تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۲۱
کد مطلب : ۴۵۸۶۱۰
تلاش برای زندگی بهتر کودکان دارای اختلالات شنیداری در کهگیلویه و بویراحمد؛

2593 کودک کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد / راهکاری برای خانواده‌ها

۰
2593 کودک کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد / راهکاری برای خانواده‌ها
کبنا ؛ سال‌ها پیش بیشتر کودکان کم شنوا توانایی کلامی و شنیداری لازم برای ورود به مدرسه را بدست نمی‌آورند اما حالا با پیش‌بینی خدماتی از سوی بهزیستی زمینه شناسایی، تحصیل آنان و تجربه زندگی نرمال برای این افراد در کشورمان و استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم شده است.
ایرنا نوشت: ناشنوایی یک معلولیت پنهان است که تأثیرات گسترده‌ای بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده او دارد به طوری که شایع‌ترین معلولیتی که افراد با آن به دنیا می‌آیند، ناشنوایی است و به تنهایی ۲برابر بقیه اختلالات قابل شناسایی را دربرمی‌گیرد.
آن طور که کارشناسان بهزیستی اعتقاد دارند این معلولیت باید قبل از سن سه ماهگی شناسایی شود و اگر قبل از ۶ ماهگی، خدمات توانبخشی و آموزشی انجام شود، کودک می‌تواند به صورت نرمال در مدارس عادی تحصیل کند و به رشد طبیعی خود ادامه دهد به همین علت با ارائه خدمات غربالگری، آموزشی و مهارتی کودکان بسیاری در کشورمان و استان کهگیلویه و بویراحمد که دارای این اختلال بوده‌اند توانسته‌اند پس از تحصیل زندگی نرمالی را تجربه کنند.
هم اکنون آزمون‌های غربالگری نوزادان به صورت آزمایش کیو.‌ای.‌ایی برای همه نوزادان صورت می‌گیرد و انجام آزمایش‌ای.‌ای. بی. آر برای کودکان ارجاعی و دارای عوامل خطر با دستگاه‌های کوچک و بدون درد و خطر در شرایطی که نوزاد به آرامی استراحت می‌کند انجام می‌شود و چنین نوزادانی خیلی زود شناسایی می‌شوند.
مراکز روزانه توانبخشی خانواده و کودکان کم شنوا خدمت دیگری است که زندگی افراد ناشنوای کهگیلویه و بویراحمد در آن احیا و ارتباط آنان با جامعه برقرار شده است.
این مراکز با هدف ارائه خدمات آموزشی، مهارت‌های ارتباطی، آموزش مفاهیم زبانی، گفتاری و تأکید بر استفاده بیشتر از باقی مانده شنوایی، زبان، گفتار راه‌اندازی شده است که در آنجا ارزیابی و درمان اختلالات توسط شنوایی سنج یا گفتار درمان، مشاوره فردی و گروهی، آموزش والدین کودک کم شنوا و ناشنوا از سوی روانشناس انجام می‌شود.
پذیرش بخش عمده‌ای از بار مالی خرید تجهیزات کمک شنوایی و اجرای طرح رابطان جامعه و ناشنوایان در یاسوج از دیگر برنامه‌های دولت برای حمایت از ناشنوایان و کم شنوایان در استان است که کمک بزرگی به جبران اختلالات شنیداری در آنان می‌کند.
تلاش برای تحقق مداخله به هنگام
معاون اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اجرای غربالگری برای همه نوزادان در بدو تولد گفت: برای اینکه استعداد‌های شیرخواران و کودکان ناشنوا و کم شنوا شکوفا شود نیاز است خانواده‌ها و متخصصان در سریع‌ترین زمان تلاش‌های خود را آغاز کنند، تا زمینه مداخله زودهنگام انفرادی، در خانه، خانواده و همچنین در جامعه فراهم شود.
کریم رهیده تأکید کرد: این اقدام‌ها به والدین کمک می‌کند تا بهترین اصول مداخله زودهنگام (گایدلاین مداخله زودهنگام) را برای کمک به شرایط فرزند خود یاد گرفته و بتوانند خدمات مداخله زودهنگام را براساس استاندارد‌های مورد نظر کمیته الحاقی شنوایی نوزادان ارزیابی کنند.
وی بیان کرد: خانواده‌ها با استفاده از این مهارت‌ها توانمند شده و میزان مشارکت آنان برای ارائه خدمات مداخله زودهنگام(توانبخشی، کلاس‌ها و آموزش‌های لازم) بیشتر خواهد شد.
راه‌اندازی مراکز خانواده و کودکان با اختلالات شنوایی
معاون اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در حال حاضر ۲ مرکز خانواده و کودک کم شنوای استان با ۱۵۰ نفر ظرفیت فعالیت می‌کند که ۹۰ درصد هزینه‌های توانبخشی این کودکان توسط سازمان بهزیستی تأمین می‌شود.
رهیده ابراز کرد: در نیمه دوم سال جاری با رایزنی‌های انجام گرفته برای افزایش این خدمات ظرفیت مرکز یاسوج ۱۰ درصد افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: مرکز خانواده و کودک کم شنوا در شهر یاسوج سال ۱۳۹۱ آغاز به فعالیت کرد و مرکز شهرستان کهگیلویه نیز در سال گذشته با ظرفیت ۵۰ نفر افتتاح شد.
رهیده بیان کرد: مرکز خانواده و کودک دارای اختلالات شنیداری یاسوج جزء مراکز با درجه ارزشیابی یک کشور است و در این مرکز ۱۴ نیروی تخصصی بصورت تمام وقت فعالیت می‌کنند همچنین مرکز خانواده و کودک کم شنوای کهگیلویه نیز از مراکز پربازده و تخصصی استان است.
معاون اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد افزود: مراکز خانواده و کودک دارای اختلالات شنیداری به صورت تخصصی برای توانبخشی این کودکان طراحی شده در این مراکز خدمات تخصصی گفتاردرمانی، تربیت شنیداری و شنوایی‌شناسی بصورت گروهی و همچنین خدمات گروهی زبانی‌آموزی و هنر درمانی ارایه می‌شود.

وی عنوان کرد: کودک کم شنوا پس از دریافت تجهیزات کم شنوایی نیاز به خدمات توانبخشی شنیداری و زبان‌آموزی دارند زیرا در صورتی که کودک این خدمات توانبخشی را مناسب با سن خود دریافت نکند مهارت‌های کلامی و شنیداری را کسب نخواهدکرد و چنانکه در سنین طلایی کودکی این مهارت‌ها ایجاد نشود کودک دچار معلولیت کلامی دائمی خواهد شد.
تأمین تجهیزات
معاون اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: کودکان کم شنوا یا نا شنوا براساس شدت کم شنوایی خود نیاز به وسیله کمک شنیداری دارند که این تجهیزات کمک شنیداری برای کودکان با شدت متوسط، سمعک و برای کودکان کم شنوای شدید تا عمیق دستگاه کاشت حلزون است.
او اظهار کرد: کاشت حلزون در گوش، رایگان است و خانواده‌ها هزینه بسیاری ناچیزی را متحمل می‌شوند.
رهیده اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان برای تأمین تجهیزات توان بخشی ناشنوایان و کم شنوایان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.
وی بیان کرد: امسال یک میلیارد تومان برای خرید سمعک، ۴۰۰ میلیون تومان به منظور خرید باتری سمعک و ۱۲۰ میلیون تومان به منظورتأمین هزینه‌های تعمیرات کاشت حلزون پرداخت شده است.
طرح رابطان جامعه و ناشنوایان
معاون اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت که برگزاری دوره آموزشی رابطان جامعه و ناشنوایان در یاسوج از دیگر برنامه‌های دولت برای حمایت از ناشنوایان و کم شنوایان است.
رهیده تأکید کرد: در این دوره که در ۲ مرحله اجرا می‌شود ۲۰ نفر از علاقه‌مندان پس از یادگیری زبان اشاره به عنوان مطالبه‌گر بین ناشنوایان، دستگاه‌های اجرایی و مراکز حقوقی عمل می‌کنند.
وی تصریح کرد: افراد شرکت‌کننده در این دوره‌ها پس کسب گواهینامه در هر جلسه انجام خدمت حق الزحمه خود را از بهزیستی دریافت می‌کنند.
رهیده ابراز کرد: هم اکنون ۲ هزار و ۵۹۳ کودک کم شنوا یا ناشنوا زیرپوشش خدمات بهزیستی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
1