تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۴۶۶۰۵۵
سفرهای استانی هیات دولت زمینه ساز خروج کهگیلویه و بویراحمد از محرومیت؛

سفری از جنس امید و توسعه

۱
۱
سفری از جنس امید و توسعه
کبنا ؛سفر‌های استانی و پی در پی رئیس جمهور و هیأت دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد طی دوسال اخیر که حجم بالای تزریق اعتبارات زیرساختی را بدنبال داشته، نوید بخش خروج این استان از محرومیت تاریخی است.
به گزارش کبنا، دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار تاکنون با سفر به استان‌های مختلف از نزدیک در جریان مشکلات قرار گرفته و با رصد امور، بی‌وقفه تلاش دارد تا اعتماد و‌امید مردم به دولتمردان را تقویت کرده و بر اساس اولویت‌ها در راستای جهش تولید، رونق اقتصادی و اشتغالزایی، شفاف و تأثیرگذار عمل کند.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور بدنبال سفر نخست مهرماه ۱۴۰۰خود به همراه هیأت دولت در روز‌های ۲۶ و ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲ برای بار دوم به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد تا با افتتاح برخی مصوبات کلان و تأثیرگذار دور نخست سفر خود در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری و کلنگ زنی طرح‌های کلان و‌امید بخش دیگر این نوید را به مردم استان بدهد که دولت اهتمام جدی به محرومیت زدایی از مناطق مختلف کشور دارد.
در سفر دوم رئیس جمهور کهگیلویه و بویراحمد طرح‌های مهمی همچون پتروشیمی گچساران، کارخانه قند یاسوج، سد چمشیر، جاده پاتاوه به دهدشت افتتاح و طرح‌های زیربنایی، زیرساختی و توسعه‌محور در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری، راه، آب، نفت و گاز، پتروشیمی، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب‌بخشی به روند توسعه‌ای این استان به تصویب رسید.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص رهآورد این سفر گفت: صد هزار میلیارد ریال برای حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان اختصاص یافته است و همه این موارد را بانک‌های استان پذیرفته‌اند.
سید علی احمدزاده افزود: ۱۳۰ هزار میلیارد ریال نیز به استان در حوزه عمرانی اختصاص داده شده که با جذب این اعتبار استان در حوزه راه روستایی، آب شرب و بخش کشاورزی، حوزه بهداشت و درمان از محرومیت خارج می‌شود و به عبارتی دیگر متحول می‌شود.
وی با اشاره به سفر نخست رئیس جمهور در سال ۱۴۰۰ به استان، ابراز کرد: ۵۲ درصد اعتبارات سفر اول اختصاص داده شده است و ۴۸ درصد دیگر اعتبارات با توجه به مدت زمان سه ساله دیده شده، هنوز اختصاص داده نشده است.
او عنوان کرد: اعتبارات سفر دور اول سفر رئیس جمهور سه ساله است و اگر اختصاص داده شود به تمامی وعده‌ها عمل خواهد شد.
به گفته احمد‌زاده پتروپالایشگاه گچساران جزء مصوبات سفر دوم رئیس جمهور است و به زودی عملیات اجرایی آن انجام می‌شود و این طرح تنها یک مشکل محیط زیستی دارد که در حال رفع آن هستیم که کار در مرحله پایانی است.
احمدزاده عنوان کرد: همچنین طرح پتروشیمی اوره و آمونیاک چرام در سفر دوم رئیس جمهور به دلیل کثرت وجود این مواد در دیگر استان‌های کشور، در کوتاه‌ترین زمان ممکن بازنگری می‌شود و به زودی کلنگ زنی خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برای بیماران خاص در استان داروخانه وجود نداشت و بیماران به شیراز و اصفهان می‌رفتند که در این سفر مصوب شد داروخانه بیماران خاص در هلال احمر استان ایجاد شود تا بیماران با مشکلی مواجه شوند.
وی با اشاره به مطالبه مهم مردم استان در خصوص راه آهن، گفت: راه آهن این استان در دستور کار دولت قرار گرفت زیرا پیش از سفر دور دوم رئیس جمهور موضوع راه آهن اقلید به یاسوج به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مردم استان مطرح و در سفر به طور جد پیگیر شد.
احمدزاده افزود: این طرح با محوریت سرمایه‌گذاری خارجی، سریعاً در دستور کار دولت قرار گرفته و هم اکنون با سرمایه‌گذارانی از کشور چین وارد مذاکره شده‌ایم و آنان برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات اجرایی میدان گازی مختار بطول ۳۰ کیلومتر و عرض پنج کیلومتر و مخزن ۷۷ میلیارد متر مکعب ذخیره از دیگر طرح‌های اقتصادی است که عملیات اجرایی آن به عنوان یکی از مطالبات دیرینه مردم استان آغاز شده و در دور دوم سفر به عنوان یک طرح کلان ملی و استانی کارش شروع شد.
احمد‌زاده با اشاره به اینکه در فرآیند بهره‌برداری از این۱۱ حلقه چاه ۵۰۰نفر اشتغال ایجاد خواهدشد، ابراز کرد: با اتمام این طرح ضمن تأمین سوخت و پایداری شبکه در کشور به اشتغال جوانان بیکار استان کمک می‌شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد چم شیر که طی دو سال دولت سیزدهم سرعت و قدرت گرفت و به بهره‌برداری رسید و پتروشیمی گچساران طی دولت سیزدهم از ۵۰ درصد پیشرفت با اختصاص ۱۷ هزار میلیارد تومان به ۱۰۰ درصد رسید و به بهره‌برداری رسید.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اقداماتی که در این دولت انجام گرفته و یا در حال انجام است در طول ۴۰ سال انقلاب و قبل از آن بی‌نظیر بوده است.
سید احسان عسکری بیان کرد: در دولت سیزدهم پتروشیمی گچساران به عنوان بزرگترین صنعت تاریخ استان با حجم سرمایه‌گذاری ۶۵۰ هزار میلیارد ریال ( ۱.۳ میلیارد دلار) به بهره‌برداری رسیده است.
وی ادامه داد: همچنین کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت استان که از سال ۹۵ تعطیل شده بود با ورود به موقع دولت سیزدهم احیا و اکنون در حال تولید است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: پارک آبی دنا به عنوان بزرگترین پارک آبی جنوب کشور با اعتبار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.
عسکری ابراز کرد: کارخانه آهک هیدراته چرام که سه سال در تعطیلی و رکود به سر می‌برد اکنون مجدداً فعال شده است.
وی اضافه کرد: به زودی پتروپالایشگاه گچساران با ۲. ۵ میلیارد دلار (معادل ۱۲۵ هزار میلیارد تومان) سرمایه‌گذاری کلنگ زنی می‌شود.
جاده ملی پاتاوه به دهدشت به عنوان بخش مهمی از کریدور شمال - جنوب به طول ۱۳۶کیلومتر که سال ۷۴ کلنگ زنی شد در سفر دوم رئیس جمهور پس از ۲۸ سال انتظار افتتاح شد.
در سفر دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد، افزون بر۱۹۰۰ هزار میلیارد ریال (تسهیلات و ارزی) برای تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری در بخش اقتصادی و ۱۳۰ هزار میلیارد ریال دیگر به استان در حوزه راه روستایی، آب شرب و بخش کشاورزی، حوزه بهداشت و درمان اختصاص داده شده که با اختصاص این اعتبارات تا حد زیادی استان از محرومیت خارج می‌شود.
کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر۴۰درصد گونه‌های گیاهی و دارویی کشور را هم اینک در خود جای داده است.
این خطه با یک درصد خاک و جمعیت کشور بیش از ۱۰درصد روان آب‌های ایران را دارد، حتی یک مترمربع خاک شور ندارد، پوشیده از انبوه جنگل‌های بلوط، به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می‌روید، کریدور شامل به جنوب کشور است و طبیعت بکر و سحرانگیزش شکوه و شوکت آفرینش میسراید.
ایرنا در پایان نوشت: کهگیلویه وبویراحمد با وجود همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منحصر بفرد بویژه در حوزه‌های نفت و انرژی، منابع طبیعی، کشارزی، گردشگری، آبزِی پروری، گیاهان دارویی و محط زیست اما همواره کمبود زیرساخت‌ها، منابع و امکانات مانع از شکوفایی این استعداد‌ها و پیوند آن‌ها با اقتصاد، معیشت و رفاه مردم این خطه شده است.
این خطه پرظرفیت اگرچه در طول دولت‌های مختلف و به برکت انقلاب و نظام پیشرفت‌های چشمگیری داشته و خدمات و طرح‌های زیربنایی و زیرساختی فراوانی در حوزه‌های مختلف داشته اما راه‌های نرفته زیادی نیز دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کاش مدیران و نمایندگان مثل اقای استاندار دغدغه مردم و مشکلات مردم رو داشتن .خدا قوت مرد جهادی
اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
1