تاریخ انتشار
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۶
کد مطلب : ۴۶۹۹۰۹
بر اساس آخرین بررسی مرکز پژوهش های مجلس؛

زنان چه میزانی از بازار کار کهگیلویه و بویراحمد را اشغال کرده اند؟ / کمترین نرخ مشارکت «جوانان» و «زنان» در اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد

۰
زنان چه میزانی از بازار کار کهگیلویه و بویراحمد را اشغال کرده اند؟ / کمترین نرخ مشارکت «جوانان» و «زنان» در اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
استان های مختلف کشور از نظر وضعیت بازار کار، نرخ بیکاری، اشتغال، ترکیب جنسیتی با هم متفاوت اند. کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان هایی است که در چند سال اخیر تغییرات مثبت اقتصادی را شاهد بوده، هر چند که اندک بوده است. با این حال در مقایسه با سایر استان های کشور وضعیت مطلوبی ندارد.
عدم توازن منطقه اي از نظر شاخص‌هاي بازار كار، از مؤلفه‌هاي مهم در تعيين دستمزد منطقه اي است. نمودار زير اين عدم توازن را در سه شاخص نسبت اشتغال، نرخ بيكاري و نرخ مشاركت به خوبي نشان مي‌دهد. 
بر اساس این نمودار نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد در  سال 1400 به زیر 10 رسیده است.

نرخ مشارکت 9.3 زنان در کهگیلویه و بویراحمد
علاوه بر تفاوت استانها در سطح شاخص نرخ بيكاري و نرخ مشاركت، استانهاي كشور در تركيب سني، جنسيتي و تحصيلي نرخ مشاركت و بيكاري، تفاوتهاي برجسته‌تري دارند . 
به عنوان مثال دامنه تغييرات نرخ مشاركت مردان از ٥٤.١ درصد در استان‌هاي سيستان و بلوچستان تا ٧٥.١ درصد در استان كردستان متفاوت است.  همچنين استانهاي يزد ( ٢٣  درصد)، خراسان شمالي  ١٩.٨درصد)، گيلان (١٩.٦ درصد) و هرمزگان (١٩.٤ درصد) بالاترين نرخ مشاركت زنان را در بين استان‌هاي كشور دارند و استان‌هاي مركزي(٧.٢ درصد)، بوشهر (٩.١ درصد)، كهگيلويه و بويراحمد (٩.٣ درصد) و قم (٩.٥ درصد) كمترين نرخ مشاركت زنان را دارند. 

كمترين نرخ مشاركت جوانان ٢٤-١٥ساله
دامنه تغييرات نرخ مشاركت جوانان ٢٤-١٥ساله از ٩.٧ درصد تا ٢٧ درصد در نوسان است. استان‌هاي كهگيلويه و بويراحمد و ايلام كمترين نرخ مشاركت جوانان ٢٤-١٥ساله را دارند و استانهاي يزد، قزوين، زنجان، آذربايجان غربي و هرمزگان بالاترين نرخ مشاركت اين گروه سني را در بين استانهاي كشور دارند. 
دامنه نرخ مشاركت تحصيل‌كردگان دانشگاهي ١ از ٤١.٢ درصد در استان قم تا ٦٤.٨ درصد در استان هرمزگان متفاوت است. 

نمودار زير تفاوت استانها را در نرخ بيكاري گروه‌هاي مختلف نشان مي‌دهد. براساس نمودار زير استان‌هاي زنجان، مركزي و همدان به ترتيب با ٥.٦ ،٧.٤ و ٧.٩ درصد كمترين نرخ بيكاري را در بين استان‌هاي كشور دارند و استان‌هاي كرمان و يزد به ترتيب با ٣٣.٩ و ٣١.٦ درصد بيشترين نرخ بيكاري زنان را دارند. 
در اين ميان دامنه تغييرات نرخ بيكاري مردان، نسبت به زنان كمتر است و از ٥ درصد در استان خراسان جنوبي تا ١٣.٣ درصد در كرمانشاه متغير است. 
نام شما

آدرس ايميل شما

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
1