کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تلاش برای زندگی بهتر کودکان دارای اختلالات شنیداری در کهگیلویه و بویراحمد؛

2593 کودک کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد / راهکاری برای خانواده‌ها

29 بهمن 1401 ساعت 3:21

 سال‌ها پیش بیشتر کودکان کم شنوا توانایی کلامی و شنیداری لازم برای ورود به مدرسه را بدست نمی‌آورند اما حالا با پیش‌بینی خدماتی از سوی بهزیستی زمینه شناسایی، تحصیل آنان و تجربه زندگی نرمال برای این افراد در کشورمان و استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم شده است.


 سال‌ها پیش بیشتر کودکان کم شنوا توانایی کلامی و شنیداری لازم برای ورود به مدرسه را بدست نمی‌آورند اما حالا با پیش‌بینی خدماتی از سوی بهزیستی زمینه شناسایی، تحصیل آنان و تجربه زندگی نرمال برای این افراد در کشورمان و استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم شده است.
ایرنا نوشت: ناشنوایی یک معلولیت پنهان است که تأثیرات گسترده‌ای بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده او دارد به طوری که شایع‌ترین معلولیتی که افراد با آن به دنیا می‌آیند، ناشنوایی است و به تنهایی ۲برابر بقیه اختلالات قابل شناسایی را دربرمی‌گیرد.
آن طور که کارشناسان بهزیستی اعتقاد دارند این معلولیت باید قبل از سن سه ماهگی شناسایی شود و اگر قبل از ۶ ماهگی، خدمات توانبخشی و آموزشی انجام شود، کودک می‌تواند به صورت نرمال در مدارس عادی تحصیل کند و به رشد طبیعی خود ادامه دهد به همین علت با ارائه خدمات غربالگری، آموزشی و مهارتی کودکان بسیاری در کشورمان و استان کهگیلویه و بویراحمد که دارای این اختلال بوده‌اند توانسته‌اند پس از تحصیل زندگی نرمالی را تجربه کنند.
هم اکنون آزمون‌های غربالگری نوزادان به صورت آزمایش کیو.‌ای.‌ایی برای همه نوزادان صورت می‌گیرد و انجام آزمایش‌ای.‌ای. بی. آر برای کودکان ارجاعی و دارای عوامل خطر با دستگاه‌های کوچک و بدون درد و خطر در شرایطی که نوزاد به آرامی استراحت می‌کند انجام می‌شود و چنین نوزادانی خیلی زود شناسایی می‌شوند.
مراکز روزانه توانبخشی خانواده و کودکان کم شنوا خدمت دیگری است که زندگی افراد ناشنوای کهگیلویه و بویراحمد در آن احیا و ارتباط آنان با جامعه برقرار شده است.
این مراکز با هدف ارائه خدمات آموزشی، مهارت‌های ارتباطی، آموزش مفاهیم زبانی، گفتاری و تأکید بر استفاده بیشتر از باقی مانده شنوایی، زبان، گفتار راه‌اندازی شده است که در آنجا ارزیابی و درمان اختلالات توسط شنوایی سنج یا گفتار درمان، مشاوره فردی و گروهی، آموزش والدین کودک کم شنوا و ناشنوا از سوی روانشناس انجام می‌شود.
پذیرش بخش عمده‌ای از بار مالی خرید تجهیزات کمک شنوایی و اجرای طرح رابطان جامعه و ناشنوایان در یاسوج از دیگر برنامه‌های دولت برای حمایت از ناشنوایان و کم شنوایان در استان است که کمک بزرگی به جبران اختلالات شنیداری در آنان می‌کند.
تلاش برای تحقق مداخله به هنگام
معاون اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اجرای غربالگری برای همه نوزادان در بدو تولد گفت: برای اینکه استعداد‌های شیرخواران و کودکان ناشنوا و کم شنوا شکوفا شود نیاز است خانواده‌ها و متخصصان در سریع‌ترین زمان تلاش‌های خود را آغاز کنند، تا زمینه مداخله زودهنگام انفرادی، در خانه، خانواده و همچنین در جامعه فراهم شود.
کریم رهیده تأکید کرد: این اقدام‌ها به والدین کمک می‌کند تا بهترین اصول مداخله زودهنگام (گایدلاین مداخله زودهنگام) را برای کمک به شرایط فرزند خود یاد گرفته و بتوانند خدمات مداخله زودهنگام را براساس استاندارد‌های مورد نظر کمیته الحاقی شنوایی نوزادان ارزیابی کنند.
وی بیان کرد: خانواده‌ها با استفاده از این مهارت‌ها توانمند شده و میزان مشارکت آنان برای ارائه خدمات مداخله زودهنگام(توانبخشی، کلاس‌ها و آموزش‌های لازم) بیشتر خواهد شد.
راه‌اندازی مراکز خانواده و کودکان با اختلالات شنوایی
معاون اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در حال حاضر ۲ مرکز خانواده و کودک کم شنوای استان با ۱۵۰ نفر ظرفیت فعالیت می‌کند که ۹۰ درصد هزینه‌های توانبخشی این کودکان توسط سازمان بهزیستی تأمین می‌شود.
رهیده ابراز کرد: در نیمه دوم سال جاری با رایزنی‌های انجام گرفته برای افزایش این خدمات ظرفیت مرکز یاسوج ۱۰ درصد افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: مرکز خانواده و کودک کم شنوا در شهر یاسوج سال ۱۳۹۱ آغاز به فعالیت کرد و مرکز شهرستان کهگیلویه نیز در سال گذشته با ظرفیت ۵۰ نفر افتتاح شد.
رهیده بیان کرد: مرکز خانواده و کودک دارای اختلالات شنیداری یاسوج جزء مراکز با درجه ارزشیابی یک کشور است و در این مرکز ۱۴ نیروی تخصصی بصورت تمام وقت فعالیت می‌کنند همچنین مرکز خانواده و کودک کم شنوای کهگیلویه نیز از مراکز پربازده و تخصصی استان است.
معاون اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد افزود: مراکز خانواده و کودک دارای اختلالات شنیداری به صورت تخصصی برای توانبخشی این کودکان طراحی شده در این مراکز خدمات تخصصی گفتاردرمانی، تربیت شنیداری و شنوایی‌شناسی بصورت گروهی و همچنین خدمات گروهی زبانی‌آموزی و هنر درمانی ارایه می‌شود.

وی عنوان کرد: کودک کم شنوا پس از دریافت تجهیزات کم شنوایی نیاز به خدمات توانبخشی شنیداری و زبان‌آموزی دارند زیرا در صورتی که کودک این خدمات توانبخشی را مناسب با سن خود دریافت نکند مهارت‌های کلامی و شنیداری را کسب نخواهدکرد و چنانکه در سنین طلایی کودکی این مهارت‌ها ایجاد نشود کودک دچار معلولیت کلامی دائمی خواهد شد.
تأمین تجهیزات
معاون اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: کودکان کم شنوا یا نا شنوا براساس شدت کم شنوایی خود نیاز به وسیله کمک شنیداری دارند که این تجهیزات کمک شنیداری برای کودکان با شدت متوسط، سمعک و برای کودکان کم شنوای شدید تا عمیق دستگاه کاشت حلزون است.
او اظهار کرد: کاشت حلزون در گوش، رایگان است و خانواده‌ها هزینه بسیاری ناچیزی را متحمل می‌شوند.
رهیده اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان برای تأمین تجهیزات توان بخشی ناشنوایان و کم شنوایان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.
وی بیان کرد: امسال یک میلیارد تومان برای خرید سمعک، ۴۰۰ میلیون تومان به منظور خرید باتری سمعک و ۱۲۰ میلیون تومان به منظورتأمین هزینه‌های تعمیرات کاشت حلزون پرداخت شده است.
طرح رابطان جامعه و ناشنوایان
معاون اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت که برگزاری دوره آموزشی رابطان جامعه و ناشنوایان در یاسوج از دیگر برنامه‌های دولت برای حمایت از ناشنوایان و کم شنوایان است.
رهیده تأکید کرد: در این دوره که در ۲ مرحله اجرا می‌شود ۲۰ نفر از علاقه‌مندان پس از یادگیری زبان اشاره به عنوان مطالبه‌گر بین ناشنوایان، دستگاه‌های اجرایی و مراکز حقوقی عمل می‌کنند.
وی تصریح کرد: افراد شرکت‌کننده در این دوره‌ها پس کسب گواهینامه در هر جلسه انجام خدمت حق الزحمه خود را از بهزیستی دریافت می‌کنند.
رهیده ابراز کرد: هم اکنون ۲ هزار و ۵۹۳ کودک کم شنوا یا ناشنوا زیرپوشش خدمات بهزیستی هستند.


کد مطلب: 458610

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/458610/2593-کودک-کم-شنوا-یا-ناشنوا-کهگیلویه-بویراحمد-راهکاری-خانواده-ها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1