تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۵۰۲۳۶۵
کبنا بررسی کرد؛

مدارس دولتی کم؛ مدارس غیرانتفاعی گران / دغدغه این روزهای خانواده‌های کهگیلویه و بویراحمدی / مدارس دولتی در استان حداقل باید 50 درصد افزایش یابند

۱۹
۰
مدارس دولتی کم؛ مدارس غیرانتفاعی گران / دغدغه این روزهای خانواده‌های کهگیلویه و بویراحمدی / مدارس دولتی در استان حداقل باید 50 درصد افزایش یابند
کبنا ؛با نزدیک شدن به شروع سال تحصیلی، دغدغه‌های خانواده‌ها هم شروع می‌شود؛ چرا تعداد مدارس دولتی در استان کهگیلویه و بویراحمد کافی نیست و هزینه ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی نیز برای بسیاری از خانواده‌ها سخت است. 
به گزارش کبنا، در فصل تابستان و نزدیک شدن به مهرماه، در دل شور و اشتیاق شروع سال تحصیلی، دغدغه ثبت نام فرزندان در مدارس، ذهن بسیاری از خانواده‌های کهگیلویه و بویراحمدی را درگیر خود می‌کند. وقتی وارد جزئیات این مسأله شویم، می‌بینیم مجموعه‌ای از نابرابری‌ها، مشکلات زیرساختی و بی‌عدالتی‌های آموزشی را در بطن این دغدغه‌ها وجود دارد.
در استان کهگیلویه و بویراحمد، به‌ویژه در شهرستان بویراحمد، وضعیت به گونه‌ای است که تعداد مدارس دولتی با نیاز واقعی جمعیت دانش‌آموزی هم‌خوانی ندارد. در ظاهر شاید آمارهایی از رشد تعداد مدارس منتشر شود، اما واقعیت‌های میدانی چیز دیگری می‌گویند.
وقتی ظرفیت مدارس دولتی تکمیل می‌شود و مدارس هیأت امنایی هم تنها دانش‌آموزان ساکن محدوده خود را پذیرش می‌کنند، خانواده‌ها ناگزیرند به گزینه‌ای روی بیاورند که هیچ سنخیتی با جیب و درآمدشان ندارد و آن همان مدارس غیردولتی یا غیرانتفاعی‌ است.
در استانی که بخش قابل توجهی از جمعیت آن در شرایط اقتصادی دشواری به سر می‌برند، هزینه‌های میلیونی ثبت‌نام در مدارس غیرانتفاعی عملاً کمرشکن است. با این حال، در نبود جایگزین واقعی، این خانواده‌ها چاره‌ای جز ثبت‌نام در همین مدارس ندارند.
وقتی صحبت از شهریه مدارس غیردولتی می‌شود، ممکن است برخی تصور کنند منظور، مبالغی است که در پایتخت یا کلانشهرها برای مدارس خاص و لوکس پرداخت می‌شود. نه، در استان کهگیلویه و بویراحمد ماجرا کمی متفاوت است.
در کهگیلویه و بویراحمد، حتی پایین‌ترین سطح شهریه مدارس غیرانتفاعی، برای بسیاری از خانواده‌ها غیرقابل‌تحمل است. افزایشی که در سال جاری در برخی از این مدارس شاهد آن بوده‌ایم، تا بیش از ۱۰ میلیون تومان بوده است. این عدد شاید برای برخی استان‌ها عادی باشد، اما برای استانی که در رده‌های پایینی شاخص‌های اقتصادی قرار دارد، رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.
البته انصافاً باید گفت برخی مدارس نیز در این میان انصاف به خرج داده‌اند و با درک شرایط اقتصادی خانواده‌ها، از افزایش شهریه خودداری کرده‌اند. اما تعداد این مدارس انگشت‌شمار است و دردی از اکثریت خانواده‌ها دوا نمی‌کند.
اینجاست که خانواده‌ها بین دو وضعیت قرار می‌گیرند. از یک سو مدرسه دولتی‌ای که یا وجود ندارد یا ظرفیتش تکمیل است و از سوی دیگر مدرسه غیردولتی‌ای که هزینه‌اش با دخل و خرج زندگی‌شان جور درنمی‌آید. چه باید کرد؟
شاید برخی بگویند باید به آموزش دولتی فشار آورد که کیفیت و ظرفیتش را افزایش دهد. بله، درست است. اما این فقط بخشی از راه‌حل است. نباید فراموش کرد که همین مدارس غیردولتی هم نقش مهمی در آموزش فرزندان این استان دارند و نمی‌توان آن‌ها را هم به حال خود رها کرد.
در دل همین داستان شهریه‌ها، موضوع مهم دیگری هم هست که گاه مغفول می‌ماند و آن هم وضعیت معلمان مدارس غیرانتفاعی است. بیش از ۴ هزار معلم در مدارس غیردولتی استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول به کار هستند. اغلب این معلمان با حقوقی پایین‌تر از کف وزارتخانه، بدون امنیت شغلی، بیمه کامل یا مزایای رسمی، روزگار می‌گذرانند. درآمد این معلمان مستقیماً وابسته به شهریه‌ای است که خانواده‌ها پرداخت می‌کنند. وقتی شهریه پایین باشد، معلم هم کمتر می‌گیرد.
یعنی در یک معادله پیچیده، هم خانواده‌ها در فشارند، هم معلمان. و شاید تنها راه برون‌رفت از این بن‌بست، نگاه کلان‌تر به اصل موضوع باشد. یعنی باید مسأله را در کمبود زیرساخت آموزشی جست‌وجو کرد.
آموزش رایگان و باکیفیت، طبق قانون اساسی، حق همه شهروندان است. اما وقتی ظرفیت مدارس دولتی با جمعیت متقاضی همخوانی ندارد، این حق به یک امتیاز ویژه برای گروهی خاص تبدیل می‌شود. یعنی آموزش رایگان دیگر یک حق عمومی نیست، بلکه چیزی است که باید برایش سهمیه داشت یا خوش‌شانس بود.
فرزندانی که در اطراف مدارس هیأت امنایی زندگی نمی‌کنند، یا آن‌هایی که نمره آزمون ورودی مدرسه دولتی خاصی را نمی‌آورند، مجبورند بین تحصیل گران یا تحصیل بی‌کیفیت یکی را انتخاب کنند.
در کهگیلویه و بویراحمد، ما با جمعیتی جوان و نرخ بالای دانش‌آموزی مواجهیم. اما زیرساخت‌های آموزشی، متناسب با این واقعیت نیستند. این مسئله نه‌تنها یک چالش استانی، بلکه یک مطالبه ملی است. باید وزارت آموزش و پرورش به‌صورت جدی و عملیاتی، برای افزایش تعداد مدارس دولتی در استان‌های محروم برنامه‌ریزی کند.
برای حل این مسأله در وهله نخست لازم است که تعداد مدارس دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد دست‌کم ۵۰ درصد افزایش یابد. با این کار، گزینه مدرسه دولتی به یک انتخاب واقعی برای خانواده‌ها تبدیل می‌شود، نه یک رؤیای دست‌نیافتنی. آنگاه اگر خانواده‌ای فرزندش را به مدرسه غیردولتی فرستاد، انتخابی آگاهانه خواهد بود، و دیگر اجباری از سر استیصال نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

United States
بروید درمدرسه عیرانتفاعی در جاده شرف آباد روبه روی ترمینال اگر چیزی به نام آزمایشگاه برای دانش آموزان وجود داشت؟
سعید
Iran, Islamic Republic of
// که‌می‌گوید یک تنه آموزش و پرورش را درست میکنم جوابگو باشد ، چرا پاس گاری میکنید باید جوابگو باشید ،/راست می‌گوید درست کنید ۱۰۰ در صد شهریه را افزایش دادید ،
Iran, Islamic Republic of
مدرسه غیردولتی روبه روی ترمینال اتاقی بنان آزمایشگاه ویا وسای آزمایشگاه ندارد بروید نطارت کنید
دستشوی وآبشخورمناسب ندارد
جمعیت زیاد دانش آموزی دارد غیره استاندارد
آیا مشاور دارد؟
آیا حیاط مناسب دارد ؟
کدام نظارت؟
پ پ
Iran, Islamic Republic of
واقعا مبلغ شهریه دریافتی آنها با کیفیت و تجهیزات کاملا مغایر است مدیرکل محترم تشریف ببرد مدرسه م/شرف آباد ببیند واقعا کلیه تجهیزات آن مدرسه 2۰ میلیون می ارزه بعدش برود شهریه را افزایش دهد واقعا سازمان بازرسی باید ورود کند افزایش شهریه نسبت به سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد است
Iran, Islamic Republic of
سلام مدارس دولتی کم نیست برنامه ریزی کم و مشکل دارد چه لزومی دارد مدارس دولتی را در اختیار مدارس غیر انتفاعی قرار دهند آموزش و پرورش در زمان صدور مجوز مدرسه غیر انتفاعی بررسی نماید که متقاضی توان و بنیه تهیه فضای آموزشی را داشته باشد اگر متقاضی قابلیت ندارد مجوز صادر نکند کار نشود بهتر از این بد و زشت انجام شود
علی
Iran, Islamic Republic of
آقای مدیرکل تحویل بگید، بچه ها مردم کجا ثبت نام کنند، ،تاسف داره.
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم این همه مجوز چرا داره صادر میشه مدرسه ها به جای آموزش فقط پول رامیبینن لطفا نظارت کنید هر۲۰ قدمی یه مدرسه غیرانتفاعی باز شده
امیر
Iran, Islamic Republic of
سلام
مدرسه ها هیچ نظارتی بر آنها نیست آبشخوری های کثیف و دستشویی هایی غیر قابل استفاده و بدون آموزش مفید و ... اگر شهریه ها براساس موارد اصولی بالا بره مشکلی نداره، مشکل این که مدارس هیچ کدام از شرایط مفید را ندارند و کلاسها تهویه نامناسب و....
فاطمه ذبیحی
Iran, Islamic Republic of
مدارس دولتی وقتی زیاد هم باشه وقتی نتونن ساده ترین نیازهای دانش آموز رو برآورده کنن یعنی تدریس صحیح; برگزاری امتحانات موثر ؛ ارزشیابی واقعی،و... چه فایده؟.پس باید دولت به سمت حمایبت از غیر دولتی ونمونه دولتی با رویکرد دادن سوپسید و حمایت مالی و در نتیجه شهریه ارزانتر برای دانش آموزان باشه در غیر اینصورت در مدارس دولتی به سمت بیسواد بارر اوردن دانش اموزان میریم
Iran, Islamic Republic of
مدرسه قائم آزمایشگاه ندارد
سرویس بهداشتی مناسب ندارد
مجید
Iran, Islamic Republic of
وقتی تصمیم گیرنده آموزش و پرورش آقای بلادی و مرتضوی باشند مگر بهتر ازر این هم می شود ؟
سیسخت
Iran, Islamic Republic of
شهرسیسخت برای مقطع کلاس اول متوسطه اول واقعا بابحران روبه روشده..
مهدی
Iran, Islamic Republic of
اوج مشکل دبیرستان می باشد واقعا دانش
آموزان در صورت عدم قبولی در نمونه دولتی گزینه ای بجز مدارس غیر انتفاعی ندارند
Iran, Islamic Republic of
گروه نظارتی بروند تحقیق نمایند
غیرانتفاعی قائم‌ چه امکاناتی دارد؟
آقای جیم
Iran, Islamic Republic of
سلام
تا وقتی که مقاله ای که می نویسید تحلیل آماری نداشته باشد اصلا قابل اعتماد نیست.
مثلا مدارس دولتی با غیرانفاعی ها مقایسه کنید که میزان فضای مدرسه به ازای هر دانش اموز چقدر است . یک عدد بگویید.
این مقالات کلی هستند و قابل سنجش نیستند
Iran, Islamic Republic of
مشکل اصلی خود آموزش و پرورش هست
معلمان خوب رو با سمت معاونت و...آزاد می‌کنن برا مدارس غیر انتفاعی ، ی معاونت میگیرند ولی در اصل معاون نیستن میرن تدریس و دانش آموزان رو جذب می کنند .
آموزش و پرورش نباید نیروهای رسمی رو در اختیار غیر انتفاعی بذاره ،
همه مدیران خوب رسمی در اختیار غیر انتفاعی هاست .
مذکور عادلخانی
United States
به عنوان معلم مدرسه غیر انتفاعی مطلب را خیلی پربار دیدم
کاش حداقل حقوق معلمان‌ مدراس غیر انتفاعی برابر شهریه هم رشد نماید
Iran, Islamic Republic of
والاشهرهمدانم همین مشکلات وداره اینجانه دولتی ثبت نام میکنن غیرانتفاعی هم ۳۰میلیون و۴۵میلیونه نمیدونیم چیکارکنیم والا
محمد
Iran, Islamic Republic of
در مدارس دولتی هیچ نظارتی نیست بر ای معلمان بچه های تمام همون معلم ها که در مدارس دولتی درس می دهند در مدارس غیرانتفاعی درس می خوانند این نشان از کم کاری در مدا س دولتی هست ومردم هم نگران آینده فرزندان خود هستند وهجوم به مدارس غیر انتفاعی بردند معلم های مدارس دولتی تموم یاسرباز معلم یانهضتی هستند که هیچ سواد بالای ندارند
بازگشت آمریکا و روسیه به آخرالزمان اتمی؟ / خطر احتمال هشدار اشتباه

بازگشت آمریکا و روسیه به آخرالزمان اتمی؟ / خطر احتمال هشدار اشتباه

روزنامه ایران: عبارت «دست مرده» که از سوی دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری پیشین روسیه به زبان ...
نسخه مجلس برای مقابله با نفوذ / نصیرپور: تکنولوژی تنها عامل نفوذ نیست/ منادی: موبایل‌ها مثل جاسوس عمل می‌کنند

نسخه مجلس برای مقابله با نفوذ / نصیرپور: تکنولوژی تنها عامل نفوذ نیست/ منادی: موبایل‌ها مثل جاسوس عمل می‌کنند

دو نماینده مجلس در واکنش به تصمیم هیئت رئیسه در خصوص ممنوعیت استفاده از موبایل در صحن ...
1