تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۲
کد مطلب : ۴۴۰۵۵۵
حمله سایبری به سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها تایید شد

جزئیات اختلال در جایگاه‌های سوخت ( + تصاویر ) / مردم به شایعات اصلاً توجه نکنند / 85 درصد جایگاه‌های سوخت کهگیلویه و بویراحمد به مدار برگشته‌اند

۰
کبنا ؛حمله سایبری در نظام عرضه سوخت بنزین در جایگاه‌های سوخت اختلال ایجاد کرد که اکنون مشکلی وجود ندارد و جایگاه‌ها یکی یکی به مدار بر می‌گردند، مردم به شایعات اصلاً توجه نکنند. 
به گزارش کبنا، از صبح امروز برخی گزارش‌های مردمی حکایت از اختلال در نظام عرضه سوخت بنزین در جایگاه‌های سوخت داشت. علی فروزنده مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با حضور در جمع خبرنگاران در همین زمینه اظهار داشت: مشکل فنی در سامانه کارت سوخت اتفاق افتاده است. اما دیری نگذشت که اعلام شد حمله سایبری انجام گرفته است. به گفته علیزاده سخنگوی شرکت فرآورده‌های نفتی استان کهگیلویه و بویراحمد 90 درصد از جایگاه‌های بنزین استان به مدار برگشته است.
 بنا بر این گزارش، از ظهر امروز ( سه شنبه 4 آبان ماه 1400) گزارش‌هایی در سطح کشور حاکی از اختلالات در جایگاه‌های سوخت در شهرهای مختلف و ایجاد صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها و نارضایتی رانندگان و مسافران است.
 بررسی‌های میدانی و گزارش‌های مردمی حاکی از بروز مشکل فنی در سیستم سوخت رسانی کشور است. این اتفاق از حوالی ظهر امروز رخ داد. 
گزارش‌های میدانی و مردمی حاکی از این است که از ظهر امروز سه‌شنبه چهارم آبان پمپ بنزین‌ها در اغلب نقاط کشور دچار وقفه و اختلال در سرویس دهی شده‌اند. بررسی‌های میدانی این گزارش‌های مردمی را تأیید می‌کند.
ایسنا نیز دراین باره نوشته است: گزارش‌های ساعت اخیر خبرنگاران در سطح کشور حاکی از اختلالات در جایگاه‌های سوخت در شهرهای مختلف و ایجاد صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها و نارضایتی رانندگان و مسافران است.
 پاسخ وزارت نفت درباره اختلال پمپ بنزین‌ها
سخنگوی وزارت نفت درباره اختلال در پمپ بنزین‌ها گفت: مشکل فنی در سامانه کارت سوخت اتفاق افتاده و سامانه هوشمند را از مدار خارج کرده است.
 به گزارش تسنیم، علی فروزنده سخنگوی وزارت نفت در جمع خبرنگاران گفت: سوخت گیری در جایگاه‌های سوخت با مشکل مواجه نیست، مشکلی برای سوخت گیری وجود ندارد و مردم می‌توانند با قیمت آزاد سوخت گیری کنند.
 وی ادامه داد: این اطمینان را به مردم می‌دهم که هیچ مشکلی برای سهمیه سوخت مردم به وجود نخواهد آمد و کارشناسان در حال بررسی و رفع مشکل هستند و به محض رفع مشکل به مردم اطلاع رسانی می‌شود.
 تشکیل جلسه فوری برای رفع اختلال سامانه هوشمند سوخت
فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این باره گفت: جلسه‌ای فوری درباره اختلال سامانه هوشمند سوخت در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حال برگزاری است که به محض پایان یافتن جلسه اطلاع رسانی عمومی خواهد شد. 
وزیر کشور: اختلال در ارائه خدمات پمپ بنزین‌ها به زودی رفع می‌شود
در همین حال وزیر کشور گفت: هیچ برنامه‌ای برای گرانی بنزین وجود ندارد و اختلال در ارائه خدمات در برخی از پمپ‌های بنزین به زودی رفع می‌شود.
 احمد وحیدی اظهار کرد: اختلال در ارائه خدمات در برخی از پمپ‌های بنزین ناشی از یک اشکال فنی و سامانه‌ای است و به زودی رفع می‌شود.
 وزیر کشور با تأکید بر اینکه هیچ برنامه‌ای برای گرانی بنزین وجود ندارد، گفت: مردم هیچ نگرانی نداشته باشند.
 تأیید حمله سایبری به سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها
نور نیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت: اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها که از ساعاتی قبل موجب بروز مشکل در روند سوخت‌گیری خودروها شده ناشی از حمله سایبری بوده است.
  کارشناسان فنی در حال رفع مشکل ایجاد شده هستند و به زودی روند سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها به حالت عادی برخواهد گشت. جزییات این حمله سایبری و منشاء آن در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی پس از جمع‌بندی نهایی منتشر خواهد شد.
 اختلال در سیستم توزیع سوخت بار دیگر اهمیت تقویت پدافند غیرعامل را ثابت کرد
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شیطنت‌هایی نظیر اختلال در سیستم توزیع سوخت به مثابه تجاوز به تمامیت ارضی بوده و باید با اقدام هم‌تراز پاسخ داده شود.
هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:
 «تجربه اختلال در سیستم توزیع سوخت یک بار دیگر اهمیت تقویت پدافند غیرعامل در مقابل حملات سایبری و تهدید زندگی عادی مردم را ثابت کرد.
 ضمن اینکه چنین شیطنت‌هایی به مثابه تجاوز به تمامیت ارضی باید با اقدام هم‌تراز پاسخ داده شود.»
روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم اطلاعیه‌ای صادر کرده است. در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع هموطنان می‌رساند به دلیل بروز مشکل فنی در سامانه هوشمند سوخت موقتاً امکان سوخت‌گیری در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت با اختلال مواجه شده و عرضه سوخت خارج از سیستم سامانه سوخت با نرخ دوم در حال انجام است، لذا تا رفع مشکل فنی از هموطنان عزیز تقاضا داریم صبوری کنند.
ضمناً پیرامون تأمین بنزین و نفت‌گاز در جایگاه‌ها مشکلی وجود ندارد و فرآورده به میزان کافی در انبارهای نفت و جایگاه‌ها وجود دارد و هیچگونه نگرانی در این خصوص متصور نمی‌باشد. شایعات مربوط به افزایش قیمت سوخت نیز قویاً تکذیب می‌شود.
همزمان با اختلال در جایگاه‌های سوخت، خبری بر خروجی ایسنا با عنوان قطع ناگهانی بنزین در جایگاه‌های سوخت به دلیل حمله سایبری قرار گرفت که مدیران این خبرگزاری توضیحاتی ارائه دادند و نوشتند؛ «به اطلاع مخاطبان محترم می‌رساند خبرگزاری ایسنا امروز در ساعت ۱۲: ۳۸ مورد حمله سایبری قرار گرفت که در جریان این حمله یک خبر با عنوان «قطع ناگهانی بنزین در جایگاه‌های سوخت تهران و شهرستان‌ها به دلیل حمله سایبری» بر روی سایت ایسنا بارگذاری شده است.  مسئولان خبرگزاری به محض اطلاع ضمن حذف خبر مذکور، در حال بررسی ابعاد فنی چگونگی این اتفاق و ایجاد تمهیدات لازم برای جلوگیری از وقوع مجدد این چنین اتفاقاتی هستند. ایسنا شدیداً اینگونه اقدامات مذبوحانه را محکوم نموده و از طریق مراجع ذیربط پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.»
 مرکز ملی فضای مجازی حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت در ایران را تأیید کرد: این عملیات ساعت ۱۱ صبح اتفاق افتاد.
مرکز ملی فضای مجازی با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تأیید حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور، از بازگشت سوخت‌رسانی به حالت عادی تا ساعاتی دیگر خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع هم‌وطنان گرامی می‌رساند، ساعت ۱۱ صبح روز سه شنبه چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۰ مرکز «افتا» گزارشی درخصوص حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور اعلام کرده و به تبع آن جایگاه‌ها در ارائه خدمات سوخت رسانی از مدار خارج شدند.
مرکز ملی فضای مجازی با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تأیید حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور، از بازگشت سوخت‌رسانی به حالت عادی تا ساعاتی دیگر خبر داد.
 به گزارش کبنا، مرکز ملی فضای مجازی در خصوص حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت اطلاعیه‌ای صادر کرد.
 در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع هم‌وطنان گرامی می‌رساند، ساعت ۱۱ صبح روز سه شنبه چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۰ مرکز «افتا» گزارشی درخصوص حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور اعلام کرده و به تبع آن جایگاه‌ها در ارائه خدمات سوخت رسانی از مدار خارج شدند.
 این مرکز در ادامه نیز گفته است: در همین راستا، دستگاه‌های ذیربط در حال رفع مشکل ایجاد شده هستند و تا ساعاتی دیگر خدمات سوخت رسانی به حالت عادی برخواهد گشت.
 همزمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در بیانیه جداگانه‌ای تاکید کرد که تمامی زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی کشور بدون هیچ مشکلی در حال خدمات‌رسانی هستند. 
در این بیانیه آمده است: در پی اختلال به وجود آمده در سامانه جایگاه‌های سوخت و نگرانی افکار عمومی از تسّری این اختلال به زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی به آگاهی می‌رساند تمام سامانه‌های ارتباطی و مخابراتی در سراسر کشور بدون هیچ‌گونه اختلالی در حال ارائه خدمات هستند.
این وزارتخانه خاطرنشان کرده است: بر اساس پیگیری‌های به عمل آمده و با تلاش کارشناسان وزارت نفت، اختلال به وجود آمده در سامانه‌های جایگاه‌های سوخت نیز در حال رفع است و در ساعات آینده به تدریج به حالت پایدار باز می‌گردد.
 علی فروزنده، سخنگوی وزارت نفت پیش از این با بیان اینکه سامانه کارت سوخت از مدار خارج شده است، گفته بود که سهمیه‌ها حفظ خواهد شد، زیرا سامانه آفلاین است.
صداوسیما می‌گوید اختلال در سامانه‌های سوخت به خاطر حمله سایبری است
صداوسیما اعلام کرد اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها که از ساعاتی قبل موجب بروز مشکل در روند سوخت‌گیری خودروها شده ناشی از حمله سایبری بوده است.
 صداوسیما اعلام کرد اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها که از ساعاتی قبل موجب بروز مشکل در روند سوخت‌گیری خودروها شده ناشی از حمله سایبری بوده است.
 به گزارش «کبنا»، بر اساس اعلام صداوسیما، کارشناسان فنی در حال رفع مشکل ایجاد شده هستند و به زودی روند سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها به حالت عادی برخواهد گشت.
 جزییات این حمله سایبری و منشاء آن در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی پس از جمع‌بندی نهایی منتشر خواهد شد.
 آخرین وضعیت فعالیت جایگاه‌های سوخت در کشور
اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین‌ها که امروز موجب بروز مشکلاتی در روند سوخت‌گیری خودروها شده در حال برطرف شدن است و طبق اعلام شرکت ملی پخش و پالایش فراورده‌های نفتی، هر لحظه تعداد جایگاه‌های سوختی که فعال می‌شوند افزایش می‌یابد.
 ایسنا، تا ساعت ۱۵: ۵۰ امروز ۵۲ جایگاه در استان تهران فعال و آماده سوخت‌رسانی شدند که این عدد تا ساعت ۱۵: ۴۰ حدود ۴۳ جایگاه اعلام شده بود.
 طبق گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در هر لحظه تعداد جایگاه‌های فعال افزایش می‌یابد و افراد برای مطلع شدن از فعال بودن جایگاه‌ها می‌توانند به سایت www.niopdc.ir مراجعه کنند.
 تا ساعت 17:40 در تهران و در ناحیه مرکزی جایگاه‌های ۱۱۰، ۲۳۲، میدان شهدا و ۱۵۵؛ در ناحیه شمال جایگاه‌های ۱۴۸، ۲۰۶، ۲۷۶ و لواسان؛ در ناحیه جنوب جایگاه‌های ۱۶۶ و ۱۳۸؛ در ناحیه شرق جایگاه‌های کمند، ۱۵۴، بخششی، پردیسان، پردیس، کوثر، ۲۲۴ و ۱۹۴ و در ناحیه غرب جایگاه‌های ۱۳۶، ۲۳۰، ۲۳۶ و ۱۷۷؛ در ناحیه اسلامشهر جایگاه نماز؛ در ناحیه پاکدشت جایگاه‌های انقلاب و کوروش و در ناحیه رباط‌کریم جایگاه‌های مهستا، تختی، رباط‌کریم، پرند، دهقانی، چمران، پادنا، نگارستان و سالور فعال شدند.
 در ناحیه ورامین نیز جایگاه پوینیک؛ در ناحیه فیروزکوه جایگاه‌های فیروزکوه جایگاه داخل شهر و زیتون؛ در ناحیه دماوند جایگاه‌های چنارغرب و فیروزان؛ در ناحیه شهریار جایگاه مروارید و در ناحیه ری جایگاه ۱۷۵ فعال شده است.
 در همین راستا تعداد ۳۳ خودروی P۲ (سوخت‌رسانی سیار) در سطح شهر تهران فعال است.
 مجموع جایگاه‌های فعال عرضه سوخت کشور نیز به تفکیک استان‌ها بدین شرح است: تهران ۷۰ جایگاه، آذربایجان شرقی ۶۰ جایگاه، کرمانشاه ۳۳ جایگاه، تربت حیدریه ۱۲ جایگاه، هرمزگان ۳۵ جایگاه، مرکزی ۱۷ جایگاه، کهگیلویه و بویراحمد 27 جایگاه، چابهار ۸ جایگاه، زاهدان ۱۳ جایگاه، مازندران ۱۵ جایگاه، خراسان رضوی ۱۶ جایگاه، همدان ۱۵ جایگاه، چالوس ۱۱ جایگاه، اصفهان ۷۰ جایگاه، کرمان ۵۰ جایگاه، گیلان ۱۵ جایگاه، قزوین ۱۹ جایگاه، البرز ۱۵ جایگاه، خراسان شمالی ۱۲ جایگاه، ایلام ۱۴ جایگاه، اردبیل ۲۱ جایگاه، اهواز ۲۰ جایگاه، خراسان جنوبی ۲۲ جایگاه، سبزوار ۱۲ جایگاه، قم ۱۰ جایگاه، آذربایجان غربی ۲۷ جایگاه، کردستان ۲۳ جایگاه، لرستان ۲۲ جایگاه، یزد ۲۰ جایگاه، آبادان ۱۰ جایگاه، زنجان ۳۵ جایگاه و میاندواب ۱۸ جایگاه.
 به گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، این آمار لحظه به لحظه افزایش می‌یابد. البته این سوخت‌رسانی خارج از شبکه هوشمند سوخت است و با نرخ دوم سوخت‌رسانی صورت می‌گیرد.
 کاهی در خصوص پیش بینی‌ها برای زمان فعال شدن تمامی جایگاه‌ها، هم گفت: همکاران ما با تمام توان و تلاش مشغول فعالیت هستند که تا ساعاتی دیگر این مشکل برطرف شود و تمامی جایگاه‌های سراسر کشور بتوانند با نرخ دوم شروع به فعالیت کنند.
 وی با اشاره به آخرین وضعیت جایگاه‌های سوخت‌رسان در جاده‌ها نیز گفت: مطمئن باشید همکاران ما در جاده‌های بین شهرها نیز نفراتی را اعزام می‌کنند تا در اسرع وقت این مشکل برطرف شود؛ جایگاه داران نمی‌توانند سیستم را تغییر دهند و حتماً باید تیم متخصص و فنی حضور داشته باشد و دستگاه‌ها را به صورت دستی فعال کنند.
مهدی علیزاده سخنگوی شرکت فرآورده‌های نفتی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت‌وگو با کبنا نیوز می‌گوید: جایگاه‌های بنزین استان کهگیلویه و بویراحمد همزمان با سراسر کشور دچار اختلال شد که خیلی سریع همکاران دست به کار شدند و الان بیش از 85 درصد جایگاه‌ها به مدار برگشته اند.
وی در ادامه از مردم خواست که به حواشی و شایعات اصلاً توجه نکنند، جایگاه‌های بنزین در حال خدمات‌رسانی هستند و بحث گرانی بنزین اصلاً و ابدا صحت ندارد.
سخنگوی شرکت فرآورده‌های نفتی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه تاکید کرد: مردم عزیز و فرهیخته استان با حوصله  و صبر در جایگاه‌های سوخت قرار بگیرند و سوخت‌گیری کنند.
علیزاده توضیح داد که با توجه به وقفه چند ساعته در سوخت رسانی به خودروها در شهرهای مختلف استان، با تلاش نیروهای این شرکت، 85 درصد از جایگاه‌های عرضه سوخت وارد مدار و فعال شده است.
 علیزاده اظهار داشت: تیم‌های فنی این شرکت اصلاح روند سوخت رسانی را در دستور کار خود قرار دادند و از مجموع ۳۵ جایگاه سوخت در استان ۳۰ جایگاه وارد مدار شده است.
 وی افزود: در پی شایعات امروز در خصوص افزایش قیمت سوخت، شاهد هجمه مردم به سمت جایگاه‌های سوخت استان بودیم که هم اینک از بار ترافیک و هجمه مردم کاسته شده است.
 مدیر روابط عمومی شرکت پخش فراورده‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در بحث ذخیره سازی سوخت در استان هیچ کمبود و مشکلی وجود ندارد. 
علیزاده ادامه داد: تلاش‌های کادر فنی این شرکت برای وارد مدار کردن مابقی جایگاه‌های سوخت استان ادامه دارد که تا امشب حداکثر یا فردا مشکل مرتفع می‌شود.
 وی از همشهریان خواست که به شایعاتی همچون افزایش قیمت سوخت در استان توجهی نکنند.
 
تصاویر زیر مربوط به اختلال در پمپ بنزین‌های کشور است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1