تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۷
کد مطلب : ۴۲۷۸۸۲
کبنا بررسی کرد

چرا مردم باید دستورالعمل‌های ستاد کرونا را رعایت کنند

۰
کبنا ؛ اعلام محدودیت‌های کرونایی از سوی دولت، صرفاً برای کاهش بیماری کرونا و جلوی از شیوع بیشتر آن است که متأسفانه هنوز بعضی از مردم و مسئولان در رعایت آنها جدیت ندارند.
سرهنگ بهنام ویسی‌پور رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای طرح محدودیت‌های ترافیکی از اول آذرماه تاکنون تردد در جاده‌های استان را ۵۰ درصد کاهش داده است.
 ویسی پور اظهار داشت: تردد خودروها در جاده‌های برون شهری کهگیلویه و بویراحمد نسبت به قبل از اجرای محدودیت‌های ترافیکی به نصف کاهش یافته است.
 وی بیان کرد: برای اجرای محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد که همزمان با سراسر کشور به مدت ۲ هفته اجرا می‌شود تیم‌هایی متشکل از پلیس و دستگاه‌های امدادرسان در مبادی ورودی و خروجی همه شهرهای استان به جز مارگون و سی سخت مستقر شده‌اند.
 ویسی پور ابراز داشت: براساس اعلام ستاد استانی کرونا ورود خودروهایی با پلاک‌های غیراستانی به شهرهای مذکور و خروج خودروهایی با پلاک‌های بومی از این شهرها و محدوده آنان ممنوع است و پلیس راهور رانندگان متخلف را جریمه می‌کند.
 رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: رانندگان خودروهایی که قصد تردد از شهرهای با وضعیت قرمز به شهرهای قرمز دیگر دارند در صورت سرپیچی از قانون یک میلیون تومان جریمه می‌شوند.
 ویسی پور عنوان کرد: خودروهای که از شهر نارنجی وارد شهر قرمز شوند ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.
وی ادامه داد: وسایل نقلیه باربری و مسافربری عمومی مشمول این محدودیت‌ها نمی‌شود.
 وی بیان کرد: علاوه بر جریمه خودروهایی که تمرد کنند به پارکینگ منتقل می‌شوند.
 
پایبندی به محدودیت‌های هوشمند در دو راهی مرگ یا زندگی
 ایرنا در گزارشی نوشت: اوج گیری انتشار ویروس کرونا در پاییز امسال ۲ راهی انتخاب پایبندی به محدودیت‌های هوشمند یا مرگ بر اثر بیماری کووید ۱۹ را پیش روی هموطنان قرار داده است.
افزایش مرگ و میر بر اثر بیماری کوید ۱۹ به ویژه آبان امسال در کشورمان نشان داد خطر بسیار جدی‌تر از تصور ماست و راهی جز رفتارهای مسئولانه شهروندان در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای مهار طغیان ویروس کرونا باقی نمانده است.
 براساس تصمیم ستاد مدیریت بحران پس از موفقیت دولت در کنترل نسبی بیماری کوید ۱۹ در ۴۳ شهر بحرانی کشور که آبان امسال اجرا شد از اول آذرماه محدودیت‌های تردد و اصناف به شکل جدی برای عبور از موج سوم بیماری با کمترین مبتلا و تلفات در کشور پیش بینی شده است اما موفقیت این طرح جز در سایه مشارکت جدی شهروندان امکان پذیر نیست.
 در این میان شهرستان گچساران که بهار امسال پس از اعلام وضعیت سفید کرونا به دلیل بی تفاوت شدن شهروندان در فهرست ۴۳ نقطه بحرانی کشور قرار داشت با اجرای ۲ هفته محدودیت‌های شدید در آبان ماه امسال پس از ۱۲۰ تاخت وتاز کرونا وارد وضعیت نارنجی شد اما بیم آن می‌رود با سهل انگاری شهروندان قصه تلخ ۱۲۰ روز تاخت و تاز کرونا در این خطه دوباره تکرار شود.
 گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد در حالی سه ماه نخست روزگار کرونایی را پشت سر گذاشت که انتظار می‌رفت به دلیل اقلیم مناسب این شهرستان برای گردشگری در ماه‌های اسفند تا اردیبهشت شاهد افزایش چشمگیر بیماران کرونایی باشد اما با مشارکت خوب مردم و برنامه ریزی‌های صورت گرفته کرونا نتوانست در ۱۰۰ روز نخست چندان خودنمایی کند.
 با توجه به اینکه ۱۵ روز متوالی در اردیبهشت ماه امسال هیچ مورد از بیماری کرونا در گچساران گزارش نشد، شهروندان با ساده انگاری و بی تفاوتی در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی زیرپای کرونا فرش قرمز پهن کردند تا جایی که این شهرستان در فهرست ۴۳ منطقه بحرانی کشور قرار گرفت.
 با اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی در گچساران شهروندان به خود آمدند و اوضاع تا حدودی بهتر شد و حالا این شهرستان در وضعیت نارنجی ویروس کرونا قرار دارد حال.
 
مردم چه می گویند؟
یکی از شهروندان گچسارانی معتقد است مردم با درس گرفتن از تجربه بهار امسال تلاش کنند تا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از بازگشت این منطقه به وضعیت بحرانی پیش گیری کنند.
 مریم عوض زاده با اشاره به اینکه تابستان امسال سه عضو یک خانواده در همسایگی خانه آنان به دلیل بیماری کوید ۱۹ جان خود را از دست دادند گفت: کرونا با هیچ کس شوخی ندارد.
 وی با قدردانی از مسئولان برای اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در این شهرستان هشدار داد در صورتی که شهروندان در خانه‌های خود نمانند گچساران دوباره به وضعیت قرمز بر می‌گردد.
 یکی دیگر از شهروندان گچسارانی اظهار داشت: هر چند شهروندان از ۹ ماه خانه نشینی خسته شده‌اند اما برای کاهش مرگ و میر بر اثر بیماری کوید ۱۹ اعمال این محدودیت‌ها اجتناب ناپذیر است.
 محمد کریمی با بیان اینکه حفظ جان مهمتر از کسب و کار است ازاصناف خواست برای کاهش مرگ و میرهای ناشی از کرونا در این روزهای سخت با مسئولان همکاری کنند.
وی با یادآوری این نکته که ۶ ماه است با پدر پیر خود دیدار نداشته افزود: قطع زنجیره ویروس کرونا نیازمند گذشتن از تمام دورهمی هاست.
 
توصیه کارشناسان
 رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران می‌گوید: نگاهی به نمودار جانباختگان کرونا در این شهرستان نشان می‌دهد در زمان‌هایی که شهروندان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی گرفته‌اند آمار مبتلایان و مرگ و میر بر اثربیماری کوید 19 در این شهرستان کاهش یافته است.
 
آرین غلامیان با اشاره به اینکه اعمال محدودیت‌های هوشمند به منزله هشداری برای شهروندان است که نشان می‌دهد خطر همچنان جان آنان را تهدید می‌کند تاکید کرد: مهار بحران کرونا مستلزم مشارکت شهروندان مسئولیت پذیر است.
 وی تاکید کرد: وجود تاسیسات نفتی و کارکنان غیر بومی، در حال اجرا بودن طرح‌های بزرگ مانند سدچمشیر، پتروشیمی با تعداد کارکنان پرشمار در گچساران از آسیب‌هایی است که نیاز به مشارکت مردم برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را بیشتر کرده است.
 غلامیان از شهروندان خواست با رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در برنامه‌های دسته جمعی وشست وشوی مداوم دست‌ها از ابتلای به بیماری ویروس کرونا پیشگیری کنند.
 
محدودیت‌ها راهکار کاهش جانباختگان
 فرماندار گچساران گفت: اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم به همراه محدودیت‌های کرونایی از راهکارهای به حداقل رساندن آمار جانباختگان بیماری کوید ۱۹ است.
علی خوان پایه افزود: بیش از ۷۰ نفر بر اثر بیماری کوید ۱۹ در گچساران جان خود را از دست داده‌اند و در صورت پایبند نبودن شهروندان به رعایت مراقبت‌های بهداشتی احتمال افزایش قربانیان این ویروس کشنده وجود دارد.
  خوان پایه ابراز کرد: شاخص فوتی‌های ناشی از کرونا در گچساران بالاتر از میانگین استان است به همین دلیل نیاز است تا مردم جز برای کارهای ضروری از خانه‌های خود خارج نشوند.
 وی اظهار داشت: شاخص فوتی‌های ناشی از کرونا در کهگیلویه و بویراحمد ۱.۷ دهم درصد است در حالی که در گچساران ۲٫۳ دهم درصد رسیده است.
 وی افزود: بیشترین فوتی‌های این شهرستان در آبان امسال با ۲۳ نفر ثبت شده است.
 فرماندار گچساران بیان کرد: بر اساس اعلام ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا محدودیت‌های شدید کرونایی از اول آذر به مدت ۲ هفته در گچساران شروع شده و با متخلفان به صورت جدی برخورد می‌شود.
 وی تاکید کرد: براساس تصمیم ستاد کرونا فقط مشاغل گروه اول و دوم این شهرستان اجازه فعالیت دارند.
 به گفته خوان پایه تاکنون بیش از ۸۱.۸ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان بهبود یافته‌اند.
 فرماندار گچساران اظهار داشت: تا پایان آبان ماه هفت هزارو ۸۶۷ مورد تست کرونا در این شهرستان از افراد با علائم مشکوک گرفته شده که نمونه آزمایشی ۳۸ درصد از این تعداد مثبت بوده است.
 علی خوان پایه با بیان اینکه شاخص نمونه گیری در شهرستان ۶.۳ دهم درصد است گفت: این در حالی است که شاخص نمونه گیری در کشور ۵.۲ دهم درصد است.
 وی تصریح کرد: ۳۲ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان کارکنان دستگاه‌های اجرایی است که این امر ضرورت مراقبت‌های بهداشتی در مکان‌های اداری را دو چندان کرده است.
خوان پایه افزود: ۹۰ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان ساکن شهر هستند.
 فرماندار گچساران افزود: ۷۳ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های شهید رجایی و نفت گچساران بستری هستند.
 وی تصریح کرد: با اعمال محدودیت‌ها در ۲ هفته گذشته و تعطیلی برخی صنوف بازار شهرستان گچساران از حالت وضعیت قرمز به نارنجی رسید.
 براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی از مهمترین مشاغل گروه سوم هستند.
برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی برای ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی و کاراته و جودو، مدارس شبانه روزی، کافه، قهوه خانه و چای خانه با عرضه مواد دخانی، باغ وحش و شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی جزو مشاغل گروه چهارم هستند.
 
دیگر برنامه‌های مسئولان برای کنترل انتشار ویروس کرونا
 فرماندار گچساران گفت: طرح محله محور برای مقابله با ویروس کرونا در راستای تعامل با مردم برای شناسایی مبتلایان به بیماری کوید ۱۹ و برگزاری آیینهای عروسی و عزا به صورت زیرزمینی کنترل در این شهرستان در حال اجراست.
 خوان پایه گفت: تیم‌های مراقبتی با مسئولیت شبکه بهداشت و درمان و مشارکت بسیج و سازمان‌های مردم نهاد برای شناسایی و مراقبت افراد تشکیل شده است.
 وی گفت: غربالگری خانوارهای دارای موارد مثبت ویروس کرونا، استفاده از سامانه ۴۰۳۰ و درگاه سلامت برای شناسایی افراد مشکوک به کرونا، تهیه لیست افراد در معرض خطر، مراجعه به منازل دارای بیماری تست مثبت کرونا، ارائه خدمات فعال مراقبتی برای گروه‌های در معرض خطر، تأمین داروی مورد نیاز بیماران، معرفی خانواده‌ها و بیماران نیازمند به تیم حمایتی از مهمترین وظایف تیم‌های مراقبتی در طرح محله محور است.
 خوان پایه ابراز کرد: ارزیابی و نظارت بر اماکن تهیه و توزیع واحدهای صنفی و نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی، ارجاع مواد مشکوک به تیم‌های مراقبتی و افراد نیازمند به تیم‌های حمایتی و همکاری با تیم‌های مراقبتی در امر ضد عفونی منازل در صورت نیاز از برنامه‌های تیم‌های نظارتی است.
نام شما

آدرس ايميل شما

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1