تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۴۳۶۶۸۸
در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

درخواست اعتبار دو هزار میلیاردی برای پروژه حیاتی کهگیلویه و بویراحمد + تصاویر

۰
کبنا ؛نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست حسین کلانتری استانداری کهگیلویه و بویراحمد و با حضور حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، امروز شنبه (19 تیرماه 1400)، علی شهابی نسب اظهار کرد: پتروشیمی گچساران نزدیک به 80 درصد و پتروشیمی دهدشت 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی به منابع آبی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرده و پس از آن گفت: در فرمان تاریخی امام هدف این بوده که به چشم انداز 20 ساله دست پیدا کنیم. اقتصاد مقاومتی ریاضت کشیدن نیست بلکه چشم اندازی است که با توجه به تحریم و تکانه‌های اقتصادی پیش می‌رود.
شهابی نسب گفت: 3 پروژه مهم در استان، پتروشیمی گچساران، پروژه بیواتانول باشت- که 14 درصد پیشرفت دارد، همچنین پروژه دهدشت به قلعه رئیسی (پروژه ملی پاتاوه- دهدشت) پروژه مهمی است که به باغ ملک و اهواز مسیر پیدا می‌کند و همچنین موجب اصلاح شبکه دهدشت به دوگنبدان می‌شود، 50 میلیارد تومان اعتبار این پروژه است.
از ابتدای سال تاکنون 4 جلسه اقتصاد مقاومتی برگزار و 23 مصوبه اجرا شد.
وی گفت: 8 پروژه است که در زمینه شعار سال را داریم، 6 پروژه مربوط به کشاورزی است. با توجه به محدودیت‌ها برای اعتبارات استان، اعتبارات خوبی برای استان درنظر گرفته شده است.
شهابی نسب اظهار کرد: یکی از مشکلات ما این است که از محل منابع ملی متمرکز به این پروژه‌ها کمک شود، همچنین نامه‌ای به شما نوشته شد، ذکر کردیم که برای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی از چه طرح و چه ردیفی استفاده می‌شود. اگر دستور بدهید از این ظرفیت استفاده شود، پروژه‌های اقتصاد مقاومتی بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.




وی گفت: آخرین پیشنهاد دبیرخانه، حمایت سازمان‌های ایدرو و ایمیدرو است، انتظار است در پروژه‌های صنعتی از جمله بیواتانول باشت کمک کنند.
رییس سازمان برنامه ریزی استان گفت: از سه استان اول بوده‌ایم که با 33 پروژه، تفاهم نامه پروژه‌های جهش تولید را با سازمان برنامه و بودجه به امضا رساندیم، 8 بند در این تفاهم نامه آمده است. 
تاکنون در سال گذشته، از بند یک همین تفاهم نامه 26 میلیارد تومان بصورت نقد از محل صندوق توسعه ملی به پروژه‌های جهش تولید تخصیص یافته است.
وی گفت: 28 میلیارد و 700 میلیون وام از صندوق توسعه ملی در قالب کمک‌های فنی اعتباری  به پروژه‌های جهاد کشاورزی ابلاغ شده است.
 پژمان نیک اقبالی مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ توپوگرافی و کوهستانی بودن با مشکلات جاده‌ای روبرو بوده و به دلیل مشکلات جاده آیت کسانی که می‌خواستند به جنوب بروند استان را دور می‌زدند و مسیر هم طولانی‌تر می‌شد.
نیک اقبالی افزود: در سالهای گذشته با احداث راه‌های اصلی استان ما یک مرکز جدید ترانزیت مسافر و کالا شده و نشانگر رشد چشمگیر ارتباطات در این منطقه بوده است.
یک ابر پروژه در استان کهگیلویه و بویراحمد به نام پروژه ملی پاتاوه- دهدشت که قطعه‌ای از پازل بزرگتر شهرضا-بهبهان است، اگر در همین دولت بتوانیم دسترسی محلی پروژه را برقرار کنیم، فاصله تا بندر امام تا اصفهان را کوتاه خواهد کرد، حجم عظیمی از خوزستان و بوشهر از این محل عبور خواهد کرد.
وی افزود: در ابتدای این دولت 50 کیلومتر بزرگراه داشتیم که آن را به 250 کیلومتر بزرگراه رساندیم. 200 کیلومتر بزرگراه هم در دست احداث داریم.
وی ادامه اداد: پروژه پاتاوه دهدشت که در مراحل پایانی کار است، ان شالله امیدواریم تاچند ماه آینده به بهره برداری برسانیم اگر در همین دولت بتوانیم دسترسی محلی را برقرار کنیم، بار ترافیکی که ایجاد خواهد کرد بسیار چشمگیر خواهد بود، با توجه به قرار گرفتن استان کهگیلویه و بویراحمد در کریدورهای مختلف، پروژه بزرگ اتصال باشت، چرام، قلعه رئیسی، باغ ملک، که در همین مسیر استان خوزستان تنگ چویل را داریم که مسیری است که تصادفات بسیار زیادی در آن صورت گرفته است. بخش محروم قلعه رئیسی و دیشموک و قسمتی از چرام، قسمتی از باشت، و مهمتر باغ ملک، می‌تواند از بن بست خارج کند، قسمتی از مشکلات ما با ایجاد این جاده حل خواهد شد، چرا که اقتصاد و توسعه و اشتغال به همراه خواهد آورد.
وی گفت: این پروژه به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با این مقادیر ناچیز اعتبارات، احتمالاً انجام پروژه را تا سالیان دور به طول می‌انجامد.
جبار کیانی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج نیز به پراکنش جمعیتی استان کهگیلویه و بویراحمد و جمعیت روستایی استان اشاره کرده و گفت: در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، می‌توانیم توسعه پایدار روستایی را در دستور کار قرار دهیم و از مهاجرت جمعیت روستایی جلوگیری کنیم.
پروانه نیک مرام مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در خصوص پروژه‌هایی که ذکر شد، بحث اشتغال فصلی نیز برای استان مطرح می‌شود که اشتغال زایی خوبی ایجاد می‌کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تونل دیل چی شد پس
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1