تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۹
کد مطلب : ۴۶۰۸۳۰
17 سال و 12 کیلومتر جاده پُر خطر؛

آیا تراژدی غم‌انگیز کمربندی یاسوج با دولت سیزدهم به پایان می‌رسد؟

۰
کبنا ؛ کمربندی یاسوج معروف به جاده مرگ سالهاست به قتلگاهی برای مردم مبدل شده که پس از ۱۷سال انتظار در متمم سفر نخست رئیس جمهور دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد مورد توجه قرار گرفت و در یک سال و نیم اخیر بخشی از چهار خطه آن افتتاح و مابقی نیز در دستور کار است.
به گزارش کبنا، جاده مرگ معروف به کمربندی یاسوج به طول ۱۵ کیلومتر است و یکی از پر ترافیک‌ترین محور‌های استان با عرض بسیار کم است که همواره محل بروز تصادفات سنگین و دردناکی بوده است.
این جاده خانواده‌های بسیاری را در سال‌های اخیر داغدار و یا برای همیشه خانه نشین کرده است و حتی اهالی روستا‌های در مسیر این جاده به ویژه دانش‌آموزان برای رسیدن به محل کار و یا تحصیل‌شان با ترس و لرز از این جاده عبور می‌کنند.
جاده کمربندی یاسوج محل عبور مناطق جنوبی کشور به مناطق مرکزی کشور است و ترافیک بسیار زیادی بر روی‌ای مسیر وجود دارد و علاوه بر آن شهرک‌های صنعتی بسیار، کارخانه‌ها، روستا‌های بسیار در حاشیه این محور واقع شده‌اند.
به گزارش پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته، ۲۰ نفر در سوانح جاده‌ای کمربندی یاسوج جان خود را از دست داده‌اند و وجود همین روستا‌ها و عابران پیاده باعث زیاد بودن آمار تلفات جاده کمربندی یاسوج شده است.
طرح چهار خطه کردن این محور بیش از ۱۷ سال به طول انجامیده و بار‌ها و بار‌ها سوژه رسانه‌ها و دغدغه متولیان امر بوده اما در دولت سیزدهم این مطالبه مهم مردمی بخوبی پاسخ داده شده است.
سفر ابراهیم رئیسی به کهگیلویه و بویراحمد در مهر ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱۷ مصوبه در پی داشت که به گفته استاندار استان این مصوبات از سال گذشته تاکنون روند اجرایی خوبی را سپری می‌کنند و ضربآهنگ رشد توسعه اقتصادی و عمرانی و دیگر عرصه‌ها در استان نواخته شده است.
یکی از مصوبات مهم این سفر عملیات اجرایی چهار خطه شدن جاده کمربندی یاسوج بود که اکنون عملیات تعریض و بهسازی جاده کمربندی یاسوج - اصفهان در دست اجراست و طبق گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد، فاز اول پروژه احداث و چهارخطه کردن کمربندی یاسوج به طول پنج کیلومتر در یکسال اخیر به بهره‌برداری رسیده است.
سید علی احمدزاده تأکید کرد: کمربندی یاسوج به طول ۱۲ کیلومتر با اعتبار ۷۷ میلیارد تومان، پل سریز(یاسوج به سمیرم) با اعتبار ۷۳ میلیارد تومان، تقاطع غیر همسطح مهریان با اعتبار ۷۲ میلیارد تومان از جمله ۳۵ طرحی هستند که در حوزه راه و شهرسازی با اعتبار ۹۲۵ میلیارد تومان با قوت در حال اجرا می‌باشند.
تا پیش از دولت سیزدهم میانگین طرح‌های عمرانی استان حدود ۱۵ سال بوده است اما اکنون با تزریق اعتبارات بموقع و مناسب طرح‌های راهسازی و عمرانی استان با سرعت مطلوبی در حال فعالیت‌اند.
کاهش آمار فوتی‌ها با اجرای طرح چهار خطه در جاده کمربندی یاسوج
سرپرست معاونت عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: انجام چهار و نیم کیلومتر راه دو بانده کمربندی ۱۲ کیلومتری یاسوج موجب کاهش تصادفات از ۱۱ درصد به هشت درصد شده است.
عیسی شهامت افزود: در صورتی که اعتبار تزریق شود و هفت و نیم کیلومتر ادامه این جاده نیز دوبانده شود، هشت درصد تصادفات کاهش می‌یابد و حتی به صفر نیز می‌رسد.
به گفته شهامت رویکرد این مجموعه تأکید بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام و پروژه کمبرندی جزء اولویت‌های حوزه عمرانی است.
طرح چهار خطه کمربندی یاسوج ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
در گزارش کمیسیون ایمنی راه‌های استان چهار نقطه بیشترین حوادث را دارند که در دستور کار قرار گرفته و یکی از آن‌ها ۱۱ و نیم کیلومتر محور یاسوج سمیرم است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با هدف افزایش ایمنی سفر چهارخطه کردن جاده تا ۳۰ کیلومتر ورودی شهر‌های بزرگ کهگیلویه و بویراحمد در اولویت برنامه‌های این اداره است.
محمد راستا تأکید کرد: تاکنون ۶۰کیلومتر از جاده یاسوج به سمیرم، پنج کیلومتر جاده کمربندی یاسوج و۱۶ کیلومتر در مسیر یاسوج به شیراز چهارخطه شده است.
وی ادامه داد: پروژه بابامیدان یاسوج به سمیرم قطعه کمربندی یاسوج که طول این قطعه ۱۴ کیلومتر و قرارداد آن ۷۷ میلیارد تومان است در سال ۱۴۰۰ آغاز شده و پیشرفت پروژه بیش از ۵۰ درصد است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مشکل و چالش اصلی پیش روی عملیات اجرایی چهار خطه شدن کمربندی یاسوج کمبود اعتبار است و حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است.
وی تصریح کرد: بخش عظیمی از تصادفات استان در این محور رخ می‌دهد و حادثه خیز‌ترین نقطه در استان است.
راستا ادامه داد: ۳۷ میلیارد تومان پس از سفر مهرماه ۱۴۰۰ رئیس جمهور به این پروژه اختصاص یافته است و به زودی مبلغ جدیدی به آن تزریق خواهد شد.
کمربندی یاسوج نقطه‌ای حادثه خیز و خطرناک
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخشی از جاده کمربندی یاسوج یکی از نقاط نقاط حادثه خیز استان است که می‌طلبد اتمام چهار خطه کردن آن هر چه سریع‌تر صورت گیرد.
بهنام ویسی پور افزود: حجم ترافیک به سبب اینکه جاده مذکور محل عبور مناطق جنوبی کشور به مناطق مرکزی کشور است بسیار بالاست و علاوه بر ان شهرک‌های صنعتی بسیار، کارخانه‌ها، روستا‌های بسیار در حاشیه این محور واقع شده‌اند.
وی ادامه داد: این عوامل همه بر حجم ترافیک این کمربندی می‌افزاید و اهمیت چهار خطه کردن آن را بالاتر می‌برد.
سرهنگ ویسی پور تأکید کرد: حدود پنج کیلومتر از جاده زیر بار ترافیک رفته که به دلیل نداشتن روشنایی و جدا‌کننده می‌تواند همچنان خطر آفرین باشد.
درصد تلفات جاده‌ای در این کمربندی ۱۱ درصد بوده که اندکی کاهش یافته اما همچنان تلفات در این جاده زیاد است و مردم استان چشم انتظار تکمیل آن هستند.
می‌طلبد اکنون که استان کهگیلویه و بویراحمد در آستانه سفر دوم رئیس جمهور است تکمیل این پروژه در سفر دوم به عنوان یکی از طرح‌های اصلی مد نظر باشد.
هرچند کهگیلویه وبویراحمد همچنان از دسترسی به آزادراه و راه‌های ریلی محروم و جاده‌های دسترسی برخی نقاط ناهموار است اما نگاهی به راه‌های ارتباطی عمدتاً خاکی استان در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و مقایسه آن با زیرساخت‌های ایجاد شده امروزی نشان دهنده تحولی بزرگ در این حوزه است ضمن اینکه طرح‌های در دست ساخت به ویژه جاده پاتاوه به دهدشت نویدبخش آینده‌ای بهتر در خصوص زیرساخت‌های جاده‌ای است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان‌های کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه‌های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
۲۰۳ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۹ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و پنج کیلومتر راه فرعی و مابقی روستایی در استان وجود دارد.
راکد ماندن طرح‌های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه‌ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهر‌های استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه‌ها به ویژه در محور‌های اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

شاهمرادی جایزه ۳ میلیون ریالی (۸۰۰ هزار دلاری) خود را از دستان «ترکی آل الشیخ» رییس کمیته ...
(عکس) سلنا گومز در مصلای امام خمینی!

(عکس) سلنا گومز در مصلای امام خمینی!

در بخش بین المللی نمایشگاه قرآن کریم که در مصلای امام خمینی برپا شده است نظر افراد مشهور ...
وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

سیاسی بودن وزارت، در اولین روز‌های کاری بهار ۱۴۰۲، بار دیگر عرصه سیاست ایران را به خود ...
1