تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۱
کد مطلب : ۴۲۶۲۲۸
در نشست کارگره اشتغال و سرمایه‌گذاری - جهش تولید شهرستان گچساران مطرح شد

نعل وارونه بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد / انتقاد شدید نیک‌مرام / کرونای بانک‌ها به جان تسهیلات کرونایی افتاده / خوان‌پایه: به حال خودمان افسوس بخوریم، کسی دادمان را نمی‌شنود

۰
کبنا ؛تعطیلی برخی بنگاه‌های اقتصادی و مراکز خدماتی بخاطر تداوم شیوع ویروس کرونا هنوز خاتمه نیافته چنانکه بسیاری از هتلها، تالارها و مراکز گردشگری و ارائه خدمت به زائران در استان خراسان رضوی همچنان تعطیل بوده و بیکاری کارکنان آنهاپایان نیافته است.

مطابق آمار در شرایط کرونا حدود 6 میلیون شغل تحت تأثیر قرار گرفتند که حدود 6 میلیون نفر شاغل از کرونا آسیب دیدند که حدود 2 میلیون و 800 هزار نفر آنها کد بیمه و کارگاه نداشتند. البته یک میلیون و 500 نفر از این افراد به صورت رسمی از سوی نهادها برای دریافت تسهیلات کرونا به وزارت کار معرفی شدند.

از ابتدای اسفندماه سال گذشته شاهد شیوع ویروس کرونا در کشور بودیم که این باعث شد مشاغل با مشکلات متعددی روبرو شوند و برخی مشاغل تا مرز بیکاری و تعطیلی کامل پیش رفتند و مردم در بعضی حرفه‌ها و مشاغل به طور کامل بیکار و درآمد خود را از دست دادند. دولت تدبیر و امید تسهیلاتی را برای کمک به مشاغل آسیب دیده در اختیار بانک‌ها قرار داد، اما بانک‌ها بی‌توجه به این سیاست دولت راه خودشان را می‌روند و در پرداخت تسهیلات کرونا تعلل می‌کنند.

ظهر امروز (یکشنبه 13 مهر ماه 99) نشست کارگره اشتغال و سرمایه‌گذاری - جهش تولید شهرستان گچساران به ریاست علی خوان‌پایه فرماندار و با حضور پروانه نیک مرام مدیرکل  تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روسای ادارات و بانک‌های عامل در سالن کنفرانس فرمانداری گچساران برگزار شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در شهرستان گچساران تعداد ۷۲۸ پرونده متقاضی استفاده از تسهیلات کرونایی در بانک‌ها ثبت نام کرده که از این تعداد 233 فقره پرونده به مبلغ ۳ میلیارد تومان پرداخت شده است.
نیک مرام با اشاره به اینکه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی از بنگاه‌های اقتصادی، دولت در راستای  حمایت از بنگاه‌های آسیب دیده ناشی از کرونا  اعتباراتی را اختصاص داد.
 وی ادامه داد: سهم استان کهگیلویه و بویراحمد  از این میزان اعتبارات مبلغ 225 میلیارددتومان بوده که  از این میزان اعتبار تا کنون ۱۱۰ میلیارد دتومان  تخصیص داده شده است.
نیک مرام گفت: به ازای هر کارگر ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان تسهیلات کرونا به کارفرمایان پرداخت می‌شود.
 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: برای دریافت تسهیلات  کرونایی تا کنون  در استان تعداد چهار هزار و 611 پرونده به میزان  ۶۰ میلیارد تومان در بانک ثبت نامی داشته که تاکنون ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در زمینه تسهیلات کرونایی پرداخت شده است.
وی ادامه داد: در شهرستان گچساران تعداد ۷۲۸ پرونده متقاضی استفاده از تسهیلات کرونایی در بانک‌ها ثبت نام کرده که از این تعداد 233 فقره پرونده به مبلغ ۳ میلیارد تومان پرداخت شده است.
نیک مرام در ادامه عنوان کرد: بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات کرونایی بانک انصار، سپه، تجارت، ملی، ملت، رفاه، صادرات و پارسیان می‌باشند.
وی ابراز کرد: بنگاه‌های  اقتصادی آسیب دیده ناشی از کرونا تا پایان مهرماه می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
این مسوول با اشاره به اینکه یک فرصتی تا پایان مهرماه داریم که آن دسته از بنگاه‌هایی که در معرض آسیب  کرونا و یا در آن ۱۴ رسته شغلی هستند می‌توانند از این تسهیلات بهره ببرند، گفت:  نرخ سود این تسهیلات ۱۲ درصد است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در همین ایام کرونا در شهرستان گچساران ۱۲۶۰ نفر کار خود را از دست داده‌اند.
وی با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات کرونایی گفت: تعداد ۵ پرونده در بانک انصار است که متاسفانه اقدامی صورت نگرفته است و  همچنین در بانک پارسیان ۳ پرونده متقاضی دریافت تسهیلات کرونایی است که  تاکنون پرداختی نداشته است.
نیک مرام ادامه داد: بانک تجارت ۱۰۴ پرونده که تعداد ۷۸ پرونده پرداخت، بانک رفاه تعداد ۲۹ پرونده که ۱۹ پرونده پرداختی، بانک سپه ۶۸ پرونده که ۴۰ پرونده پرداخت، صادرات ۱۶۱ پرونده که ۶۰ پرونده پرداخت، بانک ملت ۱۱۴ پرونده که ۲۶ پرونده پرداخت شده است.
 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بیشترین تسهیلات کرونایی در بانک ملی است که تا کنون کمترین پرداختی داشته است.
وی ادامه داد: مبلغ 3 میلیارد 100 میلیون تومان  تسهیلات کرونایی در بانک ملی است که تعداد ۲۴۴ پرونده ثبت نامی ولی متاسفانه تاکنون ۱۰ فقره پرونده به مبلغ ۸۲ میلیون تومان پرداخت شده است.
 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: هم اکنون قریب بر ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی در بانک‌های گچساران وجود دارد که متاسفانه تا کنون ۳ میلیارد تومان پرداخت شده است.

علی خوان‌پایه فرماندار گچساران که دل پری از بانک‌ها داشته، در این جلسه اظهار داشت: این تسهیلات و اعتبارات دولت است و در اختیار بانک‌ها قرار داده شده و بانک‌ها نباید قانون شکنی و مشکل پیش پای مردم بگذارند.
وی گفته انتظار داریم که بانک‌های عامل در زمینه پرداخت تسهیلات به متقاضیان همکاری داشته باشند.
وی ادامه داد: طوری برنامه ریزی کنیم که اولویت کاری صورت بگیرد و امیدواریم که دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل با قرار دادن  اولویت‌ها در کار  اقدامات لازم را انجام دهند.
 فرماندار گچساران گفت: اگر بانک‌ها این گونه بخواهند تسهیلات پرداخت کنند  و  مردم  را عاجز کنند  برخورد صورت خواهد گرفت.
خوانپایه ابراز کرد: چگونه می‌شود در یک بانک تسهیلات پرداخت می‌شود اما در بانک دیگر این اقدام صورت نمی‌گیرد  و با توجه به اینکه اعتبارات در اختیار بانک‌ها همزمان قرار گرفته است.
فرماندار گچساران تصریح کرد: در زمینه تفکیک منابع اولویت‌ها را توجه داشته باشیم چرا که در کارگره اشتغال و رفع موانع تولید  اولویت اصلی پرداخت تسهیلات اشتغال در حوزه صنعت و معدن است.
 وی با بیان اینکه ما تابع قانون و مقررات هستیم  و بایستی چارچوب‌ها را بشناسیم، عنوان کرد: ما باید به حال خودمان افسوس بخوریم  که اینگونه عمل کرده‌ایم.
 خوانپایه ابراز کرد: بانک‌ها باید به خودشان بیایند و یک نشست خصوصی با بانک‌ها برگزار کنیم.
نماینده عالی دولت در شهرستان گچساران با اشاره به اینکه این تسهیلات و اعتبارات  دولت است و در اختیار بانک‌ها قرار داده است و بانک‌ها نباید قانون شکنی کنند و نباید مشکل پیش پای مردم بگذارند.
فرماندار گچساران خاطرنشان کرد: مشکلاتی که امروز گریبانگیر مردم است در این شرایط اقتصادی صحیح نیست که سنگ اندازی کنیم و مسائل شخصی و گروهی را با این موارد قاطی کنیم.

 صیاد محمدی رئیس بانک توسعه تعاون گچساران در این نشست با اشاره به اینکه  22 میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات اشتغال  در بخش کشاورزی و صنعت به بانک توسعه تعاون معرفی شده است، گفت: 12 میلیارد و 500 میلیون تومان در حوزه اداره صنعت و معدن در زمینه قرارداد عاملیت به بانک توسعه تعاون معرفی شد.
وی ادامه داد: 2 پرونده متقاضی دریافت تسهیلات  از سوی اداره صنعت به بانک معرفی شده که اعتبارات صنعت در بانک توسعه تعاونر با پرداخت تسهیلات  برای طرح تمام شد.
 در ادامه پروانه نیک مرام ابراز کرد: ۴۶ درصد سهم بخش کشاورزی در تسهیلات روستایی و‌ عشایری بوده که بیش از این سهمیه پرداخت شده و الان در بخش کشاورزی پذیرش نداریم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ادامه داد: در بخش تسهیلات روستایی و عشایری 80 درصد این اعتبارات  جذب شده و یک مشکلی که اکنون است یک در صد سهم بخش صنعت مانده که پرونده‌های زیادی در بانک هست که قطعا این یک درصد با پرداخت یکی دو پرونده محقق خواهد شد.
 در ادامه این نشست علی خوانپایه فرماندار گچساران  اظهار کرد: از سال گذشته مبلغ 45 میلیارد ریال  به عنوان  کمک یارانه تسهیلات اشتغالزایی به حساب بانک توسعه تعاون واریز شده است و از طرفی هم تاکنون مشخص نشده که این اعتبارات چه شده است.
 فرماندار گچساران ادامه داد: متاسفانه این اتفاق رخ داده است  چرا که بانک توسعه تعاون  از سال گذشته تاکنون متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغالزایی  را می‌دواند.
وی با بیان اینکه تنها یک مورد تسهیلات به بخش صنعت به مبلغ 700 میلیون تومان پرداخت شده است.
خوانپایه ابراز کرد: در بخش کشاورزی بیش از  57 میلیارد ریال پرداخت شده است که آن هم جای سؤال دارد چرا که روزی که فرماندار این شهرستان این شهر مشکل تأمین مرغ دارد و این اعتبارات در جایی دیگری پرداخت شده است.
فرماندار گچساران عنوان کرد: این شهرستان دارای 21 مرغداری است که تنها یک الی 2 مرغداری فعال و مابقی راکد و تعطیل هستند و انتظار داشتیم که این تسهیلات در اولویت در اختیار مرغداری‌های راکد این شهرستان قرار بگیرد.
 خوانپایه عنوان کرد: اولویت ما پرداخت تسهیلات به مرغداری‌ها بوده که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.
وی با بیان اینکه هر چه ما  در این شهرستان داد می‌زنیم  کسی گوشش بدهکار نیست، گفت:  ما این اعتبارات را از پروژه‌های عمرانی کم کردیم تا اشتغالزایی ایجاد شود.
فرماندار گچساران تصریح کرد: چرا از 125 میلیارد ریال اعتباری که قرار است به  بخش صنعت  اختصاص یافته باید مبلغ 93 میلیارد ریال به سنگ شکن پرداخت شود که این مورد اشکال دارد.
 خوانپایه اذعان کرد: به جز آن مواردی که در اولویت  بخش کشاورزی و صنعت تسهیلات پرداخت نشده باشد ما پذیرا نیستیم.
بالاترین مقام اجرایی گچساران ابراز کرد: پرونده‌ها باید تکمیل و بانک نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.
وی ادامه داد: مقرر شد که بانک توسعه تعاون هفته‌ای گزارشی در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال به فرمانداری ارائه دهد که  متاسفانه در این هشت ماه تنها یک پرونده تکمیل شده است.
خوانپایه عنوان کرد: از مبلغ 45 میلیارد ریال کمک یارانه مبلغ 25 میلیارد ریال به عنوان کمک یارانه  به بخش صنعت اختصاص داده شده است که از مبلغ 25 میلیارد ریال سهم کمک یارانه در بخش صنعت تنها 7 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در بخش صنعت پرداخت شده است.
فرماندار گچساران تصریح کرد: وقتی که ما بیش از 25 میلیارد ریال سهم سود کمک یارانه است این صحیح نیست که به این میزان تسهیلات از سوی بانک پرداخت شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه بانک‌ها از این وضعیت سوء استفاده کرده‌اند، گفت: بعد از هشت ماه بانک می‌گوید ما یک پرونده 700 میلیونی را پرداخت کرده‌ایم.
پروانه نیک مرام مدیرکل کار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه بعد شنیدن این اظهارات، می‌گوید: ما به دور هم نشسته‌ایم که مشکل برطرف شود.
 در ادامه صیاد محمدی رئیس بانک توسعه تعاون در واکنش به گفته‌های رئیس جهاد کشاورزی  گفت: چرا می گویید اولویت بندی صورت گرفته شما اولویت را برای طرح‌های سنتی قرار داده‌اید بعد در جلسه می گویید طرح‌ها را اولویت بندی کرده‌اید.
رئیس بانک توسعه تعاون گچساران ادامه داد: این لیست را جهاد کشاورزی به بانک داده و اولویت‌ها را مشخص کرده است.
وی تصریح کرد: رقم بالایی جهادکشاورزی به بانک معرفی کرده است  که تاکنون قریب بر 58 میلیارد ریال از سوی بانک پرداخت شده و 35 میلیارد ریال مصوب و آماده پرداخت است.
محمدی خاطرنشان کرد: مقرر بود که 100 میلیارد ریال از سوی بانک توسعه تعاون برای ایجاد اشتغال و جهش تولید در بخش کشاورزی پرداخت شود که این اعتبارات تمام شد.
وی با بیان اینکه در بخش صنعت در زمینه سرمایه در گردش 448 میلیارد ریال و سرمایه ثابت 34 میلیارد  به بانک توسعه تعاون معرفی شده است، گفت: بیش از 110 میلیارد تومان  تسهیلات اشتغالزایی به بانک معرفی شده است.
در ادامه فرماندار گچساران اظهار کرد: شما صدقه سری که پرداخت نکرده‌اید.
خوانپایه ادامه داد: سرجمع پرداختی شما در بخش کشاورزی و صنعت 60 میلیارد ریال بوده است که ما 45 میلیارد ریال را به حساب بانک واریز کرده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در حوزه کشاورزی از سوی بانک متوقف تا اولویت‌ها مشخص شود.
بنا به گفته مسئولان، بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد بر خلاف سیاست دولت در پرداخت تسهیلات کرونایی کوتاهی کرده‌اند و نعل وارونه می‌زنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سلام كاش يكم به فكركارمندان بانك بودين كاش ........
دولیاری
Iran, Islamic Republic of
اقای خوانپایه ایراد و خود و اداره کارته که دو سالی یکبار جلسه سی بحث کارگر و اشتغال ایزاری
بنازم رحیمی که ماهی یکبار جلسه برگزار ایکرد ..
رحیمی ام آرزوست
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1