تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۷
کد مطلب : ۴۶۲۱۲۵
کبنا فضای انتخاباتی کهگیلویه و بویراحمد را رصد می‌کند؛

قبضه فضای انتخاباتی کهگیلویه و بویراحمد توسط اصولگرایان / در نبود اصلاح‌طلبان مشارکت سیاسی کاهش می‌یابد

۱۴
۱
قبضه فضای انتخاباتی کهگیلویه و بویراحمد توسط اصولگرایان / در نبود اصلاح‌طلبان مشارکت سیاسی کاهش می‌یابد
کبنا ؛نگاهی به تاریخ 44 ساله جمهوری اسلامی نشان می‌دهد با حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، مشارکت سیاسی بالایی رقم خواهد خورد.
به گزارش کبنا، با وجود اینکه حدود ده ماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند 1402 باقی مانده است، اما چند ماهی است که فضای انتخاباتی در رسانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد شکل گرفته است. با نگاهی به اخبار منتشره نکات جالبی را می‌توان متوجه شد.
در حالی که در دوره‌های گذشته، در کهگیلویه و بویراحمد، افرادی از جبهه‌های مختلف سیاسی شرکت می‌کردند، اما در دوره جدید بیشترین صداهای انتخاباتی مربوط به اصولگرایان است و به جز در بویراحمد خبری از اصلاح‌طلبان نیست.
این در حالی است که رقابت انتخاباتی تنها جایی معنا پیدا می‌کند که سلایق مختلف سیاسی شرکت داشته باشند. در انتخابات ریاست جمهوری 1400 نیز که اصلاح‌طلبان سرمایه‌گذاری چندانی نکرده بودند، سیدابراهیم رئیسی اصولگرا برنده انتخابات شد. هر چند شاید رئیس خود را اصولگرا ندادند، اما نزدیکی‌های همیشگی او به اوصولگرایان و فاصله زیادش از اصلاح‌طلبان و حتی اعتدالیون را به وضوح می‌توان مشاهده کرد.
نکته جالب اینجاست زمانی که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نداشته باشند، مشارکت سیاسی به شدت پایین می‌آید و در نهایت یک اصولگرا برنده انتخابات می‌شود. اما تاریخ 44 ساله جمهوری اسلامی نشان داده زمانی که مشارکت سیاسی بالا برود، احتمال رأی‌آوری اصلاح‌طلبان بسیار بیشتر می‌شود. رأی‌آوری سید محمد خاتمی و حسن روحانی با بالاترین نرخ‌های مشارکت سیاسی در کشور همراه بود. از سوی دیگر در اولین انتخابات ریاست جمهوری در ایران که همه سلایق شرکت داشتند نیز نرخ مشارکت بسیار بالا یود
همین وضعیت را در انتخابات مجلس نیز می‌توان مشاهده کرد. اگر میزان مشارکت در ششمین انتخابات مجلس شورای اسلامی را با انتخابات 1398 مقایسه کنیم، متوجه اختلاف میزان مشارکت سیاسی خواهیم شد.
بر اساس آن‌چه این روزها مشاهده می‌کنیم ممکن است در انتخابات 1402 مجلس در کهگیلویه و بویراحمد نیز شاهد چنین وضعیتی باشیم. حضور پررنگ اصولگرایان در سه حوزه انتخاباتی استان خود گواهی بر این موضوع است که ممکن است مشارکت سیاسی در اسفندماه به پایین‌ترین مرحله خود در طول سال‌های گذشته برسد.
البته ناگفته پیداست که در کهگیلویه و بویراحمد، بیش از آن‌که سلایق سیاسی تأثیرگذار باشند، پیوندهای عشیره‌ای مؤثر هستند. اما به هر حال قانون کلی حاکم بر انتخابات کشور این است که در نبود اصلاح‌طلبان، تعداد کمتری از مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد.
در کهگیلویه، عدل هاشمیِ تکنوکرات، سید علی محمد بزرگواری و سید محمد موحد از گزینه‌های اصلی رقابت انتخاباتی هستند. در گچساران و باشت، سید ناصر حسینی‌پور، سید قدرت حسینی‌پور، اردلان زینل زاده و علیمراد جعفری تحرکاتی دارند. البته غلامرضا تاجگردون نیز در طول این سال‌ها فعالیت‌های مختلفی داشته است. اما حرف و حدیث‌های زیادی در خصوص امکان رد صلاحیت او وجود دارد. در بویراحمد نیز بهرامی، روشنفکر و منتظریان مثلث انتخاباتی 1402 هستند. هر چند بهرامی به‌عنوان یک شخصیت میانه‌رو و تکنوکرات شانس بیشتری برای پیروزی نسبت به تاجگردون دارد، اما به هر حال حضور اصلاح‌طلبان در مقابل اصولگرایان بسیار کمرنگ‌تر است.
البته می‌توان یک سناریوی دیگر نیز متصور شد که بر خلاف دوره‌های گذشته باشد. شاید به دلیل تعدد کاندیداهای اصولگرا، آرا بین آن‌ها تقسیم شود و اصلاح‌طلبان برنده انتخابات شوند. ولی این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که گرایش‌های عشیره‌ای و قومی در بین مردم همچون گذشته پررنگ نباشد.  
به‌طور کلی با حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو علاوه بر نشاط سیاسی، منافع و امنیت ملی نیز ثبات بیشتری پیدا خواهد کرد. بنابراین لازم است فضا برای شرکت افرادی با گرایش متفاوت از اصولگرایی فراهم شود تا در اسفندماه شاهد مشارکت انتخاباتی بالایی باشیم.
گفتنی است کبنا نیوز در روزهای آینده این موضوع را در گفت‌وگو با چند تن از کارشناسان سیاسی با جزئیات و تفصیل بیشتر بررسی خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
نوروز خان سلام
روشنفکر برنده انتخابات مجلس در اسفندماه ۱۴۰۲,است
خودت هم خوب دونی که روشنفکر پیروز انتخابات است
اصول گراها بدون انتخاب روشنفکر یعنی خودکشی سیاسی را
آگاهانه انتخاب کرده اند
امروز سه شنبه 19اردی بهشت را بنویس
شنبه 12,اسفند 1402زنگ بهت میزنم که روشنفکر رای اول انتخابات مجلس برای دومین بار شد
احسان
Iran, Islamic Republic of
البته با تقلب ....
سیاسی بی سواد
Iran, Islamic Republic of
نتیجه و خروجی یک نماینده ضعیف جمع شدن افراد ضعیف اطرافش است
وقتی ضعیف باشی قوی ها را دک می کنی
وقتی اهل زد و بند باشی پاکدست ها را دک می کنی وقتی تنگ نظر باشی بلندنظرها را دک می کنی
وقتی مریض باشی سالم ها را دک می کنی
وقتی مشکلدار باشی بی مشکل ها را دک می کنی وقتی ...
United States
اگر اصلاح‌طلب منظورتون بهرامی هست من اصلاح‌طلب به ایشون رای نخواهم داد
خدا یاوران مطللومان است
Iran, Islamic Republic of
با بودن روشنفکر در انتخابات که 100,هزارنفرعقبه ایلیاتی وعشیره ای ونخبگانی وتحصیل کرده و جوانان متعصب دارد کسی پیروز انتخابات مجلس در اسفندماه نمیشود
احسان
Iran, Islamic Republic of
البته با تقلب ...
علی اکبر عدالت زاده
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام و وقت بخیر خدمت دبیر خبرگزاری کبنا نیوز .... به استحضار حضرتعالی برساند اینجانب علی اکبر عدالت زاده از شهرستان بهمئی قصد نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی اسفند ۱۴۰۲ را دارم یک بار هم از ما خبر بزنید ۰۹۳۰۶۵۸۷۵۷۹
Iran, Islamic Republic of
،😂😂😂😂
Iran, Islamic Republic of
راس ایگو

وش خور بزن
علی اکبر عدالت زاده
Iran, Islamic Republic of
این بزرگان دیگه خدمت به این استان کردند و سن آنان هم رفته بالا ما جوانان هم شرکت کنیم تا بتوانیم راه این بزرگان ادامه دهیم و از آنان مشورت بگیریم
Iran, Islamic Republic of
هروقت روشنفکر توانست اسم کهگیلویه وبویراحمد را گفت بعدش پیروز می شود
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر کل ایل تامرادی را سوخت نابودشان کرد
تنگ رواق
United Kingdom
بهرامی این دور نماینده مجلس میشه این خط اینم نشون 💯💯💯💯💯💯💯💯💯💯💯💯💯💯💯💯💯
Iran, Islamic Republic of
به نظر شما جناب هاشمی پور میدونه تکنوکرات یعنی چه که شما ایشون را منتسب به این جریان میدانید
مردم که دل و دماغ این حرفها را ندارن شما رسانه ها که رکن اول سیاسیون بی درد شده اید موج ایجاد میکنید.
(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

ماجرا وارد فاز تازه‌تری هم شد؛ چون به غیر از حضور ورزشکارانی که گفته شد حجاب را به‌صورت ...
قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلفی که شبانه با اره موتوری ۱۵ اصله ...
بنزین دردسرساز

بنزین دردسرساز

کیفیت پایین بنزین ایران سال‌ها مورد مناقشه ارگان‌های داخلی بوده است. سازمان استاندارد ...
1