تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۱
کد مطلب : ۴۶۷۸۹۱
کبنا گزارش می دهد؛

کم‌آبی و انارستان‌های بیمار و کرم‌خورده کِوشک بویراحمد / نارضایتی مردم کِوشک از جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد / روستایی که در صنعت گردشگری مورد بی‌مهری است

۱۲
۳
کم‌آبی و انارستان‌های بیمار و کرم‌خورده کِوشک بویراحمد / نارضایتی مردم کِوشک از جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد / روستایی که در صنعت گردشگری مورد بی‌مهری است
کبنا ؛
انارستان های روستای کوشک در شهرستان بویراحمد چشم و دل هر گردشگری را می‌رباید. اما در سال‌های اخیر و به خصوص امسال نه خبری از انارستان‌های زیبا و دل انگیز است، نه انارچینی.
    
گفت‌وگوی بی‌پرده با کشاورز منطقه
به گزارش کبنا نیوز، به رسم هر سالۀ برداشت انار از انارستان ها در کهگیلویه و بویراحمد، به روستای کِوشک در 40 کیلومتری یاسوج سری زدیم. اما نه خبری از برداشت انار هست و نه درختان پر بار. گویا امسال و چند سال گذشته انارها دچار بیماری شده و دیگر کسی دست و دل برداشت انارها را همچون گذشته ندارد.
با وجودی که در سال مهار تورم و رشد تولید هستیم، اما تولیدکنندگان در کهگیلویه و بویراحمد مهجور مانده اند. تولیدکنندگان بخش کشاورزی در استان نیازمند حمایت ویژۀ جهاد کشاورزی هستند، اما حمایتی در این خصوص صورت نگرفته است.
از طرفی روستای کوشک این ظرفیت را دارد که به یکی از بهترین مقاصد گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شود، اما افسوس که صنعت گردشگری هم در این استان همچنان مهجور مانده است.


کرم گلوگاه انارستان‌های کوشک را از بین برد
چند تا از زنان روستایی در حیاط خانه‌شان مشغول‌دان کردن انار‌ها هستند، پیرزن روستایی می‌گوید: «الان چند سال است که انار‌ها دچار بیماری شده‌اند ولی امسال از همه سال‌ها بدتر شده، ما نمی‌توانیم هزینه‌ای کنیم و نمی‌دانیم باید با این بیماری چکار کنیم، فقط می‌دانم که کرم از ناف انار داخل می‌رود، و بعد تمام انار را خراب و سیاه می‌کند. »، زنان روستایی انار‌ها را‌دان می‌کنند برای نادونه. چند تا از انار‌ها را کنار می‌گذارد و می‌گوید عکس بگیر. تا این مسئولان ببینند انار کوشک چه شده! این انار‌ها بدرد خوردن نمی‌خورد، فقط باید خشک کنیم که نادونه می‌شود.
علاوه بر اینکه «کرم گلوگاه» انار‌ها را از داخل خراب می‌کند، انار‌ها بخاطر کم آبی و کم توجهی، کیفیت همیشگی را ندارند.
انار‌هایی که نادونه می‌شوند
انار‌هایی که قرمز و خوشمزه بودند حالا به این حال افتاده‌اند، هیچ کسی کاری نمی‌کند. یکی دیگر از زنان می‌گوید «آب به باغ‌ها نرسیده»، چند تا از انار‌هایی که روی درخت چاک خورده‌اند نشان می‌دهد، می‌گوید «این‌ها بخاطر بی‌آبی این شکلی شده‌اند، روی درخت چاک می‌خورند و کامل باز می‌شوند، و بعد خشک می‌شوند و می‌افتند پایین».
به یکی دیگر از باغ‌ها سری می‌زنیم، زن روستایی از کنار دیوار کوتاه خانه‌اش، کنار گله گوسفند‌هایش است، در را باز می‌کند تا باغ داخل خانه‌اش را ببینیم.
جمیله خانم می‌گوید: پنجاه درخت انار داریم، همسرم روز‌ها گله را می‌برد، من هم باید به خانه برسم، انار‌ها امسال کرم زده‌اند، آب هم نداریم که به درخت‌ها آبرسانی شود، نمی‌دانم باید چه کاری برای درخت‌ها بکنم.
جمیله خانم از جهاد کشاورزی گلایه می‌کند و می‌گوید: نه من وقت می‌کنم جهاد کشاورزی بروم، نه همسرم، بچه‌هایم اینجا نیستند، ازدواج کرده‌اند، خود جهاد کشاورزی هم اصلاً به روستا نمی‌آید، اگر هم آمده باشند، به باغ ما سر نزده‌اند.
این زن روستایی می‌گوید: الان چند سال است که انار‌ها خوب ثمر نمی‌دهند، چند درخت گردو داشتم که خشک شدند، یکی از همین درخت‌های گردو آنقدر پر ثمر بود که ۸ گونی گردو برداشت می‌کردیم، ولی الان درخت‌های گردو خشک شده‌اند، جهاد کشاورزی هم توجهی نمی‌کند.


جهاد کشاورزی برای کود و سم توجهی به کشاورزان نمی‌کند
در حالیکه امسال با عنوان رشد تولید، مهار تورم نام‌گذاری شده، ولی متولیان اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ تحرکی در این رابطه نداشته‌اند. بخصوص در حوزه کشاورزی و باغداری، بسیاری از روستاییان از بی‌توجهی جهاد کشاورزی گلایه‌مند هستند.
پیرمرد روستایی که حدود ۸ هکتار باغ دارد، می‌گوید: تمام باغ‌های روستا دچار همین بیماری شده‌اند، آب کافی نداریم، بخشی از کم ثمر بودن باغ بخاطر همین کم آبی است، سم لازم داریم، نمی‌دهند، من که یک کشاورز شناسنامه دار هستم، سند باغداری و کشاورزی هستم ولی به من کود نمی‌دهند، کود را بعضاً به دلال‌ها می‌دهند و در استان‌های خوزستان و شیراز به فروش می‌رسد.
وی گفت: نه فقط کود و سم یارانه‌ای، کود و سم با هزینه آزاد هم پیدا نمی‌شود، و بخاطر همین هم کل این باغ‌ها امسال وضعیت بدی پیدا کرده‌اند.
پیرمرد باغدار می‌گوید: اگر آب کافی به دست ما می‌رسید می‌توانستیم تولید فراوانی داشته باشیم.
     

کم کاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کِوشک بویراحمد
کوشک روستایی است در کنار جاده اصلی بابامیدان یاسوج، که بهترین موقعیت برای ایجاد صنعت گردشگری است. این روستا همه امکانات اولیه زندگی از جمله گازکشی، برق و آب را دارد، طرح هادی در برخی از نقاط روستا اجرا شده و سنگ فرش‌های زیبایی دارد، انارستان‌ها از کنار دیوار خانه باغ‌ها جذابیت‌های روستا را دوچندان کرده است. اما جای خالی مسئولان گردشگری وجود دارد. کم کاری و بی‌توجهی به صنعت گردشگری در این روستا موج می‌زند.
هیچ سازه گردشگری و هیچ زیرساخت گردشگری در این منطقه وجود ندارد، در حالی که بهترین روستا برای مقصد گردشگران محسوب می‌شود. کوشک از بهترین مناطق گردشگری در کشور هیچ چیزی کم ندارد، اما متأسفانه هنوز کار شایسته و بارزی در این روستا انجام نگرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

کشاورز
Iran, Islamic Republic of
باغدارا خودشون تنبل هستن...مبارزه با آفات خصوصی وظیفه شخص باغدار هست و هیچ ربطی به جهاد کشاورزی نداره...
Iran, Islamic Republic of
ینی باید مبارزه تن به تن با آفت انجام بده؟ جهاد نباید یه راه حلی بهشون بده؟
Iran, Islamic Republic of
وظیفه جهاد کشاورزی چیست مگه باغدار دولتی هم داریم اگر جهادکشاورزی از تولید حمایت نکنه کی باید حمایت کنه مراکز خدمات کشاورزی دهستان‌ها و جهاد کارش چیه اصلا اگر به داد کشاورزان نرسه باید چکار کنه ..
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
خدا خودش میدونه باید از مدیر کل شرکت گاز و مجموعه ی همکارانشون تقدیر کرد جاهایی که به ذهنشون هم نمیومد گازکشی شده
احمد
Romania
علی علی جونت کنم.کبنا.بتاز بینم چی کنی..تو که مهلی انتقاد میکنی به گرونی هم انتقاد کن .داری همه چیز بدجلوه میدی .انگار مهلی پری.بسا ربطش دادی به نماینده...خاطرت جمع هیچ نمیبافی..تا سه دور دکتر روشنفکر تو مجلسه
جمیله
Iran, Islamic Republic of
اولاکشاورزاگرواقعابخواهداقتصادی کارکندبایدمطالعه وتحقیق هم بکند
ثانیا وظیفه باغدازاست خودکودوسم تهیه کند
ثالثاچراوقتی کلاس ترویج تشکیل میشودفقط پیرمردهای بیسواد کم زمین آنهم زورکی شرکت میکنندوخانمهابندرت
رابعاکمبودآب بسبب افزایش سطح زیرکشت باغستانهاوجالیزکاری است
علی
Iran, Islamic Republic of
این همه اعتراض به کم کاری جهاد کشاورزی ولی دریغ از یک واکنش از سوی استاندار با این مدیران ضعیف
بویراحمو
Iran, Islamic Republic of
از جهاد کشاورزی و شخص معتمدی و معاونش آقای حصار بپرسین چرا اعتبارت مبارزه بیولوژیک با کرم گلوگاه انار برگشت خورد و نتوستین جذب کنین؟از مردم منطقه بپرسین تا قبل از سال ۱۴۰۰ جهادکارمبارزه بیولوزیک با کرم گلوگاه انار را انجام میداد و موفق هم بود ولی در دوسال اخیر انجام نشده جهاد کشاورزی پاسخ داد چرا؟
یا حق
Iran, Islamic Republic of
شما که جلوی طرح آب معدنی وطرح های گردشگری را می گیرید انتظار چه دارید
Iran, Islamic Republic of
سلام که قبلا مالک اصلی ودارای نسق زراعی بودیم هم اب بود وم نظم،الان اب نداریم علت کم ابی هم نداشتن میراب خوب وبی انضباطی کشاورزان واز جمله تخریب مراتع وکشت وکار باغ است که اخیرا میراب در دستور کار دولت قرار گرفته است
موسوی
Iran, Islamic Republic of
مشکل اصلی بی نظمیه.بعضی از باغداران کوشک باغ انار رو با برنج کاری اشتباه گرفتن /با اینکه سیستم قطره ایه.خود آبیار هم همدست این افراد بی نظم هست،به همین خاطر خیلی از باغات در معرض خشک شدن و نابود شدن قرار گرفتن.در رابطه با محلول پاشی و سمپاشی باید کل باغات همزمان سمپاشی بشه.انشالله به لطف خدا این باغات هم به وسیله یک حشره ریز نیست و نابود بشه!
Iran, Islamic Republic of
تقصیر جهاد چیه که مردم نظم ندارن! این آب در هرجای ایران بود راحت۵۰هکتار اضافه از زمین های روستای کوشک رو تحت پوشش قرار میداد.
چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

یک کارشناس انرژی اظهار داشت: جنگی که در خاورمیانه و شرق مدیرانه شاهدیم بیشتر جنگ برای ...
چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

اگر منطقه آزاد سیاسی سودی بیش از منطقه آزاد تجاری نداشته باشد، لابد و قطعاً فایده کمتری ...
از «انتخابات» تا «خیابان»

از «انتخابات» تا «خیابان»

سعید حجاریان گفت: حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی‌عدم شرکت در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست....
1