تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۴۶۰۹۲۰
نگاهی به ابعاد یک آسیب‌اجتماعی؛

سگ‌های ولگرد؛ تهدید امنیت شهروندان گچسارانی / شهروند دوگنبدانی: جولان سگ در محل درب نانوایی‌ها و میز خشک کردن نان / شبکه بهداشت توپ را به زمین شهرداری دوگنبدان انداخت / رضا قشقایی: گزارش‌های زیادی به شهرداری دوگنبدان رسیده است.

۰
سگ‌های ولگرد؛ تهدید امنیت شهروندان گچسارانی / شهروند دوگنبدانی: جولان سگ در محل درب نانوایی‌ها و میز خشک کردن نان / شبکه بهداشت توپ را به زمین شهرداری دوگنبدان انداخت / رضا قشقایی: گزارش‌های زیادی به شهرداری دوگنبدان رسیده است.
کبنا ؛ پرسه سگ‌های ولگرد در معابر و خیابان‌های شهر دوگنبدان این روز‌ها موجب دلهره بانوان، کودکان و گلایه شهروندان شده و امنیت روانی و جانی آنان را با مخاطره مواجه کرده است.
به گزارش کبنا، سال هاست که جولان سگ‌های ولگرد در کوچه‌ها و محلات به ویژه مناطق مسکونی حاشیه شهر دوگنبدان مشکلات زیادی را برای شهروندان به وجود آورده و امنیت جانی کودکان و خردسالان را به خطر انداخته است.
اینک افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و پرسه این حیوانات در سطح خیابان‌ها و معابر شهر دوگنبدان موجب گلایه‌مندی شهروندان شده و آنان از مسئولان می‌خواهند تا نسبت به رفع این مشکل چاره‌اندیشی کنند.
در گذشته ماموران شهرداری یا وزارت بهداشت با کشتن و معدوم کردن سگ‌های ولگرد تلاش می‌کردند تا از افزایش جمعیت و ایجاد مشکلات اجتماعی در محیط زندگی انسان‌ها جلوگیری کنند اما این روش سال‌هاست منسوخ شده و به جای آن در بسیاری از کشور‌ها قوانین و مقرراتی برای حفاظت از حیوانات تصویب کرده‌اند.
در ایران طبق مقررات موجود شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مسئولیت ساماندهی سگ‌های ولگرد را به عهده دارند و این سازمان‌ها باید با ایجاد سرپناه و مراکز نگهداری، سگ‌های ولگرد را از محیط‌های انسانی جمع‌آوری کنند، به آنان واکسن بزنند و سگ‌ها را عقیم کرده تا جمعیت آن‌ها بیشتر نشود اما محدودیت منابع، موجب شده اجرای این وظیفه چندان موفق نباشند و به همین علت جمعیت سگ‌های ولگرد در شهر دوگنبدان رو به افزایش است.
یکی از ساکنان کوی پانصد دستگاه شهر دوگنبدان از هجوم پرشمار سگ‌های ولگرد در این منطقه مسکونی انتقاد کرد.
محمود طاهری افزود: پرسه شمار زیادی سگ ولگرد مخاطره‌ای برای سلامت مردم به ویژه کودکان در این منطقه مسکونی است.
وی با اشاره به اینکه شبانه شاهد جولان تعداد پرشمار سگ در محل درب نانوایی‌ها و میز خشک کردن نان بوده تصریح کرد: لیس سگ به این میز‌های فلزی تهدید‌کننده سلامت شهروندان است.
یک زن ساکن محله رادک که پنج قطعه مرغ خانگی‌اش طعمه سگ‌های ولگرد شده اعتقاد دارد که به دلیل افزایش شمار سگ‌های ولگرد در مناطق مختلف شهر دوگنبدان کودکان و سگ‌ها برای خارج شدن شبانه از خانه واهمه دارند.
وی که خود را رویا معرفی کرد افزود: هیچ کس خواستار کشتن حیوانات زبان بسته نیست اما مردم از مسئولان می‌خواهند برای ساماندهی سگ‌های بی‌صاحب چاره‌اندیشی کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران می‌گوید: ساماندهی سگ‌های ولگرد در شهر دوگنبدان نیازمند ایجاد محل نگهداری و جمع‌آوری آنان از سوی شهرداری این شهر است.
سید طا‌ها حسینی افزود: برای کاهش شمار سگ‌های ولگرد در شهر دوگنبدان نیاز است عقیم‌سازی آنان انجام گیرد تا به مرور زمان شمار آنان افزایش نیابد.
وی بیان کرد: ساماندهی سگ‌های ولگرد چندین بار در شورای سلامت گچساران تصویب شده و سال گذشته شماری از آنان ر‌ها شد.
شهردار دوگنبدان می‌گوید: ساماندهی سگ‌های ولگرد در این شهر به دلیل نیاز به تأمین غذای آنان اعتبار‌های کلانی لازم دارد.
رضا قشقایی افزود: گزارش‌های زیادی از سوی ساکنان شهر دوگنبدان مبنی بر دردسرساز شدن سگ‌های ولگرد برای خانواده‌ها به شهرداری رسیده است.
وی بیان کرد: مسئولان در شورای برنامه‌ریزی اعتبارات مورد نیاز ساماندهی سگ‌های ولگرد در شهر دوگنبدان را پیش‌بینی کنند تا این مشکل برای همیشه مرتفع شود.
دامپزشکی آماده عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ضرورت ساماندهی سگ‌های ولگرد گفت: در صورت گزش شهروندان از سوی سگ‌های ولگرد امکان انتقال بیماری هاری می‌شود.
مختار رجایی افزود: در صورت ساماندهی سگ‌های ولگرد و فراهم کردن مکانی برای نگهداری آنان دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد آماده انجام عملیات عقیم‌سازی و واکسینه این جانوران است.
وی بیان کرد: سگ‌های اهالی روستایی و عشایر که محل نگهداری آنان مشخص است از سوی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد به صورت منظم واکسینه می‌شوند به طوری که سال ۱۴۰۱ بیش از ۶ هزار قلاده سگ در استان واکسینه شد.
کارشناسان دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد به شهروندان توصیه می‌کنند تا از پرتاب سنگ و‌اشیاء به طرف سگ‌ها خودداری کرده و هرگز به سگی که زمین می‌خورد و آب از دهانش جاری می‌شود و صدای پارس خشن دارد نزدیک نشوید.
این صاحب‌نظران تأکید می‌کنند که شهروندان سگی که در حال خواب یا در حال غذا خوردن و یا مراقبت از بچه‌های خود است، مورد آزار و اذیت قرار ندهند.
آنان همچنین از شهروندان می‌خواهند در هنگامی که سگ غریبه به شما نزدیک می‌شود، ندوید و بی‌حرکت بمانید.
این کارشناسان با بیان اینکه افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد، رابطه مستقیم با پسماند‌های غذای شهری و روستایی دارد، اظهار داشت: اگر مدیریت دفع پسماند غذایی به شکل اصولی و مناسب نباشد در این صورت جمعیت جانوران مزاحم و تهدید‌کننده سلامت جامعه افزایش پیدا می‌کند.

به نظر می‌رسد استفاده از ظرفیت انجمنهای دفاع از حقوق حیوانات و جذب اعتبار‌های دولتی از راهکار‌های رفع مشکل ساماندهی سگ‌های ولگرد در شهر دوگنبدان است.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: یکی از ویژگی‌های سگ ولگرد این است که وقتی غذایش بیشتر تأمین شود به شدت قدرت باروری‌اش بالا می‌رود بنابراین فردی که به سگ‌های ولگرد غذا می‌دهد، ناخواسته به افزایش جمعیت آنان کمک می‌کند به همین علت خودداری از دادن غذا به این جانوران به کاهش جمعیت آنان کمک می‌کند.
شهر ۱۰۰ هزار نفری دوگنبدان مرکز شهرستان نقتخیز گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
میرکاظمی رفت

میرکاظمی رفت

خداحافظی مسعود میرکاظمی از سازمان برنامه و بودجه قطعی شده است؛ بااین‌حال، احتمال جابه‌جایی ...
(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

شاهمرادی جایزه ۳ میلیون ریالی (۸۰۰ هزار دلاری) خود را از دستان «ترکی آل الشیخ» رییس کمیته ...
1