تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۵۰
کد مطلب : ۴۷۴۶۵۳
روند صعودی قیمت‌ها ادامه دارد؛

قیمت روز خودرو؛ تازه وارد سایپا ترمز برید! / دنده عقب خودروسازان /سرگیجه ارزی در بازار

۰
قیمت روز خودرو؛ تازه وارد سایپا ترمز برید! / دنده عقب خودروسازان /سرگیجه ارزی در بازار
کبنا ؛روز یکشنبه هم تمام مدل‌های پرتقاضای داخلی افزایش پیدا کرد تا روند صعودی قیمت خودرو در سال جدید ادامه داشته باشد. در این میان قیمت اطلس سایپا در سال جدید افزایش ۱۶ درصدی را ثبت کرده است.
دنده عقب خودروسازان

 افزایش تیراژ تولید بدون تغییر قیمت خودرو منجر به تعادل در بازار خودرو و تعدیل قیمت ها شود. این سیاستی که دولت سیزدهم طی حدود ۳ سال گذشته در پیش گرفته است. سیاستی که هر چند از همان ابتدای کارشناسان تاکید کرده بودند که شکست خواهد خورد.
نگاهی به روند قیمت‌ها در بازار خودرو نیز مهر تاییدی بر شکست سیاست خودرویی دولت سیزدهم است. به عنوان مثال قیمت کوییک معمولی که اقتصادی ترین خودروی داخلی محسوب می‌شود، شهریور ۱۴۰۰ در محدود ۱۷۵ میلیون تومان قرار داشت. اما حالا قیمت این خودرو به بیش از ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت پژو پارس نیز در این بازه زمانی از حدود ۲۷۵  به ۸۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

نکته مهم این است که حتی این سیاست اشتباه نیز در عمل به طور کامل اجرا نشده است؛ صورت‌های مالی خودروسازان بزرگ داخلی نشان می‌دهد که فروش خودرو در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش یافته است. شرایط واردات خودرو هم کاملا مشخص است؛ در حالی که قرار بود بعد از لغو ممنوعیت واردات، سالانه حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود که طی دو سال گذشته حتی نیمی از میزان تعیین شده هم خودرو به کشور وارد نشده است.
طبق برآوردها نیاز واقعی کشور به خودرو هر سال حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است. بنابراین وقتی این نیاز نه با استفاده از خودروهای داخلی و نه خارجی پاسخ داده نشود و عرضه با شیوه‌های ابتکاری مانند قرعه‌کشی، نوبت‌دهی و… باشد نه‌تنها قیمت‌ها سر به فلک می‌کشند بلکه خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و یک تقاضای انباشت ایجاد می‌شود که در زمان مقتضی مانند یک غده سرباز می‌کند.
سال تحول صنعت خودرو با کاهش فروش خودرو محقق شد!
قرار بود سال ۱۴۰۲ سال تحول در صنعت خودروسازی و عرضه مناسب خودرو به بازار باشد تا از این طریق هم نیاز بازار خودرو پاسخ داده شود و هم خودرو کم‌کم از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل شود. اما با این حال بررسی صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور -ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو- در سال گذشته نشان می‌دهد که این خودروسازان ۹۸۵هزار و ۸۹۰ دستگاه انواع خودرو فروخته‌اند که نسبت به سال ۱۴۰۱ (فروش یک‌ میلیون و ۱۳۲هزار) افت ۱۳درصدی را نشان می‌دهد.
افت ۱۳درصدی فروش نشان می‌دهد که نه‌تنها اهداف و رویاهای سیاستگذار در سال ۱۴۰۲ نتوانسته به حقیقت بپیوندد بلکه آنچه از همه موارد در صنعت خودروسازی کشور پررنگ‌تر بوده یعنی حقوق مصرف‌کننده مورد بی‌توجهی مطلق سیاستگذار قرار گرفته است چراکه اگر مصرف‌کننده به عنوان یک رکن اصلی در این صنعت شناخته می‌شد قطعا هم کیفیت محصولات بالا می‌رفت و هم در این سال‌ها با تدبیری نیاز بازار پاسخ داده می‌شد.
افت ۱۲درصدی فروش خودرو در ایران‌خودرو
بررسی صورت‌های مالی گروه صنعتی ایران‌خودرو که این شرکت ۵۳۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو فروخته است. در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۱ معادل ۶۰۷ هزار و ۱۰۰ دستگاه بود که بیانگر کاهش ۱۲درصدی در فروش است.
فروش سایپا ۱۱ درصد کاهش یافت
بررسی صورت‌های مالی گروه خودروسازی سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور نیز حکایت از کاهش فروش این شرکت نسبت به سال ۱۴۰۱ دارد.
افت فروش در پارس‌خودرو
صورت‌های مالی شرکت پارس‌خودرو که سومین شرکت خودروساز بزرگ کشور محسوب می‌شود نشان می‌دهد که این شرکت در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۱هزار و ۵۵۸ دستگاه فروخته در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۳۷هزار و ۷۳۵دستگاه بوده که بیانگر افت آن است. البته باتوجه به توقف تولید ۳ خودروی ساینا، کوئیک‌اس و کوئیک اتوماتیک پلاس در این شرکت انتظار کاهش فروش وجود داشت.
بارها گفته شده است تا زمانی که قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو پابرجا است و ساختار ناکارآمد خودروسازان اصلاح نشود، هیچ سیاستی منجر به بهبود صنعت و بازار خودرو نخواهد نشد. در نقطه مقابل ادامه این روند بر ابعاد بحران خودرویی کشور می‌افزاید. نمود این موضوع را به خوبی می‌توان در روند کلی بازار و صنعت خودروی کشور طی سه سال گذشته مشاهده کرد. جایی که قیمت‌ها در بازار آزاد به شدت افزایش یافته، زیان انباشته خودروسازان رکوردهای جدید ثبت می‌کند و همچنان کیفیت خودروهای تولید نسبت به گذشته با افت محسوسی همراه است.
به گزارش کبنا، بازار خودرو فعلا در سال ۱۴۰۳ در مدار صعود قرار گرفته و بررسی قیمت روز خودرو نشان از آن دارد که تمام خودروهای پرتقاضای ایران خودرو و سایپا با افزایش قیمت همراه بودند. هر چند فعالان بازار تاکید می کنند که افزایش قیمت خودرو منجر به رکود سنگین شده اما در هر صورت، قیمت‌ها همچنان روند صعودی خود را ادامه می‌دهند.
بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد که به طور میانگین قیمت ۲۱ محصول پرفروش ایران خودرو و سایپا از ابتدای سال ۷ درصد افزایش پیدا کرده است.
رکوردداران افزایش قیمت خودرو
در میان محصولات ایران خودرو، دنا پلاس EF7 اتوماتیک توربو آپشنال با ۱۶ درصد افزایش قیمت رکورددار محسوب می‌شود. در نقطه مقابل قیمت تارا اتوماتیک V4 با ۴ درصد،‌ کم‌ترین افزایش قیمت را در میان آبی پوشان داشته است.
خودروی جدید سایپا نیز در افزایش قیمت در رتبه اول قرار دارد. قیمت اطلس از ابتدای سال ۱۶ درصد افزایش یافته است. محصولات اقتصادی سایپا ( کوییک و ساینا) نیز با حدود ۳.۶ درصد کم‌ترین افزایش قیمت را در میان محصولات پرتقاضای خارجی ثبت کردند.
قیمت روز خودرو
بازار خودرو در دومین روز هفته هم به روند صعودی خود ادامه داد و قیمت تمام خودروهای پرتقاضا داخلی افزایش یافته است.  این در حالی است که قیمت دلار در روز یکشنبه پس از ثبت رکورد جدید با کاهش ۱۵۰۰ تومانی همراه شده بود.
میلیاردی‌های ایران خودرو
قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما  که سال ۱۴۰۳ به باشگاه میلیاردی‌های ایران خودرو اضافه شده ، روز گذشته یک درصد افزایش پیدا کرد و به یک میلیارد و ۳۵ میلیون تومان رسید. قیمت این خودرو سال گذشته در محدوده ۹۹۰ میلیون تومان قرار داشت.
قیمت تارا اتوماتیک V4 که یکی دیگر از محصولات میلیاردی ایران خودرو محسوب می‌شود روز یکشنبه با افزایش ۱۰ میلیون تومانی همراه شد و به یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان رسید.
قیمت دنا پلاس اتوماتیک توربو آپشنال یکی دیگر از اعضای میلیاردی‌های ایران خودرو نیز روز گذشته با افزایش ۰.۸ درصدی معادل ۱۰ میلیون تومان به قله یک میلیارد و ۱۸۰ میلیونی رسید.
تخت گاز تازه وارد سایپا
اطلس که به عنوان آخرین محصول عرضه شده سایپا در بازار آزاد روز گذشته نیز ۱۰ میلیون تومان گران شد. قیمت اطلس سایپا در حالی در بازار آزاد به ۶۱۰ میلیون تومان رسیده که سال گذشته ۵۲۵ میلیون تومان معامله می‌شد.
قیمت شاهین نیز روز گذشته در دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک با افزایش ۱۰ میلیون تومانی همراه شدند. قیمت شاهین دنده ای در بازار آزاد ۷۵۵ میلیون تومان و قیمت شاهین اتوماتیک نیز ۸۸۰ میلیون تومان است.
مدل خودرو مدل قیمت خودرو (میلیون تومان) میزان افزایش قیمت
(میلیون تومان) 
درصد افزایش قیمت
۱۸فروردین ۱۹فروردین
ایران خودرو تارا اتوماتیک V2 ۱۴۰۲ ۹۵۰ ۹۵۵ ۵ ۰.۵%
تارا اتوماتیک V4 ۱۴۰۲ ۱۲۰۰ ۱۲۱۰ ۱۰ ۰.۸%
تارا دنده‌ای  V1 ۱۴۰۲ ۸۶۰ ۸۶۵ ۵ ۰.۶%
تار دنده‌ای V1 پلاس ۱۴۰۲ ۹۱۰ ۹۱۵ ۵ ۰.۵%
دنا پلاس اتوماتیک توربو آپشنال ۱۴۰۲ ۱۱۷۰ ۱۱۸۰ ۱۰ ۰.۹%
دنا پلاس توربو ۶ دنده ۱۴۰۲ ۹۲۰ ۹۲۵ ۵ ۰.۵%
رانا پلاس ۱۴۰۲ ۶۲۵ ۶۳۰ ۵ ۰.۸%
رانا پلاس پانوراما  ۱۴۰۲ ۶۹۵ ۷۰۰ ۵ ۰.۷%
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما ۱۴۰۲ ۶۷۰ ۶۷۵ ۵ ۰.۷%
پژو ۲۰۷ دنده‌ای  ۱۴۰۳ ۸۱۵ ۸۲۰ ۵ ۰.۶%
پژو ۲۰۷ پانوراما دنده‌ای ۱۴۰۳ ۹۱۰ ۹۱۵ ۵ ۰.۵%
پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک ۱۴۰۲ ۱۰۲۵ ۱۰۳۵ ۱۰ ۱.۰%
پژو پارس ELX-TU5 ۱۴۰۲ ۸۴۰ ۸۴۵ ۵ ۰.۶%
پژو پارس سال سفارشی XU7P  ۱۴۰۲ ۷۳۵ ۷۴۰ ۵ ۰.۷%
سورن پلاس XU7P ۱۴۰۲ ۶۶۰ ۶۶۵ ۵ ۰.۸%
سایپا شاهین G اتوماتیک ۱۴۰۲ ۸۷۰ ۸۸۰ ۱۰ ۱.۱%
شاهین G دنده‌ای ESC ۱۴۰۲ ۷۴۵ ۷۵۵ ۱۰ ۱.۳%
کوییک LGX دنده ای ۱۴۰۲ ۴۲۷ ۴۳۰ ۳ ۰.۷%
کوییک SR دنده ای استاندارد ۸۵ گانه ۱۴۰۲ ۴۳۲ ۴۳۵ ۳ ۰.۷%
ساینا S دنده‌ای استاندارد ۸۵ گانه ۱۴۰۲ ۴۳۲ ۴۳۵ ۳ ۰.۷%
اطلس G دنده‌ای ۱۴۰۳ ۶۰۰ ۶۱۰ ۱۰ ۱.۷%
 
 پیش بینی قیمت خودرو ؛ سرگیجه ارزی در بازار

قیمت روز خودرو
رییس اتحادیه فروشندگان خودروی تهران با تاکید بر اینکه افزایش ۳۵ درصدی قیمت خودرو در ابتدای سال رکود بازار خودرو را سنگین کرده، گفت: در شرایط کنونی اقتصاد، پیش بینی قیمت خودرو عملا غیر ممکن است.
 روند قیمت خودرو در بازار صعودی است. این روند از هفته گذشته در پی تشدید تنش‌ها در منطقه و افزایش احتمال پاسخ ایران به حملات موشکی اسرائیل و رسیدن قیمت دلار در بازار آزاد به نیمه کانال ۶۵ هزار تومان صعودی شد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که به دلیل نوسان قیمت‌ها، در حال حاضر نه خریداری در بازار خودرو دیده می‌شود و نه فروشنده‌ای. در این رابطه آنطور که فعالان بازار می‌گویند؛ شرایط بازار به‌گونه‌ای است که خرید و فروش در حد صفر قرار دارد و رکود بازار حتی عمیق‌تر شده است.
افزایش ۲۵ تا ۳۰‌درصدی قیمت خودرو
در این رابطه اسد کرمی رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: از دو هفته قبل از عید که تورم افزایش یافت بازار خودرو نیز در رکود بیشتری فرو رفت. بعد از عید نیز به دلیل افزایش قیمت مجددی که روی خودروها در بازار آزاد اعمال شد باز هم رکود سنگین‌تر شد به شکلی که می‌توان گفت در حال حاضر خریداری در بازار وجود ندارد و جنب‌و‌جوشی نیست.
وی افزود: قبل از عید تورم نسبی داشتیم که موجب شد قیمت انواع خودرو بین حدود ۱۰ تا ۱۵‌درصد افزایش یابد. در ادامه قیمت‌ خودرو دوباره حدود ۱۰‌درصد کاهش یافت اما حتی در آن شرایط هم بازار در رکود بود و با وجود اینکه در شب عید قرار داشتیم اما معامله خاصی در بازار انجام نمی‌شد.
کرمی تصریح کرد: با ورود به سال جدید قیمت خودرو باتوجه به افزایش قیمت دلار حدود ۲۵ تا ۳۰‌درصد نسبت به انتهای سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. در حالی قیمت‌ها در بازار افزایش یافته که حتی در زمان افت قیمت هم خریدار خاصی در بازار حضور نداشت، هم‌اکنون که شاهد این حجم از گرانی هستیم مسلما خریدار توان حضور در بازار نخواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود رکود همچنان بر بازار حاکم باشد.
پیش بینی قیمت خودرو
رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران در مورد اینکه پیش بینی قیمت خودرو و اینکه بازار طی هفته‌های آتی به چه سمتی و سویی می‌رود، گفت: عملکرد واقعی بازار وقتی ظاهر می‌شود که معاملات در هفته آینده از سر گرفته شود اما با توجه به وضعیت بی‌ثبات اقتصادی، نمی‌توان پیش ‌بینی کرد که قیمت خودرو حتی در آینده نزدیک به چه سرنوشتی دچار می‌شود. زیرا با توجه به نرخ دلار قیمت خودرو نوسانی می‌شود و در حال حاضر نیز قیمت‌ها در بازار ارز بالاست. این افزایش قیمت ارز روی تمام خودروها اعم از داخلی، مونتاژی و حتی وارداتی اثرگذار است و منجر به افزایش قیمت در بازار آزاد می‌شود.
عرضه خودرو مناسب نیست
وی در مورد وضعیت عرضه خودرو در بازار هم اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازان چه سایپا و چه ایران‌خودرو در تحویل خودروهای تعهدی خود تاخیر دارند؛ در واقع خودروهایی که قرار است تحویل متقاضیان دهند به موقع به دست افراد نمی‌رسد و عرضه مناسبی وجود ندارد. البته در برخی از خودروها شاهد بودیم که خودروسازان به خاطر حفظ آرامش بازار طرح تبدیل را پیش کشیدند که قطعا نمی‌تواند طرح موفقی باشد. زیرا اغلب مردمی که اقدام به خرید خودرو از کارخانه می‌کنند معمولا به اندازه همان خودروی ثبت‌نام شده پول جمع می‌کنند و بیش از آن نمی‌توانند برای خرید خودرو پول بپردازند و اقدام به تبدیل خودرو کنند. اغلب متقاضیان پول به اندازه کافی برای پرداخت جهت خرید خودروی ارتقایافته و گران‌تر ندارند.
کرمی تصریح کرد: شواهد حاکی از آن است که خودروهای تعهد شده به موقع تحویل متقاضیان نمی‌شود و از سوی دیگر هم خودروسازان جوابگو نیستند.
واردات خودرو هم شرایط مناسبی ندارد
رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران با بیان اینکه متاسفانه واردات خودرو هم به اندازه کافی نیست، افزود: در حال حاضر کنترلی روی کیفیت خودروهای داخلی نیست و کشته شدن حدود ۸۰۰ نفر در جاده‌ها در سفرهای نوروزی، بیانگر همین پایین بودن کیفیت خودرو است که پلیس هم هر سال به این موضوع اشاره می‌کند؛ این در حالی است که اگر رقابت باشد و واردات به درستی انجام شود هم کیفیت خودروها کنترل می‌شود و هم این حجم از خسارت روی دست کشور نمی‌ماند. متاسفانه به نظر می‌رسد همه دست‌به‌دست هم داده‌اند و نظارتی روی صنعت خودرو انجام نمی‌شود.
وی اظهار کرد: قطعا با واردات خودرو می‌توان از این خسارات جلوگیری و بازار را رقابتی کرد و به مصرف‌کننده برای خرید خودرو حق انتخاب داد و از آن طرف کیفیت تولیدات داخلی را هم زیر سایه بازار رقابتی بالا برد.
رییس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران یادآور شد: این در حالی است که وعده‌های وزارت صمت در مورد واردات خودرو طی یک‌سال گذشته محقق نشد و خودروی خارجی آنطور که انتظار می‌رفت وارد بازار ایران نشد.
کرمی با بیان اینکه بازار راکد است و فروشندگان ترجیح می‌دهند مشغول به کار دیگری شوند، گفت: در همین راستا پارسال ۸۰ نمایشگاه‌دار پروانه‌دار به دلیل فشار بازار و مالیات تعطیل شدند و تغییر شغل دادند. در واقع دارندگان این پروانه‌ها به دلیل شرایط حاکم بر بازار خودروی کشور شغل خود را به کلی تغییر دادند.
قیمت روز خودرو
پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو به قیمت ۳۴۲میلیون تومان رسید. پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز به قیمت ۳۲۲میلیون تومان رسیده است.
در این میان، پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ هم در بازار ۶۶۵میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷‌دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ حدود ۸۱۰میلیون تومان قیمت پیدا کرد. پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU5P مدل ۱۴۰۳ هم یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان قیمت داشت. اما پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ به قیمت ۶۸۵میلیون تومان فروخته شد. در عین حال، پژو پارس ELX-TU5 مدل ۱۴۰۲ در حدود ۸۳۵میلیون تومان شد. پژو پارس LX مدل ۱۴۰۲ هم ۸۳۰میلیون تومان قیمت پیدا کرد.
بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک ۷۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار یک میلیارد تومان قیمت پیدا کرد. همچنین تیبا صندوق‌دار SX بنزینی مدل ۱۴۰۱ در بازار ۳۹۵میلیون تومان به فروش رفت. تیبا ‌هاچ‌بک EX مدل ۱۴۰۱ هم در بازار به قیمت ۴۰۰میلیون تومان رسید.
گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد دنا پلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود. راناپلاس مدل ۱۴۰۳ هم ۶۵۰ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین ساینا S‌دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۳ در بازار ۴۵۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. اما سمند سورن پلاس EF7 دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در حدود ۸۴۰ میلیون تومان فروخته شد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم ۹۰۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. همچنین کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ به قیمت ۴۴۰ میلیون تومان به فروش رفت.
قیمت خودروهای مونتاژی
در بخش خودروهای مونتاژی نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد قیمت خودروهای مونتاژی بازار فعلا آغاز نشده و به غیر‌از محصولات مدیران خودرو، اکثر مونتاژی‌ها رشد قیمتی ندارند.
در این راستا ام‌وی‌ام ProاX22 دنده دستی یکی از ارزان‌ترین محصولات داخلی بازار است که با رشد هفت میلیون تومانی از ابتدای روز، سرانجام با ۹۴۲ میلیون تومان قابل خریداری است.
کی‌ام‌سی K7 کراس‌اوور جدیدالورود کرمان موتور بوده که البته ادامه تولید آن در‌هاله‌ای از ابهام است. این خودرو یکی از معدود محصولات کرمان موتور به شمار می‌رود که نسبت به روز گذشته تغییر قیمت دارد و با رشد ۴۵ میلیون تومانی به نرخ یک میلیارد و ۹۵۵ میلیون تومان معامله می‌شود.
تیگو ۷ پرو پریمیوم یکی دیگر از رکوردداران افزایش قیمت در بازار امروز محسوب می‌شود که ۶۰میلیون تومان افزایش قیمت دارد و به کانال ۲میلیارد و ۴۰میلیون تومان رسیده است.
چانگان CS55 پلاس یکی از محصولات وارداتی شرکت سایپاست که رکورددار رشد قیمت نیز محسوب می‌شود. این خودرو از ابتدای روز ۹۵میلیون تومان گران‌تر شده و با ۲میلیارد و ۵۴۰میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
1