تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۴۶۶۹۰۱
کبنا گزارش می‌دهد

مردم کهگیلویه و بویراحمد آواره در استان‌های دیگر برای انجام آزمایش‌های ژنتیک / سهم۶۳ درصدی ازدواج های فامیلی در افزایش نرخ معلولیت

۱
۱
مردم کهگیلویه و بویراحمد آواره در استان‌های دیگر برای انجام آزمایش‌های ژنتیک / سهم۶۳ درصدی ازدواج های فامیلی در افزایش نرخ معلولیت
کبنا ؛نرخ معلولیت کهگیلویه و بویراحمد زیاد است و نسبت به سایرها استان‌ها وضعیت خوبی ندارد. آزمایشگاه تخصصی ژنتیک نقش بسیار مهمی در جلوگیری از افزایش نرخ معلولیت در جامعه دارد. استان کهگیلویه و بویراحمد اکنون فاقد آزمایشگاه تخصصی ژنتیک است در حالی که یکی از نیاز‌ها و ضروریات این استان می‌باشد و مردم این استان برای انجام آزمایشات تخصصی ژنتیک به آزمایشگاه‌های استان‌های همجوار ارجاع داده می‌شوند. با راه‌اندازی این آزمایشگاه نیاز مردم استان در داخل استان برطرف می‌شود و با توجه به وضعیت معیشت بسیاری از خانواده‌ها، متحمل هزینه‌های کمتری هم خواهند شد.
به گزارش کبنا، اخیراً در رسانه‌های خبری آمده که آزمایشگاه تخصصی ژنتیک در استان کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی می‌شود و مقدمات کار انجام گرفته است. این امید می‌رود که با توجه به اهمیت این آزمایشگاه و افزایش نرخ معلولیت در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد این مرکز هر چه سریعتر راه‌اندازی شود و تنها یک وعده نباشد.  این مرکز می‌تواند در ارائه مشاوره، راهنمایی و درمان مراجعان، مفید باشد و باعث کم کردن رفت و آمد‌های بین استانی مردم استان شود.
ایرنا در گزارشی به وضعیت نرخ معلولیت در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت و نوشت: شمار معلولان در کهگیلویه و بویراحمد۲۷ هزار نفر اعلام شد که ۱۱ هزار نفر معلول جسمی و حرکتی هستند و از منظر کارشناسان و نهاد‌های متولی ازدواج های‌فامیلی با ۶۳ درصد بیشترین سهم را در بروز این چالش و روند افزایشی نرخ معلولیت در این استان دارد.
فراوانی معلولیت یک شاخص مهم است که ریشه در چگونگی خدمات بهداشتی، عوامل ارثی، فرهنگ و آداب و رسوم و اقتصاد جامعه دارد.
ضعف خدمات بهداشتی به ویژه در روستا‌ها، ازدواج های‌فامیلی و دانش ناکافی خانواده‌ها نسبت به مسائل روان شناختی کودکان از جمله عوامل مؤثر در افزایش بروز معلولیت در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد ۲۷ هزار معلول دارد که از این تعداد ۱۱هزار نفر معلول جسمی و حرکتی هستند و عمده‌ترین عامل در این زمینه هم ازدواج های‌فامیلی اعلام شده است.
کارشناس اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که معلولیت‌های اعصاب و روان اکتسابی‌اند اما عوامل مختلفی همچون بیماری‌های ژنتیکی، حادثه رانندگی، سوانح، بیماری، پرت شدن از کوه و دیگر موارد سبب ایجاد معلولیت جسمی و حرکتی می‌شوند.
کریم رهیده افزود: کهگیلویه و بویراحمد استانی کوهستانی است که جاده‌های آن هنوز چهار خطه نشده‌اند و روز به روز شاهد سوانح جاده‌ای بسیاری در این مسیر‌ها هستیم که در موارد بسیاری معلولیت افراد را در پی دارد.
وی با اشاره به اینکه آزمایش‌های اولیه مربوط به غربالگری در مرکز مشاوره ژنتیک استان (سه مرکز مشاوره ژنتیک در شهر‌های یاسوج، دهدشت و گچساران) انجام می‌شود اما آزمایش‌های ثانویه برای بررسی بیشتر به شیراز و اهواز ارجاع داده می‌شود که هم تحمیل هزینه‌ها و مسافت بیشتر سبب به دردسر افتادن خانواده‌ها می‌شود.
تعرفه آزمایش‌های زنتیک بالاست و با نرخ دولتی بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان در می‌آید که راه‌اندازی این مرکز در استان خدمات دهی به جامعه هدف را بسیار آسان و کم هزینه‌تر خواهد کرد.
می‌توان ادعا کرد که کهگیلویه و بویراحمد تنها استان بدون آزمایشگاه تخصصی ژنتیک کشور است که این موضوع باعث شده برخی افراد از انجام این آزمایش‌ها چشم‌پوشی کنند و روز به روز شاهد فراوانی معلولیت در استان باشیم.
طبق اظهارات متولیان جهاد دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد، حوزه پژوهشی جهاد دانشگاهی استان متولی ساخت مرکز مشاوره، آزمایشگاه و درمانگاه ژنتیک این استان در شهر یاسوج است.
راه‌اندازی مرکز مشاوره، آزمایشگاه و درمانگاه تخصصی ژنتیک کهگیلویه و بویراحمد در شهر یاسوج در قالب یک تفاهم نامه پنج ساله و از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی این استان به جهاد دانشگاهی استان واگذار شد و تاکنون نیز ۱۵ میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده است.
هم اینک هیچگونه مرکز خدمات تخصصی و آزمایشگاه ژنتیک در این استان وجود ندارد اما در سفر دوم رئیس جمهور به استان و یک مصوبه مهم در این رابطه، ‌امید‌های تازه‌ای برای ساخت و تکمیل این مرکز شکل گرفته است.
کارشناس اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مشاوره‌های ژنتیکی، غربالگری‌های شنوایی و بینایی و برنامه‌های آموزشی روند افزایشی معلولیت‌ها در استان را کنترل می‌کند.
سید باقر حسینی افزود: انجام آزمایش‌های ژنتیک و پذیرش همه هزینه‌های این آزمایش‌ها یکی از مهمترین برنامه‌های پیشگیرانه‌ای است که باعث کاهش روند معلولیت‌های مادرزادی در کهگیلویه و بویراحمد می‌شود.
می‌طلبد آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها برای دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم و دوره‌های آموزشی پیشگیری از معلولیت‌ها در سالمندی انجام شود.
هم اینک هیچگونه مرکز خدمات تخصصی و آزمایشگاه ژنتیک در این استان وجود ندارد و بر همین اساس مردم کهگیلویه و بویراحمد مجبورند برای دریافت خدمات لازم در زمینه ژنتیک به شهر‌های همجوار از جمله شیراز و اصفهان مراجعه و هزینه‌های زیادی را صرف کنند که این مهم یکخلأاساسی در این استان محسوب می‌شود.
استان کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون فاقد آزمایشگاه تخصصی ژنتیک است در حالی که یکی از نیاز‌ها و ضروریات این استان می‌باشد و مردم این استان برای انجام آزمایشات تخصصی ژنتیک به آزمایشگاه‌های استان‌های همجوار ارجاع داده می‌شوند.
با راه‌اندازی این آزمایشگاه نیاز مردم استان  در داخل استان برطرف می‌شود و با توجه به وضعیت معیشت بسیاری از خانواده‌ها، متحمل هزینه‌های کمتری هم خواهند شد.
 این مرکز می‌تواند در ارائه مشاوره، راهنمایی و درمان مراجعان، مفید باشد و باعث کم کردن رفت و آمد‌های بین استانی مردم استان شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: بالا بودن آمار معلولان در استان نسبت به جمعیت نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.
سید جواد هاشمی مهر افزود: جمعیت معلولان مستمری بگیر کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به ۱۸ هزار نفر است که سه درصد جمعیت استان می‌باشد.
وی ادامه داد: با وجود آمار بالای معلولیت در استان، هیچ گونه آزمایشگاه تخصصی ژنتیک، مشاوره، غربالگری و تشخیص در استان وجود ندارد و خانواده‌های نیازمند به این خدمات مجبور هستند به برخی استان‌های همجوار مراجعه کنند.
هاشمی مهر تأکید کرد: با توجه به این آمار راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک ضروریات استان بوده و از مصوبات سفر دور دوم دولت به استان است و با مشارکت جهاد دانشگاهی این آزمایشگاه راه‌اندازی می‌شود.
وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی در جهت راه‌اندازی این آزمایشگاه از حمایت‌های همه مسئولان استانی برخوردار است و همه عوامل باید برای ریشه کنی بیماری‌های ژنتیکی پای کار بیایند.
مدیرکل جهاد دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نتایج طرح آسیب‌شناسی معلولیت‌ها در جهاد دانشگاهی، گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته ۷۸.۲ درصد معلولیت‌ها در استان مادرزادی است.
سید داوود موسوی افزود: علت ۶۸.۲ درصد از معلولان به دلیل خویشاوندی والدین است که نشان می‌دهد ازدواج های‌فامیلی در افزایش نرخ معلولیت‌ها و بروز بیماری مادرزادی در استان مؤثر است.
وی تصریح کرد: حدود ۷.۳ درصد از معلولیت در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز ناشی از تصادف و سوانح بوده است.
فقدان فرصت‌های زندگی و عدم دسترسی افراد معلول به ساختار‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، تبعیض و طرد اجتماعی افراد معلول را در پی دارد.
مناسب‌سازی محیط زندگی و خودرو، تغذیه، کمک هزینه حمل و نقل، خرید تجهیزات توان بخشی مانند ولیچر، کفش طبی، تشک مواج و سمعک، کمک هزینه کاشت وتعمیرات دستگاه کاشت حلزون، گفتار درمانی، کار درمانی، فیزیوتراپی و سایر خدمات توان بخشی، کمک هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان ودانشجویان معلول نیازمند توجه ویژه متولیان امر در دولت سیزدهم است.
بیکار بودن بخش قابل توجهی از توانمندان این قشر، فراهم نبودن شرایط تحصیل رایگان (یکی از بند‌های قانون حمایت از معلولان)، کمبود تجهیزات توانبخشی با کیفیت و ناکافی بودن مناسب‌سازی‌ها زندگی آنان را سخت‌تر کرده است.
بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد به ۲۷ هزار معلول خدمات غیر مستمر ارائه می‌دهد و از این تعداد ۱۸ هزار نفر معلول به صورت مستمر خدمات دریافت می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
فقط یه هزینه الکی وسردرگمی مردم بوده
شفافیت ناکام

شفافیت ناکام

طرح شفافیت، از‌جمله طرح‌های بازمانده از مجلس دهم است که قصه پرغصه‌ای دارد. برای بررسی ...
۵ سرگیجه بزرگ بایدن تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

۵ سرگیجه بزرگ بایدن تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

اگر در روز‌ها و ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا، تغییری جدی در ...
قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

رئیس دانشگاه تهران گفت: من کاملاً مطلع هستم که از ادامه همکاری برخی از این افراد به علت ...
1