تاریخ انتشار
جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۲
کد مطلب : ۴۶۲۴۸۸
قیمت خودرو‌های طرح یکپارچه در کارخانه و بازار /

چهار نکته از قیمت خودرو‌های طرح یکپارچه

۲
۰
چهار نکته از قیمت خودرو‌های طرح یکپارچه
کبنا ؛قیمت نیمی از محصولات سایپا در مرحله دوم طرح فروش یکپارچه مشخص نیست درعوض برای خودرو‌های مونتاژی دو قیمت وجود دارد!
به گزارش کبنا نیوز به نقل از فرارو، مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه از جمعه ۲۹ اردیبهشت با اتمام مهلت ثبت‌نام وارد مرحله جدیدی می‌شود اما هنوز تکلیف قیمت تقریبا نیمی از محصولات سایپا مشخص نیست. از یک طرف دیگر کشمکش‌های تمام‌نشدنی مونتاژکار‌ها و شورای رقابت درباره قیمت‌ها، فعلا به‌جز بلاتکلیفی متقاضیان نتیجه دیگری نداشته است. در جدول نصف‌ونیمه‌ای که از خودر‌وهای طرح یکپارچه موجود است، اگر ملاک را ارقام مورد پسند مونتاژکار‌ها بگذاریم، ساینا S می‌تواند بیشترین حاشیه‌سود را بین این ۲۱ محصول برای خریداران داشته باشد. مدلی که اتفاقا ارزان‌ترین خودرو طرح یکپارچه در مرحله دوم است و آن طرف فونیکس تیگو ۸ پرو مکس که مدیران‌خودرو برای آن دو میلیارد و ۶۳۰ میلیون قیمت گذاشته، گران‌ترین خودرو این مرحله است.
۱- نامشخص بودن قیمت چهار خودرو طرح یکپارچه
به گزارش فرارو، کوییک GX، ساینا GX، شاهین اتوماتیک و اطلس جزو ۹ محصول عرضه‌شده سایپا در دومین مرحله فروش سامانه یکپارچه هستند که هنوز کسی قیمت آن‌ها را نمی‌داند. یعنی حداقل تا الان تقریبا نیمی از محصولات سایپا قرار است بدون قیمت فروخته شوند و وقتی سراغ خود سایت سایپا می‌رویم حتی اطلاعات رسمی درباره مشخصات فنی کوییک GX یا ساینا GX وجود ندارد. از یک طرف دیگر فرداموتورز آماده فروش سه از جمله سوبا M۴ است و روی این یکی به‌عنوان گران‌ترین محصول خودش، دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون قیمت گذاشته است که البته، چون هنوز عدد و رقم دقیقی از قیمت سوبا M۴ در بازار آزاد وجود ندارد، کار محاسبه حاشیه سود و اینجور مسائل را برای متقاضیان این مینی‌ون هفت‌نفره سخت کرده است.
۲- بلاتکلیفی متقاضیان خودرو‌های مونتاژی
مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه به‌جز سایپا با حضور سه مونتاژکار برگزار می‌شود؛ مدیران‌خودرو، کرمان‌خودرو و فرداموتورز. آن‌ها روی هم آماده فروش ۱۲ محصول هستند، اما چیزی که تا الان خریداران را بلاتکلیف گذاشته، ماجرای قیمت‌هاست. اگر عبارت قیمت خودرو‌های طرح یکپارچه رو در گوگل جست‌وجو کنید، احتمالا با خبر‌ها و جدول‌هایی روبرو می‌شوید که مبنا را اعدادوارقام اعلام شده مونتاژکار‌ها گذاشتند. مثلا در این فهرست ارزان‌ترین خودرو مونتاژی جک J۴ است و قیمتش ۷۸۵ میلیون است درحالی که شورای رقابت می‌گوید کرمان‌موتور باید جک J۴ را نهایتا ۵۵۲ میلیون بفروشد. خلاصه درعوض اینکه یکسری از مدل‌های سایپا بدون قیمت برای فروش گذاشته شدند، فعلا محصولات مونتاژی دوتا قیمت دارند!
۳- ارزان‌ترین و گران‌ترین خودرو‌های طرح یکپارچه
فونیکس تیگو ۸ پرو مکس توسط مدیران‌خودرو دو میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شود و بین تمامی خودور‌های طرح یکپارچه در مرحله دوم قیمت بیشتری دارد. البته این رقم همان قیمتی که مدیران‌خودرو روی آن اصرار دارد وگرنه اساسا فونیکس تیگو ۸ پرو مکس یکی از غایبان فهرست اولیه خودرو‌های مونتاژی شورای رقابت است و قرار است این شورا در روز‌های آینده درباره قیمت جدید آن تصمیم بگیرد. سوبا M۴ که یک مینی‌ون هفت‌نفره است و فرداموتورز قیمتش را دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون اعلام کرده، دومین محصول گرانقیمت در مرحله دوم فروش خودرو به‌حساب می‌آید و از این حیث KMC K۷ کرمان‌موتور با قیمت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. آن طرف ماجرا در فهرست نصف‌و‌نیمه سایپا، قیمت ساینا S حدود ۲۴۱ میلیون است و باید آن را ارزان‌ترین خودرو طرح یکپارچه بدانیم. از طرفی کوییک R مدل GX با قیمت تقریبی ۲۵۱ میلیون یکی دیگر از گزینه‌های ارزانقیمت دومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه به‌حساب می‌آید.
۴- حاشیه سود کدام خودرو در سامانه یکپارچه بیشتر است؟
قیمت ساینا S در کارخانه و بازار تقریبا ۵۰ درصد تفاوت دارد و به‌این ترتیب بیشترین حاشیه سود را بین خودرو‌های مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه دارد. ساینا S توسط سایپا تقریبا ۲۴۱ میلیون فروخته می‌شود و در بازار آزاد ۳۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. شاهین G و کوییک اتوماتیک هم با تفاوت قیمت ۴۸ و ۴۳ درصدی از این لحاظ سود بیشتری برای خریداران خواهند داشت. تفاوت قیمت شش محصول مدیران‌خودرو بین ۲۲ تا ۳۹ درصد است. آن‌هایی که سراغ محصولات کرمان‌موتور یعنی جک J۴، جک S۳ و جک J۷ می‌روند، بین ۲۲ تا ۳۰ درصد کمتر از بازار آزاد بابت این مدل‌ها هزینه می‌کنند و اختلاف قیمت فردا SX۵ و فردا T۵ که محصولات فرداموتورز هستند، بین کارخانه و بازار به‌ترتیب ۳۰ و ۳۳ درصد است و، چون هنوز نمی‌توانیم برای سوبا M۴ قیمت درستی در بازار آزاد داشته باشیم، محاسبه حاشیه سود آن فعلا زود است. دقیقا همین اتفاق را برای چند‌تا از مدل‌های سایپا شاهد هستیم که یا قیمت کارخانه یا قیمت بازار آن‌ها مشخص نیست.

نام شما

آدرس ايميل شما

محمد
Iran, Islamic Republic of
اگه مملکت قانون داره باید یه قیمت برای ماشین های مونتاژی وجود داشته باشد و اون قیمت شورای رقابت هست
اگه نداره هم که هیچی!
علی
Iran, Islamic Republic of
قانون داره مال ۵۰سال قبله دلخوش نباش
نوشیدنی انرژی‌زا؛ مد جدید دهه هشتادی‌ها

نوشیدنی انرژی‌زا؛ مد جدید دهه هشتادی‌ها

این واقعیتی است که همه والدین باید آن را بدانند: «نوشیدنی های انرژی‌زا هیچ فایده‌ای برای ...
صدای این آژیر خطر آیا به گوش کسی خواهد رسید؟

صدای این آژیر خطر آیا به گوش کسی خواهد رسید؟

طی یک دهه آینده یعنی زمانی که دهه شصتی‌ها به سن بازنشستگی برسند، بحران یا حتی فاجعه‌ای ...
کم‌کاری رئیس راهداری شهرستان کهگیلویه مانع احداث پل روستای سرگچ

کم‌کاری رئیس راهداری شهرستان کهگیلویه مانع احداث پل روستای سرگچ

کم‌کاری رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان کهگیلویه مانع تسریع احداث پل روستای ...
1