تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۱
کد مطلب : ۴۰۷۷۸۸
کبنا از گران شدن قیمت شن و ماسه در استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد

افزایش خودسر و افسار گسیخته قیمت شن و ماسه در سایه قصور دستگاه‌های متولی / بی‌اعتنایی کارخانه‌داران به سازمان «صمت» کهگیلویه و بویراحمد / کارخانه‌دارانی که هر کاری دلشان می‌خواهند، انجام می‌دهند (+ فیلم و تصاویر)

۲
۱
کبنا ؛کارخانه داران شن و ماسه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به جان منابع طبیعی و [رود بشار یاسوج] افتاده‌اند و علاوه بر تخریب منابع طبیعی محصولات این کارخانه‌ها را به قیمت‌های گزاف به مردم به فروش می‌رسانند و توجیح می‌کنند که قیمت قطعات ماشین آلات، گوشت قرمز و سایر کالاها هم گران شده و ما مجبور هستیم که قیمت شن و ماسه را گران کنیم.
در حالی که مواد اولیه این کارخانه داران رشته کوه‌های زاگرس و دنا سرسبز است، و یا سنگلاخ کف رودخانه بشار یاسوج می‌باشد. اما شاهد هستیم که این کارخانه داران بی حساب و کتاب و بدون مصوبه کمیسیون صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار که وظیفه قیمت گذاری را بر عهده دارند، اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند.
بعد از ظهر روز چهارشنبه 15 اسفند ماه 97 به همراه زیرایی مدیرکل تعزیرات حکومتی و همکارانش و بازرسی از سازمان صنعت، معدن و تجارت از کارخانه‌های شن و ماسه مسیر روستای کریک و منطقه دلی به جک بازدید کردیم.، ماشین آلات سنگین به جان کوه‌های این منطقه افتاده بودند و اراضی ملی را با دستگاه‌های غول پیکر و و لودرهای نیرومند می‌کندند و آن را به شن و ماسه تبدیل می‌کردند و با قیمت‌های غیرمتعارف به مردم می فروختند.
رضا زیرایی مدیرکل تعزیزات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از سه هفته است که کارخانه‌های شن و ماسه به طور سرخود و به شکل افسار گسیخته و بدون مصوبه کمیسیون صنعت و معدن اقدام به افزایش قیمت شن و ماسه در پایه‌های مختلف کرده‌اند.
زیرایی تصریح کرد: با توجه به بررسی‌های که ما انجام دادیم، می‌توان یک مسئله را به ضرس قاطع عرض کرد که هر نوع افزایش عنان گسیخته قیمت، آن هم کالاها و محصولاتی که تابع مصوبات استانی هستند، بدون هیچ شکی ناشی از قصور دستگاه‌های متولی دولتی در انجام وظایف خود است.
وی در ادامه گفت: قانون گذار نرم افزار و سخت افزار لازم را در اختیار قیمت گذار قرار داده است و امکانات نرم افزاری همان کمیسیون‌های است که مصوبات آن لازم الاجرا می‌باشد. اگر افزایش قیمت تولیدات شن و ماسه توجیه پذیر است و بنا به پیشنهادات آنالیزی حق افزایش قیمت را داشتند، پس چرا در کمیسیون‌های اداری این حق را برای آنها در نظر نمی‌گیرند.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000407/nf00407788-1.mp4
زیرایی ادامه داد: اگر حق افزایش قیمت را بدون مصوب دولت نداشتند، پس چرا به عنوان متخلف از امکانات سخت افزاری برای برخورد با آنها استفاده نمی‌شود. امکانات سخت افزاری تعزیرات حکومتی است، چرا برای جریمه و تعلیق آنها پرونده‌ها تشکیل نمی‌شود.
وی گفت: تعزیرات حکومتی یک وظیفه دارد و آن هم رسیدگی به پرونده‌های تخلفی که توسط دستگاه‌های متولی علیه سوداگران می‌رسد. اگر پرونده تخلف ارسال نشود، ما کار دیگری نمی‌توانیم انجام بدهیم. اگر ارسال شود در کوتاهترین زمان تاوان سوداگری را می‌دهیم.
مدیرکل تعزیزات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با بیان اینکه آیا این کارخانه‌ها استاندارد هستند، بیان کرد: قبلاً بعضی از این واحدها استاندارد نبودند که حکم تعطیلی آنها صادر شد، الان دیگر نمی‌دانم استانداردهای لازم را دارند یا خیر؟
زیرایی با بیان اینکه محصولات این کارخانه‌ها به عنوان مصالح در خانه‌های این استان به کار گرفته می‌شود که استان زلزله خیز است، گفت: اگر زمانی زلزله‌ای خدای نکرده در این استان رخ دهد، آن موقع ما خروجی تولیدات غیراستاندارد و بی کیفیت را آن وقت ما متوجه بشویم که زمان دیر شده است.
وی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی به دنبال چرایی افزایش قیمت شن و ماسه هستند، اظهار داشت: سه هفته از افزایش غیرمتعارف شن و ماسه می‌گذرد، وقتی پرونده نمی‌آید من نمی‌توانم نظارت کنم، گزارش تخلف باید بیاید تا من بتوانم برخورد کنم. مگر می‌شود سه هفته در این استان کوچک گزارش تخلفی صادر نشده باشد در حالی که کبیر و صغیر در جریان افزایش قیمت بی رویه شن و ماسه هستند. و قیمت شن و ماسه 9 هزار تومان به 25 هزار تومان رسیده است و همه در جریان هستند. آقایان مصاحبه‌های مختلف توی صدا و سیما هم داده‌اند. اما وقتی پرونده‌اش نیامده باشد بی فایده است. نتیجه کار فقط مصاحبه با صدا و سیما که نیست، مصاحبه‌ها و اقدامات باید یک آورده برای مردم هم داشته باشد. تا پرونده برای ما نیاید، هیچ کاری نمی‌توانیم، انجام بدهیم.
به گزارش کبنا، بیش از سه هفته هست که کارخانه داران شن و ماسه که به جان منابع طبیعی افتاده‌اند، دست به افزایش قیمت شن و ماسه زده‌اند و صنعت و معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ اقدامی در راستای برخورد با آنها نکرده است.
به گزارش کبنا، بر اساس اطلاعات سایت خبری کبنا، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد نامه‌ی را برای کارخانه داران شن و ماسه فرستاده و تذکر داده که نباید قیمت‌های شن و ماسه را افزایش دهند، اما کارخانه داران هیچ اعتنایی به نامه‌ی این سازمان نکرده‌اند و راه خود را یعنی افزایش قیمت به دلخواه خودشان را ادامه داده‌اند و گوششان هم به کسی بدهکار نیست.
یکی از کارخانه داران که با بازرسین تعزیزات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت روبرو شد، گفت: اگر مرا جریمه کردید، محصولاتمان را گران‌تر می‌کنیم و از پول جریمه را چندین برابر از گرده مردم آن را می‌کشیم و ما هم به مردم فشار می‌آوریم. این حرف کارخانه دار موجب یکی از بازرسین قرار گرفت و گفت: حداقل یک مراعات کنید.
یکی دیگر از این کارخانه‌ها با بیان اینکه شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که حقوق کارگران‌مان را هم نمی‌توانیم پرداخت کنیم، اظهار کرد: قطعات ماشین آلات بسیار گران شده است، هزینه‌ها چندین برابر شده است، دخل و خرج ما با هم نمی‌خواند و ما مجبور هستیم که کالاها را با قیمت بالاتری بفروش برسانیم.
مدیر یکی از این کارخانه‌ها نرخنامه‌ای را نشان بازرسین داد و گفت: ما بر اساس این نرخنامه‌ی شن و ماسه را می‌فروشیم که بازرسین به او گفتند که این نرخنامه‌ی قبول نیست چرا که نرخنامه‌ باید به تصویب کمیسیون صنعت، معدن و تجارت برسد نه اینکه هر اتحادیه‌ای بر اساس نفعشان نرخنامه‌ی صادر کنند.
در بازدید چهارشنبه 15 اسفند ماه 97 از کارخانه‌های شن و ماسه، بازرس صنعت و معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد نیز حضور داشت که برای تمام کارخانه‌های که مورد بازدید قرار گرفتند فرم تخلف تکمیل شد. انصاری بازرس سازمان صمت استان در حاشیه این بازدید، گفت: عدم درج قیمت و گرانی فروشی تخلف این واحدها است.
مردم خواستار برخورد با گران فروشی در حوزه صنعت ساختمان هستند.
به گزارش کبنا، این در حالی است که بعضی از کارخانه داران شن و ماسه حقوق کارگران و کارکنان خود را نمی دهند. یکی از این کارگران در گفت و گو با کبنا می گوید: 50 میلیون تومان از این کارخانه طلب کار هستم، اما آن را پرداخت نمی کند. و هر جا برویم وضعیت از این بدتر است. زن و فرزند هم دارم و شرایط زندگی به ما هم فشار می‌آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Italy
خود اداره صنعت تایید کرده قیمت ماسه رو بعد بازرس میفرسته بگه ما هم رفتیم پیگیری کنیم وقتی اعضای شورا قیمت گذاری کنن همینه
همشهری
Iran, Islamic Republic of
خدا وصنعت و معدن
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
فایل های مرتبط
1