تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۴۷۵۲۸۷
رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه:

۲۰ نفر از اهالی رودریش دیشموک کهگیلویه به بیماری هزار چهره تب مالت مبتلا شدند / آزمایش ۱۸۰ نفر دیگر در حال انجام است / اعزام تیم پزشکی به بخش دیشموک / دام‌های آلوده در خوزستان و سایر استان‌های هم‌جوار به قیمت ارزان‌تر به‌فروش می‌رسد

۰
۲۰ نفر از اهالی رودریش دیشموک کهگیلویه به بیماری هزار چهره تب مالت مبتلا شدند / آزمایش ۱۸۰ نفر دیگر در حال انجام است / اعزام تیم پزشکی به بخش دیشموک / دام‌های آلوده در خوزستان و سایر استان‌های هم‌جوار به قیمت ارزان‌تر به‌فروش می‌رسد
کبنا ؛رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت: بیماری هزار چهره( تب مالت) در روستای رودریش در حالت اپیدمی است و تیم پزشکی در هفته‌های اخیر در این روستا حضور پیدا کردند و از اهالی تست گرفته شد و اکنون هم برای درمان این بیماری هزار چهره به رودریش دیشموک اعزام می‌شوند.
به گزارش کبنا، سید منصور تقوی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهار کرد: تیم پزشکی شهرستان کهگیلویه در روستا‌های دیشموک حضور پیدا کردند. قبل از رفتن این تیم تست چهار نفر از اهالی مثبت بود و تحت درمان بودند.
وی افزود: پزشک متخصص عفونی به ما اعلام کرد که باید برای هفت نفر که علامت دارند، درمان آغاز شود.
تقوی شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه

بیشتر بدانید| ۲۰ نفر از اهالی تب مالت دارند. ۹ نفر با آزمایش و ۱۱ نفر با تشخیص پزشکان مثبت هستند. اطلاع یافته‌ایم که این دام را مردم در خوزستان و سایر استان‌های هم‌جوار به قیمت ارزان‌تر می‌فروشند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه تصریح کرد: ۲۰ نفر مشکوک بودند که از آن‌ها نمونه گرفته شد و بقیه مردم هم متقاضی بودند که تست بدهند.
تقوی ابراز کرد: ۱۸۰ نفر آزمایش دادند و با آن چهار نفر مثبت، هفت‌نفری که علائم داشتند و ۹ مورد از تست‌ها هم مثبت شد.
وی ادامه داد: ۲۰ نفر از اهالی تب مالت دارند. ۹ نفر با آزمایش و ۱۱ نفر با تشخیص پزشکان مثبت هستند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه عنوان کرد: آزمایش مابقی ۱۸۰ نفر هم در حال انجام است و قرار است امروز پزشکی به این منطقه اعزام شود و برای درمانشان اقدام کند.
تقوی ابراز کرد: مشکل آن جایی است که به ما ارتباطی ندارد؛ یعنی بخش انسانی آن کل پروسه این است وقتی یک فرد بیمار می‌شود و متوجه می‌شویم بیمار است به اطلاع دامپزشکی می‌رسانیم.
وی ادامه داد: دامپزشکی واکسیناسیون دارند که تا مدت زیادی دام‌ها مصون نگه می‌دارند. وقتی که هم مبتلا می‌شوند باید یا خرید شوند و امحا شوند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه تصریح کرد: ما به آن‌ها آموزش می‌دهیم که شیر و گوشتشان مشکل‌زا است.
تقوی افزود: دامپزشکی برای دام‌هایشان پروتکل دارد. اطلاع یافته‌ایم که این دام را مردم در خوزستان و سایر استان‌های هم‌جوار به قیمت ارزان‌تر می‌فروشند.
وی تصریح کرد: این مهم باعث می‌شود بیماری تب مالت بیشتر شیوع پیدا کند. ضمن اینکه دامپزشکی واقعاً زحمت می‌کشد باید این دام‌ها بیمه باشند تا خریداری و امحا شوند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه بیان کرد: ظاهراً روستایی‌ها دام‌هایشان را بیمه نمی‌کنند و این چرخه در احشام در حال چرخش است و وضعیت را خطرناک می‌کند.
وی ابراز کرد: این بیماری در روستای رودریش در حالت اپیدمی است؛ اما در سایر نقاط شهرستان ما به این صورت اپیدمی وجود ندارد.
تب مالت
تقوی گفت: از استان خواسته‌ایم رودریش را زیر نظر بویراحمد در نظر بگیرند تا مردم این روستا خدمات بهتری دریافت کنند؛ زیرا ما مجبور هستیم از یاسوج به این روستا برویم.
بنا بر این گزارش، تب مالت (بروسلوز) ازجمله بیماری‌های عفونی مسری است که به بیماری هزارچهره معروف است؛ خطر بروز این بیماری بیشتر با فصل گرما بهار و تابستان و هنگام زایش و شیردهی حیوانات اهلی به‌خصوص در روستا‌ها و مناطق عشایری بیشتر است که مراقبت و رعایت نکات بهداشتی و ایمنی از سوی افراد در معرض خطر ضروری است.
تب مالت یا «بروسلوز» در سال ۱۸۸۷ به نام کاشف باکتری آن «دیوید بروس» نام‌گذاری شده است که اکنون حدود ۱۵۰ سال از اولین مورد گزارش این بیماری می‌گذرد.
تب مالت از بیماری‌های عفونی قابل‌انتقال بین انسان و حیوان است که از طریق حیوانات آلوده همچون گاو، گوسفند، بز، شتر، خوک و گاومیش به انسان منتقل می‌شود.
عامل انتقال بیماری میکروبی به نام «بروسلا» است که تنها از طریق جوشاندن یا پاستوریزاسیون شیر و فرآورده‌های آن از بین می‌رود.
ابتلا به این بیماری به طور معمول در فصل بهار و تابستان به دلیل ارتباط بیشتر انسان با حیوانات در محیط و طبیعت افزایش پیدا می‌کند و افرادی که به دامپروری، چوپانی، کشاورزی و سلاخی اشتغال دارند به‌ویژه روستاییان و عشایر، بیشتر در معرض ابتلا بدان هستند.
همچنین روستاییان، عشایر و اشخاصی که از لبنیات سنتی غیرپاستوریزه استفاده می‌کنند نیز در معرض ابتلا به تب مالت قرار دارند.
رعایت اصول پیشگیری و نکات بهداشتی مهم‌ترین راه جلوگیری از ابتلا به تب مالت و دیگر بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و حیوان است.
بیماری «بروسلوز» یا «تب مالت» از دام به انسان منتقل می‌شود بسیار خطرناک و درعین‌حال قابل‌پیشگیری است که علاوه بر آثار زیان‌بخش در سلامت انسان و جمعیت دامی نیز موجب خسارات فراوان از جمله سقط‌جنین‌های مکرر، ایجاد ناباروری و کاهش تولید شیر می‌شود.
آمار تب مالت در استان کهگیلویه و بویراحمد سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۸۹ گزارش شد درحالی‌که در سال ۱۴۰۱ موارد تب مالت به ۲۲۴ مورد رسیده بود و نزدیک به ۴. ۴ درصد بروز این بیماری در استان طی یک سال اخیر روند افزایشی داشته است.
تعداد دام سبک‌وسنگین در کهگیلویه و بویراحمد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره است.
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1