تاریخ انتشار
جمعه ۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۴۳
کد مطلب : ۴۵۳۸۳۲
با حضور سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد:

سند مهندسی فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد رونمایی شد / درخشان: نظام بودجه‌ریزی حوزه فرهنگ نیاز به بازنگری دارد / خروج استان از سردرگمی حوزه فرهنگ

۱
کبنا ؛حجت‌الاسلام و المسلمین سید سعیدرضا عاملی دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و ضمن دیدار با مسوولان این استان در آئین رونمایی از سند مهندسی فرهنگی برش استانی، استان کهگیلویه و بویراحمد شرکت کرد.
به گزارش کبنا، آئین رونمایی از سند مهندسی فرهنگی برش استانی، استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولان ارشد استانی و مسوولان فرهنگی در محل سالن دولت شهر یاسوج برگزار شد.
در این آیین امین درخشان_ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد_ گفت: جلسات متعددی در قالب شورای فرهنگ عمومی و کارگروه‌های تخصصی برای تهیه نقشه ایجاد شد تعداد ۲۵ طرح و مسأله به دبیرخانه واصل شد که پس از بحث و بررسی تخصصی ۵ طرح از میان آن‌ها انتخاب و به عنوان مسأله نهایی به تصویب رسید و به دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی رفت و پس از بررسی تخصصی‌تر به تصویب رسید که در قالب سند مهندسی فرهنگی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.
وی گفت: این یک نقشه راه بوده و با در نظر گرفتن اولویت‌های استان مصوب شده است و نهایی شدن آن کمک بزرگی به انضباط بخشی در حوزه فرهنگی استان خواهد کرد و این همت و عزم در استان وجود دارد تا یک تحول فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد شکل گیرد و‌امیدواریم که در بحث اعتبارات نیز از سوی شورای انقلاب فرهنگی به ما کمک شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: همکاری و هم صدایی فرهنگی در استان کاملاً وجود دارد که می‌تواند به رشد و توسعه کمک کند.
سید علی احمدزاده_ استاندار کهگیلویه و بویراحمد_ در این آیین اظهار داشت: استانی صد در صد شیعه و تقریباً بافت اجتماعی استان و عمده جمعیت آن لر زبان و بخشی ترک زبان هستند که با وجود طوایف، قبایل و ایلات در کنار هم زندگی می‌کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد مردم این استان را دارای یک فرهنگ همگون و آمیخته با دین و مذهب دانست و گفت: تعداد روحانیون این استان به نسبت جمعیت در سطح بالایی بوده و فرصتی برای آشنایی مردم با دین ایجاد کرده است.
وی به وجود حدود ۳۵۰ امامزاده و بقعه متبرکه در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و ادامه داد: بقعه متبرکه امامزاده بی‌بی حکیمه سلام الله علی‌ها در شهرستان گچساران یکی از امامزاده‌هایی است که زائرین بسیاری از نقاط مختلف کشورمان و همچنین کشور‌های حوزه خلیج فارس برای زیارت به این حرم مطهر مشرف می‌شوند.
وی امامزاده شاه قاسم (ع)، امامزاده علی (ع) و امامزاده مختار (ع) را از دیگر بقاع شاخص این استان در مناطق سردسیری دانست و افزود: بقاء شاخص دیگری نیز در شهرستان‌های گرمسیری پذیرای زائرین از سراسر کشور هستند.
احمدزاده خاطرنشان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای بنیه فوق‌العاده قوی در زمینه پایبندی مردم به ارزش‌های دینی و شریعت اسلامی است، به گونه‌ای که بسیاری از روستائیان، پیرزن‌ها و پیر مرد‌ها با شریعت اسلامی آشنا بوده و این استان در زمینه باور‌های دینی قوی است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مردم این استان در دوران دفاع مقدس رتبه نخست کشور به لحاظ جمعیت در زمینه حضور در جنگ را داشتند، ابراز داشت: بیش از هزار و ۸۸۰ شهید دوران دفاع مقدس از مردم این استان هستند.
وی شهامت و شجاعت مردم این استان را برگرفته از آموزه‌های دینی دانست و خاطرنشان کرد: مردم استان ما در دوران ستم‌شاهی نه زیر بار ظلم ستم نرفتند و در این استان به رهبری آیت الله ملک حسینی با طاغوت مبارزه کردند.
احمدزاده با اشاره به اینکه این استان با دین شریعت عجین بوده و احساس می‌شود که بسیاری از حقوق ما داده نشده، اظهار داشت: با وجود بنگی قوی فرهنگی در استان روحانیت این منطقه در کشور حرفی برای گفتن دارند.
نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه افراد شاخص بسیاری از این استان در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه فعالیت دارند، گفت: به نسبت جمعیت تعداد رسانه‌های استان ما در سطح مطلوبی قرار دارد.
وی افزود: نیرو‌های فرهنگی با سطح علمی بالایی داریم ولی در حوزه فرهنگ با نارسایی‌هایی مواجه هستیم.
احمد‌زاده یکی از مشکلات زیرساخت این استان در حوزه فرهنگی را تالار مرکزی یاسوج دانست که سال‌ها عملیات ساخت آن متوقف شده و گفت: علیرغم مشکلات در زمینه ساخت مراکز فرهنگی در استان، مشکلاتی نیز مساجد روستا‌های استان دارند و در این زمینه نیازمند بازسازی هستند.
احمدزاده اظهارامیدواری کرد چه کار و فعالیت فرهنگی و هنری در استان پر رنگ دیده شود و خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی دچار کمبود از نظر میزان اعتبارات هستیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد توجه به وضعیت فرهنگی مناطق را یک ضرورت دانست و اظهار کرد: به مسئولان تأکید شد که همه پروژه‌ها باید پیوست فرهنگی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه جنگل، آبزیان و دیگر شاخص‌ها حرف برای گفتن دارد ولی در صنعت پیشرفت زیادی نداریم، تصریح کرد: این موضوع باعث شده که سرمایه‌گذار در این استان حضور پیدا نمی‌کند و تأسیس یک دانشگاه صنعتی به عنوان یک ضرورت برای استان احساس می‌شود.
احمدزاده گفت: دانشگاه صنعتی حق مسلم استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و سهم ما از وزارت علوم و وزارت بهداشت ناقص است.
آیت الله سید نصیر حسینی در این آیین، اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد یک استان نوپایی بوده که به برکت انقلاب اسلامی برکات فراوانی بر مردم این استان نازل شد.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج مردم این استان را با فرهنگ، قدرشناس و مقید به فرهنگ اهل بیت علیه السلام، معتقد و پایبند دانست و گفت: مردم در دوران آغازین انقلاب اسلامی و همچنین دوران دفاع مقدس پا به پای انقلاب بودند و به نسبت جمعیت بیشترین حضور را در جبهه‌های جنگ و تقدیم حدود دو هزار شهید در راه انقلاب و دفاع از میهن داشتند.
وی با اشاره به اینکه مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در صحنه‌های گوناگون سیاسی، انقلابی و مشارکت در انتخابات حضوری گسترده، پرشور و حماسی دارند، افزود: مردم خدمات انقلاب و نظام را دیده‌اند، هرچند که عده‌ای قلیل در این میان اقدام به آشوب و اغتشاش می‌کنند، ولی شجره طیبه انقلاب به اندازه‌ای ریشه دوانده و هم اکنون انقلاب محکم و استوار به راه خود ادامه می‌دهد.
آیت الله حسینی سر منشأ همه جنگ‌ها را عدم تربیت فرهنگی دانست و تأکید کرد: نباید اولویت ما به غیر از فرهنگ مسائل دیگری باشد.
امام جمعه مرکز کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: قوانین، مصوبات و موضوعات نقشه مهندسی فرهنگی، برش استانی باید اجرا شوند اگر حمایت مالی و مدیریت در این زمینه نباشد، برنامه‌ها و مصوبات اثرگذاری لازم را نخواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه در مصوبات شورای فرهنگ عمومی مسائل فرهنگی مغفول واقع شده، افزود: با توجه به موضوع خودکشی، طلاق، ناهنجاری‌های اجتماعی و... در مصوبه و پول در این زمینه نباشد، نمی‌توان اثرگذاری لازم را در جامعه شاهد باشیم.
آیت الله حسینی برش نقشه استانی مهندسی فرهنگی برای استان را پر برکت و نیازمند حمایت‌های مالی در زمینه اجرا دانست و گفت اگر برای فرهنگ مثل سایر زمینه‌ها هزینه کنیم، فرهنگ ساخته خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تقدیر و تشکر از اعضای شورای فرهنگ عمومی استان و کسانی که تلاش ارزشمندی در راستای تهیه این سند انجام دادند، گفت: انقلاب اسلامی ایران اهداف و آرمان‌های بلند و جهانی دارد و می‌طلبد متناسب با اهداف و آرمان‌ها فکر و برنامه‌ریزی داشته باشیم.
حجت‌الاسلام و المسلمین سید سعیدرضا عاملی_ دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی کشور_ با اشاره به ویژگی‌های این استان در زمینه‌های مختلف، اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تعداد شهدا و حضور در میدان‌های نبرد، پر مخاطره و جهادی کشور از وضعیت مطلوب و ارزشمندی برخوردار است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد از روحیه تمدنی بالایی برخوردار بوده به این نشانه توانمندی استان است، گفت: جای تأسف دارد که استان کهگیلویه و بویراحمد با این همه قابلیت، توانایی و تولید انرژی در محرومیت باشد.
وی خاطرنشان کرد:؛ نحوه توزیع اعتبارات شاخصی برای جایگاه استان‌ها نیست بلکه حوزه اعتبارات بر مبنای چانه زنی، کنش‌ها، رایزنی‌ها و... تنظیم شده و ضرورت دارد چه عدالت در این زمینه محقق شود.
حجت الاسلام عاملی در بخشی از سخنان خود مبنی بر درخواست استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای همکاری در زمینه تأسیس دانشگاه صنعتی در این استان، افزود: تأسیس دانشگاه شاخصه‌هایی دارد ضرورت دارد که همه‌ی منابع و امکانات لازم برای آن در نظر گرفته شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ضمن اعلام حمایت از تأسیس دانشگاه صنعتی در این استان، ادامه داد: امروز در فضای مجازی حدود ۸۰ درصد محتوا به صورت تصویری بوده و شاهد تحت تأثیر‌گذاری آن بر جامعه نیز هستیم و باید تلاش کنیم فعالیت‌ها در این فضا در مسیر ترویج ارزش‌های دینی قرار گیرد.
وی ضمن تأکید بر اینکه اراده قطعی برای مصوبات شورای فرهنگ عمومی وجود دارد و این موضوع یک تکلیف شرعی و قانونی است، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان تاکنون ۳۰ مصوبه مجلس را به دلیل مغایرت با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأیید نکرد.
حجت الاسلام عاملی با بیان اینکه مصوبات شورای فرهنگ عمومی بعد اجرایی دارد، گفت: شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد در بین همه مسائلی که در استان وجود داشت ۲۵ اولویت را استخراج و در نهایت پنج اولویت مهم را برای تعیین سند مهندسی فرهنگی استان انتخاب و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ارسال کرد که مورد تأیید این شورا قرار گرفت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: با تأکید رئیس جمهور هم اکنون هزار میلیارد تومان برای سند توسعه فرهنگ کشور مشخص شده است.
وی خاطر نشان کرد: این بودجه هزینه‌ای نیست، بلکه برنامه‌ای بوده و با هدایت استانداران و نمایندگان ولی فقیه در شورای فرهنگ عمومی استان‌ها می‌توان تحول ایجاد کرد.
حجت الاسلام عاملی در ادامه گریزی به تعطیلی مدارس در دوران کرونا زد و گفت: در دوران کرونا به مدت ۲۸ ماه آموزش و پرورش دانش‌آموزان تعطیل بوده و همه آن‌ها از برنامه شاد استفاده می‌کردند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در کشور‌های پیشرفته دنیا در شرایط کرونا مدارس را تعطیل نکردند، ادامه داد: تعطیلی مدارس کار اشتباهی بود و دانش‌آموزان باید تحت تعلیم و تربیت قرار می‌گرفتند، زیرا آموزش و پرورش پایه علم بوده و پس از آن دانشگاه قرار دارد.
وی با اشاره به رتبه‌های علمی ایران در سطح دنیا، اظهار کرد: ظرفیت‌های ملت و تمدن ایران بزرگ شده و نمی‌توان به سادگی آن‌ها را از بین برد.
حجت الاسلام عاملی تأکید کرد: قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران تنها محدود به حوزه نظامی نبوده بلکه مردم و فرهنگ ما قدرت نظام و انقلاب محسوب می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
1