تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۵۱
کد مطلب : ۴۵۵۰۰۰
جام جهانی 2022 قطر؛

ایران- آمریکا: فراتر از یک مسابقه فوتبالی؛ بازی سرنوشت

۱
۱
فایل مرتبط کبنا ؛«دوری سیاست از ورزش»، شعاریست پرطمطراق، که بار‌ها سر داده شده، اما گاه این پای سیاست است که میدان مسابقه را به جنگی تمام‌عیار تبدیل می‌کند. گاهی یک مسابقه ورزشی فراتر از نبرد میان دو ورزشکار برای یک ملت حیثیتی است. حالا قطر، در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان، میزبان رقابتیست ورزشی با با طعم (چاشنی) سیاست.
             

ایران- آمریکا؛ برای سومین بار در تاریخ و در سومین بازی خود در گروه b بیست‌ودومین دوره جام جهانی فوتبال، به مصاف یکدیگر خواهند رفت. ورزشگاه ۴۰ هزار نفری الثمامه دوحه، ساعت ساعت ۲۲:۳۰ سه شنبه (۸ آذر) یک از سیاسی‌ترین بازی‌های تاریخ را به نام خود ثبت خواهد کرد؛ همانند ورزشگاه ژرلان لیون فرانسه که در سال ۱۹۹۸ میزبان «بازی قرن» بود.
سیاست و توپ‌های پر برای صعود
شاید بازی روز سه‌شنبه، آن‌چنان که گرگ برهالتر، سرمربی تیم ملی فوتبال آمریکا می‌گوید، برای آن‌ها چندان ربطی به سیاست نداشته و فقط نقش تعیین‌کننده بازی برای صعود، مسابقه را برایشان حساس و رقابتی کرده باشد، اما برای ایران و جامعه سیاست‌زده ایرانی، این تنها یک بازی ورزشی حساس برای صعود نیست.
سال‌ها تنش سیاسی در مناسبات میان تهران و واشنگتن، سال‌ها سر دادن شعار مرگ بر آمریکا در گردهمایی‌های حکومتی، افزایش تنش‌ها میان دو کشور در نتیجه بن‌بست در مذاکرات برجامی و البته موضع‌گیری‌های شدیداللحن مقام‌های سیاسی آمریکایی، در ارتباط با ناآرامی‌های اخیر ایران همه و همه موجب شده که بازی روز سه‌شنبه برای ایرانیان معنایی فراتر از یک مسابقه حساس ورزشی داشته باشد.
دوئل مرگ و زندگی
بازی سوم میان ایران و آمریکا دوئلی واقعیست که برای هر دو تیم حکم مرگ و زندگی را دارد. ایران در بازی نخست، با پذیرش شکست ۶ بر ۲ مقابل انگلستان، بدترین رکورد نتایج خود در ادوار جام جهانی را ثبت کرد، اما یوز‌ها در بازی دوم در مسابقه‌ای نفس‌گیر، اژد‌های ولزی را با گل مغلوب کردند تا امیدهایشان برای صعود از دور مقدماتی به اوج برسد.
در مقابل آمریکایی‌ها در بازی نخست مقابل ولزی‌ها با تساوی یک بر یک متوقف شدند و در بازی دوم هم مقابل انگلستان به تساوی بدون گل رضایت دادند. حالا آمریکایی‌ها برای صعود، تنها به بُرد در بازی سوم نیاز دارند و حتی در صورت تساوی باید با قطر خداحافظی کند. در سوی مقابل، حتی یک تساوی هم می‌تواند حکم صعود ایران را امضا کند فقط به شرطی که ولزی‌ها، انگلستان را مغلوب نکنند، اما پیروزی ایران مقابل آمریکا، به معنای صعود قطعی خواهد بود.
ایران – آمریکا به روایت آمار
تیم ملی فوتبال آمریکا با ارزش ۳۶۵ میلیون یورو، پانزدهمین تیم با ارزش جام تخمین زده می‌شود. «یانکی‌ها» با سابقه ۱۰ دروه حضور، یازدهمین تجربه خود در جام جهانی را تجربه و با میانیگن ۲۵.۲ دومین تیم جوان جام محسوب می‌شوند. در مقابل، تیم ملی ایران با ۵۳ میلیون یورو، پنجمین تیم ارزان جام جهانی به شمار می‌رود.
یوز‌های ایرانی در شمشین حضور خود در جام جهانی، با میانگین سنی ۲۸.۹ سال، مسن‌ترین تیم جام نیز به شمار می‌رود. در آخرین رتبه‌بندی فیفا، آمریکا در رتبه شانزدهم و ایران جایگاه بیستم برترین تیم‌های ملی جهان قرار دارند. نظرات کارشناسی نیز از شانس برابر دو تیم برای پیروزی و صعود حکایت دارد، اما باید چشم‌ها ورزشگاه الثمامه دوحه دوخت و دید در سیاسی‌ترین بازی جام چه تیمی پیروز دوئل خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تیم مردمی نیست برا اولین بار امیدوارم ببازند، بی غیرت هستن
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1