تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۱
کد مطلب : ۴۷۱۹۲۲
تحلیلی بر انتخابات کهگیلویه بزرگ؛

اگر هاشمی‌پور نباشد...

۱۴
۰
اگر هاشمی‌پور نباشد...
کبنا ؛با وجود خوش‌بینی‌های بسیار نسبت به بازگشت عدل هاشمی پور به صحنه انتخابات و با وجودی که بخش زیادی از نامزد‌هایی که در مرحله اول صلاحیتشان تأیید و احراز نشده بود با رفع موانع پرونده‌شان از سوی شورای نگهبان به صحنه رقابت برگشتند اما تا کنون خبری از بازگشت هاشمی‌پور به صحنه انتخابات نیست. اکثر نامزد‌ها نسبت به برگشت هاشمی پور به انتخابات ابراز‌امیدواری کرده‌اند ولی بنظر می‌رسد کار برای بازگشت وی کمی سخت و دشوار باشد.
هاشمی‌پور در مرحله اول اعلام لیست برخی از تأیید صلاحیت شدگان جدید به حوزه انتخابیه آمد و چند مراسم استقبال و همچنین حضور در میان مردم برخی مناطق را پیگیری کرد اما حالا گفته می‌شود طولانی شدن فرایند بازگشت رسمی‌اش به صحنه انتخابات وی را به تهران کشانده است تا این احتمال تقویت شود که انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی در کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام بدون حضور هاشمی‌پور برگزار خواهد شد.
تا پیش از این تحلیل‌ها و پیش‌بینی بر این نکته متفق‌القول بودند که هاشمی پور شانس اصلی انتخابات است و با حضور هاشمی پور رای کمی برای موحد و بزرگواری در نظر گرفته می‌شد. ولی فرض حالا بر آن است که هاشمی پور نباشد که در این صورت این سؤال مطرح است که پایگاه رای هاشمی پور به چه سمت و سویی شیفت پیدا خواهد کرد. پایگاه رایی که چه از لحاظ کمی و چه کیفی بسیار مؤثر می‌باشد و قابل چشم پوشی نیست.
نامزد‌ها و طرفدارانشان هر کدام به سهم خود برای این آراء بی‌متولی دست درازی و خیالبافی می‌کنند. تساعی برخی بر آن است تا متناسب با منطقه و ایل خود، رای به جا مانده از هاشمی‌پور را به سمت خود جذب کنند. برخی به نزدیکی رفتاری و فکری خود با هاشمی‌پور تمسک جسته‌اند و برخی نیز خود دست به کار شده‌اند، اما این همه ماجرا نخواهد بود.
اول که در غیاب هاشمی‌پور به نظر می‌رسد سید محمد موحد کماکان یکی از دوگانه نهایی انتخابات خواهد بود اما این که فرد دوم این دوگانه کیست جای بررسی و ارزیابی بیشتری دارد.
اوایل برخی این احتمال را می‌دادند که در غیاب هاشمی‌پور، شانس و اقبال بزرگواری بیشتر خواهد شد و خود نیز به این باور رسیده بود ولی ادبیات تند و پر از خشونت کلامی بزرگواری نه تنها به شکل‌گیری موج به نفع وی کمکی نکرد که اتفاقاً سبب شکل‌گیری موج معکوسی علیه وی شده است تا سکوت و انفعال واقعی این روز‌های اردوگاه بزرگواری خود گواه همه چیز باشد.
در رابطه با علی مژدهی‌پور و با توجه به اینکه عدل هاشمی‌پور پایگاه رأی خوبی در منطقه چارؤسا داشت، این‌امیدواری وجود دارد که در نبود هاشمی پور تعداد بیشتری از مردم منطقه چارؤسا به سمت مژدهی‌پور میل پیدا کنند. حتی اگر چنین‌امیدواری محقق شود باز اتفاق و جابجایی خاصی که در کلیت انتخابات تأثیر‌گذار باشد صورت نمی‌گیرد.
در مورد خود موحد اما باید گفت هر چند هاشمی‌پور رقیب اصلی خود را موحد میدانست ولی نبود وی به این معنا نیست که طرفدارانش کماکان در مقابل موحد خواهند‌ایستاد. در میان آن‌ها قطعاً کسانی پیدا خواهند شد که بواسطه مسائل منطقه‌ای و برخی مناسات دیگر ممکن است به سمت موحد بروند.
در مورد دهبانی‌پور اما به نظر می‌رسد داستان کمی فرق داشته باشد چرا که چند پایگاه رأی مشترک میان هاشمی‌پور و دهبانی‌پور وجود دارد. اول؛ شهرستان بهمئی و بخش دیشموک است که پیش از این هم عدل هاشمی‌پور و هم رضا دهبانی‌پور از پایگاه رأی خوبی برخوردار بودند ولی حالا با نبود هاشمی‌پور این رأی استعداد بیشتری برای پیوستن به سمت دهبانی‌پور خواهد داشت. دهبانی‌پور متعلق به بهمئی است ولی میان بهمئی گرمسیر و سردسیر اشتراکات فراوانی وجود دارد که این اشتراکات در تصمیم‌گیری نهایی مردم تأثیر‌گذار است.
بخش دیگر و بزرگتر رأی هاشمی‌پور متعلق به حوزه مرکزی کهگیلویه است حوزه‌ای که بخش زیادی از آن ذیل طبقه متوسط شهری تعریف می‌شوند و از لحاظ سیاسی بیشتر اصلاح طلب و مستقل هستند. بخش زیادی از این طیف گرچه پیش از این حمایت خود را از دهبانی پور نشان داده بودند اما بعد از اتفاقات اخیر قطعاً گرایش بیشتری به سمت دهبانی پور خواهند داشت.
نکته مهم‌تر این که چنین اتفاقاتی خود شروع‌کننده یک موج گسترده‌تر بویژه در هفته پایانی خواهد بود. اصلاح طلبان در تاریخ انتخاباتی خود معمولاً در روز‌های آخر موفق به موج آفرینی شده است و هواداران این جریان بر روی این موضوع تا حدودی شرطی شده‌اند بنابراین سکوت برخی از هواداران این طیف اگرچه سراسری است و به سختی قابل شکستن است اما قطعاً بخش‌های زیادی از جامعه تصمیم و به پا خواستن خود را به هفته آخر محول کرده است و از همین زاویه می‌توان گفت که شانس دهبانی پور روز به روز بیشتر و در هفته آخر شانس یک موج آفرینی بزرگ را خواهد داشت.
اصلاح طلبان تجربه شرایط سخت آن هم در روز‌های آخر را در سال‌های ۸۶ و ۹۴ در کارنامه خود دارند.
از همین جاست که باید گفت ارزیایی‌ها نشان می‌دهند در کنار موحد به عنوان شانس اول انتخابات رضا دهبانی‌پور در حال بالا آمدن و قرار گرفتن به عنوان رقیب اصلی انتخابات است.
هر چند در روز‌های آینده انتخابات و کهگیلویه بزرگ محمل اتفاقات ریز و درشت بسیاری خواهد بود ولی فعلا نشانه‌ها حکایت از آن دارند که شرایط دهبانی‌پور رو به بهبود و بهتر شدن است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اتفاقا برنده ی این دور در غیاب سردار بزرگواری خواهد بود ما منتظر تعیین تکلیف عدلیم
عدلی
Iran, Islamic Republic of
تحلیل شما کاملا اشتباه وورارنه وبراساس حب وبغض و ناراحتی است
Romania
تحلیل آبکی و عامیانه ای بود
Iran, Islamic Republic of
خیال بافی مکن ، شک نداشته باش اکثریت هواداران هاشمی به بزرگواری می پیوندند و بزرگواری برنده انتخابات است .به چنددلیل :بزرگواری دردودور گذشته به همراه سادات امامزاده علی از هاشمی حمایت کرده اند و قاعدتا هاشمی بدهکاربزرگواری است ۲ رای ۲۵هزارنفری سادات امام زاده علی بالای ۹۰درصد در این دور از بزرگواری حمایت می کنند ۳ حمایت جمع کثیری از اصلاح طلبان به واسطه حمایت بزرگواری از تاجگردون و شفاف و صادق بودن بزرگواری قطعی است ۴ بالای ۸۵درصد ازمردم مخالف موحد هستند و دنبال آنند که به هرشکل ممکن موحد را شکست دهند
Iran, Islamic Republic of
کاملا در اشتباهی
تمام لیدرهای هاشمی تصمیم خود را گرفتن و در صورت نبود هاشمی به سمت گزینه ایی خواهند رفت که اسمی ازش برده نشد.
Iran, Islamic Republic of
کبنا اصلاح طلبی داری از دهبانی حمایت میکنی
متاسفانه در نبود هاشمی بازم موحد برنده خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
رسانه محترم کبنا،سلام؛ مهندس هاشمی پور ان شاءالله بزودی و با اقتدار به کارزار انتخاب واقعی برمیگردد و علاقمندان اکثریت و منتظر را پوشش میدهد.
۱۴۰۲/۱۱/۰۸
Iran, Islamic Republic of
خودت را مسخررره کردی با ابن تحلبل کوچه بازاری کجای کاری کبنا
اخه. دهبانی حتی تو زادگاه خودش نفر دوم است تو حوزه مرکزی نفر اخر تو چرام نفر اخر تو لنده وچاروسا نفر اخر اونوفت تحلبل تو اینه که یه سر فیناله بابا حداقل رسالت خودت. ا حفظ کن،وبه شعور مردم توهین نکن درسته که از اون رسانه هایی هستی که مزد بگیری
مرد باش واجازه پخش بده
حیف وقت
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود برای خودم متاسفم که وقتم را صرف مطالعه مقالات و تحلیل های آبکی آنها می نمایم
Iran, Islamic Republic of
برو کشکِتو بساب
Iran, Islamic Republic of
خب نباشه چی میشه، زمین دیگه نمی چرخه یا آخر الزمان میشه؟
مراد
Iran, Islamic Republic of
انتخابات بدون هاشمی بدرد نمیخورد
سردار سازندگی
Iran, Islamic Republic of
معلومه که این تحلیل برا تقابل هاشمی و بزرگواری است.
اتفاقا این دو و غالب طرفدارانشون نسبت به هم حساسیتی ندارن .فقط سعیشون بر اینه که موحد نباشه .
واین مطالب از اتاق فکر آقای موحد بیرون میاد و می خوان بگن در صورت عدم تایید آقای هاشمی، رقابت بین موحد و دهبانیه که بزرگواری رو تضعیف کنن
ولی" مکرو و مکر الله و الله خیر ماکرا"
کوهیار
Iran, Islamic Republic of
افرین تحلیل خوبی بود عمیق و مبتنی بر واقعیت. همه شرایط به نفع اصلاح طلبان سیر می کند.
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

 محمد حسین فرهنگی نماینده مجلس گفت: مجلس به حکم بسیار عجیبی در جریان رسیدگی به بودجه ...
دعای پدرها ردخور ندارد

دعای پدرها ردخور ندارد

با اینکه تصور می‌کنیم مادر جایگاه بالاتری نسبت به پدر دارد اما بسیاری از ما از جایگاه ...
1