تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۲۳
کد مطلب : ۴۷۰۹۵۷
در همایش سراسری مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد

وزیر ارشاد: از ولنگاری در عرصه خبر باید جلوگیری شود / دشمنان تلاش دارند تا القاء شود که دولت به دنبال محدودیت است / سند موسیقی را بعد از ۴۵ سال به تصویب رساندیم که مبتنی بر نظر فقها و اقتضائات اجرایی ست

۰
وزیر ارشاد: از ولنگاری در عرصه خبر باید جلوگیری شود / دشمنان تلاش دارند تا القاء شود که دولت به دنبال محدودیت است / سند موسیقی را بعد از ۴۵ سال به تصویب رساندیم که مبتنی بر نظر فقها و اقتضائات اجرایی ست
کبنا ؛وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش سراسری مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دشمنان در تلاش هستند القا کنند که دولت مردمی دلش با حوزه فرهنگ و هنر صاف نیست و به دنبال محدودیت است اما بنای ما همراهی است.
به نوشته فارس، ششمین همایش سراسری مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها، شنبه و یک شنبه ۹ و ۱۰ دی‌ماه در مجتمع باغ زیبا برگزار شد.
سمفونی مکتب حاج قاسم برگزار می‌شود 
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: با همت دوستان بخش های مختلف  با مجموعه مکتب حاج قاسم همکاری کردند. سمفونی را با عنوان مکتب حاج قاسم  سه‌شنبه شب در تالار وحدت برگزار خواهیم کرد. وی افزود: فضای خوبی را در این دو روز داشتیم. نشست ها با حضور مدیران ارشاد برای الفت و اشتراک گفتمانی کار ضروری است برگزار شد. ۲ مدیر کل از بانوان به جمع مدیران ما اضافه شدند. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: بحث انتخابات بحث مهمی است. باید در تمام رویداد ها سهمی را در نشاط عمومی برای مشارکت گسترده در انتخابات قائل شویم. بسته های تشویقی ویژه ای در این حوزه داریم. 
وی ادامه داد: اینجا اعداد و ارقام صحبت میکند. در حوزه سینما آقای خزایی گزارشی را ارائه کردند اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است. حوزه سینما با تمام این که مراقب است به هنجارها توجه کند اما نشاط را در بهترین دوره کاری خود انجام می‌دهد. دوره کاری خودمان در دولت مردمی دوره رونق فرهنگ و رونق است. 
به دنبال محدودیت نیستیم و بنای ما همراهی است
اسماعیلی افزود: دشمنان ما تلاش دارند تا القاء شود که دولت مردمی دلشان با حوزه فرهنگ و هنر صاف نیست و به دنبال محدودیت هستند. یک اتفاق کوچک که در بررسی کتاب صورت می‌گیرد خبر اول روزنامه‌ها میشود. موضوع با نویسنده حل میشود اما عده‌ای در روزنامه‌ها بیانیه می‌نویسند. این اتفاق ها غیر طبیعی است. بنای ما همراهی است. مجموعه هایی که در سال گذشته در استان ها افتتاح شد اما در سیاه نمایی سال گذشته دیده نشده اتفاق مثبتی است. ۸۵۰۰ مصوبه صورت گرفته است.  ۱۸۵۰۰متر کتابخانه در اراک در حال افتتاح است. در همه استان ها این شور و نشاط را داریم. 
سند ملی موسیقی بزودی توسط رئیس جمهور ابلاغ خواهد شد
وی با اشاره به تصویت سند موسیقی خاطر نشان کرد: سند موسیقی را بعد از ۴۵ سال به تصویب شورای عالی فرهنگی رساندیم و در روزهای آینده توسط رییس جمهور ابلاغ خواهد شد. سند موسیقی روشن است و مبتنی بر فقها و اقتضاعات اجرایی انجام می‌شود. سند سینما ،تئاتر و هنرهای تجسمی در حال پیگیری است. تاسیس موسسات حقوقی خواهیم داشت. موضوع سن در موسسات فرهنگی را پایین آوردیم. آیین نامه های آموزشگاه ها را اصلاح کردیم. در انجمن های هنری، موسیقی، نمایشی و قرآن تحول شگرف است. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عدالت فرهنگی گفت:  عدالت فرهنگی یعنی بتوانیم از همه بخش ها حمایت کنیم. وضعیت جریانی خودمان را توضیح دادم. نظریه حکمرانی جدید که مبتنی به گام دوم جلو می‌بریم این است که نهادهای فرهنگی وظیفه حمایت و تسهیل‌کننده دارند و حلقه های میانی وظیفه تصدی را باید بر عهده بگیرند. در آغاز دولت رهبر انقلاب تاکید بر اصلاح ساختارهای فرهنگی داشتند. این اتفاق را ما مدیریت میکنیم و میخواهیم فضای پر کنش با محوریت جریان های فرهنگی مومن به انقلاب اسلامی باشد.
محدودیتی در فرهنگ و هنر نداریم 
وی افزود: حداکثر انعطاف را در تمام حوزه ها داریم. ما هیچ محدودیتی نداریم. محدودیت ما فقط قانون است. تمام کنش‌گران فرهنگی هنری فضای کار باید داشته باشند ولو اینکه با بنده و دولت مخالف باشند اما باید در چارچوب قانون و مقررات باشد. ما مثل داور خط هستیم . در حوزه تنظیم گری حکم داور را داریم اما آنجا که قرار است حمایت کنیم از جریانی حمایت می‌کنیم که به تحقق آرمان های انقلاب اسلامی کمک کند. ما بنای انقباض و محدودیت نداریم بلکه گشایش در حوزه فرهنگ داریم. مدیران کل ما در وزارت ارشاد دستشان باز است. همه عزیزان باید در تمام مسیر همراه باشند تا کار جلو رود. 
اسماعیلی یادآور شد: چند کار جدید در حوزه فلسطین دارد صورت میگیرد. موضوع غزه و فلسطین بحث بی نظیر تاریخی است چرا که این کشتار نظیر ندارد. از آقای خزایی تشکر میکنم در جشنواره سینما حقیقت در بخش غزه خوب کار کردند. انشالله دوستان این بخش را در تمام رویداد ها در اولویت قرار دهند. 
وی ادامه داد: برادران اهل سنت برادران عزیز ما هستند نگاه کاملا همراه بین ما بوده و به تعبیر امام راحل ید هم هستیم. هرجا مسلمانی هست ما برادرانشان هستیم. در دوره خودمان اولین رایزن اهل سنت خودمان را به قاهره اعزام کردیم. در استان های که برادران اهل سنت وجود دارند این بخش را باید فعال کنند. 
 جایزه بزرگ امام خمینی(ره) اهدا خواهد شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جایزه بزرگ امام خمینی(ره) را داریم که به تصویت شورای انقلاب فرهنگی رسیده است. رونمایی از این جایزه در دهه فجر اتفاق خواهد افتاد. جایزه جهانی با ابعادی که بتواند کمک کند. این رویداد بهانه‌ای برای شناساندن امام راحل عزیزمان است. پیام امام پیام انسانیت و عدالت است. جنس انقلاب امام از جنس انبیا بود. 
جشنواره قرآن امسال ویژه خواهد بود
وی با اشاره به جشنواره های پیش رو گفت: جشنواره های بزرگ سالیانه خواهیم داشت. بهار حوزه فرهنگ و هنر را خواهیم داشت. نمایشگاه قرآن امسال در کنار نمایشگاه تهران در استان ها هم باید صورت گیرد. امسال نمایشگاه قرآن یک فرصت است. هر استان باید جشن ویژه بزرگ قرآنی داشته باشد. دوستان به این مسئله اهتمام داشته باشند. عید طبیعت با بهار قرآن را مقتنم بشمارند و در کنار نمایشگاه قرآن رویدادهای مهمی تعبیه شود. این رویداد با هدف درگیر کردن دانش‌آموزان، دانشگاهیان اصناف و خانواده ها بچباید صورت گیرد.
سکوهای البسه عفیفانه مستقر می‌شوند 
اسماعیلی با بیان وضعیت نامناسب پوشش بانوان اظهار کرد: بحث مهمی را با عنوان طرح طوبی در حوزه پوشش  بانوان آغاز کردیم. وضعیت پوشش باید تغییر کند . برای ما خوب نیست خانوم های متدین بگویند در مراکز پوشاک بانوان لباس های خوبی پیدا نمی‌کنیم. این باید اصلاح شود. مجموعه مهمی را در کارگروه مد و لباس در میدان هفت تیر قرار خواهیم داد. با مجموعه های حاکمیتی جلسه خواهیم داشت تا وارد این عرصه شوند. اگر ما نتوانیم در این چرخه البسه مناسبت را اصلاح کنیم وضعیت نامناسب می‌شود. ما باید به صورت جدی سکوهای البسه عفیفانه در استان ها را داشته باشیم‌. مگر می‌تواند دولت مردمی نسبت به پوشاک مناسب برای بانوان بی تفاوت باشد. کار ایجابی یعنی البسه مناسب را هم به درستی و هم ارزان در دسترس قرار دهیم. همه موظف هستند پای کار بیایند. نگاه جزیره ای ما را بیچاره کرده. این مربوط به حفظ فرهنگ ملی ما است. ما مسئول کارگروه مد و لباس هستیم و باید این فضا را فراهم کنیم. 
از ولنگاری در عرصه خبر باید جلوگیری شود 
وی خاطرنشان کرد: همه الزامات خبررسانی باید رعایت شود. ولنگاری در عرصه خبر باید رعایت شود. ما به دنبال محدودیت نیستم به دنبال نظم هستیم. به دنبال بیمه آدم رسانه ها هستیم. مدیران ما در استان ها بدنه اصلی ما هستند. نمایشگاه مطبوعات بعد از سالها انجام می‌شود.
زبان فارسی هویت ساز است
اسماعیلی با اشاره به اهمیت زبان فارسی گفت: زبان فارسی تاکید ما است. در هیچ ورودی شهرستانی اجازه نوشتن نام شهر با کلمه لاتین وجود ندارد. همچنین تمام فروشگاه ها باید اسامی فارسی داشته باشند. ما زبان فارسی را به عنوان یک حوزه هویت ساز می‌دانیم. دیروز جشنواره سینما حقیقت به همین علت که به زبان فارسی توجه نکرده بود کارت زرد گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار فارس درباره تاسیس موسسات حقوقی گفت: از جمله موسساتی که به موسسات فرهنگی اضافه شده است موسسات فرهنگی حقوقی هستند که در بحث مدیریت و مالکیت فکری اتفاق می افتد. این موسسات به حمایت از آثار هنرمندان کمک خواهند کرد و مشکلاتی که در زمینه آثار حقوق فکری هست برطرف خواهد کرد.
وی تاکید کرد: به زودی با ابلاغ نهایی که در شورای عالی به تصویب رسیده است جزییات بیشتر را اعلام می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
1