تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۴۵۶۷۸۰
نشستی با حضور پیشکسوتان عرصه فرهنگ کهگیلویه و بویراحمد در پارک علم و فناوری استان برگزار شد؛

واکاوی کمرنگ شدن فرهنگ ایلی و عشایری استان / رونمایی از کتاب رویکردی به دانشگاه کارآفرین هنر

۰
کبنا ؛رونمایی از کتاب «رویکردی به دانشگاه کارآفرین هنر» و امضای تفاهم نامه‌ای مابین پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد و حوزه هنری استان، فرصتی فراهم کرد تا در شامگاه روز یکشنبه 18 دی ماه، با حضور پیشکسوتان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر در خصوص «چیستی و چرایی فرهنگ و هویت عشایری» سخن گفته شود.
به گزارش خبرنگار «کبنا»، در این نشست پس از اینکه رئیس پارک علم و فناوری استان سخنانی در خصوص لزوم پرداختن به علوم و فناوری‌های نرم و فرهنگی به زبان آورد، رئیس حوزه هنری سخنان خود را با گویش محلی «لری» بیان کرد و پس از آن، همه افراد حاضر نیز به گویش لری سخن به زبان آوردند، برخی عناصر و لایه هایی از فرهنگ عشایری به زبان آورده شد و بالاتفاق، کمرنگ شدن فرهنگ بومی محلی، گویش لری و فرهنگ عشایری استان مورد واکاوی قرار گرفت.
استاد یعقوب غفاری پیشکسوت عرصه فرهنگ استان و مولف چندین کتاب، حاضر در این نشست بود که گفت: فرهنگ عشایری ساختار نیست که بتوانیم چادر آن را برپا و دوباره مهیا کنیم، بلکه باید ببینیم چه چیز‌های مثبتی در زندگی عشایری وجود داشته که در زندگی کنونی آن‌ها را حفظ کنیم.
غفاری با اشاره به ارزش‌گذاری‌های دوره‌های گذشته و عشایری گفت: آداب و رسوم و فرهنگ فرهیخته‌ای در دوره‌های گذشته داشتیم و باید بکوشیم آن را حفظ کنیم.
غفاری افزود: غیرت و مردانگی، حیا و زنانگی در فرهنگ گذشته ما به حدی وجود داشته که قافله‌هایی که یک زن در آن حضور داشته، غارت نمی‌شده‌اند.
وی همچنین با اشاره به شجاعت زنان این دیار در عرصه‌های جنگ با اجانب گفت: شجاعت «ماندان» در کمک‌رسانی به آریو برزن، دختری که یک روستا در کهگیلویه به نام او است، یا آن زنی که در جنگ با امیرتیمور دستش را قطع می‌کنند و نوزادش در جنگ بر دوشش بوده، مثال زدنی است.
غفاری گفت: باید بکوشیم فرزندان ما در کتاب‌های درسی خود آداب و رسوم گذشتگان ما را بخوانند و بدانند، شما جوانان باید در فکر باشید که این آداب و رسوم را چگونه حفظ کنید.

یکی از پیشکسوتان حوزه فرهنگ نیز گفت: فرهنگ شفاهی عشایری ما وقتی به موسیقی راه پیدا کرد ماندگار شد، لالایی‌های شبانه ما، دی بلال و شاهنامه خوانی‌های ما با موسیقی ماندگار شدند، وقتی موسیقی بومی و محلی ما کمرنگ شد این فرهنگ شفاهی عشایری نیز کمرنگ شد.
وی افزود: مشکل اصلی ما این است که فرهنگ بومی را حذف کردند ولی هیچ چیزی جایگزین آن نشد، در عوض موسیقی‌های جدید که هیچ وزن و محتوایی ندارند خود به خود جای خود را در میان جوانان ما باز کرد.
دکتر موسوی یکی دیگر از پیشکسوتان بود که شعری زیبا در خصوص بازگشت به زندگی های بومی و محلی گذشتگان عشایری خواند که ابیات ابتدایی آن به شرح زیر است:
که می گوید به هر جا پاگذاری آسمان آن همین رنگ است، من از این شهر دوداندود که سقف آسمان آن فقط در شعرها آبی است بیزارم،
به ایل خویش باید بازبرگردم، در انجا آسمان سینه ها آبی است، در انجا مردمانی هستند که حتی شیهه اسبانشان آبی است...

بیشتر بخوانید
کتاب «رویکردی به دانشگاه کارآفرین هنر» رونمایی شد

در ادامه رشیدی پیشکسوت عرصه ادبیات با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف در شبکه صداوسیمای استان تحت عنوان سعدی خوانی و... گفت: شاهنامه حکمت‌های بسیاری در خود دارد، و فرهنگ عشایری و لر زبان‌ها از گذشته تاکنون با شاهنامه انس و الفت داشته‌اند، لازم است بیش از این روی شاهنامه کار شود.
رشیدی با اشاره به فرهنگ غنی عشایری و لری استان گفت: برنامه‌ای در رادیو با مضمون مثل‌ها و ضرب المثل‌های لری اجرا کردیم و با وجود اینکه تصور می‌شد این ضرب المثل‌ها محدود است و محتوای کافی برای اجرا در برنامه‌های متعدد وجود ندارد، اما حدود یک سال این برنامه در رادیو اجرا شد و متوجه شدیم که دریایی از این مثل‌ها در فرهنگ بومی ما وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه «عرصه فرهنگ نیاز به توجه و حمایت بیشتر مسوولان دارد» افزود: هویت بومی و حتی هویت اسلامی و ایرانی ما رو به تاراج است، فرهنگ ما در طول تاریخ دچار دگردیسی شده و فرهنگ شفاهی ما رو به فراموشی است.
رحیمی_ معاون پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد_ بر گسست فرهنگی اشاره کرد و گفت: خیلی وقت‌ها نمی‌توانیم از سیاستمداران انتظار حمایت داشته باشیم، فرهنگ از پایین ساخته می‌شود و باید آن را حفظ کنیم، در دوره پهلوی و قاجار تلاش شد که فرهنگ بومی عشایری از بین برود، ولی این اتفاق نیفتاد و هر فرد ما به عنوان مردم باید برای حفظ فرهنگ گذشته تلاش کنیم.
رحیمی اظهار کرد: نسل z هیچ ارتباطی با فرهنگ و هویت بومی و محلی و اسلامی برقرار نمی‌کند، باید این موضوع را واکاوی کنیم که برای حفظ هویت و آداب و رسوم گذشتگان چه کنیم؟ قطعاً به این سمت خواهیم رفت که با ابزار‌های جدید برای حفظ فرهنگ بومی تلاش کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

فراز و فرود آیت‌الله

فراز و فرود آیت‌الله

هاشمی نه فقط در مقطع پایان جنگ با دشمن خارجی که در زمان بروز جنگ داخلی هم در نقش یک سیاستمدار ...
سفره خانوارها کجا رفت؟

سفره خانوارها کجا رفت؟

نتایج «پایش فقر در سال۱۴۰۰» که دو روز پیش منتشر شد، حاوی دست‌کم دو هشدار اقتصادی به سیاستگذار ...
«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

با گذشت یکسال و نیم از آغاز دولت سیزدهم، علیرغم سوء مدیریت در تصمیمات اقتصادی و سیاست ...
1