تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۴۱۵۷۸۶
در گفت و گو با جواد نارکی مدیر تشکل سبزگامان:

جنگلانه؛ طرحی مردمی برای احیای محیط زیست

توانمندسازی زنان روستای دژسلیمان
۰
کبنا ؛
برای چهارمین سال، طرح ملی جنگلانه به همت تشکل مردمی سبزگامان زاگرس و دوستداران زمین، مدیریت اداره محیط زیست، مدیریت اداره منابع طبیعی، جمعیت هلااحمر و ... در دامنه کوه تنگ سخت گچساران انجام گرفت.
جواد نارکی مدیر تشکل سبزگامان زاگرس در گفتگو با کبنا گفت: طرح ملی جنگلانه یک طرح همگانی و مردمی برای احیای محیط زیست است و شایسته است مردم و دوستداران محیط زیست در اجرای آن شرکت داشته باشند.
نارکی با بیان اینکه هر ساله در اجرای این طرح استقبال بهتری از سوی مردم گچساران صورت می گرفت گفت: تخریب محیط زیست و یا دستکاری محیط زیست آنقدر بالا است که اگر انسان ها درصدد جبران برنیایند قطعا این طبیعت را دیگر نخواهیم داشت و با مخاطرات جدی روبرو خواهیم شد.
نارکی با اشاره به اینکه حضور مردم و کاشت نهال های بیشتر در طبیعت به نشاط و شادابی بیشتر محیط زیست می انجامد ابراز کرد: از سال 94 تا کنون این طرح هر ساله در گچساران برگزار می شود، امسال نیز طرح در گچساران با تعداد 30 نفر و کاشت حدود 60 نهال اجرا شد و اجرای طرح جنگلانه باشت را در گردنه شلالدان اواخر همین هفته خواهیم داشت.
طرح توانمندسازی زنان روستایی
یکی از اهداف فرعی طرح جنگلانه ایجاد توانمندسازی جوامع محلی است، به واسطه این، آقای نارکی تلاش کرد به دلیل محرومیت هایی که در روستای دژسلیمان وجود دارد طرح توانمندی زنان روستایی را در این روستا اجرا کند. بنابراین از ظرفیت های مرکز فنی و حرفه ای شهرستان برای برگزاری دوره های آموزشی استفاده شد.
نارکی مدیر تشکل سبزگامان در این باره گفت: متولی این طرح صندوق توسعه جهانی است که سازمان خواروبار جهانی هر سال به کشورهایی که دچار فرسایش خاک زیاد، و آسیب پذیری طبیعت هستند کمک های بلاعوضی به این کشورها می کند، این اعتبارات به عنوان طرح های ملی از 30 سال گذشته در حال اجرا هستند.
نارکی بیان کرد: ازآبان ماه 97 این طرح با هدف کسب مهارت، ایجاد انسجام، ایجاد یک بازوی اقتصادی که بتواند جوامع محلی را به توانمندی برساند و از حالت انفعالی خارج کند شروع شده و در سال 98 هم ادامه پیدا کرده است تا به سرانجام برسد.
نارکی افزود: پیش از این دوره های خیاطی مانتودوزی برای زنان روستا برگزار کردیم و در حال حاضر نیز کارگاه گلیم بافی در حال برگزاری است، بعد از این، کارگاه جدیدی برایشان برگزار خواهد شد. در تکاپو هستیم که بتوانیم بازارکار برای این زنان ایجاد کنیم.
فاطمه اسدی رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای گچساران با حضور در جمع زنان دژسلیمان نسبت به برگزاری این طرح ابراز امیدواری کرده و گفت: هرچند رفت و امد مربی های مرکز به روستا کمی سخت و مشکل است ولی نسبت به برگزاری چنین دوره هایی امیدوار هستیم.
اسدی بیان کرد: همه ما زنان دغدغه های زیادی در طول روز داریم ولی زنان روستایی باید با تلاش، همدلی و مشارکت بتوانند از وقت و زمان خود به نحو خوبی استفاده کنند و در این بین بتوانند مهارتی هم کسب کنند.
اسدی ابراز کرد: سازمان فنی و حرفه ای در انتقال معلومات در کلاس های آموزشی و برگزاری کلاس آموزشی مفید، عملکرد بهتری را در بین اداراتی مثل جهادکشاورزی یا سازمان میراث فرهنگی داشته، و امیدواریم زنان روستا بتوانند کسب و کاری برای خود دست و پا کنند، یا نهایتا اگر کسب و کاری نبود به ارائه مهارت ها به خانواده خود بپردازند.
همچنین زنان این روستا از نبود بازار کار برای ارائه دستاوردهای خود ابراز نارضایتی کردند، همچنین مشکلات خط تلفن و اینترنت در این روستا از مسائلی بود که در ایجاد کسب و کارهای اینترنتی دست این زنان را برای ظهور و بروز مهارت ها و ایجاد کسب و کار بسته است.
در انتها اسدی از نارکی به دلیل فعالیت های بی دریغ خود، و از یکی از مربیان این سازمان که با وجود مشکلات، چند ماه برای برگزاری کلاس به روستا رفت و آمد می کرد تشکر و قدردانی کرد.

خبرنگار: سیده زهرا حسینی فر
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1