تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۰
کد مطلب : ۴۲۹۴۳۸
رئیس مجلس در نشست نهایی نظارت میدانی در استان چهارمحال و بختیاری:

۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع شد اما مردم فقط گرانی دیدند / مجلس یازدهم در اصلاح ساختار بودجه دست دلالان را قطع می‌کند

۰
کبنا ؛رئیس مجلس گفت: در مجلس یازدهم بین قانونگذاری و نظارت اولویت را به نظارت دادیم که بخشی از آن با ابزارهای مجلس دنبال می‌شود و بخشی دیگر نیز با نظارت میدانی بر اساس برنامه‌ها و قوانین ابلاغ شده به ویژه برنامه توسعه ۵ ساله و برنامه بودجه یک ساله پیگیری می‌شود.
به گزارش کبنا، دکتر محمد باقر قالیباف امروز (پنج‌شنبه، 18 دی ماه) در نشست نهایی پیگیری و نظارت میدانی در استان چهارمحال و بختیاری گفت: خدا را شاکرم که در سومین سفر نظارتی به استان ولایتمدار چهارمحال و بختیاری سفر کردیم؛ مردم این استان باصفا، شجاع و اهل قناعت هستند، مردمی که همیشه به ایرانی بودن و محب اهل بیت بودن خودشان افتخار کرده و این موضوع را در طول تاریخ به اثبات رساندند، خدمت کردن به چنین مردمی توفیق  است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر می‌گویم مردم استان شهیدپرور، شجاع و ولایتمدار هستند، چون در دوران دفاع مقدس در سخت‌ترین شرایط با رزمندگان  در تیپ قمربنی‌هاشم این ویژگی‌ها را در میدان جنگ نشان دادند. در میدان جنگ فرق میان مرد و نامرد مشخص می‌شود؛ در این سفر توفیق داشتم مهمان این عزیزان باشم، از این رو از مهمان‌نوازی و محبت مردم استان تشکر می‌کنم، به خاطر شرایط کرونایی امکان برگزاری مراسم با حضور دسته جمعی مردم امکان‌پذیر نبود.
متوازن کردن توسعه و پیشرفت با اولویت دادن به استان‌های محروم محقق می‌شود
وی با اشاره به نظارت میدانی از استان‌های مختلف کشور، افزود: نظارت میدانی مجلس با اولویت استان‌هایی است که بر اساس آمار و شاخص‌های برنامه توسعه در مقایسه با سایر استان‌ها محرومیت بیشتری دارند. این اولویت بر اساس ارزش‌های انقلاب اسلامی بوده چرا که محرومان ولی نعمتان ما هستند و از طرفی ضرورت توجه به این استان ها، برای این است که انصاف حکم می‌کند اولویت نظارت را به مناطق محروم و کم برخوردار بدهیم، از این رو عبور از شرایط فعلی و متوازن کردن توسعه و پیشرفت با اولویت دادن به استان‌های محروم محقق می‌شود که ما در دستور کار قرار دادیم.
نظارت؛ اولویت کاری مجلس یازدهم
قالیباف ادامه داد: در مجلس یازدهم بین قانونگذاری و نظارت اولویت را به نظارت دادیم که بخشی از آن با ابزارهای مجلس در صحن مانند سوال از وزرا، استیضاح، تحقیق و تفحص و تذکر دنبال می‌شود و بخشی دیگر نیز با نظارت میدانی بر اساس برنامه‌ها و قوانین ابلاغ شده به ویژه برنامه توسعه 5 ساله و برنامه بودجه یک ساله پیگیری می‌شود.
نظارت بر پروژه‌های بزرگ مقیاس با پروژه‌های کوچک تفاوتی ندارد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر همین اساس در میدان کار باید برنامه‌های مربوط به سند توسعه ملی و برنامه و بودجه مورد بازدید و نظارت قرار گیرد و حرف مردم و مدیران را به صورت مستقیم بشنویم. در این میان نظارت بر پروژه‌های بزرگ مقیاس با پروژه‌های کوچک تفاوتی ندارد، این موضوع منشأ مدیریتی و دینی دارد.
وی با اشاره به نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر، گفت: بر طبق این نامه حضرت علی (ع) به مالک می فرماید: بخشی از بیت المال و بخشی از غله‏ های زمین‏ های غنیمتی اسلام را در هر شهری به طبقات پایین اختصاص بدهید، زیرا برای دورترین مسلمانان همانند نزدیک‏ترین آنان سهمی مساوی وجود دارد و تو مسئول رعایت آن می‏باشی. مبادا سرمستی حکومت، تو را از رسیدگی به آنان باز دارد، که هرگز انجام کارهای فراوان و مهم عذری برای ترک مسئولیت‏ های کوچک‏تر نخواهد بود. همواره در فکر مشکلات آنان باش و از آنان روی برمگردان، به ویژه امور کسانی را از آنان بیشتر رسیدگی کن که از کوچکی به چشم نمی ‏آیند و دیگران آنان را کوچک می‏شمارند و کمتر به تو دسترسی دارند.
قالیباف ادامه داد: نمی‌توانیم ادعا کنیم که شیعه امیرالمومنین هستیم ولی در اتاق‌های خودمان بمانیم و بگوییم جلسات و موضوعات مهمتری داریم. باید پای درد و دل مردمانی بنشینیم که در زمان جنگ تفنگ خودشان را بدون شرط برداشته و به میدان جنگ رفتند و از کشور دفاع کردند، بنشینیم و به حرفشان گوش دهیم، توقعات بسیار کوچکی دارند که در عین حال با برنامه ریزی و تلاش بزرگترین مشکل آنها رفع می‌شود، بنابراین نظارت برای بهبود وضعیت معیشتی مردم اولویت ما است که یقیناً ریل سیاست‌گذاری نیز متمرکز بر این موضوعات است و برای ما در این مسیر پروژه‌های بزرگ و کوچک معنایی ندارد، هر چند که در حوزه برنامه‌ریزی کلان برای حل مشکلات اساسی نیازمند اجرای پیشرانه‌ها و پروژه‌های کلان اقتصادی هستیم.
تعلل در اجرای پروژه‌ها مردم را نسبت به مسئولان بی‌اعتماد می‌کند/ساختار بودجه دچار اشکال اساسی است
وی گفت: در این سفر از برخی از پروژه های استان چهارمحال و بختیاری بازدید کردیم، یکی از پروژه های این استان، بیش از یک دهه است که هنوز اجرا نشده، تعلل در اجرای پروژه‌ها مردم را نسبت به مسئولان بی‌اعتماد می‌کند. یقینا یکی از جاهایی که می‌توانیم تحول را رقم بزنیم در حوزه دیوانسالاری بودجه است. ساختار بودجه دچار اشکال اساسی است، در کشور گاهی بیش از صد میلیارد دلار درآمد کسب شده اما باز هم کسری تراز عملیاتی داشتیم، از طرفی گاهی با 30 میلیارد دلار هم دچار کسری تراز بودجه بودیم. کسری بودجه به معنی مشکلات معیشتی و گرانی است و هزینه دولت را از جیب مردم درآوردن؛ اگر بخواهیم این رویه را اصلاح کنیم باید برای اصلاح ساختار بودجه اقدام کنیم.
پیش‌بینی نادرست در درآمدزایی سالانه کشور موجب افزایش گرانی می‌شود
وی ادامه داد: ابتدا باید بودجه را به نحوی تنظیم کنیم که کسری نداشته باشد و در صورت داشتن کسری هم شجاعانه و به صورت شفاف در بودجه به آن اشاره کنیم. نباید درآمدهایی را در بودجه لحاظ کنیم که به هیچ عنوان محقق نمی‌شود. این پیش‌بینی نادرست موجب افزایش گرانی می‌شود. مجلس یازدهم مصمم است این اصلاحات را در ساختار بودجه انجام دهد.
افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی با وجود هزینه کرد 9 هزار میلیارد تومان ارز 4200 در سال جاری
قالیباف گفت: امروز در هزینه‌کرد درآمدهای ارزی دقت لازم را نداریم، در سال گذشته ارز 4200 تومانی 14 الی 15 هزار میلیارد تومان در بودجه لحاظ شده بود، همچنین در سال 99 بیش از 9 هزار میلیارد تومان ارز 4200 تومانی برای تأمین کالاهای اساسی هزینه شده اما این پول علیرغم اینکه هزینه شد تأثیری در زندگی مردم نداشت و قیمت‌ها به صورت بی‌رویه و لجام‌گسیخته افزایش پیدا کرد؛ اگر دغدغه معیشت مردم را داریم، باید نسبت به اصلاح نابسامانی در نهاده های دامی و کشاورزی اقدام شود.
مجلس یازدهم در سیاست‌های اصلاح ساختار بودجه دست دلالان را قطع می کند
رئیس قوه مقننه ادامه داد: مجلس یازدهم بدون شک در سیاست‌های اصلاح ساختار بودجه به گونه‌ای عمل می‌کند که دست دلالان قطع شود، امروز بیشترین سود در جیب دلالان می‌رود، به عنوان مثال در حوزه خودرو قیمت اتومبیل از درب کارخانه تا بازار قیمت متفاوت است که سود آن به جبیب دلال می‌رود، همین رویه برای فولاد نیز صادق است.
وی با بیان اینکه رفع مشکلات حوزه معیشت و محرومیت زدایی دغدغه نخست مجلس است، گفت: در برنامه پنج ساله هفتم هم رویکرد محرومیت زدایی و توانمندسازی استان‌های محروم و کمتر برخوردار در دستور کار قرار دارد.
رئیس مجلس با اعلام اینکه بخش های کشاورزی، دامداری، شیلات و گردشگری از مهم‌ترین ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری محسوب می شود، افزود: با کمک گروه‌های جهادی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مستضعفان و دولت، رفع مشکلات مناطق محروم و روستا‌های دوردست را به صورت ضربتی دنبال می‌کنیم.
اگر دغدغۀ معیشت مردم را دارید مانع از خالی شدن جیب آنها شوید
رئیس مجلس با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، اصلاح ساختار بودجه را در سال 97 به دولت تکلیف کردند ولی تا کنون اتفاقی نیفتاده است، گفت: باید درآمدها را واقعی کنیم و نگذاریم دارایی‌های مردم نصف شود، اگر دغدغۀ معیشت مردم را دارید مانع از خالی شدن جیب آنها شوید.
انضباط را به بودجه‌ریزی کشور بازخواهیم گرداند
وی با بیان اینکه انضباط را به بودجه‌ریزی کشور بازخواهیم گرداند، گفت: نخواهیم گذاشت سیاست‌های غلط، جیب مردم را خالی و سفرۀ آنها را کوچک‌تر کند.وقتی بانک‌ها خارج از ظرفیت خود کار را انجام دهند شاهد افزایش نقدینگی و تورم هستیم، مجلس از کنار این‌ها به راحتی نمی‌گذرد و به‌طور حتم دغدغه معیشت مردم، محرومیت‌زدایی، سلامت مردم و تولید و اشتغال را در اصلاح ساختار بودجه دارد.
هدف نظارت میدانی مجلس مچ‌گیری و سنگ‌اندازی نیست
وی با بیان اینکه ریل سیاستگذاری مجلس پیگیری مشکلات معیشتی محرومان و پیگیری مشکلات مناطق محروم است، اضافه کرد: حضور در میدان، خود مدیران و مسئولان را هم از خواب غفلت از وضعیت معیشتی مردم بیدار می‌کند، می‌خواهیم سنگ از سر راه مدیران اجرایی برداریم، هدف نظارت میدانی مچ‌گیری و سنگ‌اندازی نیست. هر مدیری را که قوی و امین است، به نحوی حمایت می‌کنیم که شجاعت در تصمیم‌گیری هم پیدا کنند.
رئیس قوه مقننه اظهار داشت: نظارت میدانی وجدان را در مسئولان بیدار می‌کند و به نوعی نظارت بر وعده‌های مدیریتی در حوزه اجرایی است‌. باید کمک به مدیران کرد و هرگز با نگاه مچ‌گیری در نظارت‌های میدانی نباید بود.با همه وجود هر مدیری که قوی و امین است باید حمایت شود، متأسفانه برخی نظارت‌ها به گونه‌ای است که مانع اشکال و تخلف نمی‌شود و از طرفی شجاعت را از مدیران لایق می‌گیرد.
قالیباف خاطرنشان کرد: دیوان سالاری که در یکصد ساله گذشته در کشور وجود دارد، این مشکلات را فراهم کرده که باید رفع شوند، امروز آسیب‌پذیری در دو بخش جدی سوءمدیریت و سیستم بروکراسی وجود دارد.این‌ها همه فرصت‌ها را آسیب می‌زند، مجلس شورای اسلامی با نظارت و قانون‌گذاری خود به دنبال برداشتن قوانین مانع کار است تا بتواند بستر را برای خدمت روان کند.
رئیس قوه مقننه گفت: این استان در حوزه کشاورزی، دامپروری، شیلات، توریست و ... ظرفیت‌های خوبی دارد. باید در موضوعات زیرساختی به گونه‌ای تلاش شود که پیشران‌های اصلی استان بتوانند مسیر خوبی را پیش ببرند و انجام بدهند. در حوزه مسائل پارک‌های علمی و فناوری ظرفیت‌های خوبی در این استان وجود دارد که حتماً به‌طور جد به این بخش توجه می‌کنیم‌.
وی خاطرنشان کرد: بعضی از موضوعاتی که از دید ما مدیران کوچک هستند ولی موضوعات مهمی برای مناطق محروم و روستاهای دور دست است، این‌ها را به صورت ضربتی دنبال می‌کنیم و بی‌وقفه و با کمک سایرین پیگیری و حل می‌کنیم.
قالیباف بیان داشت: مردم توقعشان این است که هر سه قوه برای حل مشکلاتشان دست به دست یکدیگر دهند و ان شاءالله بتوانیم این مسئله را در این استان رقم بزنیم.
غبار محرومیت را باید از استان چهارمحال و بختیاری برداشت
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: قابلیت‌های خوبی در این استان وجود دارد، غبار محرومیت را باید از استان برداشت و فرصت به جوانان استان داد.
قالیباف در پایان اضافه کرد: برای من جالب بود با مردمی که صحبت می‌کردیم همین بیان نماینده ولی فقیه و نمایندگان مجلس را داشتند که "ما در این استان هیچوقت نگفتیم و نمی‌گوییم که آب از این استان به جای دیگر نرود ما حرفمان این است که آب شرب، کشاورزی و صنعت استان بر اساس مقررات و ضوابط محقق بشود"، این حرف حق و منصفانه‌ای است. حتما در تهران، در کمیسیون کشاورزی و با وزارت نیرو و با بقیه مراجع تلاش می کنیم بتوانیم بحث آب را با تفاهم به درستی حل کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
حالا مجلس تصمیم داره عرض ۴۲۰۰ تومانی را به ۱۷۵۰۰ برسونه که اگر اینکار را انجام بده قیمت کالاها ۵برابر هم خواهد شد
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1