تاریخ انتشار
جمعه ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۴۶۰۷۲۴
کبنا گزارش می‌دهد

اما و اگرهای طرح نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد؛ از گره اعتبار تا یک تماس تلفنی و یک کلنگ‌زنی بزرگ

۱
اما و اگرهای طرح نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد؛ از گره اعتبار تا یک تماس تلفنی و یک کلنگ‌زنی بزرگ
کبنا ؛اجرای طرح نهضت ملی از رویکرد‌های دولت برای ایجاد سرپناه مناسب برای اقشار کم درآمد است که سهمیه کهگیلویه و بویراحمد در اجرای این طرح در سال نخست احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی تعیین شده که اکنون ساخت هشت هزار و ۹۵۲ واحد آن در دستور کار قرار دارد که در این مسیر مشکلاتی سد راه مسوولان قرار گرفته است. کمبود زمین و اعتبار مشکل اساسی این طرح مهم است. استاندار کهگیلویه و بویراحمد به مسوولان تاکید کرد که برای جذب اعتبار تلاش کنند و به مرکز بروند و اجازه ندهند، کار مردم معطل بماند. او در جلسه نهضت ملی مسکن کهگیلویه و بویراحمد که به منظور بررسی آخرین وضعیت مسکن ملی استان شامگاه پنجشنبه (17 فروردین ماه 1402) در ساختمان دولت استانداری برگزار شده بود، تلفنی در خصوص کمبود اعتبار با معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی صحبت کرد و قول اعتبار گرفت و قرار شد که 60 درصد اعتبارات احداث شبکه‌های آب و برق را این وزارتخانه پرداخت کند.
به گزارش کبنا، در اصل سی و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دسترسی به مسکن مناسب حق هر خانواده ایرانی محسوب شده و در بند‌های ۲۹ و ۴۲ تأمین حداقل سرپناه برای تمام شهروندان ایرانی در حوزه وظایف حاکمیت قرار داده شده است.
به عقیده برخی کارشناسان مشکل مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد (به ویژه یاسوج مرکز استان) با روند رشد مهاجرت تصاعدی روستاییان به شهر‌ها بیشتر شده و مشکل بی‌مسکنی، بد مسکنی و مسکن کوچک را در ابعاد گسترد‌های به همراه داشته است.
در دولت مردمی سیزدهم، به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، پاسخ به تقاضا برای مسکن به‌ویژه در بین اقشار کم‌درآمد با طرح نهضت ملی مسکن مورد توجه بوده است.

اجرای طرح «نهضت ملی مسکن» به عنوان یکی از طرح‌های کلان برای خانه دار شدن اقشار مختلف مردم در دستور کار قرار گرفت و مستأجران را‌امیدوار به خانه‌دار شدن کرده است.
طبق گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد، براساس برنامه دولت در طرح نهضت ملی مسکن چهار میلیون مسکن در مدت چهار سال باید ساخته و به متقاضیان واگذار شود که از این تعداد سهم استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۰ هزار مسکن است و باید سالانه ۱۰ هزار مسکن در استان ساخته شود.
سید علی احمدزاده می‌افزاید: با توجه به اینکه طرح‌های نهضت ملی مسکن جزء اولویت‌های مهم دولت در استان است انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی نسبت به این موضوع توجه و حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.
هم اینک ساخت مسکن در استان در حوزه محرومیت زدایی، بنیاد مستضعفان و نهضت ملی مسکن در دست اقدام بوده و تلاش بر این است به زودی مشکل مسکن طبقه محروم استان برطرف شود.
آخرین وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح نهضت ملی مسکن استان ۵۸ هزار متقاضی دارد که درخواست بیش از ۲۰ هزار متقاضی تأیید شده است.
محمد راستا افزود: علی رغم اینکه طرح در استان دیر شروع شد ولی در وضعیت خوبی هستیم، مشکلاتی پیش رو وجود دارد که با همت استاندار و دیگر مسئولان با هم افزایی رفع خواهد شد.
وی عنوان کرد: در مجموع هشت هزار و ۹۲۵ واحد در حال کار هستند که نسبت به سهم سالانه ۱۰ هزار واحد وضعیت خوبی است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: از این تعداد یکهزار و ۲۹۹ واحد با پیمانکار قرارداد بسته شده و در حال کار هستند، یک هزار و ۵۲۳ واحد با کارگزاری بنیاد مسکن در حال کار هستند، پنج هزار و ۸۲۴ واحد خودمالک هستند که زمین و پروانه کار دارند و در حال کار هستند و ۱۹۵ واحد توسط ستاد فرمان امام در حال احداث‌اند.
راستا ادامه داد: پیشنهاد می‌شود که قسمت خودمالک را تقویت کنیم تا هزینه‌های ساخت مسکن برای دولت کم شود.
وی تصریح کرد: تاکنون ۱۴۷ هکتار زمین تحویل به سازندگان، پیمانکاران و بنیاد مسکن داده شده که بیش از ۳۰۰ هکتار دیگر به ویژه برای شهر یاسوج نیاز است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای ادارات بهزیستی ۱۵۰ واحد و کمیته امداد ۲۵۹ واحد در حال کار هستند که جمعا به دستگاه‌های حمایتی ۴۰۹ واحد تخصیص یافته‌اند.
راستا گفت: یک هزار و ۲۰۰ واحد در حال آماده‌سازی برای کلنگ زنی در سفر دوم رئیس جمهور است.
وی ادامه داد: در دیگر شهرستان‌های استان از جمله لیکک ساخت ۲۰۰ واحد به زودی آغاز می‌شود و مارگون نیز ۱۱۴ نفر متقاضی دارد که در حال تأمین زمین هستیم و در چرام هم مشکل پرداخت عوارض پارکینک مطرح است که به زودی حل و فصل می‌شود.
موانع پیش روی ساخت طرح‌های نهضت ملی مسکن
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دو هفته پیش از سایت‌های در حال احداث طرح نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و گچساران بازدیدی صورت گرفت و رفع مشکلات موجود در کمترین زمان ممکن توسط مدیران را داشتیم.
احمدزاده عنوان کرد: در سایت‌های دهدشت و گچساران بخشی از مشکلات موجود در حوزه کمبود و نبود آب و برق رفع شده اما هنوز برخی سایت‌ها با مشکل جدی در این دو حوزه مواجهند.
وی تصریح کرد: قرار بود در مدت ۲۴ ساعت مشکلات موجود در حوزه آب و برق و دیگر زیرساخت‌های موجود برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن بررسی و رفع شوند اما هنوز مشکل جدی در این رابطه وجود دارد و هر لحظه زمان که بگذرد به ضرر مردم و دولت تمام می‌شود بنابراین باید همه پای کار بیایند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برخی از متقاضیان اکنون بلاتکلیفند و باید چاره جویی شود به گونه‌ای که این معضل به صورت ریشه‌ای رفع شود.
احمدزاده ابراز کرد: طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب حدود ۹۰۰ میلیارد تومان برای اجرای شبکه آب ۱۱ هزار واحد مسکونی نهضت مسکن ملی لازم است و برای احداث شبکه برق سایت مسکن ملی دهدشت ۹ کیلومتر فشار متوسط، پنج کیلومتر فشار ضعیف و ۳۶ دستگاه ترانس لازم است و حدود ۱۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی ادامه داد: این اعتبارات تنها بخشی از مبلغ مورد نیاز برای تأمین زیرساخت‌ها در شهرستان‌های مختلف استان هستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص کم کاری برخی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات در زمینه طرح نهضت ملی مسکن، گفت: پیش از این اتمام حجتی با تمامی بانک‌ها صورت گرفته و کوچکترین سهل انگاری در راستای منافع استان و مردم پاسخ داده خواهد شد و درخواست تغییر مدیر بانک مربوطه توسط شعبه مرکز داده خواهد شد.
یک تماس به جا و شفا بخش در حوزه رفع مشکلات طرح نهضت ملی مسکن

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در طی یک تماس تلفنی با معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی مشکل کمبود اعتبار موجود در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها از جمله آب و برق را مطرح و قول اخذ اعتبار را گرفت.
احمدزاده گفت: طبق وعده معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی ۶۰ درصد از مبلغ مورد نیاز استان در زمینه توسعه زیرساخت‌های آب و برق از سوی این وزارت و ۴۰ درصد مابقی درون استانی تأمین خواهد شد.
وی تأکید کرد: باید هر چه سریع‌تر ادارات خدمات‌رسان برآوردی از هزینه‌های مورد نیاز داشته باشند تا این میزان اعتبار تأمین و مشکل مردم رفع شود.
لزوم توجه بیشتر در طرح نهضت ملی مسکن به یاسوج به عنوان مرکز استان
یاسوج با معضل تأمین زمین مواجه است و استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره می‌گوید: در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان باید حداقل کلنگ زنی ۱۰ هزار واحد در استان به ویژه یاسوج‌زده بشود تا مردم‌امیدوار بشوند و مشکلات موجود مسکن رفع شود.
فرماندار بویراحمد نیز معتقد است که بن بست مسکن در شهر یاسوج وجود دارد و مشکلی اساسی و اصلی نهضت ملی مسکن در شهر یاسوج و مرکز استان است و با اینکه بالغ بر ۱۰هزار نفر در این طرح نام‌نویسی کرده‌اند اما کار به خصوصی در این زمینه انجام نگرفته است.
شهرام مهدوی مطلق افزود: موضوع پروژه ۱۹۵ واحدی ارم از یک مشکل فنی و پیمانکاری در حال تبدیل شده به یک مشکل اجتماعی است و ضرورت دارد ورود جدی بشود.
وی عنوان کرد: راهکار‌هایی همچون تشویق ساخت مسکن خودمالکی با مشارکت و حمایت‌های ویژه‌تری در شهر یاسوج، کمک به آموزش و پرورش برای ساخت مسکن فرهنگیان از طریق زمین‌هایی که در اختیار دارند و یا ارائه یک برنامه مدون برای ساخت پردیس‌های شهری می‌تواند به حل مشکل نهضت ملی مسکن در شهر یاسوج کمک کند.
فرماندار بویراحمد ابراز کرد: البته از سوی معاونت عمرانی و اداره کل راه و شهرسازی استان اعلام شده که سایت پروژه ارم یاسوج طی ماه آینده مشکل آن برطرف می‌شود و مشکل نهضت مسکن یاسوج هم به جد تا سطح وزارتخانه در دست بررسی است.
رفع مشکل متقاضیان کمیته امداد امام خمینی ره و بهزیستی استان در دستور کار قرار گیرد
مسئولان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی ره استان بر این باورند که اقشار مددجویان این ۲نهاد از آورده اولیه معاف هستند و سهم آورده ۴۰۹ واحد در حال ساخت این مددجویان هنوز پرداخت نشده است.
مددجویان اکثرا معلولان هستند که در بحث سهم آورده باقیمانده مشکل دارند و توان پرداخت را ندارند و در بحث ضامن در بانک‌ها نیز به خاطر مددجو بودن مشکل دارند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هدف از احداث طرح نهضت ملی مسکن صاحب خانه شدن اقشار محروم جامعه است، بنابراین دستگاه‌های حوزه زیرساخت نهایت همکاری برای تسهیل در روند ساخت مسکن نهضت ملی را انجام دهند.
احمدزاده تأکید کرد: باید راجع به مددجویان بهزیستی و معلولان حمایت و توجه ویژه‌ای صورت گیرد و بیشتر واحد‌های ویلایی یک طبقه برای آن‌ها ساخته شود تا مشکلات‌شان کمتر شود.

وی ادامه داد: در زمینه سهم آورده مددجویان سریعاً نشست دستگاه‌های متولی برگزار و حمایت‌های لازم از این اقشار انجام شود.
برنامه‌های شتاب بخشی به طرح نهضت ملی مسکن
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به اینکه در برخی شهرستان‌های استان مشکل تأمین زمین وجود ندارد تکلیف می‌شود تمام ساخت و ساز‌ها به صورت طبقاتی انجام نشود و منازل ویلایی که سیاست دولت است احداث و در اختیار مردم خصوصاً زوج‌های جوان قرار گیرد.
وی افزود: با هر گونه گران فروشی مصالح از جمله شن و ماسه برخورد قانونی خواهد شد و هیچ واحدی حق افزایش خودسرانه و خارج از قانون قیمت شن و ماسه را ندارد.
احمدزاده همچنین در خصوص قیمت سیمان، ادامه داد: کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سایر استان‌های کشور وضعیت بهتری دارد و دو کارخانه سیمان در استان فعال هستند، باید شرایطی فراهم شود که سیمان مستقیم از درب کارخانه خریداری شود تا دلالان و واسطه‌گران نتوانند قیمت آن را برای مسکن ملی بالا ببرند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: واحد‌های روستایی در طرح نهضت ملی مسکن ظرفیت خوبی هستند که باید پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها به طور ویژه برای آن‌ها مد نظر قرار گیرد.
وی تأکید کرد: اکنون چهار هزار واحد روستایی در این طرح در حال ساخت است که یک هزار متقاضی موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.
همچنین از محل محرومیت زدایی قرار است ۱۰ هزار واحد مسکونی برای افراد کم بضاعت استان ساخته شود که طبق گفته استاندار استان پس از ماه مبارک رمضان کلنگ این تعداد واحد مسکونی بر زمین‌زده خواهد شد.
از آنجا که تحقق طرح نهضت ملی مسکن از سوی دولت بهترین سیاست ایجاد تعادل در بازار مسکن است و رفاه مردم را در پی خواهد داشت‌امید است مسئولان متولی پای کار باشند تا همه مردم طعم شیرین خانه دار شدن را تجربه کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

سیاسی بودن وزارت، در اولین روز‌های کاری بهار ۱۴۰۲، بار دیگر عرصه سیاست ایران را به خود ...
بازداشت یک ساعته ترامپ و تفهیم ۳۴ اتهام به او

بازداشت یک ساعته ترامپ و تفهیم ۳۴ اتهام به او

ترامپ در دادگاه با 34 اتهام روبه رو شد که همه آنها را رد کرد.
راز کشته شدن یک زن در کردستان

راز کشته شدن یک زن در کردستان

متهم به قتل در اعترافات خود گفته که در ابتدا زن را خفه کرده و سپس او را به سنگ بزرگی ...
1