تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۴۴۶۳۸۴
در نشست اقتصادی فرمانداران کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

کیفیت و قیمت نان کهگیلویه و بویراحمد ایراد دارد / در شهرستان‌ها نظارت بر بازار خوب نیست / فرمانداران جایگاه خود را بدانند / وقتی یک نانوایی در دهدشت نظارت را زیر سئوال می‌برد / فرماندار گچساران: برای نظارت با کمبود بازرس و خودرو مواجه هستم / جریمه سنگین موجب گرانفروشی و تقلب در بازار می‌شود

۰
کبنا ؛معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: کیفیت و قیمت نان در استان کهگیلویه و بویراحمد ایراد دارد. فرمانداران بازار را رها کنند و باید مرتب آن را مورد ارزیابی و رصد قرار دهند.
به گزارش کبنا از گچساران، صبح امروز (پنجشنبه 11 اسفند ماه 1401) نشست بررسی اولویت‌های اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور فرمانداران شهرستان‌های این استان و به ریاست سید احسان عسکری معاون امور اقتصادی استانداری در سالن جلسات فرمانداری شهرستان گچساران برگزار شد.
احسان عسکری معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست به تشریح وضعیت بازار در ایام نوروز پرداخت و اظهار داشت: دو شب قبل از تحویل سال، شبانه روز دنبال تنظیم بازار و مسائل پیرامونی آن بوده‌ایم، اما این انرژی و فعالیتی که داریم به بدنه اداری منتقل نمی‌شود و گاهاً مدیران شهرستانی و حتی برخی مدیران کل در جریان امور نیستند.
عسگری گفت: بصورت ناشناس به بازار سر زدیم و قیمت ها را رصد کردیم و تفاوت قیمت در مرغ فروشی ها و نانوایی ها در شهرستان های استان وجود داشت.
وی افزود: فرمانداران ما باید فضا تلاش و کار و جدیت را به مدیران شهرستانی انتقال دهند تا سیستم اداری ما هماهنگ جلو برود و ثمره آن رضایت مردم باشد.
وی گفت: به طور مثال؛ تابلوی یکی از نانوایی‌ها در دهدشت قیمتش بیشتر از قیمت مصوب بود، این بدین معنا است که بازرس ما حتی یک بار هم آن را ندیده است. در مرکز استان فعالیت‌های خوبی صورت می‌گیرد، اما در شهرستان‌ها این اتفاق نمی‌افتد. فرمانداران باید به عنوان فرد هماهنگ کننده جایگاه خود را بدانند و مرتب بازار و سایر امور را رصد و نظارت داشته باشد. فرماندار هم در مسائل عمرانی و هم اقتصادی باید فعالیت داشته باشد و خبرگی کافی برخوردار باشد.
معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ضرورت دارد مباحث حوزه بازار را بسیار آنی و جدی پیگیری شود.
عسگری با بیان اینکه رویکرد مهم ایام نوروز، بحث توزیع کالاهای اساسی است، افزود: رهبر معظم انقلاب و به تأسی آن، دولت‌ها به عنوان ضرورت امور اجتماعی و اقتصادی بیش از ۷ سال است که بر روی این موضوع تاکید دارند.
وی اضافه کرد: در بحث عرضه و تقاضا و عدم مداخله دولت در بازار در شرایطی اتفاق می‌افتد که بازار در رقابت کامل باشد و از تعداد تولیدکننده و مصرف کننده، اطلاعات کامل وجود داشته باشد. اما این موضوعات در بازار کنونی ما وجود ندارد.
معاون امور اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در حوزه نظارت؛ هم به سازمان صمت و هم جهاد کشاورزی نیاز است، و هم فرمانداران در جریان وظایف این مدیران باشند.
وی در خصوص نانوایی‌ها گفت: برای هر کیلو آرد حدود ۱۰ هزار تومان یارانه می‌دهیم، بنابراین کیفیت باید خوب و قیمت باید اصولی باشد که هر دو ایراد دارد. فرمانداران به عنوان کسانی که مشکلات را در میدان می‌بینند باید اشکالات را به نحوی جمع بندی کنند که در تراز عملیاتی و اجرایی رفع شوند.
در ادامه روانبخش دیهیمی‌خوب فرماندار شهرستان گچساران، اظهار داشت: دو روز کشتار مرغ گرم نداشتیم، با این حال تلاش کردیم با مرغ منجمد قیمت را متعادل نگه داریم.
وی در خصوص نانوایی‌ها گفت: جلسه‌ای با نانوایی‌ها داشتیم، کارگروهی تشکیل دادیم، نظارت دقیقی انجام گرفت، جریمه‌های سنگینی برای برخی از این نانوایی‌ها درنظر گرفته شد، این کارگروه همچنان پای کار خواهد بود.
دیهیمی خوب گفت: اولین موضوعی که باعث اختلاف قیمت‌ها می‌شود این است که قیمت نهایی روی کالاها درج نمی‌شود.
فرماندار گچساران بیان کرد: کمبود بازرس و خودرو در حوزه‌های نظارتی وجود دارد، جریمه‌های زیادی هم صورت گرفت، اما همین جریمه‌ها ممکن است نتیجه عکس بدهند، میل به تقلب و گران فروشی در میان فروشندگان زیاد شود.
وی افزود: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۴ هزار بازرسی در شهرستان گچساران انجام گرفت. کنترل بازار در مدت کم سخت است. ۳۵ واحد نانوایی در گچساران وجود دارد که در ایام نوروز به هر کدام ۱۵ کیسه اضافه تحویل داده شد.
دیهیمی‌خوب اضافه کرد: ۵۵ هزار نفر در گچساران اسکان دارند که این خود موجب اختلاف قیمت‌ها و ایجاد اشکالاتی شده است.
فرماندار شهرستان گچساران گفت: برای ماه مبارک رمضان ۳۳ تن مرغ، ۵۱ تن برنج، شکر دولتی درنظر گرفته شده است.
فرماندار شهرستان دنا گفت: کمیته ای متشکل از دادستان، حوزه تعزیرات شهرستان، صمت، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه ها تشکیل شده و روزانه از بازار بازدید کرده و نتیجه این بازدیدها رصد می شد. دو تا از نانوایی ها پلمپ شدند، همچنین، یک واحد تولید شن و ماسه نیز پلمپ شد.
درخشان زاده گفت: از نظر توزیع مرغ و میوه مشکلی نداشتیم و به لحاظ توزیع نیز رتبه اول را داشتیم و به نقاط دیگر استان نیز میوه و مرغ صادر شد.
وی گفت: یکی از مشکلات ما بحث نانوایی ها است که به لحاظ کیفیت مشکلاتی داریم، پلمپ کردن فایده ای ندارد، پیشنهاد بنده این است که فضای رقابتی بین نانوایی ها ایجاد کنیم، دو نانوایی آزادپز داریم که از نظر کیفیتی بسیار بهتر از دیگر نانوایی ها هستند.
درخشان زاده اظهار کرد: مشکل دیگر ساماندهی بازارچه است،
وی بیان کرد: به لحاظ گردشگری پایلوت استان و جنوب کشور است، اماد حوزه زیرساختی مشکلات زیادی داریم. 128 جای گردشگری طبیعی و 70 اثر تاریخی در این منطقه داریم که نیاز است در این صنعت به شهرستان دنا کمک شود.
وی گفت: اولویت اقتصادی ما باغداری و کشاورزی است، 700 هکتار باغ در شهرستان وجود دارد، نیاز است که صنایع تبدیلی در این شهرستان بیشتر فعال شوند. در حوزه اشتغال مولد روستایی شهرستان دنا بسیار پرظرفیت و فعال است و از نظر مهاجرتی جزو معدود شهرستان هایی است که مهاجرت از شهرستان انجام نشده است.
فرماندار دنا بیان کرد: حدود ۷ هزار بافنده صنایع دستی در دنا وجود دارد که باید زمینه اشتغالزایی پایدار آنها را فراهم کرد.
شهرام مهدوی مطلق فرماندار شهرستان بویراحمد در این نشست، با بیان اینکه که نمی‌شود بازار را به صورت دستوری تنظیم کرد، اظهار داشت: تنظیم بازار باید بر اساس فرایندهای اقتصادی موجود در خود بازار تنظیم شود. لذا در شهرستان بویراحمد تنظیم بازار را در چند مرحله تعریف کرده ایم؛ مرحله قبل از تعطیلات، مرحله تعطیلات و مرحله بعد از تعطیلات.
وی گفت: امسال که با حجم غیرمترقبه‌ای از گردشگر در سطح شهرستان‌ها روبرو بودیم و به تبع آن میزان ترددهای بی‌سابقه‌ای در سطح شهرستان‌ها و به طور کلی استان را داشتیم، درگیری فرمانداران بیشتر در همان سطح خدمات سفر محدود شد. اما در شهرستان بویراحمد از 15 اسفند ستاد تنظیم بازار کاملاً فعال شد.
مهدوی مطلق با اشاره به طرح امنیت اقتصادی گفت: طرحی هم به نام امنیت اقتصادی داشتیم که همه دستگاه‌های ذی‌ربط در آن حضور داشتند. در هر نقطه یک اکیپ بود و هر اکیپ نیز یک سراکیپ داشت. خود نماینده فرماندار هم در آن حصور داشت. این طرح تا الأن هم فعال است. لذا در سطح شهر یاسوج، هم در نانوایی‌ها و هم در میوه شب عید و صنایع دستی و بازارچه‌های نوروزی و کالاهای اساسی که مورد نیاز بود و فراتر از آنها اقامتگاه‌های نوروزی ورودی شهرستان‌ها و ... فعالیت داشتیم.
شهرام مهدوی مطلق فرماندار شهرستان بویراحمد در این نشست، با بیان اینکه که نمی‌شود بازار را به صورت دستوری تنظیم کرد، اظهار داشت: تنظیم بازار باید بر اساس فرایندهای اقتصادی موجود در خود بازار تنظیم شود. لذا در شهرستان بویراحمد تنظیم بازار را در چند مرحله تعریف کرده ایم؛ مرحله قبل از تعطیلات، مرحله تعطیلات و مرحله بعد از تعطیلات.
وی با بیان فکر نمی‌کنم در سطح شهرستان افزایش قیمت نان را داشته باشیم عنوان کرد: تعداد 300 کیسه آرد از 30 واحد نانوایی متخلف کم شد و همین مقدار را به 30 نانوایی که فعال بودند، اضافه شد. این یک اقدام بود که نانوایی‌ها را به تکاپو واداشت.
مهدوی مطلق گفت: در بحث کشتار هم قیمت مرغ هم از 30 هزار تومان افزایش نیافته است. الحمدالله اجازه داده نشد که قیمت افزایش یابد. در سایر کالاهای اساسی هم خلأ نداشتیم. در کنار آن هم سامانه بازرگام به صورت اینترنتی فعالیت داشت.
فرماندار بویراحمد گفت: در بحث میوه شب عید هم با مقاومت‌های مافیایی روبرو بودیم، اما نظارت‌هایی شد و خدمات خوبی به مردم داده شد.
وی در ادامه گفت: ممکن است که جریاناتی وجود داشته باشند که بخواهند ناخواسته دولت را ناکارآمد جلوه دهند. مشخص است که یک مافیایی در جریان هست. لذا مافیا در بین برخی از ادارات و سازمان‌ها و صنف‌ها واقعاً وجود دارد. بنابراین به جای تنظیم بازار ما باید این ادارت را تنظیم کنیم. جریمه‌هایی که نوشته می‌شود، عملاً در حوزه اجرا پرداخت نمی‌شوند. خود مغازه‌دار هم می‌داند جریمه‌ای که برایش نوشته می‌شود نهایتاً پاره می‌شود. بعضاً نیز جریمه‌های سنگین را با رأی دیوان عدالت اداری ناکارآمد می‌کنند.
وی اضافه کرد: در قضیه شن و ماسه هم اینکه قیمت آنها با قیمت آن در سایر استان‌ها مقایسه می‌شود، قیاس مع‌الفارغ است. منابع درآمدی ما در استان متفاوت از دیگر استان‌ها است. ابزار و امکاناتی که ما در استان داریم بسیار ضعیف هستند. ظرفیت اقتصادی مردم ما نیز پایین است. حالا اینکه بعضی از قیمت‌ها در گشته تنظیم نبوده و پایه منطقی نداشته و تورمی که الأن داریم باید به صورت مرحله‌بندی حل شود.مهدوی گفت: در تماسی که با فرمانداران بعضی از مراکز استان‌ها داشتم، در بحث مرغ هم چیزی به نام عامل نداریم. کشتارگاه خود مستقیماً به فروشنده‌ها عرضه می‌کند. اما اینجا جریانی به نام عامل درست شده که باید حذف شوند. اینها را اگر دلال نگوییم کسانی هستند که به دنبال منافع خود هستند. من نمی‌دانم چرا چنین امتیازی به این افراد داده شده است.
در بحث فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم، این فروشگاه‌ها هیچ ارزش افزوده‌ای برای استان ندارند. ممکن است چهار نفر را شاغل کرده باشند. اما در عوض ده‌ها خرده‌فروشنده را نابود کرده‌اند. حتی پوزهایی که دارند مستقیماً به تهران وصل هستند. این فروشگاه‌ها مثل قارچ و بدون پاسخگویی رشد می‌کنند و این یک معضل برای استان شده است.
مهدوی مطلق فرماندار بویراحمد در پایان گفت: بقیه اشکالات نیز وجود دارند که باید در یک جلسه مفصل آسیب‌شناسی شوند.
فرماندار شهرستان کهگیلویه بزرگ گفت: میراث عظیم میراث فرهنگی که در کهگیلویه بزرگ وجود دارد در هیچ کجای استان وجود ندارد.
وی گفت: کهگیلویه بزرگ از نظر کشاورزی خاک بسیار خوبی دارد، تمام خاک این منطقه گیاخاک است و نیازمند کمک مسئولان به این حوزه است.
وی اظهار کرد: مدیران کل تلفن مدیران را جواب نمی دهند، خواهش دارم که حداقل تلفن فرمانداران پاسخ داده شود. مدیران کل باید جوابگوی فرمانداران باشند و اطلاعات لازم را به آنها بدهند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1