تاریخ انتشار
شنبه ۳ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۴۶۳۹۳۸
آغاز جنگ داخلی در روسیه؛

شورش در روسیه / پوتین: به‌منزله از پشت خنجر است / رئیس واگنر: حرکت به سمت مسکو را ادامه می‌دهیم (+ فیلم و عکس )

۵
۶
شورش در روسیه / پوتین: به‌منزله از پشت خنجر است / رئیس واگنر: حرکت به سمت مسکو را ادامه می‌دهیم  (+  فیلم و عکس )
کبنا ؛ساعاتی پس از این‌که کرملین رهبر گروه مزدور واگنر را به شورش مسلحانه متهم کرد، یوگنی پریگوژین، موسس و رهبر این گروه روسی، در روز شنبه گفت جنگ‌جویان واگنر از مرز اوکراین به روسیه عبور کرده‌ و آماده‌اند تا «آخر راه» مبارزه علیه ارتش مسکو پیش بروند.
در این شرایط، به نوشته خبرگزاری رویترز، از آن‌جایی که به نظر می‌رسید درگیری طولانی مدت بین پریگوژین و فرماندهان ارشد نظامی کرملین به اوج خود رسیده، سرویس امنیتی FSB روسیه یک پرونده جنایی علیه او باز کرده است. این سازمان از نیروهای شرکت نظامی خصوصی واگنر خواسته تا دستورات او را نادیده گرفته و او را دستگیر کنند.
پریگوژین در یک فایل صوتی ضبط شده در تلگرام گفته که جنگ‌جویان واگنر وارد شهر روستوف در جنوب روسیه شده‌اند. او گفت که او و افرادش هر کسی را که در راه آن‌ها قرار بگیرد نابود خواهند کرد.
پریگوژین روز گذشته بدون ارائه مدرک گفته بود که رهبری نظامی روسیه تعداد زیادی از سربازان وی را در یک حمله هوایی کشته و وعده داد که آنها را مجازات کند. او گفت که اقدامات او یک کودتای نظامی نیست. اما در یک سری پیام‌های صوتی دیوانه‌وار، که در آن صدای او گاهی متفاوت بود و نمی‌توانست مستقلاً تأیید شود، به نظر می‌رسید که گروه شبه‌نظامی 25000 نفری او در مسیر برکناری رهبری وزارت دفاع در مسکو است.
خبرگزاری تاس به نقل از یک منبع در یک سرویس امنیتی، تدابیر امنیتی جمعه شب در ساختمان‌های دولتی، تأسیسات حمل‌ونقل و دیگر مکان‌های کلیدی در مسکو افزایش یافته است. به نوشته تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به‌روزرسانی‌های شبانه‌روزی این ماجرا را دریافت می‌کرد، در حالی که کاخ سفید اعلام کرد که اوضاع را زیر نظر داشاه و با متحدانش مشورت خواهد کرد.
در همین حال، کی‌یف گفت که مرحله اصلی ضد حمله اخیر علیه مسکو هنوز آغاز نشده است. هانا مالیار معاون وزیر دفاع به تلویزیون اوکراین گفت: «ضربه اصلی هنوز در راه است». یک ژنرال ارشد اوکراینی هم از «موفقیت‌های محسوس» در پیشرفت در جنوب و شرق اوکراین خبر داد.

در این وضعیت، ژنرال سرگئی سوروویکین، معاون فرمانده کمپین روسیه در اوکراین، خطاب به جنگ‌جویان واگنر گفت که از پوتین اطاعت کنند، فرمان فرماندهان مسکو را بپذیرند و به پایگاه‌های خود بازگردند. او گفت که اختلافات سیاسی حاد به سود دشمنان روسیه خواهد بود. سوروویکین در ویدئویی که در تلگرام منتشر شده در حالی که دست راستش روی تفنگ قرار گرفته است، گفت: «از شما می‌خواهم دست بردارید».
این بن‌بست که بسیاری از جزئیات آن هنوز نامشخص است، به نظر بزرگترین بحران داخلی است که پوتین از زمان اعزام هزاران نیرو به اوکراین در فوریه سال گذشته با آن مواجه شده است. پریگوژین، که زمانی متحد پوتین بود، در ماه‌های اخیر درگیری شدید فزاینده‌ای با مسکو داشته است. اوایل روز جمعه، به نظر می‌رسید که او از مرزهای جدیدی عبور کرده و گفت که منطق کرملین برای حمله به اوکراین، که آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، بر اساس دروغ‌های مقامات ارشد ارتش در حال انجام است.
واگنر در ماه گذشته عملیات تصرف باخموت اوکراین را برعهده داشت، که بزرگ‌ترین پیروزی روسیه در 10 ماه گذشته بوده است. پریگوژین از موفقیت خود در میدان جنگ برای انتقاد از رهبری وزارت دفاع استفاده کرده است. او ماه‌ها آشکارا وزیر دفاع سرگئی شویگو و ژنرال ارشد روسیه، والری گراسیموف را به بی‌کفایتی متهم کرده است.
هم‌چنین سپهبد ارتش ولادیمیر آلکسیف درخواستی ویدیویی صادر کرد که در آن از پریگوژین خواست تا در اقدامات خود تجدید نظر کند. وی گفت: «تنها رئیس جمهور حق تعیین رهبری عالی نیروهای مسلح را دارد و شما در صدد تعدی به اختیارات او هستید».
به گزارش اکو ایران، در حالیکه رسانه های غربی از شورش نظامی در روسیه خبر می دهند وزارت دفاع روسیه گفته تمامی کلیپ ها جعلی است. رسانه های غربی گزارش داده اند سرویس امنیتی FSB روسیه پرونده جنایی را برای شورش مسلحانه علیه واگنر یوگنی پریگوژین باز کرده اند.
شورش در روسیه  (+  فیلم و عکس )

رسانه‌ها گزارش دادند که در دفتر مرکزی گروه واگنر در سن پترزبورگ روسیه درگیری ایجاد شده و یوگنی پریگوژین، فرمانده این گروه تهدید کرده که وزیر دفاع این کشور در میدان سرخ به دار آویخته خواهد شد!
رسانه‌ها به نقل از پریگوژین اعلام کردند: امشب مسئله خائنان و جنایتکارانی که به روسیه توهین کردند، یعنی وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش را حل خواهیم کرد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در میدان سرخ به دار آویخته شده و با لنین در مقبره به خاک سپرده خواهد شد.
در مجموعه‌ای از کلیپ‌های صوتی منتشر شده در اواخر روز جمعه، پریگوژین مدعی شد که حمله موشکی روسیه باعث کشته شدن تعداد زیادی از جنگجویانش شده است، و قول داد  "انتقام" بگیرد و "شرارتی را که رهبری نظامی کشور به ارمغان می‌آورد متوقف کند."
پریگوژین همچنین ویدئویی را منتشر کرد که مدعی است حمله موشکی وزارت دفاع روسیه به اردوگاه واگنر در منطقه روستوف جنوبی روسیه را نشان می دهد.
گفته می شود رادیو محلی مسکو هم خبر داده که ارتش روسیه به دستور دفتر ریاست جمهوری در مسکو حکومت نظامی اعلام کرده است.
در مقابل سایت اسپوتنیک گزارش داده وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرده که تمامی اخبار و اطلاعات نشر شده در شبکه های اجتماعی مربوط به گروه واگنر و یوگنی پریگوژین جعلی است.
به ادعای وزارت دفاع روسیه تمام پیام ها و فریم های ویدئویی که از طرف یوگنی پریگوژین در شبکه های اجتماعی در مورد ادعای "حمله وزارت دفاع روسیه به اردوگاه های واگنر" نشر شده است با واقعیت مطابقت ندارد و یک تنش‌زایی رسانه‌ای اطلاعاتی است.
وزارت دفاع روسیه در این بیانیه افزوده است: نیروهای مسلح فدراسیون روسیه به انجام ماموریت های رزمی در خط مقدم جبهه با نیروهای مسلح اوکراین در منطقه عملیات ویژه نظامی ادامه می دهند.
در22:40 دقیقه نیز دفتر کرملین اعلام کرد که رئیس جمهور پوتین از تمام رویدادهای پیرامون واگنر و پریگوژین مطلع شده و اقدامات لازم در حال انجام است.
اسپوتنیک گفته سرویس اطلاعاتی روسیه اف اس ب، در رابطه با این نشریات و دعوت نیروها و مردم به شورش مسلحانه، پرونده جنایی تشکیل داده و خواستار توقف فوری اقدامات غیرقانونی است.
پوتین: آنچه با آن روبه‌رو هستیم خیانت داخلی و به منزله خنجر از پشت است 
ولادیمیر پوتین در سخنانی اظهار کرد، نیروهای واگنر به یک توطئه جنایتکارانه از طریق شورش مسلحانه کشیده شده‌اند.
به گزارش کبنا و به نقل از اسکای نیوز عربی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد باید تلاش‌ها و هماهنگی میان نیروهای روسیه بیشتر شود.
شورش در روسیه  (+  فیلم و عکس )
پوتین افزود: آنچه امروز با آن رو به رو هستیم خیانت داخلی است و ما در روسیه به اتحاد همه نیروها نیاز داریم. باید اختلافات کنار گذاشته شود. به جنگجویان واگنر هشدار می‌دهم در زمانی که روسیه با مبارزه سختی مواجه است، تسلیم ماجراجویی‌های جنایتکارانه نشوند. هر گونه ناآرامی داخلی تهدیدی مرگبار برای دولت و به مثابه یک سیلی برای مردم روسیه است. برخی تلاش دارند تا کشور به سمت جنگ داخلی سوق داده شود.
وی ادامه داد: من برای زندگی و امنیت مردم روسیه و کشور می‌جنگم و اکنون روسیه به اتحاد همه نیروهایش نیاز دارد. آنچه ما با آن روبه‌رو هستیم خیانت داخلی و به منزله خنجر از پشت است. منافع شخصی به خیانت به کشور منجر شده و به همین دلیل نیروهای ما با آن درگیر هستند. همه کسانی که مسیر خیانت را در پیش گرفته‌اند، مجازات خواهند شد و به نیروهای مسلح دستورات لازم داده شده است.
رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: من به عنوان رئیس جمهور و فرمانده کل قوا هرآنچه ممکن باشد برای دفاع از کشور انجام خواهم داد و کسانی که سازماندهی کرده و شورش مسلحانه راه انداخته‌اند، پاسخگو خواهند شد. هرکس شورش را سازماندهی می‌کند، در تلاش است کشور را به تسلیم و جنگ داخلی سوق دهد. وضعیت ضد تروریستی در مسکو و تعدادی از استان‌ها اعلام شده و اقداماتی برای بازگرداندن ثبات به روستوف انجام خواهد شد. من از کسانی که به این مسیر می‌روند می‌خواهم که این اقدامات جنایتکارانه را کنار بگذارند.
شورش در روسیه  (+  فیلم و عکس )


پوتین در سخنرانی که از دقایقی پیش شروع شده گفت: رژیم ضد تروریستی را در مسکو و تعدادی از استان‌ها اعلام کردیم. اقداماتی برای بازگرداندن ثبات در روستوف انجام خواهد شد؛ اوضاع در آن‌جا همچنان دشوار است.
آن‌هایی که این شورش مسلحانه را سازماندهی کردند و علیه رفقای خود در جنگ سلاح کشیدند و به روسیه خیانت کردند مسئول خواهند بود. من از آن‌هایی که این جنایت را سازماندهی کردند می‌خواهم به اقدامات خود فکر کنند و تنها راه را که بازگشت به خانه و توقف این اقدامات است انتخاب کنند.
هرگونه ناآرامی داخلی یک تهدید مرگبار برای کشور و سیلی به صورت مردم روسیه است.
حضور عجیب ایرانی‌ها در تلگرام واگنر‌های روسیه
تصاویری از حضور ایرانی‌ها در کامنت‌های کانال تلگرامی واگنر‌های روسیه را منتشر کرد.
 شورش واگنر/ حکومت نظامی در روسیه
 شورش واگنر/ حکومت نظامی در روسیه
پوتین: نیروهای واگنر به شورش مسلحانه کشیده شده‌اند
رئیس‌جمهوری روسیه:
نیروهای واگنر به یک توطئه جنایتکارانه از طریق شورش مسلحانه کشیده شده‌اند.
باید تلاش‌ها و هماهنگی میان نیروهای روسیه بیشتر شود.
آنچه امروز با آن روبه‌رو هستیم خیانت داخلی است و ما در روسیه به اتحاد همه نیروها نیاز داریم.
باید اختلافات کنار گذاشته شود.
به جنگجویان واگنر هشدار می‌دهم در زمانی که روسیه با مبارزه سختی مواجه است، تسلیم ماجراجویی‌های جنایتکارانه نشوند.
لغو تمامی رویدادهای عمومی در مسکو
در پی اقدامات گروه نظامی واگنر، شهردار مسکو از لغو تمامی رویدادهای عمومی در این شهر خبر داد ولی با این‌حال گفت: مردم هنوز هم می‌توانند بیایند و بروند. کلیه خدمات شهری در پایتخت به طور کامل کار می‌کند.
اعلام رژیم عملیات ضدتروریستی در مسکو
کمیته ملی مبارزه با تروریسم روسیه اعلام کرده به منظور جلوگیری از اقدامات تروریستی احتمالی در پایتخت روسیه، «رژیم عملیات ضدتروریستی» در شهر مسکو و منطقه مسکو اعلام شده است.
مسکو دستور بازداشت پریگوژین را صادر کرد
شورش واگنر/ حکومت نظامی در روسیه
مسکو با اعلام صدور دستور بازداشت پریگوژین، رهبر واگنر، به اعضای این گروه ضمانت امنیتی داد تا به مواضع خود برگردند.
وزارت دفاع روسیه به اعضای واگنر گفت: شما فریب خوردید و به ماجراجویی جنایتکارانه کشیده شدید.
نت‌بلاکس: دسترسی کاربران روسی به بخش خبر گوگل مسدود شد
بنابر گزارش وبسایت نت‌بلاکس که سانسور و فیلترشدن اینترنت را پیگیری می‌کند، دسترسی کاربران روسی به بخش خبر گوگل مسدود شده است. این خبر همزمان با بالاگرفتن تنش میان گروه شبه نظامی واگنر و ارتش روسیه مخابره شده است. سازمان «پست دیتا» در بریتانیا هم از افت ناگهانی و شدید دسترسی به بخش خبر گوگل در داخل روسیه خبر داده است.
تصاویر نیروهای واگنر در روستوف-نا-دونو
خبرگزاری رویترز تصاویری از نیروهای واگنر در روستوف-نا-دونو در جنوب روسیه که یوگنی پروگوژین، رئیس واگنر می‌گوید نیروهایش کنترل آن را در دست دارند، منتشر کرده است.
 شورش واگنر/ حکومت نظامی در روسیه
 شورش واگنر/ حکومت نظامی در روسیه
 شورش واگنر/ حکومت نظامی در روسیه
رئیس گروه واگنر: ما در فرماندهی روستوف هستیم. اماکن نظامی از جمله فرودگاه تحت کنترل ماست.
رئیس گروه واگنر: ما در فرماندهی روستوف هستیم. اماکن نظامی از جمله فرودگاه تحت کنترل ماست.
هواپیمای نظامی که برای عملیات برخاسته بود، طبق برنامه حرکت کرده و هیچ مشکلی وجود ندارد. هواپیمای پزشکی نیز بدون مشکل پرواز کرده است.
تنها کاری که ما کردیم، کنترل کردن اوضاع است تا هواپیماهای مهاجم مواضع ما را مورد هدف قرار ندهند. آن‌ها باید مواضع اوکراین را هدف قرار دهند.
سفیر سابق آمریکا در اوکراین: این مساله‌ای جدی برای پوتین است
بیل تیلور سفیر سابق ایالات متحده در اوکراین به بی‌بی‌سی گفت که اقدام اعلام شده یوگنی پریگوژین علیه رهبری نظامی روسیه "تقریباً به طور قطع یک تلاش برای کودتا است".
«این برای پوتین جدی است. روس‌ها این موضوع را بسیار جدی می‌گیرند و به نظر می رسد که باید هم جدی بگیرند.»
تیلور، که ماه گذشته در اوکراین بود، می‌گوید که بعید است رئیس واگنر موفق شود.
او می گوید: «وزارت دفاع تجهیزات، هواپیما، تانک کافی برای سرکوب نیروهای پریگوژین دارد.
تیلور گفت، اما جنگ درونی در روسیه به طور بالقوه می‌تواند به اوکراین در مبارزه برای شکست تهاجم روسیه کمک کند. اگر روس‌ها اکنون نگران سلسله فرماندهی نظامی هستند، روس‌هایی که قرار است با اوکراینی‌ها بجنگند ممکن است حتی از جنگ فرار کنند.»
در جنوب روسیه چه می‌گذرد؟
در حال حاضر تحولات جدیدی در جنوب روسیه در حال اتفاق افتادن است.
یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدور واگنر، می گوید که نیروهایش مکان‌های کلیدی در شهر روستوف-نا-دونو در جنوب روسیه را در کنترل خود دارند.
او ویدئویی را منتشر کرده است که در آن می‌گوید نیروهای واگنر به مسدود کردن شهر و حرکت به سمت مسکو ادامه می‌دهند مگر اینکه سرگی شویگو و والری گراسیموف رئیس ستاد کل روسیه با او ملاقات کنند.
فیلم‌های منتشر شده نشان می‌دهد که مردان مسلح در روستوف-نا-دونو یک ساختمان دولتی را با سربازان و تانک‌ها احاطه کرده‌اند.
تدابیر شدید امنیتی در مسکو اعمال شده است و خودروهای زرهی در خیابان‌ها دیده می شوند
فرماندار لیپتسک می گوید بزرگراه ام ۴ که مسکو و استان روستوف را به هم متصل می‌کند در مرز بین مناطق لیپتسک و ورونژ بسته شده است.
            
مقامات روسی رئیس واگنر
پریگوژین را به شورش مسلحانه متهم کرده‌اند.
پریگوژین ارتش روسیه را به حمله موشکی مرگبار به نیروهای واگنر در اوکراین متهم کرده است که وزارت دفاع آن را رد کرده است.
پریگوژین قول داده است که "تا آخر راه را برود" و رهبری نظامی روسیه را سرنگون کند، اما تلاش برای کودتا را رد کرد.
واکنش سایت شورای عالی امنیت ملی به شورش واگنر
توییتر سایت نور نیوز که از آن به عنوان سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران یاد می‌شود گفته است اقدامات گروه واگنر می‌تواند آثار روانی مخربی را داشته باشد اما این گروه فاقد حداقل توان لازم برای به چالش کشاندن ارتش روسیه است‌.
ویدئویی که ادعا می کند پریگوژین وارد مقر نظامی ارتش روسیه شده است
ویدئویی که ادعا می‌کند یوگنی پریگوژین را در مقر نظامی ارتش روسیه در روستوف-نا-دونو نشان می‌دهد، در اینترنت منتشر شده است. در این ویدئو پریگوژین می گوید که سربازانش شهر را محاصره کرده و به سمت مسکو می روند مگر اینکه سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل روسیه به دیدار او بروند.
در فیلم جداگانه ای که در یک کانال طرفدار واگنر منتشر شده است، پریگوژین بین دو ژنرال ارتش دیده می‌شود که یکی از آنها سپهبد ارتش ولادیمیر آلکسیف است که پیش از این ویدئویی را منتشر کرده بود و از رئیس واگنر خواسته بود از سمتش کنار برود.
حرکت کاروان خودروهای ارتش روسیه به سوی روستوف
آن طور که یک فرماندار روس در تلگرام نوشته کاروان بزرگی از نیروهای زرهی ارتش روسیه از مسکو به سمت مناطق جنوبی این کشور در حرکتند.
        
بامداد شنبه فرماندار ناحیه وورونژ از اهالی منطقه خواست که بزرگراه ام۴ را خلوت کنند تا کاروان خودروهای ارتشی مشکلی برای حرکت نداشته باشند.
بزرگراه ام۴ حدود ۱۵۰۰ کیلومتر طول دارد و مسکو را به شهرهایی چون وورونژ، روستوف و کراسنودار و نواحی در مرز شرقی اوکراین با روسیه وصل می‌کند.
همزمان ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر شد که در آن نیروهای واگنر سوار بر یک یگان زرهی از خودروهای ارتشی در حال حرکت به سوی روستوف دیده می‌شوند
رهبر گروه شبه نظامی واگنر روز جمعه ارتش روسیه را به انجام حملات مرگبار علیه نیروهای این گروه متهم کرد. وی خواستار قیام علیه فرماندهی نظامی روسیه شد موضوعی که منجر به این شد که وی بلافاصله مورد هدف تحقیقات بر سر «شورش مسلحانه» قرار گیرد.
کمیته ملی ضد تروریسم روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ادعاهای منتشر شده به نام یوگنی پریگوژین هیچ مبنایی ندارد. در این رابطه سرویس‌های امنیتی روسیه (FSB) تحقیقاتی را علیه درخواست شورش مسلحانه آغاز کرده است.»
دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از تمام اتفاق‌های اطراف پریگوژین مطلع و اقدامات لازم در حال انجام است.
         
بیانیه کرملین درباره ادعای حمله روسیه به واگنر
کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از وضعیت پیرامون گروه واگنر مطلع است و اقدامات لازم در حال اتخاذ هستند.
واکنش آمریکا به اختلاف واگنر و ارتش روسیه
شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد، واشنگتن در حال رصد وضعیت روسیه بعد از اظهارات فرمانده واگنر است.
یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت: مقام‌ها، اظهارات پریگوژین را موضوعی فراتر از بیانات معمول او می‌دانند.
به گفته این مقام آمریکایی واشنگتن معتقد است که گفته‌های جدید او بر خلاف اظهارات قبلی‌اش که نیروهای ارتش روسیه را به بی‌عرضگی متهم کرده بود نتیجه موفقیت‌های تاکتیکی ارتش اوکراین نیست.
نیروهای واگنر در روستوف با طلوع خورشید توانسته مناطق زیر را محاصره کند:
ستاد منطقه نظامی جنوب
اداره پلیس در بودیونوفسکی
سرپرست وزارت امور داخله
دفتر FSB
مدیریت شهری روستوف
وب سایت های خبری روسیه تصاویری را منتشر می‌کنند که نشان می دهد تانک‌های گارد ملی به سمت ساختمان فرماندهی منطقه نظامی جنوبی در روستوف نشانه رفته اند.
بزرگراه ام۴ که به مسکو ختم می‌شود مسدود شد
بزرگراه ام۴ که یک سر آن به مسکو وصل است و سمت دیگر آن بعد از حدود ۱۵۰۰ کیلومتر به مرز روسیه با اوکراین می‌رسد، مسدود شده است.
این خبر را فرماندار منطقه لیپتسک گفته و از مسدود شدن بزرگراه ام۴ در محدوده این منطقه و وورونژ هم خبر داده است.
او ساعتی قبل از تردد سنگین کاروان خودروهای نظامی در این بزرگراه خبر داده بود و در تلگرام از مردم عادی خواسته بود از تردد در این بزرگراه خودداری کنند.
بزرگراه ام۴ مسکو را به ناحیه روستوف و شهر اصلی آن روستوف-نا-دونو وصل می‌کند؛ شهری که حضور مردان مسلح و نظامی در اطراف ساختمان‌های دولتی آن گزارش شده است.
همه این تحولات پس از آن شکل گرفت که فرمانده گروه شبه نظامی واگنر وعده داد فرماندهان ارتش روسیه را سرنگون کند. او ساعاتی قبل مدعی ورود نیروهای خود به خاک روسیه شد.
یکی از بزرگترین ثروتمندان روسیه و مخافان سرسخت پوتین از مردم روسیه خواسته به کمک گروه واگنر بروند
 شورش واگنر/ حکومت نظامی در روسیه
میخائیل خودورکوفسکی زمانی از نزدیک ترین افراد به پوتین بود اما سپس مقابل او ایستاد و یکی از منتقدان جدی کرملین شد.
میخائیل خودورکوفسکی، از غول‌های سرمایه‌دار روس و مخالفان جدی کرملین از مردم روسیه خواسته که از یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر، حمایت کنند.
خودورکوفسکی که خود زمانی از نزدیک‌ترین الیگارش‌های روسیه به ولادیمیر پوتین بود گفته: «ما اکنون باید به کمک آنها برویم و اگر ضرورت ایجاب کند وارد صحنه نبرد هم خواهیم شد».
خودورکوفسکی، پس از آن که با ولادیمیر پوتین اختلاف جدی پیدا کرد، ۱۰ سالی در روسیه به زندان افتاد. او به تازگی درخواست افزایش تحریم‌ها علیه اقای پوتین شده بود.
خودورکوفسکی گفته از نظر او مهم است که برای مقابله با کرملین حتی اگر لازم شود از «شیطان» هم باید حمایت کرد.
او در خاتمه گفته: «و این تازه اغاز ماجرا است».
شهردار مسکو از اتخاذ تدابیر «ضدتروریستی» در پایتخت خبر داد
شهردار مسکو در تلگرام از آغاز اجرای تدابیر ضدتروریستی در پایتخت روسیه خبر داده و گفته اقدامات امنیتی در مسکو تشدید شده است.
سرگئی سوبیانین بامداد شنبه در تلگرام نوشت: «در پی تحولات جاری و اطلاعات دریافتی، تدابیر ضدتروریستی در مسکو به اجرا گذاشته شده و اقدامات امنیتی تشدید شده است».
شهردار مسکو تاکید کرده که تدابیر امنیتی ويژه‌ای برای کنترل جاده‌ها و مبادی ورودی پایتخت در نظر گرفته شده است.
او به اهالی مسکو گفته که ممکن است برخی از رویدادهای عمومی لغو شود.
طی چند ساعت گذشته، اخبار مربوط به تنش شدید میان گروه شبه نظامی واگنر و ارتش روسیه به صدر اخبار جهان راه پیدا کرده است.
رئیس واگنر: حرکت به سمت مسکو را ادامه می‌دهیم مگر اینکه وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش روسیه با من ملاقات کنند

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدور واگنر می گوید که نیروهایش مکان‌های کلیدی در شهر روستوف-نا-دونو در جنوب روسیه را در کنترل خود دارند.
به گزارش کبنا، او ویدئویی را منتشر کرده است که در آن می‌گوید نیروهای واگنر به مسدود کردن شهر و حرکت به سمت مسکو ادامه می‌دهند مگر اینکه سرگی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد کل ارتش روسیه با او ملاقات کنند.
فیلم‌های منتشر شده نشان می‌دهد که مردان مسلح در روستوف-نا-دونو یک ساختمان دولتی را با سربازان و تانک‌ها احاطه کرده‌اند.
تدابیر شدید امنیتی در مسکو اعمال شده است و خودروهای زرهی در خیابان‌ها دیده می شوند.
پریگوژین قول داده است که "تا آخر راه را برود" و رهبری نظامی روسیه را سرنگون کند، اما تلاش برای کودتا را رد کرد.
اوضاع در شهر روستوف-نا-دونو به سرعت در حال تحول است به طوری که تصاویر منتشر شده در تلگرام از استقرار نیروهایی با البسه نظامی در اطراف ساختمان‌های دولتی این شهر خبر می‌دهد.
تصاویر نشان می‌دهد مردان مسلح در محدوده ساختمان‌های دولتی مستقر شده‌اند و چند خودرو زرهی هم در کنار آنها دیده می‌شود از جمله دو تانک که به نظر می‌رسد به سمت این ساختمان‌ها نشانه رفته‌اند.
شهردار مسکو هم در تلگرام از آغاز اجرای تدابیر ضدتروریستی در پایتخت روسیه خبر داده و گفته اقدامات امنیتی در مسکو تشدید شده است.
سرگئی سوبیانین بامداد شنبه در تلگرام نوشت: «در پی تحولات جاری و اطلاعات دریافتی، تدابیر ضدتروریستی در مسکو به اجرا گذاشته شده و اقدامات امنیتی تشدید شده است».
همچنین فرماندار لیپتسک می گوید بزرگراه ام۴ در مرز بین مناطق لیپتسک و ورونژ بسته شده است. او پیشتر گفته بود که یک کاروان نظامی روسیه در بزرگراه است. این بزرگراه مسکو را به مناطق جنوبی از جمله روستوف و شهر اصلی آن روستوف-نا-دونو متصل می کند، جایی که افراد مسلح دیده شده‌اند.
گفتنی است به دنبال تشدید درگیری‌های داخلی بین رهبران ارتش روسیه و نیروهای مزدور واگنر، کرملین دستور دستگیری یوگنی پریگوژین را صادر کرد. جمعه شب، تدابیر امنیتی در روسیه تشدید شده و با محدود شدن اینترنت، خودروهای نظامی در خیابان‌های مسکو مشاهده شده است.
به ساکنان شهر روستوف-نا-دونو در نزدیکی مرز اوکراین گفته شده است که آرام بمانند و از خانه خارج نشوند.
فرمانده گروه واگنر: مواضع ما در اوکراین هدف حمله موشکی روسیه قرار گرفت؛ انتقام می‌گیریم 
فرمانده گروه واگنر اعلام کرد: مواضع ما در اوکراین هدف حمله موشکی قرار گرفت و به گفته شاهدان، حمله از پشت بوده، یعنی کار ارتش روسیه است. وی گفت: وزیر دفاع روسیه شخصا به روستوف آمد تا عملیات بمباران نیرو‌های ما را انجام دهد. او بزدلانه از روستوف گریخت تا توضیح ندهد که چرا جوانان ما را بمباران کرده است. فرمانده واگنر پس از بمباران نیروهایش توسط ارتش روسیه، گفت انتقام می‌گیرد.

فرمانده گروه واگنر: مواضع ما در اوکراین هدف حمله موشکی روسیه قرار گرفت؛ انتقام می‌گیریم / امشب مسئله وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش روسیه را حل خواهیم کرد / وزیر دفاع روسیه در میدان سرخ به دار آویخته خواهد شد / همه روس‌های وطن پرست، به خیابان‌ها بیایید، اسلحه در اختیارتان قرار خواهد گرفت / مسکو: صحت ندارد؛ برای شورش مسلحانه، پرونده جنایی علیه فرمانده واگنر تشکیل دادیمفرمانده گروه واگنر از حمله ارتش روسیه به مواضع آنها در  اوکراین خبر داد.
به گزارش «انتخاب»؛ او اعلام کرد: مواضع ما در اوکراین هدف حمله موشکی قرار گرفت و به گفته شاهدان، حمله از پشت بوده، یعنی کار ارتش روسیه است.
وی گفت: تعداد زیادی از نیروهای ما بر اثر بمباران ارتش روسیه کشته شده اند.
او افزود:  ما 25000 جنگجو در روسیه داریم، علت این نابسمانی را مشخص خواهیم کرد.
فرمانده واگنر گفت: وزیر دفاع روسیه شخصا به روستوف آمد تا عملیات بمباران نیروهای ما را انجام دهد. او بزدلانه از روستوف گریخت تا توضیح ندهد که چرا جوانان ما را بمباران کرده است.
وی افزود: شویگو، وزیر دفاع روسیه دستور داده  اجساد 2000 نفر از جنگجویان واگنر را در سردخانه ها پنهان کنند.
فرمانده واگنر پس از بمباران نیروهایش توسط ارتش روسیه، گفت انتقام می گیرد.
پریگوژین در ادامه گفت:  تحرکات ما علیه ارتش نیست و مانعی در عملیات نظامی آن ایجاد نخواهیم کرد.
وی همچنین افزود: کودتای نظامی نمی کنیم، بلکه آنچه انجام می دهیم یک راهپیمایی برای تحقق عدالت است.
او گفت: امشب مسئله خائنان و جنایتکارانی که به روسیه اهانت کردند، یعنی وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش را حل خواهیم کرد. شویگو، وزیر دفاع روسیه در میدان سرخ به دار آویخته خواهد شد و  در مقبره  لنین به خاک سپرده خواهد شد.
پریگوژین گفت: همه روس های وطن پرست واقعی، به خیابان ها بیایید، اسلحه در اختیارتان قرار خواهد گرفت.
وی افزود: تعداد زیادی از سربازان ارتش روسیه اکنون به شدت از ما حمایت می کنند. پیام های تشکر زیادی از نیروهای ارتش روسیه دریافت کرده ام،‌آنها می گویند بالاخره عدالت به ارتش رسیده است.
واگنر، تصاویری را منتشر کرده که به گفته آنها مربوط به بمباران مواضعش در اوکراین است.
واکنش مسکو
در واکنش به این خبر وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد:  ادعای بمباران مواضع نیروهای واگنر صحت ندارد، این اتهام غیرواقعی و یک تحریک رسانه ای است.
         
کرملین نیز گفت:  پوتین از تحولات مربوط به فرمانده گروه واگنر آگاه است و تمام اقدامات لازم در حال انجام است.
کمیته ضد تروریسم روسیه هم اعلام کرد: ادعاهای فرمانده نیروهای واگنر بی اساس است. پس از فراخوان پریگوژین برای شورش مسلحانه، پرونده جنایی علیه وی تشکیل دادیم.
رسانه های روسیه خبر دادند که در شهر روستوف، هشدار امنیتی مبنی بر آماده باش برای دفاع در مقابل حمله خارجی صادر شده است. فرمانده واگنرها مدعی شده بود، وزیر دفاع روسیه بمباران نیروهای واگنر را از این شهر هدایت کرده است.
این خلاصه مهمترین اخبار چند ساعت گذشته است: 
یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر از طغیان گروه خود علیه ارتش روسیه خبر داده چرا که مدعی است وزیر دفاع روسیه دستور حمله موشکی به مقر نیروهای واگنر در اوکراین را داده و طی این حملات موشکی تعداد زیادی از شبه نظامیان گروه واگنر در اوکراین کشته شده‌اند.
کرملین اما پریگوژین را به سرکشی و عصیان متهم کرده و به نیروی اطلاعاتی روسیه - اف اس بی - دستور عملیات ویژه علیه او را داده است. کرملین همچنین از نیروهای واگنر خواسته که فرمانده خود را بازداشت و تحویل مسکو دهند.
جمعه شب پریگوژین مدعی شد که نیروهای او با عبور از مرز روسیه وارد منطقه نزدیک روستوف شده اند که در ۱۰۰ کیلومتری شرق روسیه و مرز این کشور با اوکراین واقع شده است.
همین اخبار موجب شده فرماندار روستوف از شهروندان بخواهد در خانه های خود بمانند.
همزمان خودروهای زرهی در نقاط مختلف روستوف موضع گرفته اند و در مسکو هم خودروهای زرهی در بیرون کاخ کرملین مسقر شده‌اند.
ولادیمیر پوتین به طور منظم در جریان جزییات تحولات قرار می گیرد. همین وضعیت در کاخ سفید و برای جو بایدن روی داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
چوب خ دا صدا ندارد
Iran, Islamic Republic of
غرب پرستان ابله هنوز به آمریکا اعتماد دارند . روسیه یا غیر روسیه مطمئن باشید کار کعبه آمال تان یعنی آمریکا تمام است .
زیادی دلخوش نباشید
اینها هم فیلم غربیهاست که زود شکست می خورد
Iran, Islamic Republic of
یا خداااااا ، پوتین بسیار پلیدتر و وحشی تر از هیتلر است
Iran, Islamic Republic of
ابر قدرت پوشالی
a
Iran, Islamic Republic of
تاریخ
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
1