تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب : ۴۶۷۷۴۱
در جمع خبرنگاران مطرح شد

دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد عشایر را شهروند درجه ۲ حساب می‌کنند/ سیاست‌ها را در توزیع خدمات به عشایر دخالت نمی‌دهیم/برنامه‌های خاص راهبردی در استان در خصوص کشت گیاهان دارویی وجود ندارد/اعتبارات سالانه عشایر ناچیز است/۳۰ تانکر آبرسانی برای عشایر استان نیاز است/ حقوق کارمندان امور عشایر پایین‌ترین حقوق بین دستگاه‌های اجرایی است

۴
۰
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد:  سیاست را در توزیع خدمات به عشایر دخیل نمی‌کنیم / ۸۷۰ تن آرد ماهانه بین عشایر استان توزیع می‌شود
کبنا ؛مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد  گفت: نقش عشایر در اقتصاد مقاومتی و تأمین امنیت غذایی کشور بسیار مهم است و  سیاست را در توزیع خدمات به این قشر زحمت‌کش دخیل نمی‌کنیم.
به گزارش کبنا، فضل‌الله آذرفر صبح امروز (پنجشنبه 13 مهرماه 1402) در نشست با خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهار داشت: با حمایت از این قشر مولد دولت تلاش دارد تا مانع از خروج عشایر از روستا‌ها سکونتگاه‌های عشایری به سمت شهر‌ها شود.
وی ادامه داد: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ هزار خانور عشایری با ۷۰ هزار فر جمعیت وجود دارند که ۱۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند و غالب بافت استان عشایری است.
وی اضافه می‌کند که ۶۰ درصد تولید گوشت استان در قالب تولید هشت هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر و ۲۷ درصد محصولات باغی استان تولید می‌شود.
آذرفر تأکید کرد: طرح‌های چهارگانه کمک معیشت شامل زنجیره تولید گوشت قرمز، گیاهان دارویی، گردشگری و صنایع دستی اجرا می‌شود زیرا اتکای عشایر صرفاً به بحث دامپروری نمی‌تواند معیشت‌شان را تأمین کند.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ بدون محدودیت سقف به عشایر پرداخت می‌شود.
بسیاری از مراتع در اختیار عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد است، کاشت گیاهان دارویی در استان بالا نیست و برنامه خاص راهبردی در خصوص کشت گیاهان دارویی وجود ندارد.
وی تأکید کرد: سه کارخانه هربی فارمد، سینره و زرد بند ظرفیت‌های خوبی برای کاشت گیاهان دارویی و کشت قراردادی توسط عشایر هستند.
آذرفر افزود: طرح گوشت قراردادی وارد فاز اجرایی شده است و به ازای هر رأس دام ۱۸۰ کیلوگرم جو در اختیار عشایر به صورت‌امانتی و مدت دار (۴ ماهه ) قرار می‌دهیم.‌ امید است ۴۰ هزار رأس به مجموعه تولیدات‌مان اضافه شود. 
آذرفر تأکید کرد: عشایر نشینان تا چهار ماه پس از دریافت این نهاده دامی ملزم به پرداخت هیچ وجهی بابت آن نیستند.
وی بیان کرد: پس از گذشت این مدت دامدار می‌تواند گزینه‌های فروش گوشت خود در بازار آزاد و پرداخت هزینه‌های نهاده دامی را انتخاب کند یا محصول خود را به شرکت پشتیانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد بفروشد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: انتظار می‌رود این طرح بتواند افزون بر بهبود درآمد جامعه عشایری باعث اضافه شدن ۴۰ هزار رأس دام عشایر استان شود.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در حوزه گردشگری مناطق گردشگری عشایر در منطقه کاکان، دلی کما، سبزه میر، شبلیز، سردآب، کمردوغ و گرگو شناسایی شده‌اند.
یکی از برنامه‌های دولت ساماندهی صنایع دستی عشایر است که به نام همین استان روانه بازار شود تاکنون ۲ روستای هدف صنایع دستی شامل سادات محمودی و سربیشه در استان ثبت شده‌اند اما فروش محصولات صنایع دستی آنچنان چشمگیر نبوده است.
برای هر خانوار عشایری در استان سکونتگاه خاص شامل یک سکو و یک سرویس بهداشتی ایجاد می‌شود زیرا با تجربه‌ای که استان در سیل مانسون سال قبل دارد این مکان‌ها باعث خسارت کمتر به عشایر در باد، باران و سیل می‌شود.
پروژه‌های عمرانی در حوزه عشایر فعال است و هر ساله باید ۴ هزار کیلومتر ایل راه عشایری بازگشایی شود اما تنها چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آن تخصیص می‌یابد که این اعتبار ناچیز است.
۸۷۰ تن آرد ماهانه برای عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد توزیع می‌شود و در توزیع اقلام اینچنینی سیاست هیچ گونه دخالتی داده نمی‌شود و همه عشایر برای ما یکسان هستند.
حقوق کارمندان امور عشایر پایین‌ترین حقوق بین دستگاه‌های اجرایی است و نیاز به توجه ویزه دولت در این خصوص نیاز است.
سال گذشته یک هزار و ۱۵۰ پنل خورشیدی بین عشایر توزیع شد و امسال هم یک هزار و ۳۰۰ پنل خورشیدی بین آن‌ها توزیع می‌شود.
طبق مصوبه رئیس جمهور در سفر دوم خود به این استان، تا ۲ سال آینده کل عشایر استان از پنل خورشیدی بهره‌مند خواهند شد.
مطابق قانون واگذاری ایل راه‌های عشایری مطلقا ممنوع است در حالی که سال‌های گذشته بخشی از این ایل راه‌ها به طور غیر قانونی تصرف شده بودند.
کوچ عشایری از حالت سنتی به ماشینی تبدیل شده است و از خودرو برای حمل وسایل استفاده می‌کنند که این مهم پس از دوران کرونا افزیش بیشتری یافته است.
۲۳ درصد عشایر استان از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند و بقیه با تانکر آبرسانی می‌شود. اکنون ۱۰ دستگاه تانکر کار آبرسانی سیار به عشایر را انجام می‌دهند و به حداقل ۳۰ تانکر آبرسانی در حوزه عشایر نیاز است.
آذرفر تأکید کرد: براساس این مصوبه پیشنهاد تأمین ۳۰ دستگاه تانکر آبرسان داده شده است.
براساس آمار موجود ۳۷.۵درصد ناوگان آبرسانی سیار مناطق عشایری استان به دلیل فرسودگی از رده خارج است و این اداره با کمبود تجهیزات برای آبرسانی مواجه است به طوری که از ۱۶ تانکر آبرسانی سیار به مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد ۶ دستگاه آن به دلیل فرسودگی قابل استفاده نیست.
آذرفر با یادآوری اینکه آبرسانی سیار از نیاز‌های اساسی عشایرنشینان برای سکونت در مناطق قشلاقی و‌ییلاقی است که افزون بر سلامت اهالی سالم بودن محصولات تولیدی آنان را تضمین می‌کند از مسوولان خواست تا نسبت به مصوبه سفر رئیس جمهور دریاره تأمین ماشین آلات آبرسانی سیار استان همت مضاعفی داشته باشند.
سال گذشته پنچ پروژه به مبلغ ۲۵ میلیارد تومان در حوزه آب به بهره‌برداری رسید. ۱۰ پروژه بزرگ نیز در حال مطالعه است.
وی تصریح کرد: به دنبال شغل جدید برای عشایر نیستیم بلکه به دنبال مکملی هستیم تا عشایر با تولید محصولات‌شان به درآمد برسند.
عشایر نیاز به آب شرب، بهداشت، آموزش و پرورش، برق دارند و اداره کل امور عشایر تنها یک هماهنگ‌کننده است و ادارات خدمات‌رسان موظف به خدمات‌رسانی در جامعه عشایری هستند.
دستگاه‌های اجرایی استان عشایر را شهروند درجه ۲ حساب می‌کنند در صورتی که باید خدمات کامل به عشایر ارائه دهند.
کاروان‌های سلامت و معیشت عشایر در استان راه‌اندازی شده است و در مناطق محروم روستایی و عشایری دستگاه‌هایی همچون ستاد
اجرایی فرمان امام، سپاه عشایر، هلال احمر حضور پیدا می‌کنند و به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند. سیاست را در توزیع خدمات به عشایر دخیل نمی‌کنیم و عشایر غیور استان همچون سالیان قبل با مشارکت بالا در انتخابات حضور خواهند یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما

جوان
Iran, Islamic Republic of
خدایی هیچ نهادی را تا حالا ندیدم که به اندازه امور عشایری در آن تخلف صورت بگیرد و قومی و قبیله ای عمل کرده باشه از تسهیلات گرفته تا بقیه موارد.
Iran, Islamic Republic of
خبر نداری بدون تمام ماسه و...برا سرویس بهداشتی به لیدرهای نمایندگان داده شد .
واقعیت
United Arab Emirates
شما واقعاً با چه رویی حرف می زنی ؟تو آخر سیاستی.وقتی بهت می گوییم عامل فروش در ز// / چرا جلویش را نمی گیری ؟چون طرفدار نماینده است،
آرد عشایر را سه ماه یک بار توزیع می کند ،چرا اخطار واحضارش نمی کنی؟
نفت را مستقیما به شهرستان لردگان می فروشد ،چرا؟
چون لیدر شما ونمایندهداست ،
جنایات امور عشایر در زیلایی از همه بالاتر است ،
پنل ها را همه را دادی به طرفداران نماینده ،آنهایی که خانشان مادوان هست. هر خانه دو پنل خورشیدی دادی مردم عشایر که در کوه شورم مستقر هستند چرا ندادی؟
تو سیاسی نیستی؟تو خود نماینده ای
آقای آذر نفر ، ،ما مردم زیلایی هم ازت نمی گذاریم ،وفقط شانست بگوید زودتر استعفا ندهی
آذر
Iran, Islamic Republic of
بعدازکشاورزی دربخش زراعت وباغ آری مهمترین رده بخش خصوصی فعال موالدعشایرهستندکه مع الاسف با خالت دستگاه دولتی که البته ابتدا دلسوزانه وبتدریج سیاسی کاری شده این قشرهم وهم گران فروش شده اند
عشایرمدیری محلی داشتندالان مدیریت دولتی باعث سردرگمی آنهاست
از «انتخابات» تا «خیابان»

از «انتخابات» تا «خیابان»

سعید حجاریان گفت: حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی‌عدم شرکت در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست....
عشق صندلی یا عشق خدمت

عشق صندلی یا عشق خدمت

مشخص نیست که آیا شائبه حمایت‌های بیرونی از محمدرضا داورزنی این‌قدر اثرگذار است یا اینکه ...
ناامید از خشکسالی و بیکاری

ناامید از خشکسالی و بیکاری

قطعاً هر رجل سیاسی با توجه به سابقه و سرمایه اجتماعی که از آن برخوردار است، یک چتر حمایتی ...
1