تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۱۱
کد مطلب : ۴۴۹۳۱۰
در شورای فنی کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

شن و ماسه در کهگیلویه و بویراحمد کیفیت ندارد / وقتی واحدهای تولیدی اهمیتی به حرف سازمان‌ صمت و شورای فنی نمی‌دهند

۰
کبنا ؛معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: جلوی فعالیت واحدهایی غیرمجاز شن و ماسه گرفته می‌شود.
به گزارش کبنا، نشست شورای فنی با دستور کار بررسی کیفیت مصالح ساختمانی از جمله شن و ماسه برگزار شد. در ابتدایی این جلسه گزارشی از وضعیت سنگ‌شکن‌ها در شهرهای گچساران و باشت، کهگیلویه بزرگ و لیکک ارائه شد که از ۱۶ واحد شن در شهرستان گچساران و باشت ۶۲ درصد خارج از حدود قابل قبول استاندارد است.
 همچنین از مجموعه ۱۸ واحد ماسه شسته در این شهرستان ۱۰۰ درصد ماسه خارج از استاندارد ملی است. در ادامه نوبت به واحدهای شهرستان کهگیلویه بزرگ رسید که از مجموع ۹ واحد شن همه آنها به لحاظ دانه‌بندی با مشکل مواجه هستند و ۵۵ درصد در حوزه ماسه با چنین مشکلی مواجه هستند. 
در شهر لیکک هم ۱۰۰ درصد ۷ واحد ماسه با مشکل مواجه هستند و از مجموع ۵ واحد شن ۸۰ درصد آنها به لحاظ دانه‌بندی با مشکل مواجه هستند که مدیر کل دفتر فنی استانداری با تأیید غیراستاندارد بودن مصالح ساختمانی گفت: ۱۰۰ درصد واحدها با مشکل دانه‌بندی ماسه مواجه بودند.
 عیسی شهامت عنوان کرد: ۶۰ درصد واحدهای شن در گچساران، ۵۵ درصد کهگیلویه و ۸۰ درصد در لیکک دچار مشکل هستند که واحدهای شن و ماسه با قیمت بالا اما کیفیت پایین شن و ماسه را به مردم عرضه می‌کنند.
 وی تعارض منافع آزمایشگاه را مشکل جدی دانست و گفت: واحدها با کیفیت ۱۰۰ درصدی از مردم پول می‌گیرند در حالی که این گونه نیست.
 در ادامه بهمن رحمتی مدیرکل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه واحدهای شن و ماسه را ملزم کردیم آزمایشگاه داشته باشند گفت: کمتر از ۵۰ درصد واحدها اقدام به راه‌اندازی آزمایشگاه و استقرار مدیر کنترل کیفیت کردند.
 وی بیان کرد: از صنعت معدن خواستیم سهمیه سوخت واحدهایی که پروانه استاندارد ندارند را تا زمانی که نسبت به پروانه استاندارد اقدام کند قطع کنند که واحدهایی که برای اخذ پروانه اقدام نکردند را به دادگاه معرفی کردیم.
  در ادامه دارا فرامرزی از فعالیت ۱۵ واحد غیرمجاز شن و ماسه در استان خبر داد و گفت: این واحدها به تعزیرات حکومتی و امور مالیاتی معرفی شدند.
 همچنین جبار کیانی با اشاره به اینکه راه اندازی آزمایشگاه هزینه بالایی برای واحدهای شن و ماسه دارد، گفت: تعطیلی واحدها منجر به افزایش قیمت شن و ماسه می‌شود.
 همچنین وهاب دانشی معاون سازمان بازرسی با بیان اینکه سازمان صمت جلوی فعالیت واحدهای غیرمجاز را بگیرد، گفت: اگر سازمان صمت چنین موردی را انجام نمی‌دهد پس فلسفه این دستگاه‌های عریض و طویل برای چیست؟
 وی با بیان اینکه جلسات روند تکراری گرفته عنوان کرد: تک به تک مدیران باید در خصوص حقوق عامه به سازمان بازرسی توضیح دهند و پس از هفته قوه قضائیه از همه مدیران برای پاسخگویی در این خصوص دعوت می‌شود.
  اما کیامرث حاجی‌زاده با اشاره به پایین بودن کیفیت مصالح ساختمانی گفت: اوضاع بویراحمد از همه جای استان بدتر است.
 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ضعف صنعت و معدن از قیمت تا کیفیت در یکسال اخیر کاملاً مشهود است.
 کیامرث حاجی‌زاده گفت: کیفیت نامناسب شن و ماسه به زیرساخت‌های عمرانی و ساخت و سازهای مسکونی ضربه وارد کرده و از عملکرد دستگاه‌های متولی در این زمینه رضایت نداریم.
 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه یکسالی است که به استانداردسازی مصالح ساختمانی ورود کرده‌ایم گفت: پروژه‌ای از جوخانه به طرف طسوج شهرستان چرام در حال اجرا است اما تمام پل‌هایی که احداث شده غیراستاندارد و آسفالت متلاشی شده که دستور تخریب یکی دو پل صادر شد یا در پروژه‌ای از چاسخار به سمت آرند مصالحی که برای پروژه آورده شده کیفیت پایینی دارد و تغییرات دمایی باعث از بین رفتن آسفالت می‌شود. 
 وی با بیان اینکه دستگاه‌های متولی بپذیرند در نظارت کوتاهی کرده‌اند، گفت: متاسفانه شن و ماسه در استان به یک کالای تجاری تبدیل شده و قیمت مصالح ساختمانی افزایش داشته اما کیفیت مصالح ارتقاء پیدا نکرده است.
 حاجی‌زاده بر ایجاد آزمایشگاه مادر برای کنترل کیفیت شن و ماسه تاکید کرد و گفت: اگر امکانات لازم در آزمایشگاه مکانیک خاک وجود دارد به عنوان آزمایشگاه مادر از ظرفیت آن استفاده و کیفیت مصالح بررسی شود در غیر اینصورت سازمان نظام مهندسی آزمایشگاه جدیدی ایجاد کند.
 وی با اشاره به آمار ۱۵ واحد شن و ماسه که به صورت غیرمجاز در حال فعالیت هستند، گفت: صنعت و معدن ماهیانه از واحدهای شن و ماسه بازدید و جلوی فعالیت واحدهایی که فاقد مجوز هستند را بگیرد.
 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی و حوزه قضایی به موضوع واحدهای شن و ماسه فاقد مجوز ورود کنند، افزود: اداره‌کل استاندارد هر سه ماه یکبار از مصالح تولیدی آزمایش و نتیجه را ارائه دهد.
 حاجی‌زاده با بیان اینکه دلیلی ندارد وقتی قیمت مصالح افزایش یافته کیفیت آن پایین باشد خطاب به دستگاه‌های زیرساختی گفت: دستگاه‌های زیرساختی مجاز هستند آب، برق و گاز واحدهای شن و ماسه که فعالیت آن از سوی سازمان صمت غیرقانونی اعلام می‌شود را قطع کنند.
 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ادامه فعالیت چنین واحدهایی اجحاف در حق سایر واحدهایی است که به قانون تمکین کرده‌اند، گفت: واحدهایی که تخلف کرده، کیفیت را رعایت نمی‌کنند، آزمایشگاه کنترل کیفیت مصالح ندارند و محلی به حرف شورای فنی، اداره استاندارد و سازمان صمت نمی‌دهند با چند هزار تومان جریمه اصلاح نمی‌شوند اگر اصلاح‌پذیر بودند سال‌های گذشته اصلاح می‌شدند بنابراین انشعابات این واحدها قطع شود. 
وی ادامه فعالیت‌های واحدهای غیرمجاز را ضرر به تولید دانست و عنوان کرد: سوالی که مطرح است اینکه چگونه به چنین واحدهایی مجوز آب، برق و گاز داده شده است. 
حاجی‌زاده با بیان اینکه در جلسه آینده اسامی واحدهایی که غیر مجاز فعالیت می‌کنند مطرح شود، گفت: نهضت جدی در بحث کیفیت در استان آغاز شده و با تشکیل کمیته نظارت ساختمان در حال شناسایی ساختمان‌های غیراستاندارد هستیم لذا در موضوع شن و ماسه هم چنین کمیته‌ای تشکیل خواهد شد. 
وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم مصالح بی‌کیفیت در استان تولید و بعد از آنکه در پروژه به کار رفت بخواهیم جلوی آن را بگیریم گفت: از همه متولیان درخواست دارم با تمام توان و بدون تعصب بر کیفیت شن و ماسه نظارت داشته باشند.
 در ادامه جلسه شورای فنی در خصوص ادامه همکاری با پیمانکار پروژه اصلاح و توسعه شبکه آب روستایی تنگ سرخ، تصفیه خانه اضطراری یاسوج و پروژه آسفالت روستایی شهرستان لنده، قیام، کتج و دوک تصمیم‌گیری شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سلام
از این خبرها زیاد شنیدیم.
فقط هدفشون نشان دادن خودشون است وهیچ کاری نمی کنند.
راستی این استاد عمران و ساخت ( که رشته تحصیلی غیر مرتبط با معاونت عمرانی دارند) که قراره تشریف ببرند استان خودشان تا حداقل یکی از جوانان تحصیل کرده و باسواد استان با رشته تحصیلی مرتبط بتواند معاونت عمرانی استاندار شود.
آیا احمدزاده خواب است؟!
بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
ای خدا بزنتون درد را می گید ولی عرضه درمانشو ندارید لا اقل خموش
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1