تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۳۶
کد مطلب : ۴۶۷۷۲۲
نگهداری از سالمندان کهگیلویه و بویراحمدی توسط فرزندان و خانواده؛

در خانه‌های سالمندان کهگیلویه و بویراحمد چه می‌گذرد؟

۰
در خانه‌های سالمندان کهگیلویه و بویراحمد چه می‌گذرد؟
کبنا ؛فرهنگ زندگی سالمندان در کنار فرزندان و دیگر اعضای خانواده‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان وجود دارد.
آرام به ما غذا داده‌اند تا یاد بگیریم چطور یک قاشق را در دست‌مان بگیریم، هر بار که زمین خورده‌ایم سریع بلندمان کردند تا خشم روزگار را متوجه نشویم، حالا بزرگ شده‌ایم و آن‌ها رفته‌رفته پیر شده‌اند. برق مشکی مو‌هایمان جلوه خاصی دارد، اما گرد سپید بر مو‌های آن‌ها نشسته است. آن‌ها امروز بیش از پیش به ما نیاز دارند، اما گاهی آن‌ها را به خانه سالمندان یا گوشه خانه میرانیم و سراغی از آن‌ها نمی‌گیریم. سالمندی همچون دوران کودکی یا جوانی، یکی از مراحل زندگی است با این تفاوت که دوران کودکی و جوانی، سرشار از انرژی و تلاش، اما دوران سالمندی، همراه با تقلیل رفتن قوا و کاهش میزان فعالیت‌های فیزیکی است.
حالا تصور کنید دقیقاً در همین زمان یعنی دورانی که پدر و مادر نیازمند توجه هستند، فرزندان آن‌ها را به خانه سالمندان می‌سپارند و در واقع از یک مسئولیت مهم و سنگین آئینی، دینی و اخلاقی‌شانه خالی می‌کنند. برخی نه تنها پدران و مادرانشان را به خانه سالمندان می‌سپارند حتی حاضر نیستند از آن‌ها سراغی بگیرند، شاید تصور این موضوع بسیار سخت باشد اما واقعیت تلخی است که وجود دارد.
البته در برخی استان‌هایی با بافت سنتی، فرهنگی و قومی و قبیله‌ای از جمله استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر سالمندان توسط فرزندان‌شان نگهداری می‌شوند و این افراد راضی به سپردن پدر و مادر پیر و سالمند خود به خانه سالمندان نیستند.
«کریم رهیده»، معاون توانبخشی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: سه مرکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۸۶ نفر سالمند خانم و آقا در این مراکز نگهداری می‌شود.
وی با بیان اینکه از ۶۷ سالمند بومی این مراکز ۲۳ نفر فاقد فرزند هستند و کسی را برای نگهداری ندارند، افزود: از این تعداد ۱۸ نفر غیربومی اهل استان کهگیلویه و بویراحمد نیستند.
رهیده اظهارکرد: مرکز نگهداری سالمندان شهر دهدشت با ۶۰نفر ظرفیت تنها ۱۲نفر آن پُر شده، مرکز نگهداری سالمندان آقای یاسوج با ظرفیت ۵۰ نفر تنها ۲۰ نفر پر شده و مرکز نگهداری سالمندان خانم یاسوج با ۶۰ نفر ظرفیت ۵۴ نفر ان تکمیل شده است و در این استان بخاطر فرهنگ و سنتی خوب و پسندیده‌ای که دارند والدین سالمند خود را به مراکز نگهداری نمی‌سپارند و فرزندان و خانواده از آن‌ها نگهداری می‌کنند.
«جهانگیر شاهینی»، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص وضعیت جمعیت سالمندی استان گفت: براساس سرشماری سال ۹۵ از مجموع ۷۱۳ هزار نفری جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد، ۴۸ هزار و ۴۶۷ نفر معادل ۶. ۸ درصد سالمند در این استان وجود دارد.
وی افزود: بیشترین جمعیت سالمند استان به ترتیب مربوط به شهرستان بویراحمد با ۱۶ هزار و ۲۸۷ نفر، شهرستان کهگیلویه با ۹ هزار و ۶۶۱ نفر و شهرستان گچساران با ۹ هزار و ۵۰۹ نفر بوده است. همچنین کمترین جمعیت سالمند استان مربوط به شهرستان لنده با ۱۹۸۳ نفر است.
شاهینی اظهارکرد: براساس برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، از جمعیت ۷۴۵ هزار نفری استان کهگیلویه و بویراحمد ۶۰ هزار نفر معادل ۸.۰۵ درصد سالمند هستند.
همچنین «قباد مبشری»، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: حدود ۳۲ هزار نفر سالمند در قالب ۲۴ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان هستند که از این تعداد ۱۰ هزار نفر زن سالمند سرپرست خانواده و ۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر مرد سرپرست خانواده هستند.
وی افزود: این تعداد سالمند تحت پوشش کمیته امداد خدماتی همچون درمان، مستمری ماهیانه، کالای خانگی، اشتغال برای فرزندان، کمک‌های آموزشی و فرهنگی برای تحصیل فرزندان ارائه می‌شود.
مبشری اظهارکرد: برای ۲۰۰ نفر از سالمندان استان کارت منزلت صادر کردیم، یک اردوی مشهد مقدس برای تعدادی از سالمندان برگزار کردیم، با برگزاری جشنی در شهر چرام از ۲۰ سالمند تحت پوشش این نهاد تجلیل شد و به مابقی سالمندان تحت پوشش هدیه‌ای تقدیم خواهد شد.
گفتنی است که محلی برای زندگی و آرامش، توجه به نیاز‌های جسمی سالمند، وضعیت بیماری سالمند، پوشیدن لباس، تفریحات و سرگرمی، داشتن تغذیه مناسب، نیاز به ارتباط با دیگران، روابط اجتماعی و قرارگیری در دایره‌ای از افراد آشنا و حامی همچون خانواده، همسایگان و دوستان، احساس امنیت، داشتن پرستار سالمند از نیاز‌های سالمندان است.
با ورزش منظم، تغذیه مناسب و بهبود شناخت می‌توان سالمندی را به تأخیر انداخت و در سالمندی همانطور که بدن افراد دچار تغییرات می‌شود مشکلات زیادی را هم برای سالمندان رقم خواهد زد.
احترام به سالمند، همراهی‌ایشان به هنگام صحبت کردن و برقراری ارتباط، داشتن صبر در مقابل سؤالات آن‌ها، نشان دادن مهربانی در هنگام برخود با آن‌ها و واکنش‌های مناسب به رفتار‌های بد سالمند از جمله روابط درست با سالمند است.
بر اساس تقسیم‌بندی جامعه‌شناسان، سن سالمندی به سه گروه سنی سالمند جوان ۶۰ تا ۷۴ سال، سالمند میانسال ۷۵ تا ۹۰ سال و سالمند پیر ۹۰ به بالا تقسیم‌بندی می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناامید از خشکسالی و بیکاری

ناامید از خشکسالی و بیکاری

قطعاً هر رجل سیاسی با توجه به سابقه و سرمایه اجتماعی که از آن برخوردار است، یک چتر حمایتی ...
دموکراسی آب رفت

دموکراسی آب رفت

اکونومیست در انتهای گزارش خود پیشنهاد می‌کند که محققان به جای آنکه به دنبال شناسایی عقبگرد ...
رکود علمی دانشگاه

رکود علمی دانشگاه

مصطفی معین گفت: حرمت و امنیت و فعالیت مفید علمی را از فضای دانشگاهی کشور سلب کرده‌اند....
1