در اختیار دارد. وزیر خارجه ترکیه همچنین از حمله به بیمارستان‌ها و مساجد در نوار غزه انتقاد کرد.
پلیس قبرس از انفجار بمب دست‌ساز در نزدیکی سفارت اسرائیل خبر داد
پلیس قبرس اعلام کرد که به دنبال انفجار یک بمب دست‌ساز در نزدیکی سفارت اسرائیل در نیکوزیا چهار نفر را بازداشت کرده است.بنا به همین گزارش انفجار این بمب دست‌ساز خسارت محدودی بر جای گذاشت. به گفته پلیس قبرس انفجار ساعت یک و ۳۷ دقیقه بامداد به وقت محلی در فاصله ۳۰ تا ۴۰ متری سفارت اسرائیل روی داد. پلیس قبرس سن افراد بازداشت‌شده را ۱۷ تا ۲۱ سال عنوان کرد. گزارشی از هویت یا ملیت بازداشت‌شدگان منتشر نشده است.
آمریکا از همه طرف‌ها خواست که اجازه‌ دهند گذرگاه رفح باز بماند
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از همه طرف‌ها خواست که اجازه دهند گذرگاه مرزی رفح بین نوار غزه و مصر باز بماند. این درخواست در پی ورود اولین محموله از کمک‌های بشردوستانه به باریکه غزه مطرح شد. این در حالی است که خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که گذرگاه رفح پس از عبور اولین کاروان کمک‌های انسان‌دوستانه بار دیگر بسته شده است.
گوترش: برای پایان کابوس الان باید کاری کرد
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره جنگ اسرائیل با گروه حماس گفت که برای پایان این «کابوس» باید هم‌اکنون کاری کرد. دبیرکل سازمان ملل که در اجلاس «برای صلح» در مصر سخن می‌گفت خواستار برقراری «آتش‌بس بشردوستانه» بین شبه‌نظامیان فلسطینی و اسرائیل شد.آنتونیو گوترش تاکید کرد که ساکنان نوار غزه به کمک‌های بشردوستانه بیشتری نیاز دارند و ارسال «گسترده» کمک به این باریکه «مورد نیاز» است. ۲۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه ساعاتی پیش با بازگشایی موقت گذرگاه مرزی رفح بین مصر و نوار غزه وارد این باریکه شدند. آنتونیو گوترش در بخش دیگری از سخنانش گفت که حملات حماس «هرگز نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی فلسطینی‌ها را توجیه کند».
رئیس‌جمهوری مصر: فرستادن فلسطینی‌ها به داخل خاک مصر راه‌حل نیست
عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر بار دیگر بر مخالفت کشورش با انتقال فلسطینی‌ها ساکن نوار غزه به داخل خاک مصر تاکید کرد.وی افزود که فرستادن فلسطینی‌ها به داخل خاک مصر به معنای «پایان رویای کشور فلسطین» خواهد بود و نمی‌تواند یک راه‌حل باشد. رئیس‌جمهوری مصر چهارچوبی را پایان مناقشه جاری ترسیم کرد که شامل تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، مذاکره برای برقراری آتش‌بس و مذاکره بین فلسطینی‌ها و اسرائیل بر سر تشکیل کشور فلسطین براساس مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی می‌شود. عبدالفتاح سیسی میزبان شماری از رهبران منطقه و جهان است که برای بحث بر سر بحران کنونی در خاورمیانه به مصر سفر کرده‌اند.

سازمان ملل از کشته شدن ۱۷ کارمند خود در نوار غزه طی دو هفته گذشته خبر داد
سازمان ملل متحد می‌گوید ۱۷ کارمند اداره این سازمان برای پناهندگان فلسطینی در نوار غزه از ابتدای جنگ بین اسرائیل و حماس کشته شده‌اند. فیلیپ لازیرینی، رئیس این آژانس وابسته به سازمان ملل گفت که آمار نهایی کارمندان کشته‌شده احتمالا به مراتب بیشتر از رقم کنونی خواهد بود.وی گفت که این اداره به طرف‌های درگیر محل ساختمان‌های خود در باریکه غزه را اطلاع داده است با این حال تاکنون دستکم ۳۵ ساختمان محل فعالیت‌های اداره سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی در نوار غزه هدف قرار گرفته است.
اسرائیل از اتباعش خواست فورا مصر و اردن را ترک کنند
دولت اسرائیل روز شنبه در بیانیه‌ای از اتباع خود در کشورهای مصر و اردن خواست تا «در اسرع وقت» خاک این دو کشور را ترک کنند. اسرائیل دلیل طرح این درخواست را «تشدید تظاهرات» علیه این کشور عنوان کرده است. هشدار مشابهی نیز پیش از این برای شهروندان اسرائیل در ترکیه مطرح شده بود. شهرهای مختلف منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا طی روزهای گذشته شاهد برگزاری تظاهرات علیه اسرائیل و حملات هوایی این کشور به نوار غزه بودند.
نعیم قاسم: در صورت ورود زمینی «اسرائیل»، غزه به گورستان دشمن تبدیل خواهد شد
المنار به نقل از معاون سید حسن نصرالله نوشت: «به کسانی که با ما تماس گرفتند، اعلام می‌کنیم که ابتدا باید جلوی حملات و جنایات دشمن را بگیرند تا این جنگ گسترده‌تر نشود».معاون سید حسن نصرالله گفت که «غزه در صورت ورود زمینی اسرائیل به گورستان دشمن تبدیل خواهد شد و ما چاره‌ای جز پیروزی در برابر دشمن نداریم و دشمن چاره‌ای به جز شکست ندارد».وی ادامه داد: «عملیات‌ کنونی‌ ما در مرزهای جنوبی مرحله‌ای متناسب با اوضاع و درگیری‌های جاری است».
راه‌حل لاوروف برای کشف حقیقت درباره حمله به بیمارستان غزه
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه طی گفت‌وگو با تلویزیون روسیا۱ عنوان کرد: اکنون وقتی کسی درباره تراژدی غزه صحبت می‌کند؛ حمله‌ای که طی آن یک بیمارستان هدف قرار گرفت و صدها نفر کشته شدند، این درخواست از آمریکایی‌هایی مطرح می‌شود که داده‌های ماهواره‌ای را منتشر کنند.راشا تودی به نقل از وزیر امور خارجه روسیه نوشت: واشنگتن قاعدتا باید این منطقه را با ماهواره‌هایش رصد کند. حمله‌ای مثل این نمی‌تواند مغفول واقع شود. اقدام خیرخواهانه آمریکا در این خصوص می‌تواند جهان را به «مکان آرام‌تری» تبدیل کند. در عوض، مقامات آمریکایی توجه خود را بر روی معاملات مسکو با پیونگ‌یانگ متمرکز کرده‌اند.
حملات موشکی حزب الله به مواضع نظامیان صهیونیست در مزارع شبعا
به گزارش شبکه المنار، حزب الله اعلام کرد که مواضع صهیونیستها را در «رویسات العلم» واقع در مزارع اشغالی شبعا و ارتفاعات «کفرشوبا» با موشک و سلاح مناسب هدف قرار داده است.مسئولان صهیونیست هم از ساکنان مرگالیوت و شهرکهای «المناره»، «یفتاح» و مسغاف خواستند در مناطق امن پناه بگیرند. شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی اما خبر داد که حزب الله چندین موشک ضد زره نیز به سمت شهرک «حانیتا» شلیک کرده است.
اندیشکده شورای روابط خارجی: ۹۵ درصد اهالی غزه به آب سالم دسترسی ندارند
یک اندیشکده آمریکایی از اقدامات رژیم صهیونیستی علیه اهالی غزه و عدم دسترسی آن‌ها به آب آشامیدنی سالم به شدت انتقاد کرد.اندیشکده آمریکایی «شورای روابط خارجی» روز شنبه در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «در نتیجه محاصره ۱۶ ساله غزه توسط اسرائیل، حدود ۹۵ درصد از جمعیت غزه نمی‌توانند به آب سالم دسترسی داشته باشند. بیش از نیمی از کل جمعیت غزه برای خدمات اولیه به کمک‌های بین‌المللی وابسته هستند.»

مشاور نتانیاهو: روسیه به خاطر حمایت از دشمنان اسرائیل تاوان خواهد داد
«امیر ویتمان» نماینده پارمان رژیم صهیونیستی (کنست) و مشاور بنیامین نتانیاهو به شکل علنی گفت که روسیه پس از پایان موضوع غزه، تاوان حمایتش از «دشمنان اسرائیل» را خواهد پرداخت. او در مصاحبه با شبکه آرتی روسیه گفت: «به زودی هزینه حمایتتان از دشمنان اسرائیل را خواهید پرداخت»؛ در این میان مجری برنامه سخن او را قطع کرد و گفت که آیا منظور او از این سخن روسیه است؟ و امیر ویتمان نیز پاسخ داد: «بله روسیه تاوان خواهد داد؛ ما این جنگ را می‌بریم چون قوی هستیم؛ اما لازم است که روسیه این را فراموش نکند پس از فارغ شدن از غزه مجازاتش خواهیم کرد!».این عضو ارشد حزب لیکود، افزود: «روسیه از نازی‌هایی که علیه ما دست به نسل‌کشی بزنند، حمایت می‌کند و بنابراین بهای آن را می‌پردازد».
ارسال سامانه «تاد» به از امریکا به اسرائیل
امریکا شنبه از تقویت حضور نظامی خود در خاورمیانه به‌دلیل «تنش‌های اخیر از سوی ایران و نیروهای وابسته به آن» در منطقه خبر داد. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که یک سامانه دفاع موشکی در ارتفاع بالا معروف به تاد (THAAD) و همچنین چندین سامانه موشکی پاتریوت زمین به هوا را در سراسر منطقه خاورمیانه مستقر خواهند کرد.ایالات متحده در هفته‌های اخیر، دو ناو هواپیمابر، کشتی‌های پشتیبانی و حدود ۲ هزار تفنگدار دریایی را به خاورمیانه فرستاده است.وزیر دفاع آمریکا افزود که نیروهای نظامی «بیشتر» در وضعیت «پیش از استقرار» قرار خواهند گرفت تا «آمادگی و توانایی آن‌ها برای واکنش سریع در حد لزوم افزایش یابد.» وی تصریح کرد که به «ارزیابی نیازهای» آمریکا در منطقه ادامه خواهند دارد و «در صورت لزوم، استقرار منابع بیشتر را در نظر می‌گیرند».رئیس پنتاگون گفت که این تصمیم را «پس از گفت‌وگو با بایدن» اتخاذ کرده است. وی با این حال تعداد سربازان آمریکایی اضافی را که قرار است مستقر شوند، اعلام نکرد.
دادستان کل سوئیس از تحقیق درباره منابع مالی حماس خبر داد
دادستان کل سوئیس روز شنبه گفت که از چند هفته پیش تحقیق درباره منابع مالی احتمالی حماس در این کشور آغاز شده است. وی بدون ارائه جزئیات بیشتر افزود که این تحقیق از چند هفته پیش از حملات حماس به اسرائیل در روز هفت اکتبر به جریان افتاده بود. این در حالی است که سوئیس تاکنون حماس را به عنوان سازمانی «تروریستی» معرفی نکرده است. در مقابل اتحادیه اروپا و آمریکا فعالیت‌های حماس در خاک خود را ممنوع کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما

1صث1
Iran, Islamic Republic of
فلسطین ایران حماس حزب الله شکست خوردن
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1