تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۱۵
کد مطلب : ۴۶۵۴۳۰
در جمع خبرنگاران مطرح شد

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد: 250 میلیارد تومان برای کارهای زیرساختی در حوزه عشایر مصوب شده است

۱
۰
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد: 250 میلیارد تومان برای کارهای زیرساختی در حوزه عشایر مصوب شده است
کبنا ؛مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: توجه رئیس جمهور و دولت سیزدهم به عشایر ویژه است و حتی در دور اول سفر هم اولین منطقه‌ای که در استان رئیس جمهور بازدید داشت منطقه عشایری گرگو شهرستان بویراحمد بود که در همان مکان قول پیگیری مشکلات عشایر را دادند و در این زمینه تاکنون قدم‌های خوبی هم برداشته شده است.
فضل‌الله آذرفر در جمع خبرنگاران افزود: حداقل ۱۵ بار استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد پس از سفر نخست رئیس جمهور به مناطق عشایری در دور دست‌ترین مناطق سرکشی و بازدید داشته است.
وی تأکید کرد: چندین بار مسائل و مشکلات عشایر استان در شورای عشایر استان با حضور مسئولان کشوری بررسی شده و مشکلات و توانمندی‌های عشایر منطقه احصا و به وزیر کشور و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس انعکاس داده شده است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از محل متمم سفر نخست رئیس جمهور ۱۶۰ میلیارد تومان برای عشایر استان مصوب شد و تخصیص مرحله نخست آن برای احداث سکونتگاه‌های عشایری انجام شد.
آذرفر بیان کرد: سرپناه‌های عشایری در سیل مانسون سال گذشته دچار آسیب جدی شدند و عشایر بیشترین خسارت را متحمل شد البته جرقه طرح ساماندهی استقرارگاه‌های سکونتگاه عشایر در این استان از همانجا‌زده شد.
وی ادامه داد: طرح ساماندهی استقرارگاه‌های سکونتگاه عشایر در قالب احداث سرپناه و سرویس بهداشتی برای عشایر از طریق سازمان امور عشایر کشور پیگیری و برآورد هزینه برای اجرایی شدن آن ۲ هزار میلیارد تومان تخمین‌زده شده است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد ابراز گرد: با توجه به مشکلات عدیده عشایر و توجه دولت سیزدهم به بخش عشایری و در راستای ایجاد عدالت در خدمات‌رسانی و توجه به تولید و اقشار آسیب‌پذیر قرار شد اولین نقطه‌ای که رئیس جمهور در سفر دوم بازدید کند منطقه عشایری باشد. بنابراین گردهمایی بزرگ عشایر به صورت نمادین در این استان در منطقه مارگون برگزار شد.
وی گفت: آغاز عملیات اجرایی ۲ طرح به صورت پایلوت کشوری در این استان که نقطه شروع آن‌ها از همین استان است‌زده شد و رئیس جمهور از آن‌ها بازدید و رونمایی کرد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: طرح کمک معیشتی و کمک رفاهی عشایر متشکل از چهار برنامه از جمله ( طرح زنجیره گوشت قرمز، طرح کاشت گیاهان دارویی، طرح صنایع دستی و طرح گردشگری ویژه مناطق عشایری) رونمایی شد. این طرح یک پروژه بسیار مؤثر برای کمک رفاه و کمک معیشت عشایر است.
وی بیان کرد: اتکای صرف عشایر به بخش دامپروری نمی‌تواند مشکلات اقتصادی‌شان را رفع کند و ممکن است سال‌های اخیر خشکسالی و یا تغییر اقلیم و نوسان قیمت گوشت معیشت آن‌ها را با مشکل مواجه کند.
آذرفر ادامه داد: این چهار طرح مکمل برای بهبود اقتصاد و معیشت خانوار عشایر آورده شده و دستورالعمل‌ها و تسهیلات لازم برای این طرح‌ها هم پیش‌بینی شده و امسال از طریق تسهیلات تبصره ۱۶ در اختیار افراد قرار می‌گیرد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: رئیس جمهور دستور داد که ۲۰ هزار هکتار دیمزار برای توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق عشایری اختصاص داده شود.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: طرح ساماندهی استقرارگاه‌های عشایری هم رونمایی شد که در این طرح یک سکوی مناسب برای برپایی چادر، آبشخور و سرویس بهداشتی ایجاد می‌شود و نمونه آن در سقاوه شهرستان مارگون اجرایی شد و آقای رئیس جمهور هم بازدید داشتند.
وی تصریح کرد: ۳۸۰ خانه بهداشت عشایری به دستور رئیس جمهور باید ساخته شود و ۲۲۰ هزار پنل خورشیدی برای عشایر کشور و خرید تضمینی دام مازاد عشایر هم مورد توجه قرار گرفت.
آذرفر افزود: سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از این موارد ویژه دنبال خواهد شد و نسبت به سایر استان‌های دیگر سهم ما بالاتر خواهد بود. چنانچه تلاش استاندار و نمایندگان استان نبود، شاید این اعتبار برای استان جذب نمی‌شد.
وی عنوان کرد: به منظور احداث کار‌های زیرساختی مثل آب و راه ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید ناوگان آبرسانی و ادوات بازگشایی جاده و برای احداث و بهسازی جاده‌های عشایری مصوب شده است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: بیش از ۸۰ مورد چشمه‌های عشایری بهسازی و بازسازی شده است. سالانه چهار هزار کیلومتر راه عشایری بازگشایی می‌شود و روزانه بیش از ۱۵۰ هزار لیتر آب بصورت مستقیم وارد مناطق عشایری می‌کنیم.
وی عنوان کرد: بیمه دام عشایری بصورت ویژه در حال پیگیری است و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی در دو سال اخیر در میان جامعه عشایر توزیع شده است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: بحث‌های آموزشی برای دانش‌آموزان عشایر اهمیت زیادی دارد، لذا در حال پیگیری هستیم که مجلس شورای اسلامی سهمیه‌ای برای دانش اموزان عشایری در کنکور در نظر بگیرد.
آذرفر افزود: بر اساس تفاهم نامه ۲ ساله ۱۵ خانه بهداشت عشایری در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی است که طی این مدت هشت خانه بهداشت عملیاتی شده و بقیه موارد نیز در حال اجرا است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: این خانه‌های بهداشت بصورت سیار هستند و بهورز‌های خانه‌های عشایر نیز از فرزندان عشایری خواهند بود.
وی اضافه کرد: طرح‌های چهار‌گانه کمک معیشتی عشایر از جمله برنامه‌های ویژه اداره کل امور عشایر است که بر این اساس مناطق مستعد برای طرح‌های گردشگری، صنایع دستی، کاشت گیاهان دارویی، اجرای طرح زنجیره‌ای مشخص شده‌اند.
آذرفر افزود: سعی می‌کنیم امکانات زیرساختی را به این مناطق ببریم و کمپ‌های بوم گردی عشایر در این مناطق احداث شود.
وی افزود: انتظار داریم حق عشایر در اعتبارات ارزش افزوده و آلایندگی مناطق نفتی بیشتر دیده شود، امسال اعتباراتی که از ارزش افزوده اخذ شد بی‌سابقه بوده است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: از طریق اعتبارات ملی سهم اعتبارات استانی را با همکاری استاندار و نماینده مردم پیگیری کرده‌ایم و این اعتبارات ملی نیز نسبت به سال‌های قبل بی‌سابقه بوده است.
آذرفر بیان کرد: سال‌های قبل عشایر از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده سهمیه داشت، که این اعتبار در اختیار فرمانداری‌ها قرار می‌گرفت ولی برخی فرمانداران همکاری نمی‌کردند و برخی از آنان سلیقه‌ای عمل می‌کردند.
وی گفت: از طریق مجلس و سازمان امور عشایر پیگیری زیادی کردیم و خوشبختانه طرح در صحن مجلس مصوب شد و اعتبارات امور عشایر استان‌ها مستقیماً به حساب اداره کل امور عشایر واریز می‌شود و به حساب فرمانداری‌ها ریخته می‌شود، اگر این اعتبار در اختیار امور عشایر قرار نمی‌گرفت نمی‌توانستیم بازگشایی جاده و آبرسانی و غیره را انجام دهیم.
آذرفر اظهار کرد: حق آلایندگی سال گذشته شهرستان‌های بهمئی و گچساران ۲۴ میلیارد تومان اخذ شده و اعتبارات آلایندگی پنج ماه اخیر نیز بالغ بر پنج میلیارد تومان اخذ شده است.
آذرفر ادامه داد: سال گذشته پنج پروژه آبرسانی به عشایر مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اکنون نیز طرح بزرگی در حال مطالعه است و اگر اعتبارات تخصیص بیابد، می‌توانیم آبرسانی را بصورت ثابت به عشایر داشته باشیم.
وی گفت: جامعه عشایری همچون جامعه شهری نیاز‌های مختلفی دارد اما اعتبارات اداره کل امور عشایر محدود است، از طرفی چرا تفکیک بین جامعه عشایری و جامعه شهری و روستایی قائل می‌شوند.
آذرفر ادامه داد: بر اساس قانون ساماندهی امور عشایر که به تصویب هیئت وزیران نیز رسیده گفته شده تمام ادارات خدمات‌رسان موظف به خدمات‌رسانی به جامعه عشایری هستند، اگر عشایر برای مسدود بودن جاده به اداره راه مراجعه کند، اداره راه موظف است اقدام به بازگشایی جاده کند، یا اگر به اداره آب و فاضلاب مراجعه کند این اداره باید همکاری داشته باشد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: عشایر برای هر موضوعی که به ادارات خدمات‌رسان مراجعه می‌کنند این گونه پاسخ دریافت می‌کنند که وظیفه ما نیست، در حالی که قانون مشخص کرده که ادارات خدمات‌رسان موظف به پاسخگویی نیاز‌های جامعه عشایری هستند. با توجه به محدودیت امکانات امور عشایر، ما انتظار داریم طبق قانون ادارات وظیفه خود را در قبال عشایر انجام دهند و همکاری بیشتری بر اساس قانون داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
همش حرف است یکی نمی دونه سکونت گاه عشایری چنان گفته شده مثل اینکه می خواهند ویلا بسازند .یه 3متر روی زمین را تسطیح یا سیمانی بعدش هزار مشکل برای تصرفات بعدی اون هم اگر بسازند که مثل هزاران وعده و طرح و آمار اگر 160 میلیارد اومد در عشایر انفجار هست تو بگو 160 هزارتومان ....
اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
1