تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۴۵۳۹۷۶
گزارش جلسه استیضاح وزیر صمت در صحن علنی مجلس:

فاطمی امین: رییسی اسطوره مبارزه با فساد است؛ من هم نخستین مدعی مبارزه با فساد در دولت هستم / نماینده مجلس: بیش از ۷۰ نفر وارد وزارت صمت شده‌اند که بصورت فامیلی، سفارش شده بودند؛ این‌ها حتی سابقه یک ساعت کار اداری هم ندارند

۰
کبنا ؛جلسه بررسی استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم با حضور مخبر معاون اول رئیس جمهور و برخی وزرای کابینه در صحن علنی مجلس برگزار شد. موافقان و مخالفان استیضاح وزیر صمت نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و در ادامه فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت از عملکرد خود دفاع کرد. در نهایت؛ نمایندگان مجلس در نشست امروز پارلمان با تقاضای استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت مخالفت کردند و بر این اساس، وی در جایگاه وزارت ابقا شد.
به گزارش کبنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، پس از استماع دلایل و توضیحات نمایندگان متقاضی استیضاح و همچنین توضیحات و دفاع وزیر مربوطه از عملکرد خود در این وزارتخانه، با 84 رأی موافق، 182 رأی مخالف، 6 رأی ممتنع و 2 رأی باطله از مجموع 274 نماینده حاضر در مجلس، با استیضاح فاطمی امین مخالفت کردند و بدین ترتیب وی همچنان به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به کار خود در کابینه دولت سیزدهم ادامه خواهد داد.
آنچه در جلسه استیضاح وزیر صنعت و معدن و تجارت گذشت به شرح زیر است.
قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه به محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، وزرا، معاونان و رئیس دفتر ریاست جمهوری خیرمقدم گفت.
همچنین سید محسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس، روند استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را تشریح کرد و گفت: مطابق بند 1 ماده هشت آیین‌نامه و مواد 224 و 225 حداکثر زمان برای استیضاح وزیر پنج ساعت است که دو ساعت آن به استیضاح کننده‌ها و سه ساعت آن به وزیر تعلق دارد.
وی ادامه داد: براساس برنامه ‌ریزی صورت گرفته اکنون به مدت یک ساعت و نیم استیضاح کنندگان فرصت دارند مطالب خود را مطرح کنند و از آنجا که رئیس جمهور در جلسه حضور ندارند سپس وزیر یک ساعت و نیم فرصت دارد تا مطالب خود را مطرح کند که می‌تواند بخشی از وقت خود را در اختیار نمایندگان قرار دهد سپس به مدت 30 دقیقه دو نفر از استیضاح‌ کنندگان مطالب خود را بیان کرده و در نهایت مجددا وزیر 30 دقیقه فرصت دارد از خود دفاع کند. به دلیل ضیق وقت برنامه ‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شده تا جلسه استیضاح در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی به پایان برسد.

صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف استیضاح وزیر صمت در ادامه می‌آید.
نماینده مجلس در جلسه استیضاح فاطمی امین: بیش از ۷۰ نفر وارد وزارت صمت شده اند که بصورت فامیلی، سفارش شده بودند؛ این‌ها حتی سابقه یک ساعت کار اداری هم ندارند

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وعده‌های بر زمین مانده وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو و نابه‌سامانی این صنعت با گذشت 14 ماه از اداره این وزارتخانه توسط آقای فاطمی امین حاکی از آن است که ایشان درک درستی از واقعیت‌های صنعت خودرو نداشته و نیازمند رویکردی جدید با عزمی جدی در این حوزه هستیم.
صدیف بدری در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: استیضاح نه تنها تهدیدی برای دولت نیست بلکه زمینه تقویت کابینه برای جامه عمل پوشاندن به برنامه‌های وزرا را فراهم می‌کند. بنده قصد دارم در مورد فعل و انفعالاتی که در 14 ماه اخیر در بازار خودرو گذشته است مواردی را مطرح کنم.
وی ادامه داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت سال گذشته در همین مجلس از برنامه‌های خود برای اصلاح رویه‌های نادرست موجود در صنعت خودرو رونمایی کرد. همه ما نیز با آقای فاطمی امین هم نظر بودیم چرا که باید میزان تولید خودرو افزایش یافته و تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار شود اما امروز بعد از 14 ماه به کجا رسیده‌ایم؟
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: میزان عرضه خودرو همچنان تناسبی با متقاضیان بازار خودرو ندارد. عرضه 200 هزار خودروی پارک شده در پارکینگ خودروسازها به بهانه افزایش قیمت به معنای افزایش تولید نیست. همچنان در بازار خودرو در بر روی پاشنه پیشین می‌چرخد. یکی دیگر از وعده‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت بهبود کیفیت خودرو بود که از دغدغه‌های نمایندگان مجلس و رهبر انقلاب می‌باشد.
بدری ادامه داد: رهبر انقلاب در این زمینه تاکید کرد با وجود حمایت زیادی که از صنعت خودروسازی صورت گرفته است کیفیت خودرو خوب نبوده و مردم ناراضی هستند. سالانه 17 هزار نفر از هموطنان‌مان جان خود را در جاده‌ها از دست می‌دهند و 360 هزار نفر با جراحات مختلف در حوادث رانندگی نیز مواجه هستند. بنده اکنون از نمایندگان می‌پرسم شما کیفیت خودروهای داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید.
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از وعده‌های بر زمین مانده وزیر صنعت، معدن و تجارت حذف قرعه‌کشی خودرو است که به دفعات این وعده را دادند اما با ورود به سال جدید موضع وزارت صنعت 180 درجه تغییر کرد و به یکباره اعلام کردند که نمی‌توان قرعه‌کشی را یک شبه حذف کرد. از دیگر وعده‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت کاهش قیمت تمام شده خودرو است. آنچه که در بازار خودرو می‌گذرد کمترین تشابهی با اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت ندارد.
وی ادامه داد: هیچ حرکت مثبتی در کنترل بازار و خروج دلالان صورت نگرفته است یکی از اصلی‌ترین وعده‌های وزیر برای پرکردن شکاف عمیق بین عرضه و تقاضا و ایجاد فضای رقابت بین خودروسازان بحث واردات خودرو بود که هنوز نیز تحقق نیافته است. در بحث واردات شرکت‌های وارد کننده و برندهای وارداتی بحث‌های جدی وجود دارد چه شرکت‌هایی و چه افرادی برای واردات خودرو صلاحیت گرفتند؟ همین خودروسازان در لیست شرکت‌های وارد کننده جای داده شدند این وضعیت مورد قبول نیست.
بدری در ادامه تاکید کرد: عدم تحقق برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو حاکی از عدم درک مناسب این وزیر از واقعیت‌های بازار خودرو است و قابل توجیه نیست. عدم کاهش قیمت خودرو تعلل در واردات بازار خودرو باعث بلاتکلیفی در بازار شده و امروز ساماندهی بازار خودرو نیازمند یک رویکرد جدید و عزم جدی است.
وی ادامه داد: عدم توجه به شایسته سالاری در این وزارتخانه و ورود بیش از 70 نفر از افرادی که حتی یک ساعت نیز تجربه کاری نداشته و به صورت فامیلی و هدایت شده در این وزارتخانه حضور یافته‌اند قابل قبول نیست. قیمت‌های افسارگسیخته کالاهای مختلف قابل قبول نمی‌باشند. در جلسات متعددی وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارش‌های نظارتی از بازار ارائه کردند که هیچ سنخیتی با قیمت‌های واقعی در جامعه و مغازه‌ها ندارند. افزایش چندصد درصدی قیمت اقلام ضروری مردم به هیچ وجه قابل قبول نیست. از نمایندگان انتظار می‌رود به استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت رای دهند.

رضائی کوچی به عنوان یکی از مخالفان استیضاح وزیر صمت: استیضاح وزیر صمت موجب بی‌ثباتی در تیم اقتصادی دولت می‌شود
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت موجب بی‌ثباتی در تیم اقتصادی دولت می‌شود و تجربه دولت سابق که شاهد وزرای مختلف در این وزارتخانه بودیم را تکرار می‌کند.
 محمدرضا رضائی کوچی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: دولت در حال تحولات ساختاری در اقتصاد کشور است که این تحولات نیازمند ثبات در تیم اقتصادی است تا بتوانیم شاهد توفیق در این تحولات باشیم.
نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی افزود: در دولت گذشته شاهد بودیم در 4 سال گذشته 5 وزیر در وزارت صمت مستقر شدند که این بی‌ثباتی را برای این وزارتخانه به همراه داشت اما آقای فاطمی امین در شرایط سختی به وزارتخانه صمت آمد و این وزارتخانه را تحویل گرفت. عمده انتقادات از ایشان به بازار خودرو بازمی‌گردد اما باید گفت همه چیز را نباید از دید خودرو دید البته باید تلاش کرد کیفیت خودرو افزایش و قیمت آن کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به سیاست واردات خودرو در دولت گفت: این برنامه با هدف رقابتی شدن بازار خودرو دنبال می شود، همچنین استانداردهای 85گانه صنعت خودرو در راستای تقویت این صنعت در پیش گرفته شده اما باید بدانیم مشکلات خودرو، مشکلاتی 40 ساله است که در کوتاه مدت امکان حل آن نیست و باید فرصت داد حرکت وزارت صمت برای بهبود اوضاع پیش برود.
رضائی کوچی با اشاره به قانون جهش تولید مسکن و برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: در کنار تأمین زمین و ارائه تسهیلات ساخت خانه، تأمین مصالح یکی از ارکان این قانون است و من به عنوان عضوی از کمیسیون عمران به همراه همکارانی را با وزیر صمت در این حوزه برگزار کردیم تا در ایامی که شاهد بی‌ثباتی در تأمین مصالح، قیمت فولاد، سیمان، میلگرد و سایر مصالح بودیم این معضل مرتفع شود چرا که بهبود این شرایط می‌تواند باعث تشویق انبوه‌سازان برای ورود به بازار ساخت مسکن شود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: در دولت قبل شاهد افزایش قیمت‌ها به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها ناشی از کمبود سوخت و معضلات اینچنین بودیم اما امروز از رهگذر مدیریت خوب وزارتخانه و جلسات مشترک وزارت نیرو و صمت و تأمین سوخت کارخانجات فولاد و سیمان، قیمت این مصالح تأمین شود و اگر این موضوع اتفاق نمی‌افتاد مجبور به واردات مصالح ساختمانی بودیم.
وی خاطر نشان کرد: در آن زمان یک تن سیمان حدود یک میلیون تومان قیمت داشت اما امروز با مدیریت مطلوب شاهد کاهش 50 درصدی قیمت‌ها هستیم، همچنین قیمت میلگرد نیز به 15 هزار تومان رسیده و شاهد کاهش قیمت ورق و شمش نیز هستیم.
رضائی کوچی با بیان اینکه کشورمان امکان تأمین خدمات فنی و مهندسی برای 500  میلیون نفر از جمعیت کشورهای همسایه را دارد، گفت: در حوزه خدمات فنی و مهندسی غفلت فراوانی شده و البته تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد اما فاطمی امین اقدامات فراوانی در این حوزه انجام داد و حدود دو میلیارد و 300 میلیون دلار درآمد در این حوزه برای کشور حاصل شد که به نسبت گذشته رقم مطلوبی است. همچنین در حوزه معادن نیز با مدیریت خوب وزارت صمت شاهد حذف واسطه ها و فرصت دادن به بخش خصوصی از طریق مزایده بودیم.
نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم از پاکدستی و صداقت آقای فاطمی امین بگوییم می‌توان به صحبت‌های مخالفان اشاره کنم که هیچ‌یک از همکاران از مشکلات مالی ایشان سخنی نگفتند و با توجه به منابع در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه‌های مختلف وجود وزیری پاکدشت در صدر این وزارتخانه می‌تواند حائز اهمیت و مهم باشد. رویکرد انقلابی ایشان و تلاش و همراهی رئیس جمهور و هماهنگی ایشان با تیم اقتصادی دولت نیز یکی دیگر از نکات مثبت فاطمی امین است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطر نشان کرد: آقای فاطمی امین وزیر پرکار، سالم، پرتوان و جهادی است که همواره در حال خدمت بوده و هستند و عدم اعتماد مجدد مجلس به ایشان منجر به بی ثباتی در اقتصاد کشور و تکرار تجربه گذشته می‌شود.
موسوی لارگانی به عنوان متقاضی استیضاح وزیر صمت: فاطمی امین وزارتخانه را به سرچشمه و اقیانوس رانت تبدیل کرد/ علی رغم وعده های وزیر، کیفیت خودرو هر روز بدتر می شود

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه یکی از شعارهای صریح آقای رئیسی بکارگیری متخصصان و بستن سرچشمه های فساد بود، گفت: اما آقای فاطمی امین وزارتخانه را به سرچشمه و اقیانوس رانت تبدیل کرد.
سید ناصر موسوی لارگانی در نشست علنی امروز (سه شنبه 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صمت به عنوان یکی از استیضاح کنندگان وی با بیان اینکه ای کسانی که ایمان آورده اید، چرا به آنچه می گویید عمل نمی کنید، این نزد خداوند کرداری بسیار ناپسند است، گفت: از همان ابتدا نسبت به توان، تجربه و تخصص آقای فاطمی امین برای عمل به وعده هایش تردید جدی داشتیم. در حال حاضر کارنامه ایشان خالی از عمل به وعده ها بوده و با فاز تخریب اقتصاد کشور و نابودی اعتماد عمومی رسیده است.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس یازدهم ادامه داد: ایشان بارها به مجلس احضار شد تا درباره میزان تحقق وعده هایش توضیح بدهد، اما هر بار نمایندگان سوال کننده نسبت به قبل ناامیدتر شدند، 3 ماه دیگر فرصت دادیم، اما باز هم افاقه نکرد.
وی خطاب به وزیر صمت عنوان کرد: چرا بدون کارشناسی، چارت وزارتخانه را دگرگون کردید؟ 71 نفر از منصوبان از خارج از وزارتخانه آمدند و برخی حتی یک روز تجربه نداشتند و فاقد کد استخدامی بودند، موضوعی که منجر به انهدام فضای وزارتخانه و ناامیدی پرسنل از دولت شد.
موسوی لارگانی افزود: یکی از شعارهای صریح آقای رئیسی بکارگیری متخصصان و بستن سرچشمه های فساد بود، اما آقای فاطمی امین وزارتخانه را به سرچشمه و اقیانوس رانت تبدیل کرد و با میدان دادن به بانیان وضع موجود، اهانتی بزرگ به مردم، مجلس و حتی رئیس جمهور کرد. برای تحلیل عمل به برنامه کلی وعده هایتان در روز رأی اعتماد در شهریور 1400 ، برنامه 44 صفحه ای تان برای وزارت صمت را بررسی کردم. از داستان غم انگیز خودرو شروع می کنیم، شما در زمان رأی اعتماد عدم رقابت و ساختار مدیریت را مسائل اصلی خودروسازی عنوان کردید و گفتید در صورت وزیر شدن، تمایلی ندارید مدیران عامل شرکت های خودروسازی را تعیین کنید، بلکه در یک دوره گذار، خودروسازان را به سهامداران واگذار خواهید کرد.
وی یادآور شد: در صفحه های 32 و 33 برنامه هایتان، 11 وعده برای ساماندهی بازار خودرو ارائه کرده و گفتید سالانه یک میلیون خودرو صادر می کنید! از انتصاب مدیران عامل ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو شروع می کنیم که الحمدالله بدون سفارش، رانت و فشار انتخاب کردید. اگر صلاح می دانید بگویم هر کدام از این 3 نفر به چه اشخاصی متصل هستند! اگر شما یادتان نیست عرض می کنم ما نمایندگان ملت فراموشکار نیستیم. هنوز از عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا خبری نیست، واگذاری سهام خودروسازان فراموش شده و فی الواقع در این مدت نه تنها مشکلی حل نشد، بلکه میلیون ها تومان دیگر به قیمت خودروهای داخلی اضافه شد. کیفیت هم که هر روز بدتر از دیروز!
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: پس از مدت ها مخفی کاری، در تبدیل آیین نامه واردات خودرو، ناگهان کوه وزارت صمت، موش زایید! در حالی که هدف مجلس شکستن انحصار، ارتقای کیفیت و متعادل کردن بود، اما در کمال تعجب ملت، آقای وزیر لیستی از چند شرکت مجاز واردکننده خودرو که تماماً مرتبط با مافیای خودروهای مونتاژی هستند، ارائه کرد و به عبارتی گوشت را به دست گربه سپرد! و انحصار در انحصار و رانت در رانت ساخت.
وی خطاب به وزیر صمت افزود: یادتان رفته چند ماه قبل رهبر معظم انقلاب فرمودند مردم از خودروسازان ناراضی هستند و حق با مردم است؛ شما چه کردید؟ تا توانستید برای مافیای خودروهای مونتاژی و خانواده های پرنفوذ خودرویی، رانت جدید درست کردید. طبق وعده باید این مافیا را نابود می کردید، نه اینکه بیش از گذشته فربه شان کنید. مردم بابت گرانفروشی و اجحاف خودروسازان تاکنون هزاران میلیارد تومان متضرر شده و به خاطر بی کیفیتی خودروها، جانشان را در جاده ها از دست می دهند.
موسوی لارگانی عنوان کرد: در صفحه 18 برنامه هایتان وعده ثبات قیمت ها را دادید، اما در حال حاضر هیچکس از وضعیت قیمت ها راضی نیست، کو آن وعده ها و کجاست آن برنامه؟ قرار شد با حذف ارز 4200 تومانی، قیمت ها به شهریور سال 1400 بازگردد، البته قیمت شهریور 1400 پیشکش، به مدد مدیریت فاطمی امین، قیمت های بهار امسال هم برای ملت رویا شده است و همین مسائل به نارضایتی از اوضاع کشور منجر شده، همچنین در روز اخذ رأی اعتماد وعده دادید که سامانه صدور مجوزها تا پایان سال اجرایی خواهد شد، که این امر از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه جلوگیری کند و امضاهای طلایی را از بین ببرد. فقط یکی از امضاهای طلایی را مطرح می کنم، از ابتدای امسال واردات تلفن همراه بالای 600 دلار را ممنوع کردید، در اواخر اردیبهشت ماه معاونتان با هماهنگی چند شرکت دوست شما بی سروصدا برای مدت یک هفته سایت ثبت سفارش را باز کرده و سپس بست! دوستان پرنفوذتان به مدد رانت اطلاعاتی حجم زیادی سفارش گوشی را ثبت کردند و بعد از بسته شدن سایت آن شرکت ها با عوامل تان در وزارتخانه وارد مذاکره و تمام سفارشات 600 دلار را به بالای 600 دلار تغییر داده و به این ترتیب رانت چرب و نرمی نصیبشان شد و تا امروز هم مشمول فروش موجودی انبارهایشان هستند. شما در راستای کمک به دوستانتان همچنان سایت ثبت سفارش را بسته اید!
وی تصریح کرد: البته ما قراردادهای زمان مدیریت تان در آستان قدس رضوی و شرکت های نرم افزاری تحت مالکیت تان و دوستانتان را فراموش نکرده ایم. در بخش فولاد و معدن گفتید برای رفع بیکاری و اشتغال دانشگاهیان برنامه دارید، قرار بود برای فارغ التحصیلان برنامه ریزی کنید تا مشغول به کار شوند، گفتید باید به سمت پیشران های اقتصادی حرکت کنیم.
موسوی لارگانی تاکید کرد: در صفحه 6 تا 9 و 13 تا 20 برنامه هایتان به تشریح راهبرد خود برای فعالسازی بخش صنعت پرداختید، اکنون شرکت های صنعتی شبهه تعطیل هستند و بخش معدن با صدور دستورالعمل های خلق الساعه از جمله وضع عوارض صادراتی فلزات اساسی باعث زیان مردم در بازار سرمایه و از دست رفتن بازارهای صادراتی کشور و افزایش نرخ ارز به دلیل کمبود ارز شدید. هنرمندانه واردات ماشین آلات معدنی را تعطیل کردید و در انتصابات هم که شاهکار کردید.
وی اظهار داشت: بعد از افشای اقتصاد سنگین فولاد مبارکه و ارسال گزارش مجلس انقلابی به قوه قضائیه، یکی از مدیران صنعتی را حفظ کردید و مدیران قبلی را ارتقا دادید، در شرکت مس، گوهر زمین و گل گهر هم که بانیان وضع موجود همچنان حضور دارند. از آمار افزایش 50 درصدی تولید تراکتور شگفت زده شدیم، چرا که همکاران عزیز شاهد هستند در هیچ استانی تراکتور برای کشاورزان موجود نیست.

حسینی به عنوان متقاضی استیضاح وزیر صمت؛ چرا مردم باید از ارابه های مرگ استفاده کنند
نماینده مردم میانه در مجلس، گفت: مردم از دولت انقلابی انتظار داشتند بتوانند مانند سایر کشورها به خودروهای مجهز و دارای استاندارد روز دنیا دسترسی داشته باشند، چرا ملت ما باید مجبور باشد از ارابه های مرگ استفاده کند.
سید مرتضی حسینی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح فاطمی امین وزیر صمت، گفت: با گذشت 3 ماه امروز استیضاح کنندگان به عنوان بهتر شدن شرایط و بهبود وضعیت صنعت، معدن و تجارت و انجام تغییرات و اصلاحات لازم از پیگیری استیضاح صرفه نظر نکرده اند و مهلتی به دولت داده اند اما متاسفانه آقای وزیر و دولت محترم به وعده های خود عمل نکرد.
وی افزود: آقای رئیس جمهور مردم و نمایندگان امید زیادی به دولت شما داشتند و خصوصا در بحث تنظیم بازار نگاه ویژه ای به دولت بود، همچنین در بخش کنترل قیمت ها و سر و سامان دادن به معادن و خودرو امید زیادی به دولت داشتند و انتظار داشتند تولید در بخش های مختلف با افزایش کمی و کیفی روبه رو شود و موانع موجود از پیش پای آن برداشته شود ولی با تلخی و تاسف باید گفت نه تنها حرکت چشمگیر و قابل توجهی در این زمینه مشاهده نشد بلکه کار به جایی رسید که عده ای از کارآفرینان و تولیدکنندگان راه خروج از کشور را در پیش گرفتند.
وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به مشکلات بخش معدن در کشور، گفت: بسیاری از معادن نیز ضمن آنکه تجهیزات لازم برای بهره برداری را ندارند با کمبود نیروی انسانی نیز مواجه اند، همچنین خام فروشی و عدم فرآوری همچنان در اغلب معادن ساری و جاری است و مرور کارنامه آقای وزیر صمت نشان می دهد که وی به هیچ یک از وعده هایی که در زمان رأی اعتماد داده است عمل نکرده است، وعده هایی مانند کم اثر کردن تحریم ها، حذف امضاهای طلایی، تامین مصالح ساختمانی، تنوع بخشی به شرکت های خودروسازی، افزایش تولید و بالابردن کیفیت خودرو و رقابتی شدن بازار از جمله وعده های عملی نشده است.
نماینده مردم میانه در مجلس خطاب به فاطمی امین، تصریح کرد: شما در این 14 ماه علاوه بر اینکه نتوانستید بر مافیای خودروسازی غلبه کنید بلکه در شکم این مافیا هضم و در جهت منافع آن ها حرکت کردید و مردم بعد از سال ها نارضایتی از صنعت خودروسازی و کیفیت پایین آن ها از دولت انقلابی انتظار داشتند بتوانند مانند مردم سایر کشورها به خودروهای مجهز و دارای استاندارد روز دنیا دسترسی داشته باشند و حسرت داشتن یک ماشین خوب را به گور نبرند.
وی با تاکید بر لزوم برخورد با فساد در صنعت، گفت: اگر در بخش برخورد با فساد که عمده ترین آن در وزارت صمت است و از بین بردن باندهای بیت المال خوار اقدام جدی نکنیم در سایر بخش ها نیز موفق نخواهیم شد، من بارها عرض کردم ما سال ها است که مافیاهایی را در کشور داریم، مافیای خودروسازی که هر دولتی را در شکم خود حذف می کند و کدامیک از نماینده ها و شهروندان و کدام یک از آحاد ملت از این صنعت راضی است، اما چطور است که این دو خودروساز دولتی تمام تولیدات کشور را در انحصار گرفته اند و نمی گذارند واردات به شکلی که در سایر کشورها انجام می پذیرد به شکل آزاد و صحیحی انجام شود و نه می گذارند صنعت خودروسازی دیگری در کشور رونق بگیرد و چرا ملت ما باید مجبور باشد از ارابه های مرگ استفاده کند.
حسینی تصریح کرد: دومین مافیایی که در کشور همچنان به هیچ صراطی مستقیم نیست مافیای نظام بانکی است چرا که هیچ یک از مصوبات مجلس را به درستی اجرا نمی کند و همچنان مبتلا به ربا است و همچنان در بحث ارائه تسهیلات کلان و اشخاصی که خودشان مایلند اقدام می کنند اما در بحث ارائه تسهیلات برای زوج های جوان کارشکنی می نمایند و مافیای سومی که رهبر معظم انقلاب نیز بارها به آن اشاره کردند مافیای قاچاق کالا و واردات است.
چنارانی به عنوان متقاضی استیضاح وزیر صمت: مردم از گرانی افسارگسیخته به ستوه آمده‌اند/ قرعه‌کشی خودرو توهین مسلم به شعور مردم ایران است
نماینده مردم نیشابور در مجلس با تأکید بر اینکه قرعه‌کشی خودرو توهین مسلم به شعور مردم ایران است، گفت: مردم از گرانی افسارگسیخته به ستوه آمده‌اند.
هاجر چنارانی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برخی از نمایندگان مجلس از بدو ورود گزینه 2 را اعلام می‌کنند لذا باید مشخص شود این 2 از کجا آمده است؛ از تماس‌های دیشب و فشارهای بسیار به نمایندگان و لابی‌های مکرر!
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: شما امید میلیون‌ها ایرانی بوده و هستید؛ آن روز که انتخاب شدید سنگینی مسئولیتتان را درک کردید و در جلب اعتماد ایرانیانی که از گرفتاری سنگینی اقتصادی و نگرانی‌های ناشی از کرونا و هزاران هزار درد دیگر اما پای صندوق آمدند و پای هزار امید و آرزو ایستادند تا نمایش کارآمدی و مبارزه همه جانبه با فساد و رسیدگی عاجل به مشکلات خلق‌الله را در این دولت و در قامت بزرگمردان
اجرایی همچون شما ببینند.
وی ادامه داد: هزاران هزار بارقه امید و نگاه‌های منتظر، منتظر تصمیم سریع‌الاجابه شما است تا زندگی‌های زیادی که به خاک سیاه نشسته، اوضاع بد اقتصادی، شرایط سخت بورس، سفره‌های آب رفته مردم، مسکن، صنعت و کلاف سردرگم ماجراهای خودرو و جالب‌‌تر اینکه بازاری که نه تولیدکننده و نه مصرف‌کننده و نه میلیون‌ها سهامدار مرتبط در این حوزه رضایت ندارند.
چنارانی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: شما همگی در نطق‌ها و تذکرات کتبی و شفاهی روزانه درد مردم هر کوی و برزن را در مجلس بازگو می‌کنید؛ مجدداً افتخار می‌کنیم مجلسی که مقام معظم رهبری به عنوان انقلابی‌ترین مجلس پس از انقلاب از آن یاد کرد و معظم له تک تک نمایندگان مردم را خطاب کردند؛ مجلسی که در آن شاهد حضور نمایندگان، جوانان پرانگیزه، با ایمان، تحصیلکرده و کارآمد در کنار شماری از مدیران انقلابی و دارای سوابق اجرایی و نیز شماری از پیشکسوتان دارای سابقه نمایندگی هستیم؛ ایشان مجلس یازدهم را به مجلسی بسیار خوب و امیدبخش خطاب کردند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: شخصی سقف خانه اش ترک برداشت، وی به همسرش گفت بهار و تابستان آمد چه زمانی می‌خواهی سقف خانه را تعمیر کنی؟ پاییز آمد، اولین باران پاییزی سقف خانه اش را خراب کرد؛ سخنان فاطمی امین در روز رأی اعتماد را چندین بار گوش کردم و وی بیش از 20 بار تأکید کرد که ان شاء الله درستش می‌کنیم. بهار و تابستان به پایان آمده و پاییز سخت و سرد از راه رسیده است لذا نباید منتظر ماند و بی‌تدبیری کرد. باید برای خرابی سقف منزل مردم تدبیر کرد.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت اظهار کرد: آقای وزیر دوران ان شاء الله و ماشاء الله تمام شده است، مردم بعد از یک سال می‌خواهند عمل و اقدامی از شما ببینند؛ آن‌گونه شما از رشد اقتصادی و رسیدن به عرض صحبت کردید که باورمان شد اما مردم کار و اقدام انقلابی می‌خواهند، مردم از گرانی افسارگسیخته به ستوه آمده‌اند، قیمت مصالح ساختمانی و خوار و بار لحظه به لحظه بالا رفته و بازار کاملا رها شده است.  
وی گفت: آقای وزیر خبر دارید کارخانه لاستیک، لاستیک‌های زیادی را دپو کرده تا گران‌تر بفروشند؟ مشکلات اصلی کامیون‌داران این مرز و بوم دقیقا همین موضوع است.

چنارانی تصریح کرد: در حوزه تورم عنوان کردید بعد از یک سال به نصف سال قبل می‌رسد، اما می‌توانید پاسخ دهید زیرا پاسخ هیچ کنترل نشده و روند صعودی به خود گرفته است؛ در واقع این رویه بیانگر ناتوانی در حوزه کنترل بازار است.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت بیان کرد: مدیران وزارتخانه شما پشت تریبون خوب حرف می‌زنند و استدلال روی کاغذشان عالی است اما در عمل برنامه‌ای برای کنترل بازار ندارند، آقای وزیر سه ماه طول کشید استیضاحتان از کشوها خارج و به صحن مجلس برسد.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان اظهار کرد: فقط 6 ماه دیگر برای ارائه گزارش به مردم فرصت دارید؛ آنچه امروز در کف بازار می‌بینید متأسفانه بیانگر نارضایتی مردم است که 30 درصد آن به وزارت صمت بازمی‌گردد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به وزیر صمت گفت: باید از شما و تیم‌تان تقدیر کرد زیرا بعد از کسب رأی اعتماد از مجلس و با توجه به دغدغه‌های مردم و رهبری بلافاصله کارهای اساسی در حوزه خودرو انجام دادید از جمله افزایش قیمت خودروهایی که بیشتر ارابه مرگ هستند تا خودرو و این در حالی است که طبق آمار می توان مشاهده کرد کشته سالیانه و مصدومان سوانح چقدر است؛ جالب است برای به دست آوردن ارابه مرگ هزاران بلا سر مردم می‌آید. قرعه‌کشی توهین مسلم به شعور مردم ایران است و روش آن نیز غلط بوده و عادلانه نیست.
وی گفت: آرزو داریم روزی در دست هر ایرانی فقط یک کارت باشد و با همان یک کارت تمام خدمات ارائه شود اما امروز متأسفانه در یک خانواده سه خودرو وجود دارد و افراد برای اعضای دیگر نیز اقدام به ثبت‌نام خودرو می‌کنند و این در حالی است که در برخی از خانواده‌ها حتی یک چرخ نیز ندارند چه برسد به دوچرخه و اقدام به ثبت‌نام خودرو می‌کنند که هیچ‌گاه به نام آنها قرعه‌ای خارج نمی‌شود.

چنارانی اظهار کرد: مجلس امروز باید فریاد بزند، انحصار خودروسازی و استانداردهای جهانی دو موضوع مهم است؛ در مجلس اجازه داده شد یکسری خودروها با استانداردهای روز دنیا وارد  بازار شود؛ نمایندگان امروز مخالف رأی می‌دهند اما اگر از فردا به وزیر صمت تذکری داده شود مورد توجه قرار نمی‌گیرد لذا انحصار خودروسازی در کشور باید بشکند. آقای وزیر شما قدرت اجرایی دارید و می‌دانید چه مافیای پشت واردات خودرو وجود دارد.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت گفت: به عنوان رئیس فراکسیون نمایشگاه‌ها می‌گویم امیرکبیر در سال 1851 در اولین نمایشگاه لندن برای ایران 92 متر غرفه گرفت اما امروز این پست توسط وزیر به روابط عمومی خندوانه داده شده است، خدایا از امیرکبیر به روابط عمومی خندوانه رسیده‌ایم، این چه وضعی است.
نوروزی به عنوان متقاضی استیضاح وزیر صمت؛ فاطمی امین در حوزه مبارزه با فساد ضعیف عمل کرد/چرا ایران خودرو و سایپا به صاحبان اصلی واگذار نشدند؟
نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در موافقت با تقاضای استیضاح وزیر صمت، گفت: فاطمی امین علاوه بر آنکه برخلاف قول خود شرکت های ایران خودرو و سایپا را به صاحبان اصلیشان واگذار نکرد، در حوزه مبارزه با فساد نیز ضعیف ظاهر شد.
حسن نوروزی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با تقاضای استیضاح فاطمی امین وزیر صمت، گفت: بنده طبق اصول 63، 84، 85، 86 و 89 با ملت ایران سخن می گویم و همچنین باید بگویم آقای فاطمی امین تحصیلکرده ایران، جوانی متدین و سکان دار فعلی وزارت صمت است اما به نظرم این انسان در حوزه مبارزه با فساد در وزارتخانه تحت مدیریت خود ضعیف عمل کرده است.
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت، ادامه داد: شما در رابطه با خودرو به مجلس قول دادید که شرکت های ایران خودرو و سایپا را ظرف مدت 2 ماه به صاحبان اصلی خود واگذار کنید اما اکنون 8 ماه گذشته و کاری انجام ندادید، چرا دروغ گفتید؟ در حالی که می توانستید بگویید یک سال دیگر این کار را انجام می دهم.
وی افزود: اکنون خودرو پژو را به چه قیمتی در بازار به فروش می رسانید؟ قیمت این خودرو 10 هزار دلار است که اگر هر دلار را 30 هزار تومان حساب کنیم قیمت واقعی آن باید 270 یا 280 و یا 290 میلیون تومان باشد اما شما از جیب سهامداران خرج می کنید، در واقع روزانه میلیون ها دلار از جیب سهامداران به دلالان واریز می کنید. وزیر پاکدست باید دقت بیشتری داشته باشد و این سوال مطرح است چرا شرکت های ایران خودرو و سایپا را به صاحبان اصلی آن ها واگذار نمی کنید؟
نوروزی بیان کرد: تاخیر و تعلل در واگذاری بلوک سهام خودروسازان علیرغم قول ها چرا همچنان صورت نگرفته است، تاخیر در این کار و طولانی شدن پذیرش خودروهای پر تیراژ در بورس کالا و کاستن از جیب سرمایه گذاران و سهامداران چرا صورت می گیرد.
نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در رابطه با قیمت سیمان در بازار، گفت: آقای وزیر شما در مورد سیمان گفته اید که قیمت آن از 100 هزار تومان به 49 هزار تومان کاهش دادید در حالی که سیمان امروز در کارخانه کیسه ای 23 هزار تومان تحویل داده می شود لذا باید پرسید چرا 49 هزار تومان به فروش می رسد و این مبلغ در این بین به کجا می رود؟ در واقع 20 هزار تومان برای هر کیسه که روزانه هزاران هزار کیسه تولید می شود به جیب کدام دلال ها می رود؟
وی ادامه داد: اگرچه آقای فاطمی امین عضو کمیته پولشویی است اما تاکنون یک بار هم در این کمیته شرکت نکرده اند لذا باید از ایشان پرسید چرا در کمیته پولشویی شرکت نمی کنند؟
وی در پایان با بیان اینکه حدود 10 هزار مورد گزارش مشکوک آمده اما حتی یک مورد بررسی نشده است، گفت: چرا سامانه تجارت را به مرکز پولشویی وصل نمی کنید.

رشیدی کوچی به عنوان متقاضی استیضاح وزیر صمت: خرید خودرو برای جوانان تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی شده است/همسان‌سازی قیمت کارخانه و بازار آزاد خودرو به بهانه حذف قرعه‌کشی پاک کردن صورت مسئله بود
نماینده مردم مرودشت در مجلس گفت: عده‌ای تلاش کردند با همسان‌سازی قیمت کارخانه و بازار آزاد، قرعه‌کشی خودرو را حذف کنند که این خود پاک کردن صورت مسئله بود.
جلال رشیدی کوچی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح  سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همیشه و در همه حال خداوند قادر و توانا را بر افکار و گفتار و کردار خود ناظر دانسته و جز برای رضای او کلامی بر زبان جاری نکرده‌ام و تمام تلاشم تا این لحظه بر این بوده تا با صداقت و شفافیت با مردم سخن بگویم و صدای ملت باشم و در دفاع از حقوق حقه مردم با احدی تعارف نکنم.
نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: ضمن ارادت قلبی به شما و تأیید جنابعالی به عنوان فردی دست پاک و سلیم النفس که شرط لازم برای پذیرش هر نوع مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی است به شما می‌گویم که برای مدیریت مجموعه عریض و طویل به نام وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر سالم بودن نفس، شرط کافی توانمندی، مدیریت و برنامه‌ریزی و از همه مهمتر شجاعت است، شجاعت ایستادن در مقابل مافیای زر، زور و تزویر.
وی ادامه داد: متأسفانه علیرغم اینکه در ابتدا به نظر می‌رسید که وزیر صمت کفایت و توانمندی لازم برای مدیریت این وزارتخانه را دارد اما به مرور و بعد از گذشت چند ماه یک به یک برخی از نکات ضعف نمایان شد، امروز صرفا به موضوع خودرو و واردات آن می‌پردازم و سعی می‌کنم صادقانه سخن بگویم تا شرمنده نباشم.
رشیدی کوچی تصریح کرد: از دولت فسادستیز و انقلابی آقای رئیسی انتظار داشته و داریم تا در برابر زیاده‌خواهی زیاده‌خواهان به ویژه خودروسازان بایستد نه اینکه خدای ناکرده با آنها همراهی و دستورات آنان را اجرایی کند، مگر مقام معظم رهبری نفرمودند مردم از خودروسازان ناراضی هستند و حق با مردم است، بفرمایید در راستای رضایتمندی مردم و رفع دغدغه مقام معظم رهبری چه اقدامی انجام دادید. مگر در مصاحبه‌ها و جلسات مختلف به ویژه جلسه سران قوا قول ندادید که نه تنها اجازه افزایش قیمت خودرو را نمی‌دهید بلکه در جهت کاهش قیمت‌ها گام برمی‌دارید.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: به طور مثال خودروی پارس در مهرماه 1400، 280 میلیون تومان بود اما در آبان ماه 1401 قیمت آن به 460 میلیون تومان افزایش پیدا کرده، قیمت خودروی ساینا در مهر سال گذشته 160 میلیون تومان بود اما در آبان سال جاری به 240 میلیون تومان رسیده است. خودروی پژو 207 مهر سال گذشته 335 میلیون تومان قیمت داشت اما در آبان سال جاری با قیمت 620 میلیون تومان به فروش می‌رسد.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما خرید خودرو را برای مردم و جوانان تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی کرده‌ایم، عنوان کرد: بگویید آیا مسئله افزایش سرسام‌آور و افسارگسیخته قیمت‌ها، دهن‌کجی به مردم نیست.
وی ادامه داد: عده‌ای تلاش کردند با همسان‌سازی قیمت کارخانه و بازار آزاد، قرعه‌کشی خودرو را حذف کنند که این خود پاک کردن صورت مسئله بود، فرصت برای ایجاد رضایتمندی مردم که با تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو فراهم شد را با یک آیین‌نامه ضعیف به نفع خودروسازان سوزاندید و بار دیگر آرزوی این مردم نجیب و صبور را برای سوار شدن بر یک خودروی روز و ایمن را تا حدودی از بین بردید.
رشیدی کوچی عنوان کرد: ای کاش به صحبت دلسوزان در زمان تنظیم آیین‌نامه واردات خودرو دقت می‌کردید. بسیاری از جوانان دغدغه‌مند و گاهاً معترض که با آنها صحبت می‌کردم بعد از معیشت دومین مطلبی را که بر زبان جاری می‌کردند، مسئله خودرو بود؛ یکی از این جوانان جمله‌ای گفت «فرض کنید در شغلی با درآمد ماهانه 20 میلیون تومان شاغل شوم، با گذشت یک سال کماکان نمی‌توانم یک خودروی پراید تهیه کنم».
نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز به دلیل عدم توانمندی و نظارت شما بر صنعت خودرو، خودروسازان بخش خصوصی و نیمه خصوصی هرگونه که دوست دارند بر گرده مردم سوار شدند و به یکه تازی خود مفتخر هستند. چرا باید در کشور ما خودروی 80 هزار دلاری به قیمت 700 هزار دلار و خودروسازان و مونتاژکاران داخلی خودروی 15 هزار دلاری را به قیمت 40 هزار دلار به فروش برسانند. چرا باید خودروی 24 هزار دلاری پس از مونتاژ در ایران با قیمت یک میلیارد تومان به فروش برسد.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: صحبت از واردات خودروی اقتصادی برای افراد کم درآمد و ضعیف جامعه است اما به گونه‌ای آیین‌نامه تنظیم شده که خودروی 10 هزار دلاری با قیمت 800 میلیون تومان به دست مردم می‌رسد، چرا یک میلیارد دلار برای واردات خودرو تخصیص دادید و امروز اسم واردکنندگان خودرو جز ایران خودرو، سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه آنها نیست، آیا نمی‌شد با منشأ ارز خارجی اجازه واردات بدهید و دولت با تعریف پلکانی تعرفه‌ها برای مردم رضایتمندی و برای خود درآمد کسب کند.
وی گفت: برخی‌ها صحبت از مسائلی می کنند که وزیر نیز نمی‌تواند در مقابل برخی افراد مقاومت کند، سوال من به عنوان نماینده مردم این است که این افراد چه کسانی هستند که زور مجلس، وزیر و دولت به آنها نمی‌رسد و هرگونه که می‌خواهند در این کشور در حوزه خودرو ورود و دخالت می‌کنند و عرصه را بر مردم تنگ نمودند.
رشیدی کوچی عنوان کرد: امروز چشم مردم ایران به نمایندگان است، از شما انتظار داریم با شجاعت و صداقت در این خصوص و در دفاع از کیان مجلس قدم بردارید، امروز نگاه مردم به نمایندگان مردم است، قصه خودرو، قصه‌ای پرغصه است که مبتلا به تمامی جامعه است. امروز تمامی مردم قضاوت می‌کنند که نمایندگان در این زمینه چگونه تصمیم گرفته‌اند. اجازه دهید دولت با فردی جدید و قوی‌تر در حوزه صنعت معدن و تجارت به مسیر خود ادامه دهد.

اگر ثابت شود دوستان من در واردات خودرو دخیل باشند، استعفا می‌دهم

سید رضا فاطمی امین در جلسه استیضاح خود ضمن بیان اینکه به جای انتقاد برای حل مشکلات خودرو وارد میدان شده ام، گفت: اگر ثابت شود دوستان من در واردات خودرو دخیل باشند استعفا می دهم.
سید رضا فاطمی امین امروز در جلسه استیضاح خود با بیان اینکه ما یک کشتی هستیم و دولت و مجلس باید در کنار مشکلات را حل کنند، اظهار کرد: در ۴ سال قبل از شروع وزارت بنده، ۵ وزیر و سرپرست در این وزارتخانه حضور یافتند. این حوزه پر چالش است و ما وارث مشکلات انباشته شده‌ای هستیم که باید با هوشمندی آنها را اولویت بندی کنیم؛ بنده اعتراف می‌کنم و قبول داریم که در بخش صنعت و معدن هنوز مشکلات وجود دارد و ضعف‌ها را می‌پذیرم اما ما اولویت بندی کرده‌ایم.
وزیر صمت افزود: حوزه خودرو قصه پر غصه‌ای است و نه من، نه شما، نه رهبری و نه مردم راضی نیستند؛ آیا درست است که من کنار بایستم و فقط انتقاد کنم و یا اینکه کنار خودروسازان بایستم و به اصلاح امور بپردازم؟ قبول دارم که خودروسازان باید کار را اصلاح کنند اما مهم این است که روند راضی کننده است.
وی ادامه داد: شما حرکت را ببینید نه وضعیت را؛ وضعیت امروز قابل دفاع نیست اما از سال گذشته بهتر شده و رو به بهبود هم است.
فاطمی امین گفت: نمی‌توان مسائل چندین ده ساله را در یک سال حل کرد اما اولویت بندی کرده‌ایم؛ تمرکز را از مهر پارسال بر ثبات تولید گذاشتیم. سال گذشته ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو در کف پارکینگ بود و دادگستری ورود کرد. الان این موضوع حل شده و مشکل نقدینگی بدون دریافت یک ریال از بانک مرکزی حل شد.
خودروسازان به دنبال فروش قسطی هستند
وزیر صمت افزود: طی ۷ ماه امسال ۳۰۰ درصد رشد تولید خودروی کامل، ۴۷ درصد رشد تولید وانت، ۴۵۰ درصد افزایش تولید ون، ۷۸ درصد رشد تولید اتوبوس و ۱۴۷ درصد رشد تولید کامیون کشنده را داشتیم.
فاطمی امین ادامه داد: همین اتفاقات باعث شد قرعه کشی در خودروسازی سایپا لغو شود، آن هم قرعه کشی که پر از رانت و فساد بود.
وزیر صمت افزود: وضعیت به گونه‌ای شده که خودروسازان الان به دنبال قسطی فروختن محصولات خود هستند. پارسال برای فروش خودرو منت می‌گذاشتند اما الان باید منت بکشند؛ حتی یکی از خودروسازان به دنبال همکاری با لیزینگ است تا خودرو را قسطی بفروشد که بیانگر بهبود فرایند تولید است.
وی به کیفیت خودروها نیز اشاره کرد و گفت: ۳۰۰ پروژه برای حوزه کیفیت تعریف شده اما هنوز ملموس نیست؛، کیفیت را نمی‌شود یک شبه حل کرد.
فاطمی امین با اشاره به موضوع انحصار در حوزه خودرو، اظهار کرد: پارسال سهم بخش خصوصی از صنعت خودروسازی ۷ درصد بود و امسال ۱۵ درصد شده است؛ یعنی به سمت کاهش انحصار حرکت می‌کنیم.
موافق واردات هستم
وزیر صمت به واردات خودرو اشاره کرد و گفت: بنده که موافق واردات بودم و کار را هم جلو بردیم. من یک حرف را نمی بخشم که گفته شد دوستان من در آستان قدس در واردات دخیل هستند و یا شرکت من قرارداد بسته اند. اگر این حرف اثبات شد استعفا می‌دهم اما اگر ثابت نشد مدعیان باید پاسخگو باشند. این اتهامات در صحن مجلس به یک مدیر دولت انقلابی وارد شود صحیح نیست.
فاطمی امین در مورد بحث واگذاری هم اظهار کرد: همه شما از هپکو، هفت تپه و… خاطره دارید. اگر واگذاری خودروسازان به همان روش انجام شود هزاران هپکو ایجاد می‌شود. بنده مسئول صنعت هستم. ما برای اینکه هیچ شائبه‌ای نباشد قیمت گذاری این دو خودروساز را به کانون وکلای قوه قضائیه سپردیم. بعد از مشخص شدن قیمت گذاری برای هر دو شرکت آگهی دادیم. برای سایپا دو خریدار و برای ایران خودرو یک خریدار آمد مگر می‌شود با این تعداد واگذاری را انجام داد؟
در حوزه خودرو «سلبریتی طور» رفتار نکردم
وی اضافه کرد: بخشی از مشکلات خودرو به وزارتخانه باز می‌گشت؛ از روزی که وزیر شدم هر روز جلوی وزارتخانه تجمع بود الان دیگر تجمع می‌بینید؟ ۲۰ درصد از تعهد خودروسازان کاهش یافت؛ ۹ خودرو سال آینده به بازار می‌آید.
وزیر صمت به تصادف زنجیره‌ای شهر بهبهان که سال گذشته روی داد اشاره کرد و گفت: من از این تصادف بازدید کردیم و همه ما متاسفیم. اما جاده، راننده، پلیس، خودرو و… هم نقش دارد. من هم از کیفیت خودرو ناراضی ام اما سلبریتی طور رفتار نکردم بلکه به میدان برای حل مشکلات آمدم.
فامیل بازی به ما نمی چسبد
فاطمی امین در مورد انتسابات فامیلی، تصریح کرد: فساد و فامیل بازی به ما نمی چسبد؛ من برادرخانم ندارم اما بارها گفته اند که ایشان را در پست‌های مختلف به کار گرفته ام؛ برادر خانم بنده در تصادف جاده‌ای کشته شده است. ‏ چرا شایعات این چنینی مطرح می‌شود؟
سید رضا فاطمی امین افزود: من اولین مدعی مقابله با فساد هستم. با رئیس جمهوری عهد و پیمان بستیم؛ رئیس جمهوری اسطوره مقابله با فساد است. من هم به شدت با این مسائل مقابله می‌کنم.
وزیر صمت در مورد پولشویی هم گفت: در بحث مبارزه با پولشویی عقب هستیم اما اتهامی که در اینجا مطرح شد حتماً باید پیگیری شود؛ این مساله یک اتفاق بد است که در این تریبون مقدس اینطور صحبت می‌شود.
سرمایه گذاری بهبود یافته است
وی تاکید کرد: محور اقتصاد تولید است اگر تولید رشد داشت بقیه مسائل قابل حل است اما اگر تولید درست نبود بقیه کارها هم مصداق «آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی را» می‌شود.

وزیر صمت با اشاره به رشد تولید، گفت: در سه ماه اول امسال رشد بخش صنعت ۵.۱ درصد بوده است و در بخش فولاد بیش از ۱۰ درصد رشد داشتیم. در تولید روغن با کاهش مواجه شدیم که علتش مشخص است و قاچاق این حصول هم کاهش یافت.
وی به وضعیت سرمایه گذاری اشاره کرد و افزود: قبل از سال ۱۴۰۰ سرمایه گذاری یا منفی یا نزدیک به صفر بود، اما بهار امسال ۵.۷ درصد رشد سرمایه گذاری داشتیم؛ یعنی فعالان اقتصادی به آینده کشور امیدوار شدند.
رشد ۱۳ درصدی صادرات در نیمه نخست سال
وزیر صمت ادامه داد: ۶ هزار هکتار به مساحت شهرک‌های صنعتی اضافه کردیم و گزارش وزارت کار نشان می‌دهد که وزارت صمت رتبه یک اشتغال را دارد؛ در واقع ۱۶۰ هزار اشتغال ایجاد کردیم که سهم ۲۴ درصدی در کل دارد.
وی به صادرات هم اشاره کرد و افزود: در ۶ ماه اول امسال ۱۳ درصد رشد صادرات داشتیم.
وزیر صمت تصریح کرد: شرکت‌های بورسی که ۵۰ درصد تولید کشور را انجام می‌دهند، در خرداد ۲.۵ درصد، در تیر ۵.۸ درصد، در مرداد ۶.۷ و در شهریور ۶.۵ درصد رشد داشتند؛ یعنی رشد تولید در تابستان امسال بالاتر از ۵.۱ درصد بهار خواهد بود.
وی یادآور شد: ۷۰ تشکل به شما نامه زدند که نشاندهنده امیدشان به وضعیت است که امیدواریم با کمک شما فزونی یابد و شاهد پیشرفت کشور باشیم.
جلوی رانت در مزایده معادن را گرفتیم
وزیر صمت در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به وضعیت حوزه معدن اظهار کرد: ما در حوزه معدن مشکلات زیادی داریم. اولین کاری که باید در این حوزه اتفاق بیافتد اکتشاف است و اولین کاری که ما در این حوزه کردیم هم تمرکز بر اکتشاف بود و در یک سال گذشته معادن غنی کروم و طلا در استان خراسان جنوبی پیدا کردیم. بسیاری از دستور العمل ها را حذف کردیم و جلوی رانت در مزایده معادن را گرفتیم.
فاطمی امین ادامه داد: ما ۹۴ واحد فولادی در کشور داریم و وزارت صنعت در یکی از اینها سهام دارد که فولاد مبارکه است. فولاد مبارکه ۱۹ درصد تولید فولاد کشور را دارد و ما ۱۷ درصد در آن سهم داریم و در مجموع ما ۳ درصد سهام فولاد کشور را داریم. امسال فولاد و سنگ آهن و آهن اسفنجی در بورس کالا ارائه شده و بورس کالا ساز و کار شفافی برای فروش کالا است.
وزیر صمت افزود: امسال توانستیم قیمت فولاد را مدیریت کردیم به صورتیکه قیمت فولاد در ترکیه ۵۰ درصد بیشتر از ایران شد و قیمت فولاد مستعد افزایش بود که مدیریت شد. در مورد سیمان هم باید بگویم ما سال گذشته گفتیم قیمت سیمان باید کاهش پیدا کند و حدود یک ماه طول کشید تا قیمت سیمان کاهش یابد.
وزیر صمت به وضعیت ماشین آلات معدنی اشاره کرد و گفت: قیمت ماشین آلات معدنی علی رغم افزایش قیمت ارز ثابت مانده و این به معنای تنظیم بازار است.
وی با اشاره به تورم تولیدکننده هم افزود: در حوزه تورم تولید کننده تورم کل از ۵۸.۹ درصد به ۴۸ درصد رسیده و در حوزه صنعت از ۶۶ درصد به ۴۶ درصد رسیده و تورم معدن از ۱۰۰ درصد به ۲۷ درصد رسیده است.
وزیر صمت به حوزه مبارزه با قاچاق و تقلب در تولید کالا اشاره کرد و گفت: امروز ۸۰۰ هزار کالا کد رهگیری گرفته و امسال بیش از ۲۳۰ میلیون کد رهگیری در حوزه لوازم یدکی صادر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1