تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۷
کد مطلب : ۴۵۰۹۵۱
حضور جهادی دولت و ستاد اجرایی فرمان حضورت امام (ره) در مناطق سیل زده کهگیلویه و بویراحمد؛

چرا در کهگیلویه و بویراحمد سیل آمد؟

۰
کبنا ؛بارش شدید باران و وقوع سیل در تابستان اتفاق عجیبی است که خصوصاً در کهگیلویه و بویراحمد تاکنون نادر بوده است. پدیده بارش شدید باران در تابستان و حضور سامانه مونسومی عموماً در مناطق شمالی کشور اتفاق می‌افتاده است، ولی این بار به دلایلی، این سامانه از سمت عربستان وارد ایران شد و کم کم کل ایران را در برگرفت.
چه چیزی باعث بروز سیل در کهگیلویه و بویراحمد شد؟
گفته می‌شود که میزان بارش‌های استانی در حدی نبود که موجب ایجاد سیل شود. این سیل‌ها دلایلی دارند که بخشی از آن‌ها به خاطر ماهیت سامانه مونسمی بوده است، اما بخش دیگری از آن نیز دلایل مختلفی دارد. به گفته کارشناسان، تغییرات اقلیمی یکی از علت‌های ایجاد سیل در تابستان است، ولی دست بردن انسان‌ها در طبیعت و ساخت و ساز‌های غیراصولی در مسیر سیلاب‌ها، نبود سیل بند‌ها از دیگر دلایلی است که موجب ایجاد سیل‌ها می‌شود.
در کهگیلویه و بویراحمد نیز جایی که کانال برای عبور سیل وجود داشت، سیل به راه خود ادامه داده و خرابی به بار نیاورده، ولی در مناطق شهری، جا‌هایی که زباله‌ها انباشت شده و یا جداول لایروبی نشده‌اند موجب ایجاد آبگرفتگی شدید و گاهاً سیل شد.
ساخت و ساز‌ها در منطقه کشاورزی، برداشت‌هایی که از بستر رودخانه‌ها می‌شود، باعث تند شدن سیلاب‌ها می‌شود و این دست بردن در طبیعت به ضرر انسان و طبیعت است. از طرفی قطعاً راه‌هایی برای مقابله با سیل در طرح‌های ماهی که در بستر رودخانه‌ها هستند وجود دارد، اما مردم و مسئولان به این موضوعات توجهی نکرده‌اند.
از طرفی هشدار‌های سازمان هواشناسی برای عدم حضور عشایر در طبیعت کارساز نبود و عشایر و دامداران از این سیل خسارت‌های زیادی دیدند، در حالی که با برنامه‌های از قبل پیش‌بینی شده می‌توان خسارت‌ها را به حداقل رساند.
در زمین‌های کشاورزی نیز، سیل باعث لایروبی خاک‌های مطلوب می‌شود و در صورتی که سیل‌ها ادامه بیابد، دیگر خاک مناسب برای کشاورزی باقی نمی‌ماند و زمین‌های کشاورزی نیز بایر می‌شوند، به همین دلیل گفته می‌شود که باید جلوی سیل در زمین کشاورزی را گرفت، نکته مهم این است که سال‌های سال وقت لازم است تا یک سانتی‌متر خاک ایجاد شود، اما متأسفانه در ایران خاک‌ها رو به فرسایش هستند.
مسئولان دولت پای کار آمدند
بعد از هشدارهای هواشناسی مسئولان استانی همگی پای کار آمدند، و در شهرستان‌ها و در مرکز استان، مسئولان دولت از استاندار، فرمانداران، مدیران کل، مدیرکل بحران، و دیگر مسئولان مربوطه برای رسیدگی به وضعیت مردم و خسارت‌ها در مناطق سیل‌زده حضور پیدا کردند.
مسئولان به منظور برآورد خسارت‌ها، اسکان سیل زده‌ها، توزیع بسته‌های معیشتی، بازگشایی راه‌ها، رسیدگی به زیرساخت‌های آسیب دیده و... در میدان حضور پیدا کردند.
فعالیت جهادی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کهگیلویه و بویراحمد
معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در کهگیلویه و بویراحمد نیز از اولین روز وقوع سیل پای کار امد. بنیاد  احسان استان ستاد اجرایی فرمان امام در منطقه عشایری شهرستان مارگون حضور پیدا کرد.
ابوذر صناعی‌نیا افزود: ۱۱۰ بسته حمایتی و نایلون توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای عایق‌بندی چادر‌ها تهیه و در میان عشایر توزیع شد.
در خصوص انتقال عشایر در بحث لجستیک، اداره امور عشایر همکاری خوبی داشت.
خوشبختانه آسیب جانی و آسیب مالی جدی و از بین رفتن دام‌ها در میان عشایر منطقه نداشتیم.
اما این سیل زده‌ها مایحتاج زندگی‌شان در سیل از بین رفته بوده، نیاز جدی حوزه عشایر بازگشایی جاده عشایری در این منطقه است که اداره امور عشایر در حال پیگیری این موضوع است.
بر حسب توان، به مناطق دیگری از استان که سیل‌زده شده‌اند حضور پیدا خواهیم کرد و جیره غذایی ۷۲ ساعته به همراه نایلون برای اسکان مناسب عشایر، توزیع خواهد شد.
وی گفت: در حال بررسی و پیگیری هستیم که ببینیم چه کمک دیگری می‌توانیم برای سیل زده‌های استان انجام دهیم.







 
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1