تاریخ انتشار
جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۲۵
کد مطلب : ۴۳۹۹۳۹
اولین سفر سرزده استاندار کهگیلویه و بویراحمد به منطقه سیلاب و کلوار؛

سیلاب و کلوار؛ رنج بی‌پایان / آیا احمدزاده برای دردهای سیلاب و کلواری‌ها مرهم می‌شود؟ ( + تصاویر و حواشی )

۱
کبنا ؛منطقه محروم سیلاب و کلوار شهرستان مارگون بزرگترین مشکلش نبود جاده ارتباطی مناسب بود. نبود فضای آموزشی و تجهیزات کافی، بیکاری جوانان و کمبود آب کشاورزی و آب آشامیدنی از دیگر مشکلات ساکنین این منطقه بود که اهالی روستای سیلاب و کلوار برای عبور از این مشکلات دست به دامن مسئولان کهگیلویه و بویراحمد شدند. در حالی رقص چین و چروک محرومیت بر رخسار سیلاب و کلوار سنگینی می‌کند که اولین کاروان دولت مردمی و قوی به مدیریت سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد به مرز فقر و نداری سفر کرد.

بیشتر بخوانید:


اولین سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به محروم ترین نقطه استان / فقر بر چهره «سیلاب و کلواری ها»

روستای محروم سیلاب و کلوار در نقطه صفر مرزی کهگیلویه و بویراحمد محروم از راه ارتباطی / مشکلات اختلافات مرزی روستای محروم «سیلاب و کلوار» / نام محروم ترین منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد در سفرنامه ناصرخسرو قبادیانی!

به گزارش کبنا، منطقه سیلاب کلوار با 22 روستای بزرگ و کوچک از مناطق محروم استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود که همواره محل مانور سیاسیون بوده و هرگاه سخن از محرومیت و فقر بوده یکی از نقاط مورد مثال منطقه سیلاب کلوار بوده است. این منطقه قریب به دو هزار نفر جمعیت، 425 خانوار و دارای 22 پاره روستا می‌باشد، این منطقه تا شهر مارگون مرکز شهرستان مارگون 70 کیلومتر فاصله دارد و در نزدیکی 10 کیلومتری شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.
به گزارش کبنا، سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد امروز جمعه ( 16 مهر ماه 1400) به همراه جمعی از مسئولان در اولین سفر کاری خود از منطقه محروم سیلاب و کلوار بازدید کرد. منطقه سیلاب کلوار را می‌توان از نمادهای بارز محرومیت و عدم توزیع عادلانه امکانات در استان کهگیلویه و بویراحمد قلمداد کرد. چین و چروک محرومیت بر رخسار منطقه سیلاب کلوار را به وضوح می‌توان بر چهره دلگیر و زجر کشیده مردم مهربان و کم توقع و ولایت مدار این دیار به وضوح لمس کرد.
 منطقه سیلاب کلوار در مرز بین استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال واقع شده است و از توابع شهرستان تازه تأسیس مارگون به شمار می‌رود که بازدید استاندار چند روز بعد از معارفه از این منطقه موجی از امیدواری برای رفع محرومیت‌ها و مشکلات را ایجاد کرده است.
از عمده مشکلات این منطقه می‌توان به عدم وجود جاده ارتباطی استاندارد اشاره کرد، جاده ارتباطی منطقه سیلاب کلوار از شهر مارگون تا محل امامزاده شاه غالب علیه السلام به صورت آسفالت می‌باشد و بعد از این نقطه تا فاصله 16 کیلومتری بیش از 10 روستای این منطقه تا مرز چهارمحال و بختیاری از وجود جاده ارتباطی محروم هستند.
 هم‌اکنون مسیر ارتباطی 14 کیلومتری از امامزاده شاه غالب تا منطقه چهارمحال و بختیاری با مشارکت بنیاد برکت با اعتباری بالغ بر 16 میلیارد تومان در حال زیرسازی است.

 محمدحسین نصیری راد مدیرکل راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: این مسیر ارتباطی به طول 14 کیلومتر با مشارکت 50 درصدی بنیاد برکت در حال احداث است.
 وی از استاندار کهگیلویه و بویراحمد درخواست کرد برای تسریع در روند اجرایی پروژه با ستاد اجرایی رایزنی شود تا سهم مشارکت افزایش پیدا کند.
 رضا روشن مجری پروژه آسفالت و بهسازی مسیر ارتباطی امامزاده شاه غالب به ادوار سیلاب کلوار، اظهار داشت: این مسیر ارتباطی به طول 14 کیلومتر با اعتباری بالغ بر 16 میلیارد تومان نزدیک به سه ماه شروع شده و در حال حاضر قریب به 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 وی با ابراز گلایه از روند پرداخت اعتبارات، افزود: از کل مبلغ اعتبار در نظر گرفته شده تاکنون یک میلیارد تومان به ما پرداخت شده است، که اگر اعتبارات به موقع تزریق شود امکان تحویل پیش از موعد مقرر نیز وجود دارد.
 روشن با بیان اینکه نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون به صورت مستمر پیگیر اجرای این پروژه است، گفت: با پایان یافتن این پروژه می‌توانیم شاهد رشد و توسعه و تسهیل ارتباط بین مردم استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد باشیم.
  اتصال مارگون به چهارمحال و بختیاری رؤیا یا واقعیت؟

اتصال ایمن مارگون به چهارمحال و بختیاری به رویایی برای مردم این منطقه تبدیل شده است، با اتصال آن به چهارمحال و بختیاری فقر و محرومیت رخت بر می‌بندد. سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از روستاهای سیلاب و کلوار گفت: توسعه هر منطقه‌ای منوط به دسترسی مردم به مناطق و امکانات بوده که با وجود مسیرهای ارتباطی استاندارد میسر خواهد بود.
احمدزاده با تاکید بر ضرورت تسریع در روند اجرایی پروژه ارتباطی شاه غالب به ادور، اظهار داشت: تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا با تزریق اعتبار این مسیر تا استان چهارمحال و بختیاری آسفالت شود تا مردم برای دسترسی به امکانات در این استان که به منطقه نزدیک است زودتر به بهره‌برداری برسد.
 وی بر استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات بهداشتی در این منطقه تأکید کرد و افزود: با توجه به فاصله این منطقه تا مناطق برخوردار از پزشک و مراکز درمانی لازم است که فعالیت پزشک و مراکز درمانی و بهداشتی در این منطقه مورد توجه مسئولان مربوطه قرار بگیرد.
احمدزاده با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اصلی در دولت سیزدهم توجه به اشتغال است، عنوان کرد: سرمایه‌گذار کارخانه سیمان مارگون وعده راه‌اندازی کارخانه دوم سیمان در منطقه مارگون با ظرفیت 500 نفر اشتغال را داده است و علاوه بر این یک شرکت حمل و نقل با ظرفیت اشتغال بالغ بر 350 نفر نیز احداث می‌شود.
نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای اشتغال از منابع طبیعی می‌خواهیم که زمینه بهره‌برداری مردم از منابع طبیعی را بدهند تا ضمن حفظ منابع طبیعی و گذر از تولید زغال که مخرب طبیعت است به اقتصاد و اشتغال روستائیان استان کمک شود.

 احمدزاده ادامه داد: ما به عنوان نماینده دولت تمام تلاش خود را برای جلوگیری از استخدام نیروهای سفارشی و فله‌ای در ادارات و سازمان‌ها به کار خواهیم بست.
 وی در ادامه از متقاضیان اشتغال درخواست نمود، با مشارکت خود در طرح‌های اشتغال زایی خانگی و زود بازده با استفاده از تسهیلات کم بهره بانکی به موضوع اشتغال و رفع فقر کمک کنند.
 فرماندار شهرستان مارگون اولویت اصلی در منطقه سیلاب کلوار را بهسازی و آسفالت جاده ارتباطی روستایی عنوان کرد و گفت: توپوگرافی منطقه و پراکندگی جمعیت سبب شده تا نحوه خدمات رسانی به منطقه را با مشکل مواجه کند.
 باقر قائمی افزود: همواره اراده برای خدمت رسانی وجود داشته است، اما برخی ضعف‌ها مثل کمبود اعتبارات و پراکندگی مناطق باعث شده تا در برخی مناطق شاهد محرومیت و فقر باشیم.
  رنج‌های بی‌پایان مردم منطقه سیلاب و کلوار

معضل بیکاری این روزها به عنوان یکی از چالش‌های مهم پیش‌روی جوامع به شمار می‌رود، استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن منابع و ظرفیت‌های بسیار، متأسفانه به دلیل عدم توجه و مدیریت صحیح با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند.
 بی‌شک اگر به ظرفیت روستاها در استان کهگیلویه و بویراحمد توجه لازم صورت بگیرد شاهد رونق و توسعه زندگی روستایی خواهیم بود و از چالش‌های زیادی نظیر مهاجرت از روستا به شهر و ایجاد پدیده حاشیه نشینی و سایر آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد.
 منطقه سیلاب کلوار در شهرستان مارگون با داشتن ظرفیت‌های مناسب کشاورزی و برخورداری از پتانسیل گیاهان دارویی و همچنین پرورش دام و طیور و آبزیان و ماهیان سردآبی می‌باشد.
 وجود یک رودخانه جاری در منطقه سیلاب و کلوار که از کنار بارگاه مطهر امامزاده شاه غالب (ع) عبور می‌کند فرصت مناسبی را برای احداث طرح‌های پرورش ماهی و آبیاری اراضی دیم پیش روی مردم این منطقه قرار داده است.
 مردم روستاهای سیلاب کلوار نسبت به بی‌توجهی به ظرفیت‌های کشاورزی در منطقه گلایه‌مند بوده و در سفر استاندار و مسئولان به این منطقه خواستار حل مشکلات مربوط به بخش کشاورزی شدند.
 الیاس تاج‌الدینی مدیرکل جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع مردم روستاهای سیلاب و کلوار اظهار داشت: در استان با توجه به توپوگرافی منطقه باید به سمت باغداری در اراضی شیب‌دار برویم.
 وی افزود: الگوی کشت در منطقه با رفتن به سمت و سوی کشت گیاهان دارویی تغییر بدهیم و باعث رونق و توسعه صنعت کشاورزی و اشتغال در روستاها باشیم.
 همچنین به ظرفیت پرورش دام و طیور در منطقه اشاره کرد و گفت: روستاهای منطقه با توجه به وضعیت اشتغال زمینه مناسبی جهت پرورش دامداری و طیور دارد و می‌توان با استفاده از تسهیلات کم بهره در این زمینه گام‌های موثری برداریم.
 تاج‌الدینی به ارتفاع اراضی کشاورزی و باغی نسبت به سطح رودخانه اشاره کرد و افزود: می‌توان با تزریق اعتبارات مالی لازم و ایجاد ایستگاه‌های پمپاژ آب از رودخانه مشکل آبیاری مزارع را برطرف کرد.

تاج‌الدینی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در جاده ارتباطی بین مزارع بیان کرد: ظرف روزهای آینده کارشناسان سازمان جهت بررسی مشکلات به این منطقه فرستاده می‌شوند و موضوع را پیگیری خواهند کرد.
 وی افزود: برای توسعه کشاورزی در منطقه سیلاب کلوار در آینده نزدیک یک خانه ترویج محصولات کشاورزی در یکی از روستاهای این منطقه راه‌اندازی خواهد شد.
سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد که منطقه محروم سیلاب و کلوار را برای اولین مقصد خود انتخاب کرد، قول داد که مشکل جاده این منطقه را برطرف کند. او همچنین به مردم منطقه سیلاب و کلوار توصیه کرد که می‌توانند از تسهیلات اشتغالزایی برای ایجاد شغل‌های درآمدزا و زودبازه همچون دامپروری، کشاورزی، تولید گیاهان دارویی، زنبورداری و... بهره ببرند.
احمدزاده در این سفر به هر روستایی از منطقه سیلاب و کلوار که می‌رسید، از ماشین پیاده می‌شد و با مردم پیرامون مشکلات‌شان صحبت می‌کردند. احمدزاده خیلی با حوصله و رو در رو با مردم حرف می‌زد. مردم گاهی چنان با تندی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد صحبت می‌کردند که تصور می‌شد، حتماً اتفاقی افتاده است. با این وجود احمدزاده می‌ایستاد، لبخند می‌زد، مشکلات را یادداشت می‌کرد و صدای مدیران مربوطه که همراهش بودند، می‌زد و مستقیم مردم و مسئول مربوطه گفت‌وگو می‌کردند تا مشکلات آنها به خوبی پیگیری شود.
برخی زنان با دود اسپند به استقبال احمدزاده نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد آمده بودند. رضایت مردم از اینکه می‌توانند، مستقیم حرف‌هایشان را به عالی‌ترین مقام دولتی بزنند، جلوه‌های خاصی در پی داشت. احمدزاده بدون هیچگونه تکلفی با مردم هم‌صحبت می‌شد و گاهی هم دست آنها را می‌گرفت و می‌فشرد. او پیشنهادهای خوبی در حوزه اشتغالزایی به مردم سیلاب و کلوار داد. فرماندار شهرستان مارگون، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب، مدیرعامل شرکت گاز، مدیرکل‌ اداره غله و بازرگانی، رئیس جهاد کشاورزی استان، مدیرکل منابع طبیعی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مدیرکل تعاون روستایی و جمعی از مسئولان شهرستانی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد را همراهی می‌کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1