تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۵
کد مطلب : ۴۰۸۴۶۰
با حضور فرماندار برگزار شد

نشست بررسی کوچ عشایر گچساران/ اختلاف نظر مسئولان و نمایندگان عشایر بر سر زمان کوچ به مناطق ییلاقی+تصاویر

۰
کبنا ؛نشست بررسی کوچ عشایر با حضور فرماندار گچساران، فرمانده سپاه ناحیه گچساران، اعضای شورای عشایر، رئیس اداره امور عشایر گچساران و جمعی از مدیران ادارات در سالن اجتماعات فرمانداری گچساران برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز: رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران در این نشست اظهار داشت: از کوچ آن دسته از عشایر این شهرستان که زودتر از زمان اعلام شده به مناطق ییلاقی حرکت کنند جلوگیری خواهد شد.
فرهام جلیلی افزود: زمان کوچ عشایر گچساران به مناطق ییلاقی از 15 اردیبهشت به بعد تعیین شده است.
جلیلی گفت: ورود دامهای عشایری بومی و غیربومی قبل از 15 اردیبهشت به مناطق ییلاقی ممنوع است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد
وی بیان کرد: جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر گچساران برای کاهش تخریب مراتع است.
جلیلی گفت: سه اکیپ در گلوگاه های کوچ عشایر گچساران مستقر و از عبور زود هنگام عشایر کوچرو این شهرستان جلوگیری می کنند و برای متخلفان نیز پرونده قضایی تشکیل می شود.
وی کوچ زودهنگام عشایر را تهدید جدی برای عرصه های منابع طبیعی دانست و عنوان کرد: جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر گچساران به مناطق ییلاقی همکاری دستگاه های مختلف اجرایی این شهرستان را می طلبد.
جلیلی افزود: کنترل کوچ عشایر شهرستان گچساران و اعمال محدودیت زمانی در این زمینه به نفع آنان است.
وی بیان کرد: 305 هزار و 342 هکتار مرتع در این شهرستان وجود دارد که سالانه در هر هکتار از این مراتع 100 کیلو گرم علوفه تولید می‌شود.
رئیس امور عشایر گچساران گفت: یک هزار و 869 خانوار عشایری با جمعیتی بیش از 10 هزار نفر در مناطق عشایری دریلا، آبگندی و کلاغ نشین، پاکوه، لیشتر،دشت گز و....  سکونت دارند.
قربان کرمی افزود: 400 کیلومتر ایل راه در سه مسیر کوچ این شهرستان وجود دارد که از این میزان 100 کیلومتر آن دارای موانع است.
وی گفت: این ایل راه ها از سوی منابع طبیعی به مردم واگذار شده و به همین دلیل عشایر در زمان کوچ با مشکلات متعددی مواجه هستند.
کرمی به پیامدهای تصرف ایل راه ها برای کوچ عشایر اشاره کرد و گفت: عشایر در تنگی ایل راه مجبورند از جاده های ماشینی عبور کنند که این امر منجر به تلف شدن دام آنها می شود.
مناطق قشلاقی شهرستان گچساران سالانه محل استقرار و سکونت حدود دو هزار خانوار عشایر کوچرو از مناطق سردسیری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است.
این قشر مولد سالانه دو هزار و 700 تن گوشت قرمز،6 هزار و 480 تن انواع فرآورده‌های لبنی، 150 تن پشم و 25 تن گوشت سفید تولید می‌کنند.
 گچساران دارای دو ایل بزرگ کوچرو، قشقایی و بویراحمد می باشد.
گفتنی است: در این نشست اعضای شورای عشایر حاضر در جلسه در خصوص زمان کوچ عشایر به مناطق ییلاقی با مسئولان اختلاف نظر داشتند و عنوان کردند: بعلت پاره ای از مشکلات زمان کوچ باید زودترانجام گیرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

گچساران
Iran, Islamic Republic of
. طوری عکس گرفته انگار مدیرکل امور عشایر هست .
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
1