تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : ۴۵۳۶۷۷
کبنا گزارش می دهد؛

بازسازی بلاد شاپور دهدشت + تصاویر

۰
کبنا ؛رئیس پایگاه ملی شهر تاریخی دهدشت گفت: مرمت و بازسازی بافت تاریخی بلاد شاپور طی یکسال اخیر شتاب خوبی به خود گرفته و شکوه تمدن ایرانی به نوعی نمایان شده است.
به گزارش کبنا، اسفندیار اباب حضور استاد کار ماهر و باتجربه در احیای بافت را بسیار مناسب دانست و گفت: این استاد کار ماهر تجربه ۴۰ ساله در مرمت و بازسازی بافت های تاریخی دارد.
وی اضافه کرد: در احیا و مرمت حجره ها از گچ مخصوص و کاه گل به شیوه ای تاریخی استفاده می شود.
اباب با اشاره به بازسازی و مرمت ۱۷ حجره از بازارچه قدیمی بافت تاریخی افزود: کف این حجره ها با نوعی آجر مخصوص سنگ فرش می شود.
وی تصریح کرد: ۲۸۰ متر سنگ فرش اجرا و ۵۰۰ متر مربع نیز از سوی استاد کار ماهر در حال اجرا است.
بافت تاریخی دهدشت مکانی بزرگ برای سرمایه گذاری
با توجه ویژه دولت در یکسال اخیر بافت تاریخی دهدشت نه تنها دیگر سوژه رسانه ها و عکاسان نیست بلکه این منطقه به جایگاهی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و برنامه های فرهنگی چون شاهنامه خوانی تبدیل شده است.
اباب تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده طرح مطالعاتی از سوی سرمایه گذار در راستای توسعه و درامدزایی ان مورد تایید قرار گرفت.
وی افزود: طرح توجیهی بافت برای دریافت تسهیلات مورد نظر به صندوق حفظ احیا آثار تاریخی فرهنگی ارسال شد.
اباب اضافه کرد: بازار تاریخی شهر دهدشت با هدف رونق و اشتغالزایی صنعت توریسم به بخش خصوصی واگذار می شود.
وی اضافه کرد: با مرمت و سنگ فرش کامل بازار تاریخی شاهد ساماندهی بزرگی در حوزه بافت تاریخی دهدشت خواهیم بود.
وی بیان کرد: خوشبختانه اقدامات مهمی در راستای ساماندهی شهر تاریخی دهدشت انجام شده و می توان گفت اکنون بلادشاپور از یک شهر تخریب شده به یک مکان بزرگ برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری تبدیل شده است.
مرمت بخش هایی ازبافت تاریخی مانند کاروانسرا، حجره ها و بازار تاریخی ، واگذاری حمام و کاروانسرای کهیار به بخش خصوصی ، برنامه ریزی برای ثبت بخش هایی از بافت تاریخی دهدشت در فهرست بناهای تاریخی جهان از اقدام هایی است که یک ساله گذشته تاکنون برای احیای این بافت ۳۷ هکتاری انجام شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با ایرنا گفت: با پیش بینی ۵۵ میلیارد ریالی و انجام اقدام هایی مانند مرمت بناهایی مانند بقعه متبرکه امامزاده جابر (ع)، خانه کهزادی، مسجد مورک، کاوش و آوار برداری گذر پشت کاروان سرا، احداث پارک مسجد ابوذر غفاری و مرمت حجره های بازار تاریخی دهدشت، این منطقه تاریخی مکان مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی قرار گرفته است.
سعید طالبی پور با اشاره به اینکه ۳۲ میلیارد ریال برای مرمت ۱۱ حجره بافت تاریخی دهدشت هزینه شده تاکید کرد: این حجره ها برای ایجاد بازارچه صنایع دستی به بخش خصوصی واگذار می شود.
وی افزود: تاکنون کاروان سرا و حمام کوهیار در بافت تاریخی دهدشت جهت سرمایه گذاری به بخش خصوصی واگذار شده است.
طالبیان پور ساماندهی و احیا و مرمت بافت تاریخی دهدشت را یکی از برنامه های مهم دولت دانست و گفت: احیا و مرمت این بافت تاریخی علاوه بر درامدزایی نقش مهمی در توسعه شهرستان کهگیلویه نیز خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها دولتی در سال گذشته، حاکی از زیان انباشته قابل توجه آن‌ها ...
1