تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۴۳۳۹۱۳
جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

توضیحات بانشی در باره حواشی پیرامون آمارها / نکته‌سنجی جمالی؛ آقای بانشی در ارائه آمار دقت کنید

۰
کبنا ؛«وقت رنگ استان کهگیلویه و بویراحمد تغییر می‌کند به این معنی نیست که کرونا تمام شده، ما الان ویروس انگلیسی و آفریقایی داریم و یک مسئله‌ای که رئیس جمهور امروز تاکید کرد این بود که افکار و اذهان مردم مغشوش نشود و حالا اینکه ویروس آفریقایی چه خواهد شد. بهترین راه برای جلوگیری از شیوع ویروس، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. در استان‌های هم جوار ویروس هندی و آفریقایی دیده شده و این یعنی ما باید دوچندان مواظبت داشته باشیم. الان بحث واکسن هم هست و گروه‌های سنی (۸۰ سال به بالا) واکسن دریافت می‌کنند. رئیس جمهور قول دادند تا پایان تیر ما ۱۳-۱۴ میلیون نفری که آسیب پذیر هستند واکسینه می‌شوند. مردم که واکسینه می‌شوند  این را باید دریابند که خودشان مصونیت پیدا می‌کنند اما می‌توانند ناقل باشند پس باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.» این بخشی از صحبت‌های احد جمالی معاون سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در نشست ستاد کرونا بود.
به گزارش کبنا؛ صبح امروز (شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰) نشست ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست احد جمالی معاون سیاسی و امنیتی استانداری و حضور سایر اعضا در سالن دولت برگزار شد.
پرویز یزدان‌پناه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای جلسه آمار کرونا در استان را تشریح کرد و اظهار داشت: از زمان شیوع کرونا تا کنون، کل مراجعات سرپایی به مراکز درمانی استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۶۲۵۱۵ بود، کل بستری‌های در این مدت ۱۶۸۶۳، افراد ترخیص شده ۱۶۴۵۵، تعداد افراد بستری با تست مثبت ۵۸۳۲ نفر بودند.
یزدانپناه در ادامه گفت: کل بیماران بستری موجود در بیمارستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۰۸ نفر است که ۱۸۵ نفر، تست آن‌ها مثبت و ۲۵ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.
وی اضافه کرد: بهبودی کامل ۴۱۶۴۸ نفر و بهبودی نسبی ۳۵۳۵ نفر بوده و تعداد افراد فوتی با تست مثبت PCR تا به امروز ۵۹۸ نفر و تعداد افراد فوتی  با تست مثبت سی تی اسکن ۲۱ نفر بوده که از این تعداد ۵۴۲ نفر دارای بیماری‌ای زمینه‌ای و ۷۷ نفر بدون بیماری زمینه‌ای بودند.
یزدانپناه در خصوص آمار واکسیناسیون در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۶۹۴۷ دوز واکسن دریافت کردیم که در نوبت اول ۱۴۸۳۱ دوز، نوبت دوم ۳۶۰۳ دوز و در مجموع ۱۸۴۳۴ دوز واکسن تزریق شده است.
پرویز یزدانپناه در خصوص کلینیک دهدشت، بیان کرد: این طرح از سال ۹۴ شروع و تا کنون به اتمام نرسیده و پیمانکار تابلوهایی را که باید نصب می‌کرد و تحویل می‌داد را برداشته و بدقولی انجام داده و با این شخص باید برخورد شود.
یزدانپناه در خصوص رعایت پروتکل‌ها و  برگزاری تجمعات مختلف، اظهار داشت: تجمعات به جزء شهرستان دنا در باقی نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد کنترل شده است. ما باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به ۹۰ درصد برسانیم. وضعیت شهرستان بویراحمد از قرمز به نارنجی رسیده و دهدشت و باشت هم، همچنان قرمز هستند. گونه‌های جهش یافته هندی و آفریقایی ویروس کرونا در استان‌های هم جوار مانند؛ فارس، خوزستان، بوشهر و بندر عباس دیده شدند و باید مراقب باشیم که این گونه‌ها وارد استان کهگیلویه و بویراحمد نشوند.
محمد مهدی بانشی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ضمن تبریک روز هلال احمر در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: در هفته گذشته ۲۹۳۳ بازدید داشتیم که در ۴ شاخص انجام شده است. ۸۲ درصد رعایت بهداشت فردی، ۸۷ درصد رعایت استفاده از ماسک توسط مراجعه کنندگان، ۸۱ درصد رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ۸۶ درصد رعایت تهویه مناسب که در میانگین ۸۴ درصد رعایت پروتکل‌ها را داشتیم که نسبت به هفته‌ی قبلش که ۷۷ درصد بوده  رعایت پروتکل‌ها بهتر شده است.
بانشی در خصوص بازدیدها، اضافه کرد: در این بازدیدها ۱۳۲ مورد اخطاری، ۱۱۵ مورد پلمپی داشتیم. در هفته گذشته ۲۶۶ پلمپ داشتیم و این هفته هم ۱۱۵ مورد که این نشان می‌دهد که سیستم نظارتی به خوبی کار خود را انجام می‌دهد.
بانشی در خصوص آمار هفته‌ی قبل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: من آمار دادم که ۲۷۴۲ بازدید داشتیم که ۷۹ درصد رعایت بهداشت فردی، ۷۷ درصد استفاده آر ماسک، ۷۴ درصد فاصله گذاری اجتماعی و ۷۶ درصد تهویه مناسب بود که به طور میانگین ۷۷ درصد رعایت پروتکل‌ها را داشتیم. برخی خبرگزاری‌ها آمدند و بنده را مورد نوازش قرار دادند که بود و نبود من فرقی نمی‌کند و من آمارها را جا به جا می‌دهم. در پاسخ باید بگویم که ۳۱ گروه کلان را مورد بازدید قرار می‌دهیم و در این ۳۱ گروه، ما ۴ آیتم (بهداشت فردی ـ استفاده از ماسک توسط خدمت گیرندگان ـ تهویه مناسب و رعایت فاصله گذاری اجتماعی) را مورد ارزیابی قرار دادیم، پس در مجموع ما ۱۲۴ آیتم را گزارش می‌دهیم و باید توجه شود که آمار هفتگی و ممکن است درصدها با هفته‌ی قبل و بعد تفاوت داشته باشد. به عنوان نمونه ما در این هفته از یک زندان بازدید کردیم، اگر رعایت کرده بود، می‌شود ۱۰۰ و در غیر این صورت صفر می‌شود. به همین خاطر بهتر است آمار در یک دوره یک ماهه یا سه ماهه بررسی شوند و حداقل این باشد که میانگین هفتگی اعلام شود. دوستان آمدند از این ۱۲۴ آیتم ۲ مورد (رعایت فاصله گذاری در پایانه‌های درون شهری که ۳۰ درصد بود و یکی دیگر که مراکز ورزشی که از ۱۴ واحد بازدید شده ۴ واحد رعایت می‌کردند و درصد رعایت که ۲۸ درصد شده بود) را انتخاب کردند و البته اقداماتی که در دو ستون آخر ـ یعنی پلمپ شده‌ها ـ دیده شود. دوستانی که آمار دادند از من عالم‌تر هستند و این را خیلی دقیق مشخص کردند. واقعاً یا باید میانگین را اعلام می‌کردند یا اینکه اگر دو مورد بد را می گویند دو مورد خوب را هم می‌گفتند. مثلاً رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن متبرکه و مساجد ما 92.5 درصد، زندان‌های ما ۱۰۰ درصد، مطب‌ها ۹۴ درصد و صنایع تولیدی و کارخانه‌های بزرگ ما ۹۲ درصد بوده است. متاسفانه از ۱۲۴ مورد دست روی دوـ سه مورد گذاشته‌اند و در این شرایط به صورت هدفدار خواستند، حمله کنند و من برای روشن شدن افکار، این آمار را ارائه دادم.
در ادامه این بحث، احد جمالی معاون سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد خطاب به بانشی، گفت: این انتخاب نمونه‌های تصادفی توسط تهرانی انجام شده یا خیر؟ بانشی در پاسخ گفت: تهران که انتخاب کردند، نظرشان این است که ما بدها را می‌گوییم که یک مقدار حساسیت بوجود آید و البته کار آن‌ها هم درست نیست.
احد جمالی در ادامه گفت: شما زحمت می‌کشید و تلاشتان هم مشخص است، اما یک سؤال، حتی در ذهن مردم عادی پیش آمده که این استان جزء استان‌های شاخص در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بوده، پس چگونه باید قرمز شود؟ شما در مجموعه‌ی خودتان یک تجدید نظری در خصوص ارائه آمار به مرکز داشته باشید.
بانشی پاسخ داد: همین آمار را به مرکز دادیم و از مجموع ۱۲۴ آیتم در ۱۰۰ آیتم جزء استان‌های اول بودیم و تنها در سه مورد و آن هم در یک هفته، آخر بودیم و همان سه آیتم را در آوردند و گفتند مال استان کهگیلویه و بویراحمد است. درست هم گفتند، اما در کنار آن میانگین را هم باید بگویند. اگر می‌خواهند چهار آیتم بد را بگویند ۴ آیتم خوب را هم بگویند.
مجید احمدی فرماندار شهرستان بویراحمد در این جلسه اظهار داشت: با توجه به شرایط آب و هوایی استان کهگیلویه و بویراحمد و نزدیک بودن عید فطر، مردم از استان‌های گرمسیری به سوی یاسوج روانه می‌شوند و باید ورودی‌های شهر کنترل شوند. اکنون که وضعیت شهرستان نارنجی شده و بازار فعال شده اگر تصمیم و دستور العملی در خصوص بازار وجود دارد را به ما اعلام کنید تا اجرا شود.
احد جمالی معاون سیاسی و امنیتی استانداری در خصوص خیز چهارم کرونا گفت: حرکت منفی در منحنی ویروس انگلیسی را شاهد هستیم. خیز چهارم خیز ویروس انگلیسی بود و ما دیدیم این ویروس چه تلفات و وضعیت خاصی در خود انگلستان با آن همه زیرساخت بوجود آورد.
وی افزود: خیز با یک فاصله زمانی بسیار کوتاه شروع شد و شدت گرفت و این خیز خیلی راحت کنترل شد. از علت‌های این خیز می‌توان به جهش ویروس، کاهش رعایت پروتکل‌ها توسط مردم، تعطیلات نوروزی، عادی انگاری مردم اشاره کرد. این استان جزو استان‌های خاصی‌ست که مسئله عزاداری تبدیل به معضل بزرگی شده است و البته انسان‌های فرهیخته تابو شکنی کردند و ما کمال تشکر را از این افراد را داریم.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اضافه کرد: آقای جان بابایی که برای بازدید به استان کهگیلویه و بویراحمد آمده بودند در اولین گزارشی که در حضور رئیس جمهور ارائه دادند و از مدیریت استان کهگیلویه و بویراحمد تقدیر و تشکر کردند. پیش بینی وزارت بهداشت و درمان این بود که استان کهگیلویه و بویراحمد از پیک‌های قبلی فرار کرده بود و اینجا و در این پیک گیر می افتند و بدجور هم گیر می افتند اما ایشان می‌گفت در بازدیدی که خودم داشتم و شرایط را مشاهده کردم که این بیماری با همان شیبی که بالا رفت پایین آمد و این بخاطر رغایت مردم است. کمال تشکر را از مردم فهیم استان کهگیلویه و بویراحمد داریم.
مردم خدمت را از خیانت را خوب تشخیص می‌دهند
احد جمالی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: اگر مسئولین حرف بزنند، مردم خدمت را از خیانت را خوب تشخیص می‌دهند و این را نه تنها در قضیه کرونا، بلکه در سال ۹۸ و قضیه انتخابات مجلس هم مشاهده کردیم. چه آن‌هایی که طرفدار پیروز انتخابات بودند و چه آن‌هایی که کاندیداشان پیروز نشده بود از شیوه‌ی برگزاری انتخاب تشکر کردند. از اینکه خونی ریخته نشد و ناهنجاری ایجاد نشد و این هم مدیریت که مجموعه حاکمیتی استان کهگیلویه و بویراحمد و هم فهم، درک و شعور مردم این استان بود.
 معاون سیاسی امنیتی استانداری در خصوص ویروس جهش یافته و واکسن کرونا، گفت: وقتی رنگ استان تغییر می‌کند به این معنی نیست که کرونا تمام شده، ما الان ویروس انگلیسی و آفریقایی داریم و یک مسئله‌ای که رئیس جمهور امروز تاکید کرد این بود که افکار و اذهان مردم مغشوش نشود و حالا اینکه ویروس آفریقایی چه خواهد شد. بهترین راه برای جلوگیری از شیوع ویروس رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. در استان‌های هم جوار ویروس هندی و آفریقایی دیده شده و این ما باید مواظبت دوچندان داشته باشیم. الان بحث واکسن هم هست و گروه‌های سنی (۸۰ سال به بالا) واکسن دریافت می‌کنند. رئیس جمهور قول دادند تا پایان تیر ما ۱۳-۱۴ میلیون نفری که آسیب پذیر هستند واکسینه می‌شوند. مردم که واکسینه می‌شوند  این را باید دریابند که خودشان مصونیت پیدا می‌کنند اما می‌توانند ناقل باشند پس باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
احد جمالی در مورد وضعیت کرونا در کشور اضافه کرد: وضعیت کشور هم الحمدالله وضعیت خوبی است و اکثریت استان‌های کشور شیب منفی را شروع کردند. در ۱۳ اردیبهشت ۱۰۲ شهر در وضعیت قرمز بودند و امروز ۱۸ اردیبهشت، تعداد شهرهای قرمز به ۴۶ عدد رسیده است. تعداد شهرهای نارنجی دیروز ۳۵ بوده و امروز ۶۳ عدد بوده است و شهرهای زرد ۱۱۱ بوده و الان ۱۳۹ شهر با وضعیت زرد داریم. شهر با وضعیت آبی نداریم.
احد جمالی با گفتن خطر در کمین شهرستان دنا است، اظهار داشت: شهرستان دنا با توجه به آماری که ارائه شد، در خطر است و در این جلسه به عنوان مصوبه به فرماندار و بهداشت این شهرستان اخطار داده شود. مدیران ما باید مدیریت کنند و سلامت مردم از همه چیز مهم‌تر است و هم چنین شهرستان باشت هم در همین وضع است.
وی در خصوص چالش‌های پیش رو در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از چالش‌ها همچنان تجمعات هستند که در این راستا از مردم  عاجزانه تقاضا داریم که به خاطر سلامت خود و جامعه رعایت کنند. باید ببنیم بزرگان استان چگونه عمل می‌کنند و ما نیز باید از این افراد الگوپذیری داشته باشیم. تاکید شدید بر رعایت پروتکل‌ها داریم. 
جمالی در رابطه با انتخابات و نشست‌های انتخاباتی گفت: ما به عنوان ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد برخورد خواهیم کرد  چون سلامت مردم اولویت اول است. ما بحث مشارکت حداکثری را داریم اما مشارکت حداکثری باید هوشنمدانه، نظام مند وعقلانی باشد. اگر بنا باشد نشست‌های انتخاباتی چه انتخابات شوراهای شهر و روستاها، چه انتخابات میاندوره گچساران و باشت و چه انتخابات ریاست جمهوری، تجمعاتی صورت بگیرد که با سلامت مردم مغایرت داشته باشد، خروجی این اتفاق، ایجاد مشکل برای مشارکت مردم است.
جمالی در رابطه با فعالیت بازار توضیح داد: وضعیت بازار، در شهرستان بویراحمد وضعیت نارنجی شده است و ما شرافتاً ناراحتیم و رنج می‌بریم که محل کسب و کار اصناف شرافتمند، تعطیل می‌شود و نیروی‌حاکمیتی دنبال این قضیه که فضایی ایجاد کنند تا مغازه‌ها را ببندند، نیستند. فعالیت با رعایت کامل پروتکل‌ها باشد. وضعیت  به زرد و آبی برسد تا مردم زندگی عادی داشته باشند ولی این موضوع را نباید فراموش کنیم که این ویروس به شدت شیوع پیدا کرده است. در هر حال، هر رنگی منطقه داشته باشد باید رعایت پروتکل‌ها را داشته باشیم.
وی به تعطیلات عید سعید فطر اشاره کرد و گفت: در تعطیلات عید سعید فطر هم تمهیدات لازم انجام گیرد و کلیه دستگاه‌ها هم هر کمکی لازم باشد، باید انجام دهند.
معاون سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در پایان گفت: درباره‌ی اردوهای جهادی قبلاً بحث شده بود  و ما منطقه‌ای مثل مارگون را داریم و شرایط بحرانی نشده است، چون این منطقه، منطقه‌ی بکری است و کمتر رفت و آمد شده است. طرحی بود که در ستاد کرونای استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور خود استاندار قرار بر این شد که با نظر خود دانشگاه علوم پزشکی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1