کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد؛

کم‌آبی و انارستان‌های بیمار و کرم‌خورده کِوشک بویراحمد / نارضایتی مردم کِوشک از جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد / روستایی که در صنعت گردشگری مورد بی‌مهری است

17 مهر 1402 ساعت 19:41

انارستان های روستای کوشک در شهرستان بویراحمد چشم و دل هر گردشگری را می‌رباید. اما در سال‌های اخیر و به خصوص امسال نه خبری از انارستان‌های زیبا و دل انگیز است، نه انارچینی.


انارستان های روستای کوشک در شهرستان بویراحمد چشم و دل هر گردشگری را می‌رباید. اما در سال‌های اخیر و به خصوص امسال نه خبری از انارستان‌های زیبا و دل انگیز است، نه انارچینی.
    
گفت‌وگوی بی‌پرده با کشاورز منطقه
به گزارش کبنانیوز، به رسم هر سالۀ برداشت انار از انارستان ها در کهگیلویه و بویراحمد، به روستای کِوشک در 40 کیلومتری یاسوج سری زدیم. اما نه خبری از برداشت انار هست و نه درختان پر بار. گویا امسال و چند سال گذشته انارها دچار بیماری شده و دیگر کسی دست و دل برداشت انارها را همچون گذشته ندارد.
با وجودی که در سال مهار تورم و رشد تولید هستیم، اما تولیدکنندگان در کهگیلویه و بویراحمد مهجور مانده اند. تولیدکنندگان بخش کشاورزی در استان نیازمند حمایت ویژۀ جهاد کشاورزی هستند، اما حمایتی در این خصوص صورت نگرفته است.
از طرفی روستای کوشک این ظرفیت را دارد که به یکی از بهترین مقاصد گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شود، اما افسوس که صنعت گردشگری هم در این استان همچنان مهجور مانده است.


کرم گلوگاه انارستان‌های کوشک را از بین برد
چند تا از زنان روستایی در حیاط خانه‌شان مشغول‌دان کردن انار‌ها هستند، پیرزن روستایی می‌گوید: «الان چند سال است که انار‌ها دچار بیماری شده‌اند ولی امسال از همه سال‌ها بدتر شده، ما نمی‌توانیم هزینه‌ای کنیم و نمی‌دانیم باید با این بیماری چکار کنیم، فقط می‌دانم که کرم از ناف انار داخل می‌رود، و بعد تمام انار را خراب و سیاه می‌کند. »، زنان روستایی انار‌ها را‌دان می‌کنند برای نادونه. چند تا از انار‌ها را کنار می‌گذارد و می‌گوید عکس بگیر. تا این مسئولان ببینند انار کوشک چه شده! این انار‌ها بدرد خوردن نمی‌خورد، فقط باید خشک کنیم که نادونه می‌شود.
علاوه بر اینکه «کرم گلوگاه» انار‌ها را از داخل خراب می‌کند، انار‌ها بخاطر کم آبی و کم توجهی، کیفیت همیشگی را ندارند.
انار‌هایی که نادونه می‌شوند
انار‌هایی که قرمز و خوشمزه بودند حالا به این حال افتاده‌اند، هیچ کسی کاری نمی‌کند. یکی دیگر از زنان می‌گوید «آب به باغ‌ها نرسیده»، چند تا از انار‌هایی که روی درخت چاک خورده‌اند نشان می‌دهد، می‌گوید «این‌ها بخاطر بی‌آبی این شکلی شده‌اند، روی درخت چاک می‌خورند و کامل باز می‌شوند، و بعد خشک می‌شوند و می‌افتند پایین».
به یکی دیگر از باغ‌ها سری می‌زنیم، زن روستایی از کنار دیوار کوتاه خانه‌اش، کنار گله گوسفند‌هایش است، در را باز می‌کند تا باغ داخل خانه‌اش را ببینیم.
جمیله خانم می‌گوید: پنجاه درخت انار داریم، همسرم روز‌ها گله را می‌برد، من هم باید به خانه برسم، انار‌ها امسال کرم زده‌اند، آب هم نداریم که به درخت‌ها آبرسانی شود، نمی‌دانم باید چه کاری برای درخت‌ها بکنم.
جمیله خانم از جهاد کشاورزی گلایه می‌کند و می‌گوید: نه من وقت می‌کنم جهاد کشاورزی بروم، نه همسرم، بچه‌هایم اینجا نیستند، ازدواج کرده‌اند، خود جهاد کشاورزی هم اصلاً به روستا نمی‌آید، اگر هم آمده باشند، به باغ ما سر نزده‌اند.
این زن روستایی می‌گوید: الان چند سال است که انار‌ها خوب ثمر نمی‌دهند، چند درخت گردو داشتم که خشک شدند، یکی از همین درخت‌های گردو آنقدر پر ثمر بود که ۸ گونی گردو برداشت می‌کردیم، ولی الان درخت‌های گردو خشک شده‌اند، جهاد کشاورزی هم توجهی نمی‌کند.


جهاد کشاورزی برای کود و سم توجهی به کشاورزان نمی‌کند
در حالیکه امسال با عنوان رشد تولید، مهار تورم نام‌گذاری شده، ولی متولیان اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ تحرکی در این رابطه نداشته‌اند. بخصوص در حوزه کشاورزی و باغداری، بسیاری از روستاییان از بی‌توجهی جهاد کشاورزی گلایه‌مند هستند.
پیرمرد روستایی که حدود ۸ هکتار باغ دارد، می‌گوید: تمام باغ‌های روستا دچار همین بیماری شده‌اند، آب کافی نداریم، بخشی از کم ثمر بودن باغ بخاطر همین کم آبی است، سم لازم داریم، نمی‌دهند، من که یک کشاورز شناسنامه دار هستم، سند باغداری و کشاورزی هستم ولی به من کود نمی‌دهند، کود را بعضاً به دلال‌ها می‌دهند و در استان‌های خوزستان و شیراز به فروش می‌رسد.
وی گفت: نه فقط کود و سم یارانه‌ای، کود و سم با هزینه آزاد هم پیدا نمی‌شود، و بخاطر همین هم کل این باغ‌ها امسال وضعیت بدی پیدا کرده‌اند.
پیرمرد باغدار می‌گوید: اگر آب کافی به دست ما می‌رسید می‌توانستیم تولید فراوانی داشته باشیم.
     

کم کاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کِوشک بویراحمد
کوشک روستایی است در کنار جاده اصلی بابامیدان یاسوج، که بهترین موقعیت برای ایجاد صنعت گردشگری است. این روستا همه امکانات اولیه زندگی از جمله گازکشی، برق و آب را دارد، طرح هادی در برخی از نقاط روستا اجرا شده و سنگ فرش‌های زیبایی دارد، انارستان‌ها از کنار دیوار خانه باغ‌ها جذابیت‌های روستا را دوچندان کرده است. اما جای خالی مسئولان گردشگری وجود دارد. کم کاری و بی‌توجهی به صنعت گردشگری در این روستا موج می‌زند.
هیچ سازه گردشگری و هیچ زیرساخت گردشگری در این منطقه وجود ندارد، در حالی که بهترین روستا برای مقصد گردشگران محسوب می‌شود. کوشک از بهترین مناطق گردشگری در کشور هیچ چیزی کم ندارد، اما متأسفانه هنوز کار شایسته و بارزی در این روستا انجام نگرفته است.


کد مطلب: 467891

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/467891/کم-آبی-انارستان-های-بیمار-کرم-خورده-ک-وشک-بویراحمد-نارضایتی-مردم-جهاد-کشاورزی-کهگیلویه-روستایی-صنعت-گردشگری-مورد-بی-مهری

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1