تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب : ۴۳۳۷۷۹
کبنا گزارش می‌دهد

تازه ترین رنگ بندی کرونایی کشور اعلام شد /بود و نبود معاون بهداشتی کهگیلویه و بویراحمد فرقی ندارد / رتبه آخر کهگیلویه و بویراحمد در رعایت پروتکل‌های بهداشتی / باشت هم قرمز شد / تناقض آماری آقای معاون دردسر ساز می‌شود

۱
کبنا ؛استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های محروم و کم درآمدی است که به دلیل نداشتن کارخانه‌ها، بازار بزرگ، صنعت قوی و... مردم آن عمدتاً به لحاظ مادی در شرایط خوبی بسر نمی‌برند. با شیوع بیماری کرونا، بر خلاف تصورها که گفته می‌شد استان کهگیلویه و بویراحمد چون مترو و پایانه‌های مسافربری قوی، اتوبوسرانی و واحد تولیدی و صنعتی بزرگی ندارد، کنترل بیماری کرونا در آن نسبت به سایر استان‌های پرجمعیت و صنعتی راحت‌تر است، اما اینگونه نشد. مسئولان کهگیلویه و بویراحمد بارها محدودیت‌های سختگیرانه را در این استان اجرا کردند. درب تمام مکان‌های گردشگری و تفریحی را قفل زدند، بازارهای کم جان و کم رونق شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد را بر روی مردم و بازاریان بستند و در ورودی شهرهای این استان تیم‌های کنترل خروج و ورود را مستقر کردند، اما با وجود این کارها استان کهگیلویه و بویراحمد در شرایط قرمز و بحرانی به سر می‌برد.

 بیشتر بخوانید:

آیا «بانشی» ستاد کرونا را منحرف می‌کند؟ / تناقض آماری شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد / رئیسی، بانشی را مجبور به شفاف سازی کند ( + سند )


آمار تزریق واکسن کرونا در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد / بانشی: نمی‌توانم قسم بخورم در سیستم من هیچ خطایی نیست

تازه‌ترین رنگ بندی کرونایی کشور اعلام شد
بر اساس تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی کشور، با کاهشی‌شدن روند بستری در بسیاری از نقاط کشور، ۱۲۴ شهرستان از وضعیت قرمز خارج و ۲۹ شهرستان جدید وارد شرایط قرمز شدند. علاوه‌برآن ۲۳۵ شهرستان نارنجی و ۱۱۱ شهرستان زرد هستند. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان، تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.



شهرستان‌های دهاقان (اصفهان)، بوشهر، تنگستان و جم (بوشهر)، نهبندان (خراسان جنوبی)، ایذه و باغ‌ملک (خوزستان)، طارم و ماه‌نشان (زنجان)، خاش، زابل، زاهدان و نیک‌شهر (سیستان و بلوچستان)، خرامه، خرم‌بید، سپیدان، قیر و کارزین و مرودشت (فارس)، دهگلان و سقز (کردستان)، رودبار جنوب و عنبرآباد (کرمان)، روانسر (کرمانشاه)، باشت (کهگیلویه و بویراحمد)، کردکوی و کلاله (گلستان)، بستک، جاسک و میناب (هرمزگان) از امروز در وضعیت قرمز قرار گرفتند. قبل از این شهرستان‌های بویراحمد و کهگیلویه در وضعیت قرمز قرار داشتند.
شهرستان باشت تنها شهرستان کهگیلویه و بویراحمد است که هیچ کارخانه‌ای یا واحد تولیدی و مکان گردشگری مطرحی ندارد، قرمز شدن یک شهرستان کوچک مثل باشت، خیلی تعجب برانگیز است.


به گزارش کبنا، با شیوع بیماری‌های عفونی و رسیدن به یک وضعیت که اصطلاحاً می گویند بیماری وارد پیک شده است، پس از آن کاهش روند نزولی آن [بیماری همه گیر] در همه پیک‌های بیماری اتفاق می افتد و اگر هیچ اقدام مدیریتی هم صورت نگیرد، با فاصله زمانی طولانی‌تر و عوارض اقتصادی و اجتماعی و مرگ میر بیشتر روند یک بیماری، خود به خود وارد مرحله نزولی می‌شود و اینجاست که اقدامات مدیریتی، کارشناسی شده، فعالانه و قاطعانه می‌تواند روند پیک بیماری و آثار و تلفات آن را کاهش و زمان پیک را کوتاه‌تر نماید.
طبق نقشه اپیدمیولوژیک بیماری (نقشه پیوست) از ابتدای پیک چهارم و همزمان با استان خوزستان، استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران وارد پیک چهارم شد. بیماری کرونا تا امروز که پیک چهارم در اکثر نقاط کشور و بالاخص تمامی استان‌هایی که اوایل این پیک، درگیر شده‌اند، یا کنترل و یا وارد روند نزولی شده (نقشه بیماری کشور) اما متاسفانه استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان جزء استان‌های قرمز و روند صعودی بوده و در اینجا بوده که نقش اقدامات مدیریتی به خصوص در سطح یک اقدامات بهداشتی مشخص می‌گردد.

طبق نقشه بالا، استان کهگیلویه و بویراحمد در 30 فروردین ماه 1400 به شدت با کرونا درگیر بوده و اعمال‌های سختگیرانه ستاد کرونا در فروردین ماه نتوانست جلوی شیوع بیشتری بیماری را بگیرد تا اردیبهشت ماه استان کهگیلویه و بویراحمد وارد شرایط قرمز و منجر به تعطیلی کسبه استان کهگیلویه و بویراحمد شود. بازاریان که این روزها بیش از همه رنج می‌برند. [سایر نقشه‌ها در ادامه همین گزارش ]

استان کهگیلویه و بویراحمد همزمان با شروع سال 1400 در وضعیت زرد قرار داشت که رفته رفته و متأسفانه در سایه سهل‌انگاری و نبود تدبیر و دوراندیشی استان وارد وضعیت قرمز شد که زیانش را واحدهای تولیدی، بازاریان و مردم دیدند.

به نظر می‌رسد، فعالیت‌های پیشگیرانه در طی دو ماه  اسفند 99 و فروردین ۱۴۰۰ برای اجتناب از آلودگی به ویروس کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد، همگی ناقص و البته کارساز نبوده است. نکته‌ای که نباید ناگفته بماند، این است که درک واقعیت و ارائه شفاف واقعیت‌ها بدون واهمه از توسعه شایعات یا هراس همگانی، بهتر می‌تواند در مدیریت این بیماری کمک کند؛ چرا که در پاسخ علمی، همزمان با انتقال واقعیت موضوع جنبه‌های مختلف مقابله، پیشگیری و آموزش در نظر گرفته می‌شود و با جلب مشارکت مردم  می‌توان برآسیب های جانبی و حاشیه سازی های رسانه‌ای نیز غلبه کرد.
متاسفانه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به جای گفتن حقایق به مردم و اعضای ستاد کرونا با برعکس جلوه دادن شرایط و منحرف کردن ستاد کرونا نه تنها حقایق را پنهان بلکه به به نظر می‌رسد، عمداً آمارها را دستکاری و به مردم و ستاد کرونا ارائه می‌دهد. محمد مهدی بانشی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در اظهاراتی بیان کرده بود که هیچ گاه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان کهگیلویه و بویراحمد از ۶۰ درصد کمتر نشده (نمودار زیر) و اینکه در تعطیلی اماکن رتبه سوم کشوری را دارد. در واقع وارونه جلوه دادن موضوع است، چرا که بر اساس جداول و نمودارهای رسمی وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور، وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد به گونه دیگری است.



طبق آمار و اطلاعات ارائه شده، در اواخر فروردین و هم در دو هفته اول و دوم اردیبهشت، استان کهگیلویه و بویراحمد چه در رعایت پروتکل‌ها و چه تعطیلی اماکن رتبه‌های آخر را دارد و در صحبت‌های دبیر ستاد ملی کرونا این واقعیت مطرح شده است. (نقشه‌ها)


نقشه بالا؛ مربوط به هفته دوم اردیبهشت ماه 1400 است که شرایط کهگیلویه و بویراحمد را خیلی پرخطر اعلام کرده و مشخص نیست که وقتی بانشی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان زیر 60 درصد نبوده، دقیقاً یعنی چه! اگر کار مجموعه ستاد کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد درست است، پس چرا باید این بلا سر استانی که هیچ [کارخانه بزرگ، مترو و ... ] ندارد، بیاید.

متاسفانه آمارهای غیرواقعی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد و همچنین آمار نادرست او در خصوص واکسیناسیون کرونا، [تناقض آمار واکسن‌های تزریق شده با آمار سامانه سیب] مشکلات زیادی را در استان به بار آورده است.
این در حالی است که استان کم جمعیت کهگیلویه و بویراحمد، نه بازار سرپوشیده، نه مترو، نه اتوبوس رانی و نه شاهراه بین استانی، مرزی و تجاری دارد و حدود یک ماه است که اکثر کسبه و بازاریان تعطیل و از شغل و درآمد وا مانده‌اند. اما متاسفانه همچنان کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌تازد و همچنان این استان قرمز است و اینجاست که مشخص می‌گردد که در سطح پیشگیری نیاز به بازنگری و اقدامات اساسی است تا خیلی سریعتر مردم فهیم، زحمتکش و فرهیخته استان کهگیلویه و بویراحمد از این پیک و پیک‌های بعدی نجات یابند و رونقی دو باره به بازار نیمه جان استان کهگیلویه و بویراحمد برگردد.


نقشه قوق مربوط به 13 اردیبهشت ماه 1400 است.



نقشه فوق مربوط به 25 اسفند ماه 1399 است که شرایط استان کهگیلویه و بویراحمد را به لحاظ شیوع کرونا زرد نشان می‌دهد، مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد دقیقاً در ستاد استانی کرونا چه مصوباتی را مصوب می‌کنند که شرایط استان از زرد به قرمز می‌رود و بحران می‌شود. آیا مصوبات ستاد کرونای استان کهگیلویه و بویراحمد پیشگیرانه است یا اصلاً کارساز نیست؟ اگر کار ساز بوده چرا استان محروم کهگیلویه و بویراحمد باید از شرایط زرد به قرمز برسد! مسئولان نباید این استان را با استان‌های صنعتی، پر جمعیت و صاحب کارخانه‌های بزرگ مقایسه کنند.
به گزارش کبنا، دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا ضمن اعلام جدیدترین گزارش از رده‌بندی استان‌ها در اجرای پروتکل‌های بهداشتی، از پلمب ۵۲۰۲ واحد به خاطر عدم رعایت پروتکل‌ها در نتیجه بازرسی تیم‌های نظارتی بهداشت خبر داد.
به گزارش سپید، بابک دین پرست افزود: «از اول تا ۸ اردیبهشت ماه بر اساس گزارش وزارت بهداشت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی درسطح چهار استان آذربایجان غربی، چهارمحال وبختیاری، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد بین ۳۳ تا ۴۸ درصد بوده است.»
دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا افزود: «در همین مدت رعایت پروتکل‌های بهداشتی درسطح ۱۰ استان آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کردستان، گیلان، گلستان، لرستان، همدان، مرکزی و مازندران بین ۴۹ تا ۵۸ درصد بوده است.»
معاون توسعه منطقه‌ای وزیر کشور ۱۰ استانی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی درسطح آن‌ها در بازه زمانی اول تا ۸ اردیبهشت ماه بین ۵۹ تا ۶۵ درصد ثبت شده است را اصفهان، البرز، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، قم، کرمانشاه، کرمان و هرمزگان برشمرد.
دین پرست رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح هفت استان اردبیل، ایلام، تهران، زنجان، سمنان، قزوین و یزد را در همین بازه زمانی بین ۶۶ تا ۷۸ درصد اعلام کرد.
دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: «از مقایسه وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی درسطح استان‌های کشور در دو بازه زمانی ۱۸ تا ۲۵ فروردین و ۱ تا ۸ اردیبهشت ماه شاهد برخی تغییرات در رتبه‌بندی استان‌ها هستیم.»
دین پرست در تحلیل رده‌بندی جدید استان‌ها در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهارکرد: «در بازه زمانی اول تا ۸ اردیبهشت، شاهد حذف پایین‌ترین سطح‌بندی استان‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۵ فروردین هستیم که به معنای خروج دو استان ایلام و سیستان وبلوچستان از دامنه فوق است البته استان سیستان وبلوچستان، کماکان در پایین‌ترین سطح از رعایت پروتکل‌های بهداشتی درکشور (۳۳ تا ۴۸ درصد) قراردارد، اما استان ایلام با جهش چشمگیر، به گروه استان‌هایی که بالاترین سطح رعایت پروتکل‌ها (۶۶ تا ۷۸ درصد) دارند، پیوسته است.»
دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا افزود: «استان‌های آذربایجان غربی، چهارمحال وبختیاری و کهگیلویه وبویراحمد که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن‌ها، در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۵ فروردین ماه، بین ۳۳ تا ۵۵ درصد بود، در دوره زمانی ۱ تا ۸ اردیبهشت، در گروه استان‌هایی قرارگفته‌اند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی درسطح آن‌ها بین ۳۳ تا ۴۷ درصد بوده است که نشان از ثابت بودن وضعیت وحتی تنزل میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی از این استان‌ها دارد.»



معاون وزیر کشور با بیان اینکه استان‌های زنجان، تهران، سمنان و یزد همچون دوره مورد بررسی قبلی، کماکان در بین استان‌هایی قرار دارند که دارای بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند، گفت: «دو استان اردبیل و قزوین که در دوره قبل در گروه استان‌های با درصد رعایت ۳۳ تا ۵۵ دستورالعمل‌های بهداشتی بودند، در این بازه زمانی در کنار استان‌های دارای بالاترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرارگرفته‌اند.»
 دین پرست تصریح کرد: «این درحالیست که سطح موردانتظار از اجرای پروتکل‌های بهداشتی، برای مهاربیماری وخروج از موج چهارم، حداقل ۹۰ درصد است.»
دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا با اعلام آخرین وضعیت کشوری نتایج اقدامات ناشی از تشدید بازرسی‌ها در بازه زمانی اول تا ۸ اردیبهشت گفت: «در این مدت، از مجموع تعداد کل سه میلیون و ۵۷۷ هزار و ۸۰۷ مرکز تهیه، توزیع، عرضه وفروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی، تعداد ۳۱۰ هزار و ۳۳ واحد، یعنی قریب به ۹ درصد کل واحدها به صورت میدانی بازرسی شده‌اند که در نتیجه این بازرسی‌ها ۴۰ هزار و ۴۲۲ مورد منجر به دادن تذکر و معرفی به مراجع قضایی و ۵۲۰۲ مورد نیز پلمب شده است.»
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: «از آنجایی که به موجب مفاد بند ۴ سیزدهمین جلسه قرارگاه عملیاتی که در ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ برگزار و مصوبات آن از سوی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ابلاغ شده است، مقرر شد که وزارت بهداشت با تکیه بر اختیارات و مسئولیت‌های قانونی خود و به‌ویژه کمیته عالی نظارت، ضمن انجام تکالیف و وظایف قانونی مربوطه، گزارشات هفتگی مربوط به آخرین تحولات مربوط به دوحوزه «وضعیت اجرای پروتکل‌های بهداشتی در کشور درمقابله با ویروس کرونا» و همچنین «وضعیت کووید-۱۹» در سراسر کشور را در مقایسه با هفته قبل به همراه مصادیق دقیق تخلفات و تعلل بخش‌های مختلف در سطح کشور به قرارگاه عملیاتی منعکس کند.»
دین پرست در پایان تاکید کرد: «قطعاً روند اعلامی به عنوان مهم‌ترین شاخص ارزیابی عملکرد ستادهای استانی مدیریت بیماری کرونا، در مهار این بیماری محسوب خواهد شد. لذا این قرارگاه در انتظار اعلام مصادیق دقیق تخلفات وتعلل بخش‌های مختلف در سطح کشور از سوی وزارت بهداشت و کمیته عالی نظارت برای بررسی و برخورد قانونی با تعلل کنندگان و متخلفان است.»
بنا بر این گزارش، مجموعه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد چه برنامه‌ای  برای پیشگیری از شیوع کرونا دارند؟ صرفاً با برگزاری جلسات نمی‌توان این بیماری را کنترل کرد، بلکه تصمیمات باید بر اساس واقعیات باشند! صرفا تعطیلی اماکن و بازار کمکی به کنترل بیماری نخواهد کرد. همچنین ارائه آمارهای واقعی کمک شایانی به کنترل بیماری می‌کند. اگر بانشی معاون دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه در تشریح وضعیت و راهکارهایی مختص با استان ارائه کنند قطعا استاندار کهگیلویه و بویراحمد و ستاد کرونا تصمیم بهتری اتخاذ خواهند کرد.
درست نیست یک مدیر به ویژه در این شرایط خاص ضعف مدیریتی خود را پشت ارائه آمارهای غیرکارشناسی و بدون تحلیل پنهان کند.

ادامه دارد...
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کبنا ناراحت نباش استان ما به جز انتخابات ودر بقیه موارد اخرین استانیم
Iran, Islamic Republic of
وقتی فنی بهداشت باشه ، مگه نتیجه ای بهتر این داره؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
خوب جلسه میگیره و خوب سلفی میگیره !
وقتی در یه حدی وضعیت خوب میشه ، فوری در رسانه استانی ظاهر میشه و همه رو به خودش ربط میده اما وقتی وضعیت بد میشه ، بهانه و دلیل تراشی میکنه و زمین و زمان رو مقصر میدونه !!!
علی7
Iran, Islamic Republic of
همه شهرستانها قرمز و فوق قرمز هستند متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی دارد سوء مدیریت در دانشگاه بیداد می کنه
Iran, Islamic Republic of
سلام
در درمانگاه شهر سی سخت مسئول مرکز واکسن ... واکسن کرونا تزریق کرده ولی جایی ثبت نکرده اند و باید دوربین های مرکز رو چک کرد
Iran, Islamic Republic of
درصد میزان مرگ میر به نسبت سایر استان ها بسیار خوب عمل شده است اگر نیم نگاهی به آمار استان های همجوار انداخته شود مشخص است که نحوه مدیریت کووید19 در استان قابل قبول است
غلام
Iran, Islamic Republic of
از همه لحاظ استان ما اوله همن طور که در انتخابات اوله در بقیه امور چه وضعیت بهداشتی وغیره استانی که سر و صحاب درستی نداشته باشه از این بهتر نمیشه
Iran, Islamic Republic of
شرایط تست گیری هم به طور مسخره ای با تاخیر انجام میشه .
تبدیلش کردن به ساعت ۹ تا ۱۱ و ۴ تا ۷ بگذریم از اینکه عصرا تا ۵ هم نمیان .
تازه میگن باید اینترنتی اول نوبت بگیری امروز اقدام کنی برای ۴ روز دیگه نوبت میده . فکر کنین ۴ روز یه فرد آلوده توی اجتماع بچرخه تا نوبتش بشه. در شرایطی که می تونن دو ساعت اضافه کنن و هر روز تستارو بگیرن. همین امروز برین مرکز اکبرآباد ملاحظه بفرمایید
خسرو
Romania
صادقانه بگم
دکتر بانشی از بهترین معاونین بهداشتی کشور هست
که شبانه روزی با تیم مدیریتیش پای کار بودن
والان هم هستن
پس منصفانه قضاوت کنیم
سعید
United States
کسی در علوم پزشکی فرصت رسیدگی به مسایل بهداشتی درمانی و اموزشی نداره، حیف از کادر درمان و پرسنل نخبه که گرفتار بازی سیاسی مدیران شدند
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1