تاریخ انتشار
جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۸
کد مطلب : ۴۴۰۶۳۷
کبنا گزارش می دهد؛

فاجعه زیست محیطی در محل دفن زباله های گچساران

۱
کبنا ؛اگر قصد گذر به روستاها و مناطق نزدیک سد چمشیر کرده باشید شاید با محل دفن زباله ها در این منطقه برخورد کرده باشید، جایی که نه دیواری دارد و زباله ها اطراف جاده ریخته شده اند، اما اخیرا وضعیت فجاعت بار شده، دود و بوی مسموم کنندۀ زباله ها طوری است که نمی توان شیشه ماشین را پایین آورد، و با دیدن زباله هایی که در کنار جاده ریخته شده اند، هر کسی فرار را بر قرار ترجیح می دهد، حتی برای تهیه یک گزارش!
به گزارش خبرنگار کبنا، ساماندهی محل دفن زباله های شهرستان گچساران در منطقه چمشیر این شهرستان از سالهای پیش در جلسات مدیران مطرح شده، با این حال طی این سالها هیچ ساماندهی صورت نگرفته است.
سوالی که به ذهن می آید این است که چرا جلسات دستگاه های اجرایی بی فایده اند و یا فواید بسیار اندکی دارند ؟ و چرا مصوبات لازم الاجرا نیستند و فقط روی کاغذ می مانند؟ متأسفانه استفاده و نگهداری محیط زیست نه تنها در میان مردم نیاز به فرهنگ سازی دارد، بلکه اکثر مدیران ما از داشتن نگاه محیط زیستی بی بهره مانده اند.
دیوارکشی و فنس کشی از جمله الزاماتی است که باید در این محل رعایت می شد و سالها است که در مصوبات مطرح می شود، که تاکنون این کار صورت نگرفته، و در حال حاضر ظرفیت این محل برای دفن زباله نیز پر شده است!
نبود دیوار و سوزاندن زباله ها، مشکلات کوتاه مدت و بلندمدت زیادی را برای روستاهای اطراف این منطقه به وجود خواهد آورد و مشکل ساز شده است.
 
یکی از شهروندان گچسارانی شاغل در سد چمشیر در این خصوص گفت: قبلا زباله ها را آتش نمی زدند، ولی چند روز پیش زباله ها را سوزاندند که دود ناشی از آن، همچنان منطقه را گرفته و خیلی آلوده شده است. قبلا فقط بوی خیلی بدی داشت ولی الان دود و آلودگی بسیار زیاد شده و واقعا خطر دارد. چند سال گذشته اینطور دود و آلودگی وجود نداشت.
سید مصیب موسوی سرپرست شهرداری در خصوص این مسئله گفت: در شورای برنامه ریزی قرار است جایگاه دیگری را به عنوان جایگزین انتخاب کنیم و در خصوص تعیین جایگاه از دستگاه های اجرایی کمک بگیریم که به عنوان محل دفن زباله 2 مورد استفاده قرار بگیرد. ظرفیت محل دفن زباله چمشیر پر شده است و برای روستاهای اطراف هم مشکل ساز شده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار کبنا افزود: شهرداری دستگاه زباله سوز ندارد، ولی باید این موضوع را مطرح کنیم ببینیم در توان بودجه ای شهرداری خرید این دستگاه امکان دارد یا خیر.
كارشناس امور شهري و روستايي استانداري كهگيلويه و بويراحمد نیز گفته است: سرانه توليد زباله در شهرهاي اين استان 400 گرم از ميانگين كشوري بالاتر است. سرانه توليد زباله در كشور 800 گرم براي هر نفر و اين ميزان براي هر نفر در كهگيلويه و بويراحمد يك كيلو و 200 گرم است. هر شهروند استان كهگيلويه و بويراحمد 400 گرم بيشتر از ديگر هم‌وطنان زباله توليد مي‌كنند كه اين نشانه استفاده نامناسب از امكانات، خدمات و كالاهاي در اختيار مردم است.
عمادي اظهار داشت: 174 هزار و 87 تن زباله سالانه در 17 شهر اين استان توليد مي‌شود. دفع زباله در شهرهاي اين استان به‌صورت نيمه بهداشتي است گفت: ايجاد كارخانه بازيافت زباله تنها راهكار حل اين مشكل زيست محيطي است. با توجه به اينكه استان كهگيلويه و بويراحمد از لحاظ جغرافيايي داراي شرايط ويژه‌اي است بايد بازيافت و دفع بهداشتي زباله‌ها در اولويت قرار گيرد.
كارشناس امور شهري و روستايي كهگيلويه و بويراحمد در استانداري گفت: 15 محل دفع زباله در اين سطح اين استان وجود دارد و متأسفانه در اين جايگاه‌ها عمليات دفع زباله به‌صورت بهداشتي انجام نمي‌شود.

خبرنگار: سیده زهرا حسینی فر
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
کبنا فاجعه زیست محیطی میدونی کجاست
فاضلاب دهدشت به سد کوثر ریخته می‌رود.اونم فاضلاب بیمارستان
اما کسی جرات گزارش نداره
اول به دره شور بعد به سد منتقل میشود
ناظر
Iran, Islamic Republic of
مسئولان محیط زیست کجا بودند تا این وضعیت پیش امد.چرا وظایف نظارتی خودرا انجام ندادند؟یا نمیدانند نظارت برپسماندها ازوظایف حاکنیتی وفرابخشی آنهاست.
وکیل
Iran, Islamic Republic of
عملکرد ضعیف محیط زیست استان مصداق ترک فعل است.وعملکرد عاملان جمع شدن زباله جرم مشهود ومباشرت در جرم علیه بهداشت عمومی وسلامت مخیط زیست است.
شکیل
Iran, Islamic Republic of
شکیل خان کجایی؟دقیقا کجایی
محیطبان
Iran, Islamic Republic of
اقای کمایی عزیز نظرات رابزن.لطفا سانسور نکن.این مدیران رفتنی هستند شما می مانید وعملکردتان ومخاطبین که به شما اعتماد کنند
زاگرس
Iran, Islamic Republic of
بجای این همه مطلب وگزارش آبکی از عملکرد محیط زیست ومیراث واقعیات را منعکس کنید. هرچند چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.
Iran, Islamic Republic of
باسلام وخسته نباشید
اگر فکری به حال جمع آوری زباله‌ها ی روستاهای شامبراکان،هجرت،سرتیره،نازمکان،سیدجمالدین و رودبال هم بشه دعای خیر ساکنین این روستا ها بدرقه راه مسولین خواهدبود
حداقل درهرروستا میشه سه تا سبد گذاشت یامردم خودشون جلو خونشون سبد بزارن وماشین جمع آوری زباله هفته ای دوبار بیادجمع اوری کنه ودرمحل مناسب دفن بشه
صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
فایل های مرتبط
1