تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۰۸
کد مطلب : ۴۳۴۴۷۴
در جلسه نشست هماهنگی ستاد مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد؛

کشت محصولات آب‌بر در کهگیلویه و بویراحمد ممنوع است / عشایر بهترین نگهبان طبیعت است

۰
کبنا ؛عصر امروز (شنبه 1 خرداد 1400)، جلسه نشست هماهنگی ستاد مدیریت بحران به ریاست حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد، برگزار شد.
به گزارش کبنا، کیامرث حاجی‌زاده معاون عمرانی استاندار گفت: عمده صحبت‌های ما در این جلسه در مورد آتش سوزی و خشکسالی است و ما 6 کمیته تخصصی در ستاد بحران برای عبور از خشکسالی  راه اندازی کردیم با عنوان کمیته آب و برق، کمیته اطلاع رسانی، کمیته نظامی، کمیته خسارات کشاورزی و کمیته آب و صنعت و کشاورزی که مرتب در ستاد بحران تشکیل می‌شود و چند جلسه خشکسالی در ستاد بحران برگزار کردیم و گزارش آن را تحویل استانداری دادیم.
غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی استان گفت: دیروز که در گچساران حریق اتفاق افتاد توانستیم سه تیم از اداره کل از شهرستان‌های بویراحمد، باشت و کهگیلویه با تجهیزات انفرادی و گروهی به گچساران اعزام کردیم.
وی در ادامه گفت: آتش سوزی‌هایی که در باشت و گچساران اتفاق می‌افتد ما را نگران می‌کند و باید آنها را در نقطه‌ای کنترل کنیم. در کوه نارک، حریق از نوک کوه شروع شد که دسترسی انسانی بسیار سخت بود و گاها وزش باد شدید آتش را به جاهای دیگر انتقال می‌داد.
وی در ادامه افزود: ما دو گروه فرستادیم که در مناطق مختلف مردم، دهیارها و شوراهایی که تمایل دارند برای مقابله با حریق آموزش‌های لازم را بدهند در خصوص شهرستان‌های دیگر اجازه نمی‌دهیم آتش سوزی از کنترل خارج شود و ما گاها به علت دسترسی سریع و راحت در کمتراز 10 هکتار آتش را مهار کردیم.
وی گفت: برای بالگرد طبق پیگیری‌هایی که داشتیم از طریق دکتر حاجی زاده هر وقت که نیاز باشد با هماهنگی هایی که با ستاد صورت گرفته بالگرد می‌تواند در استان مستقر شود ولی ساماندهی و اعزام نیروها خیلی ضرورت دارد در این بخش که شاهد حریق بودیم خوب و با برنامه ریزی درست کنترل شد
متاسفانه بخشی از آتش سوزی‌ها جبران ناپذیرند و باید سطح آتش سوزی را کم کنیم که منابع طبیعی ما کمتر خسارت ببیند و 1 مورد عامل انسانی که باعث حریق شد را در باشت شناسایی کرده و تحویل مقام قضایی داده شده است.
محمدی مدیرکل بحران استان گفت: متاسفانه امروزه 90 درصد آتش سوزی‌ها عاملین انسانی هستند که اکثراً بر اثر آتش زدن پس ماند کشاورزی بوجود می‌آید و باید برای شناسایی و برخورد با عاملین برنامه مکمل داشته باشیم.
اسفندیار برخه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: امسال یکی از سالهایی است با خشکسالی روبرو هستیم و در بحث دام، طیور و کشاورزی مشکلاتی داریم، با کشاورزان صحبت کردیم و نسبت به سال‌های قبل آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی کمتر شده و ما هشدار دادیم که از کشت محصولات آب‌بر جلوگیری کنند و برای این کار نیاز است نیروهای انتظامی وارد کار شوند چون ما قوه قهریه نداریم که برخورد کنیم و در خصوص خشکسالی چیزی حدود 843 میلیارد خسارت تخمین زده شد در همه زمینه‌ها اما مشکل عمده ما آبیاری باغات کشاورزی است که سازمان برنامه بودجه کمک کند که تانکرهای آب تهیه کنیم.
وی در ادامه گفت: در بحث زلزله کانال‌های آبیاری را درست کردیم اما در چند مورد چند حفره ایجاد شده و نیازمند لوله‌های آب هستیم و به صورت فورس ماژور باید رسیدگی شود.
آذرفرد مدیرکل امور عشایر استان گفت: عشایر بهترین نگهبان طبیعت است و درجلسات قبل تعیین کردیم قسمتی از مراتع واگذار شود به عشایر و حدوداً 50_40 درصد از عشایر داری پرونده مرتع هستند و اگر مراتع به عشایر واگذار شود به ما کمک بیشتری می‌شود.
وی گفت: ما 12 هزار خانوار عشایر داریم حدوداً 72 هزار نفر که 80 درصد آنها کوچ رو هستند ما در سطح استان 2 هزار چشمه عشایری داری که متاسفانه دچار کم آبی و بی آبی شدند و روزانه حدود 250 هزار لیتر توزیع آب با 500 تانکر داریم و بحث آبرسانی سیار را به صورت منظم دنبال می‌کنیم.
وی افزود: درسطح استان ما 5 پروژه تأمین آب در گچساران زیلایی کهگیلویه پشت کوه ملاطهماسب و باشت داریم که سالهاست آب شرب این مناطق درست تأمین نمی‌شد و حدوداً 20 میلیارد کار کردیم و 70_60 درصد پروژه را پیش بردیم و اگراین پروژه تمام شود آب شرب 1500 خانوار تأمین می‌شود.
مجید احمدی فرماندار گفت: در بحث کم آبی در ابتدای سال در شورای کشاورزی مصوب کردیم به علت کم آبی کشت محصولات آب‌بر مانند برنج ممنوع است و از نیروهای انتظامی و قضایی خواستیم در صورت تخلف برخورد شود که اعلام کردند برخورد قانونی با کشاورز ممکن نیست و بحث حاکمیتی است و بر عهده اداره آب و حوزه حهادکشاورزی است و تا الان نتبجه‌ای نگرفتیم که باید تدبیری اندیشیده شود.
وی گفت: نکته دیگر در نشست بحران شهرستان درباره آتش سوزی اعلام کردیم استفاده از دیده‌بان های محلی با کمک نیروهای دهیاری و شوراها برای شناسایی محل‌های آتش سوزی و از طریق گوگل می‌شود محل‌هایی که مستعد آتش سوزی هستن یا جاهایی که سال‌های قبل آتش سوزی در آنجا اتفاق افتاد را رصد کنند و در این موقع از سال عشایر می‌توانند کمک خوبی باشند.
حسین کلانتری استاندارکهگیلویه و بویراحمد گفت: طبق گزارش‌ها، ما با خشکسالی روبرو هستیم و اگر نتوانیم مدیریت و کنترل کنیم شاهد نزاع بین مردم هستیم باید درست برنامه ریزی کنیم در بحث آتش سوزی هلال احمر و محیط زیست خط مقدم هستندو باید تیم‌های آماده‌ای داشته باشند.
وی گفت: مدیران باید تمام نیروها را پای کار بیاورند و آن ها را به بهترین شکل مدیریت کنند از تمام پرسنل خود استفاده کنند و همه را موظف کنند وظایف خود را درست انجام دهند هرکس در حوزه خود، باید ریز و دقیق کارها را انجام دهند از همه امکانات استفاده کنند.
وی افزود: صدا و سیما باید درست پوشش دهند خبر را و آتش سوزی‌های اخیر را متناسب با شدت و وسعت پوشش دهد و اطلاع رسانی دقیق شفاف و به موقع در بحث خشکسالی انجام شود و باید اطلاع داده شود که کشت محصولات آب‌بر ممنوع است و کشاورزان کشت نکنند که شاهد خسارت نباشند.
وی در ادامه گفت: در حوزه آب شرب هم باید درست مدیریت شود. باید مردم رو پای کار آورد با هدایا، استفاده از منابع یا حتی قراردادی و با کمک امور عشایر مشارکت با عشایر را زیاد کنیم.
 پایش پهپادی در دستور کار قرار گیرد 400 میلیون تسهیلات برای تهیه پهپاد در نظر گرفتیم و نیروها ساماندهی شود می‌توانیم از بالگرد استفاده کنیم اما هزینه زیاد دارد و هزینه از منابع مردم کم می‌شود.
وی گفت: در بحث برخورد با عوامل انسانی باید همه همکاری کنند و شناسایی شوند و تحویل مراجع قضایی داده شوند با آنها برخورد جدی شود که شاهد این اتفاقات نباشیم و به سرمایه و منابع مردم آسیب زده نشود ما 300 میلیارد منابع داریم که باید درست توزیع شود.
وی گفت: ما در استان همزمان بحران‌های آتش سوزی، خشکسالی وکرونا را کنترل می‌کنیم و یک انتخابات بسیار مهم پیش رو داریم که باید همه مشارکت کنیم و بتوانیم در جهت پیشرفت کشور مدیریت و نظارت درستی داشته باشیم.


 
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1