تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۲
کد مطلب : ۴۶۴۵۹۵
یادداشت ویژه؛

حرف‌های داغ ازغدی؛ آدرس غلط وزارت علوم و دانشگاه یاسوج و رتبه‌های کاغذی/ مقاله‌نویسی خارجی و جامعه نیازمند و دانشگاه بیمار در ایران

۶
۳
حرف‌های داغ ازغدی؛ آدرس غلط وزارت علوم و دانشگاه یاسوج و رتبه‌های کاغذی/ مقاله‌نویسی خارجی و جامعه نیازمند و دانشگاه بیمار در ایران
کبنا ؛حرف‌های داغ و بی‌پروای استاد رحیم پورازغدی زبان حال جامعه و مردم است و البته زبان بسیاری از دانشگاهیان هم می‌باشد که همواره دانشگاه را از اینکه به مسیر بی‌راهه مقاله‌نویسی خارجی رفته است، هشدار داده و این راه را بی‌راهه دانسته است که دردی از درد‌های کشور را درمان نخواهد کرد.
سال هاست که بر اساس سیستم غلط مقاله‌نویسی خارجی، ایران رتبه‌های برتر تولید علم را در جهان دارا می‌شود اما در عمل هیچ تأثیری بر حال و روز جامعه و حل مشکلات صنعتی، کشاورزی و اقتصادی و انسانی ندارد. مثلاً رتبه تولید علم کشور زیر بیست می‌شود ولی در عمل حال و روز صنعتی و تولیدی و پیشرفت کشور از کشور صدم هم گذشته است و رتبه بسیار بدی داریم.
حرف‌های پرمغز ازغدی که از دل بر می‌آید و بی‌محابا به این روند غلط مقاله‌نویسی ISI حمله می‌کند و بیان می‌کند که ظاهراً این شیوه مدنظر وزیر علوم و دانشگاه‌ها فقط موجب شده هر کسی که بیشتر بنویسد بدون اثر مفید و بیرونی، دانشمند شود و این روند تولید دانشمندان پراستناد و کاغذی هیچ دردی از در‌های این کشور را حل نمی‌کند و در هیچ یک از این حوزه‌ها، این دانشمندان نتوانسته‌اند حداقلی از خودکفایی و یا رشد حداقلی را داشته باشیم.
بعضی رشته‌ها در دانشگاه‌ها این شیوه مقاله‌نویسی به صورت آی اس آی را بیشتر از همه رسم کرده‌اند. از جمله این رشته‌های پرمقاله و پراستناد که به قول رحیم پور صرفاً برآیند مقالات انگلیسی آن‌ها سواری و سرویس دهی به کشور‌های دیگر است و از نوشته‌های آن‌ها استفاده داخلی نمی‌شود و تنها برای ارجاعات آن‌ها و استفاده و تحلیل آن‌ها کاربرد دارد، رشته شیمی می‌باشد که وزیر علوم به قولی از اساتید تمام این رشته و دانشمند پراستناد آن می‌باشد و رئیس بعضی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه یاسوج نیز از همین رشته هستند.
آنگونه که نقل شده است نوشتن مقاله آی اس آی در این رشته بسیار راحت‌تر از بقیه رشته‌ها و حتی راحت‌تر از نوشتن مقاله فارسی در بعضی رشته‌ها است و هر کدام از اساتید این رشته صد‌ها مقاله خارجی به راحتی چاپ می‌کنند. البته هر رشته عملی ارزش خود را دارد و قصد بی‌احترامی به رشته‌ها نیست. در این رشته بیشتر اساتید به درجه تمامی رسیده و لقب دانشمندی نیز گرفته‌اند و اما تأثیری به حال و روز کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد نداشته‌اند و نتوانسته‌اند کمکی به پیشرفت عملی کنند.
دانشگاه یاسوج و کلیه دانشگاه‌های کشور مملو از استاد تمام‌های این رشته هستند که نفعی خاصی برای جامعه نداشته و مشکل اصلی آن است که همین‌ها پرچمدار و سکاندار جهت دهی به جامعه دانشگاهی شده‌اند و این جامعه علمی کشور را به آدرس غلط سوق می‌دهند و چون سکانداران و مدیران وزارت علوم و دانشگاه‌ها هستند تازه به بقیه رشته‌ها فشار می‌آورند که شما هم مثل ما وارد گود مسابقه آی اس آی‌نویسی شوید تا ارتقا یابید.
ملاک فقط آن شده که در پایگاه‌های علم سنجی رقابت استناد باشد و بس. رتبه ایران و دانشگاه یاسوج در این پایگاه‌ها بالاست که چند روز پیش یک نمونه از این رتبه بی‌حاصل در تایمز اعلام شد.
اگر کسی مثلاً دانشگاه یاسوج و شهر یاسوج و استان کهگیلویه و بویراحمد را نشناسد، فکر می‌کند که استانی پیشرفته و پویا داریم در حالیکه نمی‌داند این رتبه‌های مقاله‌نویسی خارجی هیچ عایدی برای پیشرفت و تکامل این دیار نداشته و راهگشا نیست و تنها برای رتبه و ارتقای علمی نویسندگان و دانشگاه جهت استفاده خودشان و افتخارات کاغذی بوده است.
این طرز نگاه که بشدت مورد انتقاد استاد رحیم پور ازغدی است و مقام معظم رهبری نیز با این روش مخالف است باعث شده که کار‌های پژوهشی و مقالات برای حل مسائل استان و کشور نباشند و فقط به قصد چاپ در مجلات خارجی باشد که سودی برای داخل ندارد.
حتی بعضی دانشگاه‌ها و طرح‌های پژوهشی که درباره آسیب‌های اجتماعی استان و برای بررسی وضعیت و راهکار برای بهبود آن بوده را با تأکید به اینکه حتماً در مجلات خارج چاپ شود، به استادان و پژوهشگران پیشنهاد می‌دهند که باعث تعجب است که منظور حل آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی استان است یا ترجمه و چاپ آن در خارج از کشور می‌باشد.
بنابراین آن طور که رحیم پور ازغدی می‌گوید هدف دانشگاه‌ها و رؤسای دانشگاه‌ها و وزارت علوم باید تغییر کند و به دنبال علم واقعی باشیم تا بتوانیم به حل مشکلات بپردازیم و دانشگاه‌ها برای جامعه سودمند باشند و این بیماری مقاله‌نویسی و تبلیغ‌کنندگان آن در مدیریت‌های دانشگاه‌ها متوجه اشتباهشان شوند.    
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
پدر ما در اومد یه مقاله نوشتیم کلی مواد شیمیایی خوردیم هزار تا مریض گرفتیم چرت نگو از مقاله فارسی راحتره . فقط بلد نیستن ازش استفاده صنعتی کنن
Yu@yahoo.com
Iran, Islamic Republic of
ازغدی درست میگه. به چه دردی اومد؟چه دردی از استان و کشور دوا شد؟فقط کاغذ بازی
Iran, Islamic Republic of
علم بی عمل مثل زنبور بدون عسل است
استاد
Iran, Islamic Republic of
کسی می تواند نقد کند و نقدش خریدار داشته باشد که خودش توانایی خودش در آن کار را اثبات کرده باشد. در جامعه ما عموما افرادی که استعداد و یا توان انجام کاری را ندارند، تلاش می کنند با ده‌ها و صدها دلیل بی اساس ارزش آن کار را زیر سوال ببرند.
خدا کنم نویسنده این یادداشت از این دسته افراد نباشد!
البته بر تولید علم الکی و به دردنخور ایراد وارد است، اما چاپ مقاله دو فایده دارد:
1. دیگران استفاده می کنند اگر کشور خودمان عرضه استفاده از آن را ندارند، مگر همین شماها از صبح تا شب از دستاورد علمی دیگران (خارجی ها) در زندگی تان استفاده نمی کنید.
2. نام کشور و توان علمی و استعداد ایرانی ها را به جهان معرفی می کند.
دوستان عزیزی که منتقدند و کل داستان را زیر سوال می برند از جمله همین آقای ازغدی بفرمایند بگویند خودشان چه کاری کرده اند برای ملت و کشور؟
سید فخرالدین رام نژاد
Iran, Islamic Republic of
با سلام
به عنوان یک تحصیل کرده شیمی با بخش اول که نفعی به حال جامعه ندارند کاملا موافقم و یادم میاد در جلسات دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یاسوج به این رویه اعتراض کردم حتی با وجود اینکه می توانستم دو مقاله بدهم از چاپ مقاله اجتناب کردم. ولی در بخش دوم یعنی اینکه دادن مقاله راحت هستش واقعا اینطور نیست. کار کار آزمایشگاهی ست و نفس گیر. ولی تحقیقا اصلا و ابدا کاربردی نیست تازه گروه شیمی دانشگاه یاسوج خیلی مغرورن و به خودشون مینازن اما اگر بهشون بگی یکی از این تحقیقاتون که کاربردی شد وبگرد جامعه خورد مصمینا میگن صفر تمام. اگر غیر از این هست جوابیه بدن.
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
فایل های مرتبط
1