تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۳۴
کد مطلب : ۴۶۸۲۳۴
کبنا گزارش می‌دهد

آیین تکریم مشاهیر و سرآمدان میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد ( + تصاویر)

۰
کبنا ؛آیین افتتاحیه همایش تکریم مشاهیر و سرآمدان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد صبح امروز (سه شنبه ۲۵ مهر ماه) در دانشگاه یاسوج برگزار شد.
 این همایش برای اولین بار و با هدف رویکرد اثرگذاری در فرهنگ و تمدن ایران زمین، به همت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با همکاری دانشگاه یاسوج، استانداری، بنیاد ایرانشناسی و بنیاد نخبگان به میزبانی دانشگاه یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا، این نخبگان فرهنگ دوست با آثاری در قالب فیلم، عکس و کتاب سعی کرده‌اند تا فرهنگ سرزمین سربلند کهگیلویه و بویراحمد را ماندگار کنند.
امروز (سه شنبه 25 مهرماه 1402) در نشستی با عنوان تجلیل از نام‌آوران میراث فرهنگی از شماری از میراث‌داران کهگیلویه و بویراحمد تجلیل شد.
فرهاد ورهرام مستند ساز سینمای ایران در این همایش گفت: زنده یاد نادر افشار نادری از مشاهیر میراث فرهنگی ایران است که با ساخت فیلم‌های ماندگار در دوران پهلوی دوم به ویژه مستند بلوط فرهنگ استان کهگیلویه و بویراحمد را جاودانه کرد.
وی با اشاره به اینکه «بلوط»، «خرابه‌های دهدشت» «دبستان سی سخت»، «مشک»، «شب صلح» و چند حلقه فیلم هشت میلی‌متری از آثار افشار نادری هستند که پس از سال‌ها برای حفظ و هراست نگهداری اصولی در اختیار فیلم خانه ملی ایران قرار گرفته است تأکید کرد: این آثار شناسنامه فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد است.
آیین تکریم مشاهیر و سرآمدان میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد ( + تصاویر)
ورهرام تأکید کرد: این فیلم ساز نام آشنا که سال ۱۳۰۵ دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۵۸ دار فانی را وداع گفت نقش مهمی در ماندگاری فرهنگ مردم استان کهگیلویه و بویراحمد داشته است.
کشواد سیاهپور_ عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه یاسوج_ می‌گوید: محمود باور نخستین کتاب مستقل را در سال‌های نخستین دهه 20 درباره کهگیلویه و بویراحمد و بهبهان تألیف کرد.
این پژوهشگر تاریخ تأکید کرد البته پیش از وی در کتاب ارزشمند فارسنامه ناصری مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار می‌باشد، مطالب مفصل و مهمی در باره ایلات کهگیلویه و بویراحمد آمده است.
وی عنوان کرد: علی بلوک باشی، مصطفی صدیق و اصغر کریمی مقالاتی درباره تاریخ و فرهنگ ایلات کهگیلویه و بویراحمد تألیف و منتشر نموده‌اند. 
وی همچنین افزود: از بهمن 1345 تا شهریور 1347 جمعی از محققان موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران زیر نظر دکتر نادر افشارنادری پژوهش‌های درباره ایلات کهگیلویه و بویراحمد انجام دادند که ایلات بویراحمد، باشت و باوی، بهمئی، طیبی، دشمن زیاری و چرام شامل آنها می‌شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج در ادامه بیان کرد: این گروه محقق عشایری دانشگاه تهران آثاری را منتشر کردند. از جمله؛ بررسی اجتماعی و اقتصادی باشت بابویی (حسن پارسا)، بررسی اجتماعی و اقتصادی سی سخت بویراحمد (جواد صفی‌نژاد)، بررسی اجتماعی و اقتصادی چرام (عزیز رخش‌خورشید)، بررسی اجتماعی و اقتصادی سوق ( هوشنگ کشاورز)، بررسی اجتماعی و اقتصادی بویراحمد یاسوج ( علی اکبر قدیمی)، منوگرافی ایل بهمئی(نادر افشارنادری) و زنان ایل بهمئی ( الویا رسترپو).
سیاهپور با اشاره به اینکه اگرچه بخش عمده‌ای از فرهنگ‌ها و آیین‌های مردم استان به صورت شفاهی و سینه به سینه نگهداری شده اما گزارش‌های مکتوب بهترین راهکار حفظ این گنجینه‌های ارزشمند است.
این عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه یاسوج اعتقاد دارد که یادداشت‌نویسی پژوهشگران و مشاهیر دوران معاصر ضرورت فراموش شده ماندگاری آثار این بزرگان است.

سعید طالبی‌پور_ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: دبیرخانه دایمی معرفی ظرفیت‌های فرهنگی این استان به زودی راه‌اندازی می‌شود.
طالبی‌پور تأکید کرد: با راه‌اندازی این دبیرخانه آثار صاحب‌نظران و پژوهشگران کهگیلویه و بویراحمد به صورت کارشناسی داوری و برگزیده این آنان معرفی می‌شود.
سید جواد هاشمی‌مهر_ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد_ با اشاره به اینکه دکتر سید علی ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران، آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی پدر معنوی استان، حسین پناهی بازیگر نام دار تلویزیون از چهره‌های ماندگار این سال‌های استان هستند تأکید کرد: برای معرفی این شخصیت‌ها به نسل‌های آینده باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.
هاشمی مهر از اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد برای برگزاری نشست تجلیل از نام‌آوران میراث فرهنگی استان قدردانی کرد.
وی ابراز‌امیدواری کردکه با تعامل خوب گروه تاریخ دانشگاه یاسوج و دیگر پژوهشگران شاهد معرفی بهتر گنجینه‌های فرهنگی استان باشیم.
هاشمی مهر تأکید کرد:‌امید می‌روداین همایش آغازی برای قدرشناسی بهتر از نام‌آوران و تلاشگران معرفی فرهنگ مردم کهگیلویه و بویراحمد هستند.
در پایان این آیین نام‌آوران میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد تجلیل شدند.
استان کهگیلویه وبویراحمد از مناطق اصلی تاریخی عیلامی و الیمائی بوده که با مطالعه باستان‌شناسان در استان قدمت این کهن دیار به دوران پارینه سنگی بر می‌گردد.
استان کهگیلویه و بویراحمد در دوران ایلامیان جزوی از انزان شرقی بوده و آثار فراوانی از دوره ایلامیان در استان وجود دارد، با آمدن آریایی‌ها به این ناحیه و قدرت گرفتن شاهان هخامنشی استان جز خاستگاه تمدن هخامنشیان نیز محسوب می‌شد.
همچنین، ریاست مردم کهگیلویه در اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری به عهده فردی به نام روزبه بود که او را پادشاه این منطقه (پادشاه زمیگان) نیز می‌خواندند با این تفاسیر، حداقل تا سال ۳۴۶ ه‍. ق خاندان گیلویه بر نواحی کهگیلویه حکومت می‌کردند اما از قرن سوم هجری به بعد است که محدوده وسیعی از مملکت ایران، شامل استان‌های لرستان، ایلام، چهار محال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و بخش‌های ار استان فارس و خوزستان، تحت عنوان بلاد اللور (لرستان) شناخته شد و در سال ۳۰۰ هجری در اختیار دو برادر به نام‌های بدر و منصور قرار گرفت این استان به جز در سلسله حکومت سامانیان و طاهریان و قراقویونلو و قسمت شمالی ان در حکومت ماد‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بوده‌است.
کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع وسعت، یک درصد ازمساحت ایران و ٩/. درصد از جمعیت کشور را دارد و به طور میانگین در هر کیلومترمربع آن ۴٢نفر زندگی می‌کند.
جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری عمـومی نفـوس و مـسکن آبانمـاه ۱۳۹۰، بـه تعـداد ۶۵۸ هزار و ۶۲۹ نفر بود. ۴۹.۹۷ درصد از این جمعیت را مردان و ۵۰.۰۳ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دلسوز تاریخ استان
Iran, Islamic Republic of
تا زمانی که نگاه قومیتی مدیران در استان حاکم است و رسانه ها با گرفتن یک عدد گلیم کوچک و.. از این مدیران . عملکرد ضعیف مدیران را می پوشانند استان رنگ و بوی توسعه را نخواهد دید. چرا در،این روز از هیچ کدام از پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی تجلیل نشد و حتی این شیوه تجلیل از بزرگان زینبنده نیست. شما اگر رسانه مستقل هستید نیز سعی کنید نقد کنید که حضور داشتید
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1